Jump to content
Sign in to follow this  
Spett och slägga

Pbv 302 Blir kvar ett tag till :)

Recommended Posts

Källa på det?

Fan, kanske läge att söka BfA-tjänst igen på Ing2. Nu behöver dom ju verkligen min kompetens. :banana

Skall du då svika oss och 302 Helge!?!?!?! :P

Nänänä, tänk vilket gyllene tillfälle att fixa extraprylar. :D

PBV:en är väll det minsta bepansrade fordonet som FM har att erbjuda.

Är det bara stadsskytte som använder det idag? Eller används det av andra också?

Ing2 kommer få ett kompani 302:or, körde för övrigt en 302a igår :banana

pansaringenjörskytte kompani?

Allvarligt talat vad ska Ing2 ha 302:or till?

tror det är nåt närskyddskompani, tanken var strf90 från början

Ok, Gött att Ing2 får förstärkning med förmodligen världens bästa stridsfordon. :D

synd bara att Akan inte är bandmatad längre.

PBV

Antingen älskar man den, hatar den eller älskar att hata den :)

Hört av under skyttutbildningen.

Fk U: Du som runkar så mycket borde ha en stark höger!

Soldat: Jag är vänsterhänt.

de används väl extremt sporadiskt i KS, ja de används av fler än stadsskytte även om de ersätts i allt snabbare takt av 9040 vad jag förstått och FM har en massa fordon som har mindre pansar än en 302a.

edit: pbv var tydligen ett kärt ämne... =D

ang stadsskytte så testade man 02/03 att ha patgb men man kom fram till att det sög getpung så man återgick till 302an igen.

editII: när vi ändå snackar pbv, finns det någon som har upplevt en pbv som inte kräver att man ställer spelet på styrbromsen var och varannan dag?

spett och slägga: vad jobbar de med(off antar jag?) och vart? har läst lite här och var om att man i skogen har tillräckligt med 9040 till de värnpliktiga för att dra ner på pbv utb. och det borde ju finnas tillräckligt många kunniga gamla pbvtroll på alla pansar regementen?

Cv90 är för stor och dyr att leka stadskytte, pbv är perfekt, Patrian är nog ingen höjdare (fast den är ju hög som ett hus).

Jag är civilanställd, mek på markverkstan, LG.

Vad jag förstår så skall man behålla en näve pbv tills SEP eller annat kommer och ersätter pbv.

Pbv trollen finns, men många sitter och skyfflar papper och svarar telefon idag.

Vad är en 402 för vagn?

Detta är en 402!

pbv402.jpeg

Detta är en 502!!

pbv502.jpeg

De blev väl ingen serieproduktion direkt..

Edited by Spett och slägga

Kompaniet som skall få pebbor på Ing2, var det närskydd?

För övrigt hade väl A9 när de fanns i Värmland mek närskydd i form av 401:an.. har dom flyttat med artilleriet upp till Boden?

Kompaniet som skall få pebbor på Ing2, var det närskydd?

För övrigt hade väl A9 när de fanns i Värmland mek närskydd i form av 401:an.. har dom flyttat med artilleriet upp till Boden?

tror 401:an har vandrat ur organisationen

Värt att notera är att det finns en stor artikel om 302 i senaste TIFF.

Lätta skyttebataljonen ska utbilda två 302kompanier på I1 och ett 203kompani på P4. Med tanke på det så kommer vi nog utbilda och använda oss av 302 här och utomlands ett tag till.

Fick dom verkligen de benämningarna?

Det var väl aldrig något som var tilltänkt för FM?

Jag vet inte om det blev fastställt eller om de bara fick den beteckningen sålänge man exprimenterade.

Men balla var de i alla fall. :)

Värt att notera är att det finns en stor artikel om 302 i senaste TIFF.

TIFF??

Teknisk Information För Försvarsmaterieltjänsten. En lätt träig tidning med en del ljusglimtar som utges av FMV.

Om PBV:n käkar metall och vantar...

...så drivs inte stridsbåten av diesel, utan av pennor i alla varianter, suddgummin, passare och transportörer. Fattar inte hur prylar kan försvinna på det sättet - spårlöst!

/M

De var ett arv från I2/IB2. Ekeby kompani har jag för mej att NSKY kompaniet hette, de fick till och med MekSkytte bågar.

De var ett arv från I2/IB2. Ekeby kompani har jag för mej att NSKY kompaniet hette, de fick till och med MekSkytte bågar.

nej, det var BRO kompani...

Ekeby var när jag låg inne (03/04 KB kompaniet)

vad gäller Nsky i boden så vetefan hur det blir egentligen (A9 utbildar inga vpl än, däremot gör I19 ArtBat det, nästa år däremot kommer A9 köra för fullt och I19 ArtBat försvinner, blir ju lite knas där iom att A9 flyttat)

förmodar dock att NSKY kommer finnas kvar men få Strf90 (om nu mot förmodan de inte delar med I19, så att I19 utbildar NSKY men hälften krigsplaceras på artbat, vilket i min mening låter vettigare)

Upplys mig!

Vad är det som gör att Pebban är bättre än en BMP-1a?

Kan tänka mig att skyddsnivån är högre men var mer?

Om PBV:n käkar metall och vantar...

...så drivs inte stridsbåten av diesel, utan av pennor i alla varianter, suddgummin, passare och transportörer. Fattar inte hur prylar kan försvinna på det sättet - spårlöst!

/M

Var tror du vi fick våra pryttlar ifrån?? Förrådet på Rindö??

Hälsningar en av de 20 akter om :P

Upplys mig!

Utrymmet för skyttegruppen.

Möjligheten till uppsutten strid med hela gruppen.

Placeringen av huvudvapnet samt huvudvapnet.

Obsevationsmöjligheterna för vagnchefen.

The Swede :ph34r:

Det låter alltså som om dieselkossackerna hade en formidabel moståndare i vår kära pebba. Frågan är bara: Räcker en 20 mm akan för att göra schweizerost av en BMP-1?

Har inte BMP-1 någon form av kollektivt NBC-system?

Eller så minns jag helt galet. Förhoppningsvis hade det inte blivit en faktor, känns inte som om det spelat så stor roll vad vi haft då om inte stridsvärdet kunnat mätas i kiloton.

Det låter alltså som om dieselkossackerna hade en formidabel moståndare i vår kära pebba. Frågan är bara: Räcker en 20 mm akan för att göra schweizerost av en BMP-1?

Inte i front men i alla andra attityder.

Det jag menade med att beväpningen på 302 är bättre än på BMP1 är att den är mer "allround" med både spränggranat och pansarprojektil.

Dessutom kan du knappt dumpa pjäsen på BMP1 vilket försvårar val av bra eldställning.

@Mats

Ja, BMP1 har NBC-skydd vilket pebban saknar.

The Swede :)

Inte i front men i alla andra attityder.

Det jag menade med att beväpningen på 302 är bättre än på BMP1 är att den är mer "allround" med både spränggranat och pansarprojektil.

Dessutom kan du knappt dumpa pjäsen på BMP1 vilket försvårar val av bra eldställning.

@Mats

Ja, BMP1 har NBC-skydd vilket pebban saknar.

The Swede :)

Nja Nuförtiden används bara MPHC(kommer inte ihåg den svenska benämningen, men det är en allmålsgranat med genomslagskärna) istället för spräng och pansarprojektil

Man kanske vid en styrkejämförelse även skulle vilja jämföra densiteten pansarskyttefordon i manöverförbanden...

Svensk fördelning med en pansarbrigad och två infanteribrigader: 72 strv, 20 ikv, ~100 (?) pbv

Sovjetisk division med ett strvreg, ett motskreg BMP-1 och två motskreg BTR: 180-230 strv, >120 BMP, >180 (?) BTR

EDIT: Nuffrorna ur huvudet med en konservativ beräkning på dieselkosacksidan (30 pskf/motskbat). Har inte H StorM 1980 tillgänglig. :)

Edited by Vysotskij

Nja Nuförtiden används bara MPHC(kommer inte ihåg den svenska benämningen, men det är en allmålsgranat med genomslagskärna) istället för spräng och pansarprojektil

SpårLjusBRandHalvPansarGRanat m/95 MultiPurposeHardCore... ÄNTLIGEN fick man nytta för det! och det är inte bara den man använder, jag sköt med 4 olika typer(iofs var en av dem slövngr) under min GU 03/04 men allra mest med MPHC.

Edited by johanp

Upplys mig!

Utrymmet för skyttegruppen.

Möjligheten till uppsutten strid med hela gruppen.

Placeringen av huvudvapnet samt huvudvapnet.

Obsevationsmöjligheterna för vagnchefen.

The Swede :camo:

Lider chefen inte lite av samma som på BMP-1an dvs han har inte högsta punkten. Nu är i och för sig Ryssvagnen lägre och ger därmed C sämre observationsmöjligheter men låg höjd har ju andra fördelar som uppväger..

Ang utrymmet så är det väl en avägning om man vill ha liten målyta eller bättre komfort.. skall man åka mer knöligt men med lägre risk för träff eller åka bekvämt med högre risk för träff.. en sak vid långa förflyttningar och en annan i strid

Edited by Stella-Polaris

Hur ser vagnarna ut innuti? Någon som har bilder?

Har varit inne i Strf90, Strv122, Archer, Ptgb203 mf flera gånger men aldrig i en PBV302.

det rullar 18 på P7 idag, lite fler än rep och dsg rullar med dem alltså

Även vi sjukvårdare åker PBV (utan akan). http://www.p7.mil.se/photo.php?id=108208&nid=30662

P7 använder som sagt vagnen till det mesta fortfarande. Ledning, rep, kvartermästare, dsg, sjukvård...

Har åkt i den under lite enklare skadeövningar. Är ganska glad att jag trots allt är på förbandsplats. Det är faktiskt ett ganska bedrövligt fordon...

Som sjukvårdare sitter man alldeles för långt från patienten och PBV 302 motsvarar inte den vagn vi borde ha.

Förvisso, men jag gjorde jämförelsen ur ett historiskt perspektiv. :/

Glädjen är stor, glädjen är stor. :)

Pbv302 är äkta kärlek, kom bara ihåg att mata Häggotrollet med lite hydraulolja och nån skiftnyckel emellanåt. :=o

Trodde de livnärde sig på 12ans hylsa annars? :D

/E

var kommer du ifrån?

den där rackarn lever på pansarskyttesvett och näsblod :D

en o annan förare blir tvungen att trösta den då o då men i huvudsak lever den på oss därbak som inte vet vad den vill för den verkar ju aldrig vara nöjd....

lämnar man bara nån av inspektionsluckorna under förarplats öppen så matar häggotrollet sig själv...

Edited by Jimbo