Jump to content

Pbv 302 Blir kvar ett tag till :)


Spett och slägga

Recommended Posts

  • Replies 162
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu ligger den nerplockad i beståndsdelar i ett garage i Axvall.

 

helgerån...men den enes död den andres bröd... :)

 

 

Jag vill slakta en 122:a..... behöver ny motor till traktorn... :)

 

man får inte ens skoja om att slakta en leo :navy:

Edited by wigurt
Link to comment
Share on other sites

PBV-302C?

 

Vad skiljer sig tidigare versioner?

 

Vet bara att de satte på extra skydd i mitten på 90-talet. Vad har hänt sedan med 302:an?

 

 

:baskerPa:

 

större turbo, finns manöverhandtag för skyttet att själva fälla upp stridsluckor, liner om jag inte mins fel...fan nu står det still här... 8-/

Edited by Pego
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Senaste ryktet gör gällande att 2015 är struket och pebban ska leva kvar till någon gång runt 2025.

Man har även börjat kolla, igen, på automatlåda och överlagrad styrning.

 

The Swede :-P

 

Man kan undra hur mycket driftskostnaderna på dem blir med den tiden jämfört med att investera i nytillverkade moderna saker. (märk väl inte nyutvecklade)

Link to comment
Share on other sites

Man kan undra hur mycket driftskostnaderna på dem blir med den tiden jämfört med att investera i nytillverkade moderna saker. (märk väl inte nyutvecklade)

 

Man kan undra vilka nytilverkade, moderna saker som motsvarar pbv´n man tänker på som är billigare i inköp än modernisering av redan befintliga vagnar?

 

Att hitta rena bandgående APC'er på marknaden blir nog svårt. De flesta moderna pansarskyttefordon är ju stridsfordon. Skulle man köpa in något ur M113-serien? Den kan ju knappast kallas modern. Det skulle vara att ersätta ett gammalt fordon med ett ännu äldre, och på många punkter sämre fordon.

Moderna bandgående stridsfordon finns det desto flera av, men dessa är ju definitivt dyrare, och dessutom har vi ju i så fall redan Strf 90 i försvaret. Tydligen inte i tillräcklig mängd dock, eftersom pebban blir kvar.

Jag kan inte se hur driftkostnaderna rimligtvis kunde vara lägre, eftersom man då måste bygga upp ett nytt reservdelslager, man måste lära upp mekaniker och instruktörer ett helt nytt system. Iböcker mm måste produceras helt från grunden.

Det som jag ser skulle kunna vara dyrt att underhålla på pebroleten skulle väl vara drivlinan, motor och växellåda. Men inför man automatlåda och överlagrad styrning har vi ju bara motorn och oroa oss över, och jag vet inte om den fortfarande tillverkas av volvo, eller om den helt har utgått. Något säger mig dock att vi har tillräckligt med motorer och motordelar i förråd för att klara den lilla population pebbor som kommer få leva några år till.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Man kan undra hur mycket driftskostnaderna på dem blir med den tiden jämfört med att investera i nytillverkade moderna saker. (märk väl inte nyutvecklade)

 

Man kan undra vilka nytilverkade, moderna saker som motsvarar pbv´n man tänker på som är billigare i inköp än modernisering av redan befintliga vagnar?

 

Att hitta rena bandgående APC'er på marknaden blir nog svårt. De flesta moderna pansarskyttefordon är ju stridsfordon. Skulle man köpa in något ur M113-serien? Den kan ju knappast kallas modern. Det skulle vara att ersätta ett gammalt fordon med ett ännu äldre, och på många punkter sämre fordon.

Moderna bandgående stridsfordon finns det desto flera av, men dessa är ju definitivt dyrare, och dessutom har vi ju i så fall redan Strf 90 i försvaret. Tydligen inte i tillräcklig mängd dock, eftersom pebban blir kvar.

Jag kan inte se hur driftkostnaderna rimligtvis kunde vara lägre, eftersom man då måste bygga upp ett nytt reservdelslager, man måste lära upp mekaniker och instruktörer ett helt nytt system. Iböcker mm måste produceras helt från grunden.

Det som jag ser skulle kunna vara dyrt att underhålla på pebroleten skulle väl vara drivlinan, motor och växellåda. Men inför man automatlåda och överlagrad styrning har vi ju bara motorn och oroa oss över, och jag vet inte om den fortfarande tillverkas av volvo, eller om den helt har utgått. Något säger mig dock att vi har tillräckligt med motorer och motordelar i förråd för att klara den lilla population pebbor som kommer få leva några år till.

 

/E

 

Vet inte hur många det handlar om. Men marginalkostnaden för ett fordon är inte speciellt hög. Skulle gissa att en cv90 kostar ca 40 miljoner max i marginalen. Sen att minska mängden olika fordon i både förband och reservdelar minskar kostnaderna en hel del och sen tillkommer en gissningsvis lägre driftskostnad på det moderna fordonet. (borde vara det i varje fall)

Ökande UH kostnader brukar vara en av de främsta anledningarna bakom att lägga ner system när de blir för gamla. Dessutom om de inte bytt motorn i 302:an lär det inte vara lätt att få tag på nya reservdelar (beroende på hur mycket man har i lager vill säga och i sådana fall beror det på massor av faktorer gällande dessa saker).

En inte allt för lätt kalkyl om man inte sitter inne med all fakta.

Jag vet inte, det jag vet är att det skulle vara politiskt omöjligt att köpa nytt.

Personligen är jag av den övertygelsen att man skall hålla så få olika fordon som möjligt för det gör både fordonen billigare (större numerär av samma fordon) och det förenklar underhållet mycket (om en brigad bara har cv90 baserade fordon så blir det inte lika många reservdelar att släpa på etc.).

Link to comment
Share on other sites

Man kan undra hur mycket driftskostnaderna på dem blir med den tiden jämfört med att investera i nytillverkade moderna saker. (märk väl inte nyutvecklade)

 

Man kan undra vilka nytilverkade, moderna saker som motsvarar pbv´n man tänker på som är billigare i inköp än modernisering av redan befintliga vagnar?

 

Att hitta rena bandgående APC'er på marknaden blir nog svårt. De flesta moderna pansarskyttefordon är ju stridsfordon. Skulle man köpa in något ur M113-serien? Den kan ju knappast kallas modern. Det skulle vara att ersätta ett gammalt fordon med ett ännu äldre, och på många punkter sämre fordon.

Moderna bandgående stridsfordon finns det desto flera av, men dessa är ju definitivt dyrare, och dessutom har vi ju i så fall redan Strf 90 i försvaret. Tydligen inte i tillräcklig mängd dock, eftersom pebban blir kvar.

Jag kan inte se hur driftkostnaderna rimligtvis kunde vara lägre, eftersom man då måste bygga upp ett nytt reservdelslager, man måste lära upp mekaniker och instruktörer ett helt nytt system. Iböcker mm måste produceras helt från grunden.

Det som jag ser skulle kunna vara dyrt att underhålla på pebroleten skulle väl vara drivlinan, motor och växellåda. Men inför man automatlåda och överlagrad styrning har vi ju bara motorn och oroa oss över, och jag vet inte om den fortfarande tillverkas av volvo, eller om den helt har utgått. Något säger mig dock att vi har tillräckligt med motorer och motordelar i förråd för att klara den lilla population pebbor som kommer få leva några år till.

 

/E

PBV 302 slutade att tillverkas 1971, M113 tillverkas än idag om man så vill.

35+ år gamla fordon som är hårt slitna kostar en del att underhålla.

Link to comment
Share on other sites

PBV 302 slutade att tillverkas 1971, M113 tillverkas än idag om man så vill.

35+ år gamla fordon som är hårt slitna kostar en del att underhålla.

 

Jo, men frågan är om ALLA fordon är hårt slitna. Vi har ju en del fordon att välja mellan. Man behöver ju inte skicka de bästa till skroten. Gör man dessutom en REMO på dem så byter man det som är slitet så vagnen är i nyskick igen. Det borde rimligen vara billigare och en nationellt bättre affär att göra en ordentlig renovering än att köpa helt nya men tekniskt sämre fordon från USA. Om man ska tala om teknisk ålder på fordonen så hade vi M113 inom försvaret (inlånade i Kongo) INNAN vi hade Pebban. På KP-bilstiden. M113 är SÅ gammal...

De enda rimliga nyinköpsalternativen torde vara fler Strf 90, eller SEP.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

PBV 302 slutade att tillverkas 1971, M113 tillverkas än idag om man så vill.

35+ år gamla fordon som är hårt slitna kostar en del att underhålla.

 

Jo, men frågan är om ALLA fordon är hårt slitna. Vi har ju en del fordon att välja mellan. Man behöver ju inte skicka de bästa till skroten. Gör man dessutom en REMO på dem så byter man det som är slitet så vagnen är i nyskick igen. Det borde rimligen vara billigare och en nationellt bättre affär att göra en ordentlig renovering än att köpa helt nya men tekniskt sämre fordon från USA. Om man ska tala om teknisk ålder på fordonen så hade vi M113 inom försvaret (inlånade i Kongo) INNAN vi hade Pebban. På KP-bilstiden. M113 är SÅ gammal...

De enda rimliga nyinköpsalternativen torde vara fler Strf 90, eller SEP.

 

/E

På vilket sätt är M113, nytillverkade av senaste versionen tekniskt sämre än PBV302.

Det är svårt att byta ut alla slitna delar på ett 35 år gammalt fordon, om inte kostnaden ska skena iväg.

Link to comment
Share on other sites

Jösses, vilket skalafel det blev där Pansardvärg. :blink:

 

@jonte72

 

En nytillverkad M113 är precis lika dåligt utformad som den var i början av 60-talet.

Visst, man har kanske uppdaterat motor och drivlina men den är fortfarande ett sämre fordon än pbv 302, både om man räknar till prestanda och till utformning.

 

En sak jag glömde nämna är att man även kollar på att förlänga vagnen med en bärhjulsstation, precis som man nu gör med vissa M113.

Hmmm, har för mig att jag kommer ihåg någon som skissade på en sån sjukvårdsvariant för några månader sen.... :)

 

EDIT:

Titta, här är den ju:

Prototyp_0002a.jpg

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=12383

 

The Swede :banghead:

Link to comment
Share on other sites

@jonte72

 

En nytillverkad M113 är precis lika dåligt utformad som den var i början av 60-talet.

Och ändå har 90 000 tillverkats totalt, jämfört med 650 för PBV 302.

Precis som JohanP säger så grundar det sig på att USA har helt andra möjligheter att saluföra sina produkter än vad vi har.

 

Men Jonte, om du nu är så insatt i frågan, kan inte du förklara för oss andra varför M113 är så mycket bättre än pbv 302.

Link to comment
Share on other sites

@jonte72

 

En nytillverkad M113 är precis lika dåligt utformad som den var i början av 60-talet.

Och ändå har 90 000 tillverkats totalt, jämfört med 650 för PBV 302.

Precis som JohanP säger så grundar det sig på att USA har helt andra möjligheter att saluföra sina produkter än vad vi har.

 

Men Jonte, om du nu är så insatt i frågan, kan inte du förklara för oss andra varför M113 är så mycket bättre än pbv 302.

Det har jag aldrig påstått, bara att det kunde vara lämpligare att köpa in nya M113 istället för att renovera över 35 år gamla PBV302.

 

Konstruktionsmässigt så är M113 och PBV302 mycket lika, största skillnaden är takluckorna på den svenska vagnen. En sak som inte länder med stridserfarenhet väljer - men Sverige vet väl bäst.......

Link to comment
Share on other sites

Konstruktionsmässigt är vagnarna inte alls lika.

 

1. M113 har ingen speciell skytt utan vagnchefen måste även sköta huvudvapnet.

Det ger chefen sämre möjlighet att leda förbandet.

 

2. M113 har i normaluförandet ingen pansarskyddad vapenhuv vilket innebär att skytten måste exponera del av kroppen utanför fordonet för att kunna verka.

 

3. M113 har endast en liten taklucka vilket innebär att man inte kan vagnsstrida med hela skyttegruppen.

 

4. M113 har en fällbar ramp istället för dörrar till skyttegruppen.

Vid försök inför anskaffningen av pbv 302 ansåg man att dörr var att föredra, jag håller med.

 

5. M113 har sämre prestanda än pbv 302.

Om man nu byter till automatlåda i pbv 302 försvinner den lilla fördel M113 haft.

 

My 2 euros

 

The Swede :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att byta ut alla slitna delar på ett 35 år gammalt fordon, om inte kostnaden ska skena iväg.

 

Din argumentation baserar sig på ett felaktigt antagande i att pebborna ska vara orörda sedan de byggdes. I själva verket har de redan blivit renoverade till nyskick vid ett par olika tillfällen.

Har man kunnat renovera dem förr utan att istället köpa M113 så kan man väl det igen.

 

M113 är en konstruktion som är betydligt äldre än Pbv 302. Man sneglade en hel del på M113 när man tog fram 302an, men vissa lösningar på pebban är bättre, bland annat:

 

Stål som pansar istället för aluminium. Aluminium brinner ju bra, och jämfört med härdat stål är det ganska mjukt.

Stora delar av pebban har dubbelt skin, dvs det finns en ytterplåt, sen är det stuvutrymme, sen kommer en plåt, sen kommer bollhavet. Detta ger ju en "spaced armour" effekt.

Pebban har stridsluckor som pansarskyttet kan verka från. Finns en lucka på M113, men den är sämre utformad.

Beväpningen. En "vanilla" M113 har på sin höjd en tksp, medan en pebrolet har 20mm kärlek.

Framkomlighet. Pebban är gjord för att klara svenska förhållanden. Vi vet redan vad den klarar och inte klarar. Pebban hade till en början samma band och drivhjul som M113, men dessa byttes ut eftersom de var sämre än dem som sitter på nu. De var mer benägna till bandkrängning. Men visst, tyskarna kör med DIEHL-band på sina M113.

 

Det finns framför allt gott om Pbv 302-kompetens inom landet. Det fins även 35+ års erfarenhet av vagnen. Det finns ett förtroende för vad vagnen klarar av. Den är "combat proven" av utlandsstyrkan.

Sist men inte minst, till och med jag har kört en.. så helt svårkörd kan den ju inte vara även utan automatlåda och överlagrad styrning. :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Konstruktionsmässigt är vagnarna inte alls lika.

 

1. M113 har ingen speciell skytt utan vagnchefen måste även sköta huvudvapnet.

Det ger chefen sämre möjlighet att leda förbandet.

 

2. M113 har i normaluförandet ingen pansarskyddad vapenhuv vilket innebär att skytten måste exponera del av kroppen utanför fordonet för att kunna verka.

 

3. M113 har endast en liten taklucka vilket innebär att man inte kan vagnsstrida med hela skyttegruppen.

 

4. M113 har en fällbar ramp istället för dörrar till skyttegruppen.

Vid försök inför anskaffningen av pbv 302 ansåg man att dörr var att föredra, jag håller med.

 

5. M113 har sämre prestanda än pbv 302.

Om man nu byter till automatlåda i pbv 302 försvinner den lilla fördel M113 haft.

 

My 2 euros

 

The Swede :dribble:

Det finns varianter som bygger på M113 som har vapenhuv och AKAN. Det finns numera även OWS som skulle vara lämligt att välja till nyproducerade fordon.

 

Takluckor och vaggnstrid verkar inte vara så populärt av de länder som till skillnad till Sverige har erfarenhet av skarp tjänst ( räknar inte Bosnien).

 

Fällbar ramp används av många andra pansarfordon, kanske inte är så dumt trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Senaste ryktet gör gällande att 2015 är struket och pebban ska leva kvar till någon gång runt 2025.

Man har även börjat kolla, igen, på automatlåda och överlagrad styrning.

 

The Swede :dribble:

 

 

Var är det som lett fram till detta beslut? Är det för att SEP troligen inte kommer att driftättas eller är någ annat som spelat in.

 

OT...Jag tog en funderare på din PBV-sjukv och kanske fick en bra idé. Om nu inte SEP blir av kan man göra om ett Cv90 skassi till Rep/Trossfordon tro? Ett sjukv-fordon kan kanske bli svårt då utrymme saknas. Men om man river ur stidsutrymmer där skytte gruppen sitter och sedan montera på packboxar på bakdelen a la PBV 401 kan då utrymmet räcka för ett Rep/Trossfordon? Så får man försöka lösa Sjukvården men Patgb 203 Ambulansversion och Bv 309 sjukvårdstransportmodellen. tänkte som ett alternativ till våra pansarBat mm. Borde ju finnas relativt gott om Cv90 skassi efter att man la ner I5, eller? ......OT

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Det finns varianter som bygger på M113 som har vapenhuv och AKAN. Det finns numera även OWS som skulle vara lämligt att välja till nyproducerade fordon.

 

Ja, vi utvecklar självklart en helt egen variant av M113 och ersätter ett fordon vi redan utvecklat med. Låter ju bra. Eller så sätter vi våra pbv-huvar på våra nya M113 som schweizarna gjorde. Men jag fattar inte riktigt vitsen.

Vad får man med en M113 som inte en renoverad Pbv 302 kan erbjuda?

 

Takluckor och vaggnstrid verkar inte vara så populärt av de länder som till skillnad till Sverige har erfarenhet av skarp tjänst ( räknar inte Bosnien).

 

Jag vet inte huruvida uppsutten strid är vanligt förekommande eller ej utomlands, och vilka slutsatser olika arméer dragit. Men många stridsfordon har designats med skottgluggar istället, men dessa har visat sig ha ringa värde. De flesta stridsfordon har dessutom luckor över bollhavet.

 

Fällbar ramp används av många andra pansarfordon, kanske inte är så dumt trots allt.

 

Det har gjorts försök med ramp när Pbv 302 togs fram. Där kom man fram till att det fanns nackdelar med ramp. Bland annat kräver de någon form av maskineri för att öppnas/stängas. Kanske därför luckor på taket över bollhavet finns på de flesta pansarskyttefordon. De enda fördelarna jag kan tänka mig med en ramp är att när rampen väl är nere, så går det snabbt att urlasta, vilket förstås är nödvändigt när man inte kan strida uppsuttet. En annan fördel är att man kan rulla in i vagnen om man är rullstolsbunden. För att utnyttja den stora öppningen för snabb i och urlastning krävs det ju att rampen går snabbt att öppna/stänga.

Det är ju inte för inte som Bradley har en vanlig dörr inbyggd i rampen.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Frågan är inte om m113 är bättre eller sämre utan om den fyller funktionen som splitterskyddat transportfordon för skyttefolk till ett lägre pris än att modernisera och underhålla gamla fordon.

 

Alltså uppväger besparingen i UH kostnad att köpa exempelvis nya m113 den kostnad det skulle bli att använda pbv302 som oavsett kapacitet är urgammal. En nytillverkad m113 kommer alltid att ha lägre uh kostnad. Nya saker har den tendensen att de inte går sönder lika lätt.

Att sen påstå att man renoverat till "ny" är trams. Det är inte möjligt om man inte byter ut exakt ALLT som kan slitas och det kan jag nästan (även som luftvärnare) garantera att man inte gjort eftersom det antagligen borde vara billigare att köpa en ny i sådana fall.

 

Så är kostnaden att modernisera X 302:or + uh för 35 år gamla fordon med den avsaknad av motorer och dylikt (samt nyutveckling av växellådor och alla accocierade enheter) som kommer av åldern lägre eller högre än den kostnad det skulle bli att köpa ett nytt färdigt fordon. Det är den stora frågan.

Jag vet inte. Det medger jag villigt.

Link to comment
Share on other sites

Att sen påstå att man renoverat till "ny" är trams. Det är inte möjligt om man inte byter ut exakt ALLT som kan slitas och det kan jag nästan (även som luftvärnare) garantera att man inte gjort eftersom det antagligen borde vara billigare att köpa en ny i sådana fall.

 

Det finns ju "ny" och ny.. självklart tar man inte en vagn och byter ut alla delar till en ny vagn, även om sådant mygel säkert skulle attrahera både FM-folk som försvarsindustrifolk. Men vad är det då för slitdelar som går sönder och som blir så fruktansvärt dyrt att underhålla på en äldre vagn?

Är det bandaggregatet? Band och drivhjul måste man ändå fortlöpande byta ut, spelar ingen roll om vagnen är ny eller gammal. Man byter band och drivhjul när de är slitna mot nya. Kostnaden borde vara likartad för M113 och Pbv 302. Eller lägre för Pbv 302 eftersom band mm till denna redan finns i lager.

Är det chassit med komponenter? Hur jättedyrt kan det vara att måla om en vagn? Säkert billigare än att köpa nytt i alla fall. Många komponenter är standardkomponenter som lätt går att få tag på, som t.ex batterier, strålkastare, stridsrumsbelysning mm. Om dessa delar behöver bytas när man gör en renovering kommer ju dessa delar hålla lika länge som samma delar på en M113.

Är det drivlinan? Det som jag kan tänka mig är mest special på en pbv är styrväxeln. Byter man till överlagrad styrning så är denna delen precis lika ny som styrväxeln på en nyinköpt M113. Motor och växellåda i övrigt är ju en standard volvoprodukt. Den stora knäckfrågan här är ju om reservdelar finns i lager, eller om det retn av går att byta motor mot en nyare motsvarande volvomotor utan större besvär. Att köpa en helt ny motor och montera in den i en gammal vagn borde vara billigare än att köpa en helt ny vagn.

 

Sen har vi den sammhällsekonomiska aspekten. Det kan vara billigare för staten att till en högre kostnad renovera vagnar på markverkstaden eller hos hägglunds i Örnsköldsvik, än det är att till en lägre kostnad köpa nya vagnar från USA. Vi snackar arbetstillfällen, skatteintäkter mm.

 

Ska man ändå ha några pansartaxis med M113-liknande prestanda, i nyskick, så står det lite nyrenoverade Pbv 401 på skroten i Vislanda, med skyddsplasten kvar sedan de renoverades till nyskick i mitten på nittiotalet.

 

Skulle man dock vilja köpa in nya vagnar måste det väl finnas bättre alternativ än M113?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Senaste ryktet gör gällande att 2015 är struket och pebban ska leva kvar till någon gång runt 2025.

Man har även börjat kolla, igen, på automatlåda och överlagrad styrning.

 

The Swede :rolleyes:

 

 

Var är det som lett fram till detta beslut? Är det för att SEP troligen inte kommer att driftättas eller är någ annat som spelat in.

 

OT...Jag tog en funderare på din PBV-sjukv och kanske fick en bra idé. Om nu inte SEP blir av kan man göra om ett Cv90 skassi till Rep/Trossfordon tro? Ett sjukv-fordon kan kanske bli svårt då utrymme saknas. Men om man river ur stidsutrymmer där skytte gruppen sitter och sedan montera på packboxar på bakdelen a la PBV 401 kan då utrymmet räcka för ett Rep/Trossfordon? Så får man försöka lösa Sjukvården men Patgb 203 Ambulansversion och Bv 309 sjukvårdstransportmodellen. tänkte som ett alternativ till våra pansarBat mm. Borde ju finnas relativt gott om Cv90 skassi efter att man la ner I5, eller? ......OT

 

Du menar som den här typen av CV90?

 

cv90lrep.jpg

 

FMV:s försöksfordon för repgrupp, bilden tagen på P4:s jubileum.

/JBP

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med 302:ans skyddsnivå på pansaret gentemot t ex M113? Lever det fortfarande upp till dagens krav, med tanke på åldern, eller är det aktuellt att uppgradera det?

 

EDIT: Äsch! Såg att frågan redan var besvarad, till viss del...

Edited by Ekvall
Link to comment
Share on other sites

Det finns varianter som bygger på M113 som har vapenhuv och AKAN. Det finns numera även OWS som skulle vara lämligt att välja till nyproducerade fordon.

 

Takluckor och vaggnstrid verkar inte vara så populärt av de länder som till skillnad till Sverige har erfarenhet av skarp tjänst ( räknar inte Bosnien).

 

Fällbar ramp används av många andra pansarfordon, kanske inte är så dumt trots allt.

En vapenhuv på M113 stjäl utrymme för skyttegruppen.

 

Vagnsstrid är något som vi, i vår terräng, anser vara att föredra. Andra länder gör andra prioriteringar.

 

Återigen, dörr är bättre än ramp.

Vad händer när vinschen till rampen slutar fungera?

När vajern går av?

Det går fortare att göra avsittning och uppsittning med manuella dörrar än med mekanisk ramp.

 

Från uppsuttet med stängda dörrar till avsutten skyttelinje, med grg och ksp, på 10 sekunder.

Samma sak åt andra hållet.

 

Jag, med min erfarenhet, (vad nu den är värd) vill inte få in M113 i vårt försvar, oavsett om det gäller nytillverkade vagnar.

 

The Swede :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...