Sir Vival Posted December 17, 2005 Report Posted December 17, 2005 1. Civila pistolskyttar må vara experter på att skjuta pistol, men inte på att STRIDA med pistol. Förstår du inte skillnaden så är det inte ens lönt att vi diskuterar detta.Men Jake... Har du egentligen förstahandskunskap, eller ens andrahands, om de som utbildats och deras militära kompetens?Jag kan även garantera att du långt ifrån har en aning om vem som utbildat dem och vilken militär och civil kompetens han har - utan att överdriva så är han bland de 10 mest kompetenta inom riket att utbilda på strid med pistol. Som jag skrev till dig i PM så är det bara att fråga om du är intresserad av mer info, men tyvärr verkar det som att du för tillfället mest är intresserad av att göra din röst hörd och tala i egen sak i form av yof... Quote
JTS Posted December 17, 2005 Report Posted December 17, 2005 1. Civila pistolskyttar må vara experter på att skjuta pistol, men inte på att STRIDA med pistol. Förstår du inte skillnaden så är det inte ens lönt att vi diskuterar detta.Men Jake... Har du egentligen förstahandskunskap, eller ens andrahands, om de som utbildats och deras militära kompetens?Jag kan även garantera att du långt ifrån har en aning om vem som utbildat dem och vilken militär och civil kompetens han har - utan att överdriva så är han bland de 10 mest kompetenta inom riket att utbilda på strid med pistol. Som jag skrev till dig i PM så är det bara att fråga om du är intresserad av mer info, men tyvärr verkar det som att du för tillfället mest är intresserad av att göra din röst hörd och tala i egen sak i form av yof... Som jag har skrivit tidigare, oavsett hur duktiga dessa skyttar är så är det inte lämpligt att de utbildar militär personal. Det skall ske efter riktlinjer utformade av MSS, som har systemansvar för alla markstrid. MSS är överhuvudtaget inte med i den här processen. De är inte ens tillfrågade så vitt jag vet. Jag talar inte i egen sak varken i form av yoff eller privatperson, det behöver jag inte göra. Jag kan redan strida med min pistol. Jag försöker bara bringa klarhet i varför det har blivit så här. Det luktar politik lång väg. Quote
Sir Vival Posted December 18, 2005 Report Posted December 18, 2005 @ Jake... Om det nu luktar politik lång väg, hur lyckosamt har det varit söka efter svar här? Vore de inte bättre att ställa frågan på ett ställe där det finns svar att hämta? Känns inte heller som att sparka "fotfolket" på smalbenen är speciellt konstruktivt... Skicka ett mail till Övlt Peter Helsinger på HKV och framför dina synpunkter, så kan ni kanske få till stånd en konstruktiv dialog. Quote
JTS Posted December 18, 2005 Report Posted December 18, 2005 @ Jake...Om det nu luktar politik lång väg, hur lyckosamt har det varit söka efter svar här? Vore de inte bättre att ställa frågan på ett ställe där det finns svar att hämta? Känns inte heller som att sparka "fotfolket" på smalbenen är speciellt konstruktivt... Skicka ett mail till Övlt Peter Helsinger på HKV och framför dina synpunkter, så kan ni kanske få till stånd en konstruktiv dialog. Men snälla du, vi diskuterar ju bara eller hur? Du behöver inte ta åt dig personligen. Om du nu gör det så var det inte meningen att såra dina känslor. Jag har en åsikt jag talar för, du har en åsikt du talar för. Är det ovanligt med dom förutsättningarna på det här forumet? Quote
Badboy Posted December 18, 2005 Report Posted December 18, 2005 @JTS: Tja, om det är politik att som frivllig försvarsorganisation vilja erbjuda sina tjänster så..ja. Jag inser att vi uttömt fakta i detta ämne och nu återstår bara tyckande. Hoppas dock att man tillsammans kan utveckla pistolskyttet inom FM, så att det inte slutar i revirpinkeri, som mycket annat i denna värld.. /Magnus B Quote
Guest Lt K Posted December 24, 2005 Report Posted December 24, 2005 "kanske inte men varför skall man inte använda civila till att utbilda förare, skyddsvakter piloter och så vidare?" Det görs idag, t.ex: - Soldater och officerare skickas till civila halkbaneinstruktörer för körutbildning - Ordningsvakter utbildar i batongteknink Nyttja civil kompetens till pistolutbildning också. Har själv sett en person som aldrig hållit i ett skjutvapen tidigare, lära sig säker vapenhatering och uppnå bra träffresultat mot flera mål i olika riktningar under stor tidspress, efter endast 12 timmar m.h.a. en civil skjutinstruktör. Den utbildningen höll mycket hög klass, kanske bättre än den duglige officerens, tyvärr, eller hur man vill se det... Fördelen med den civila (IPSC-)pistolutbildningen som jag ser det, är att där slipper man dras med all oväsentlig "apkunskap" (delars namn, isär/ihop, funktion, skjutregler osv.), utan kan kraftsamla på det som är relevant: reglage, säkerhet, handgrepp, åtgärdande av felfunktioner, skjuttekniker: allt i syfte att träffa bra på mycket kort tid. Däremot är det ett anständighetskrav att officerare/FM-anställd personal skall utbilda skyttarna på all typ av stridsteknisk-/taktisk anpassning till de situationer som kan tänkas uppstå i tjänsten. Quote
Nastyman Posted December 24, 2005 Report Posted December 24, 2005 (edited) 1. Tänk vad hemskt att måsta gå kurser hos dem som är experter.. 2. Officerare kan och ska inte vara bäst på allt som skall ingå i soldaternas utbildning. Jag skulle bli mer orolig om man valde att inte nyttja kompetensen där den finns.. 1. Civila pistolskyttar må vara experter på att skjuta pistol, men inte på att STRIDA med pistol. Förstår du inte skillnaden så är det inte ens lönt att vi diskuterar detta. 2. Om det är NÅGOT som officerare förväntas vara bäst på av det som soldater skall kunna så är det väl ändå strid? Om det finns folk som har en högre utbildningspunkt på strid så är det väl ändå bäst att de utbildar officerare i första hand och att officerarna sedan utbildar soldaterna. Vad händer om folk som utbildats av civila skyttar hamnar i strid, dör, och det sedan efter utredning visar sig att de dog på grund av en felaktig utbildning? Vem bär ansvaret då? Skyttarna? FM? Pistolförbundet? Det är en ohållbar ekvation. Sånt här kräver kvalitetssäkring. Vem tar fram utbildningsplanen? Vem utformar kraven för instruktörer? Vem bär ansvaret om nåt går fel? Tja Snoken, vad händer om folk som har utbildats av militära skyttar hamnar i strid, dör, och det sedan efter utredning visar sig att de dog på grund av en felaktig utbildning? Vem bär ansvaret då? Blir de mindre döda för att det är Leni's ansvar? Dina frågor gäller ju oavsett vem som utbildar. Handlar det inte om att ge den individ som skall beväpnas med pistol en så bred plattform som möjligt att stå på? Skit samma vem som utbildar så länge resultatet blir bättre än vad det är idag. Självklart har exempelvis SSG ett större behov av att integrera pistolen som en del av sin stridsteknik än vad bataljonsprästen i Yxmission99 har, det torde ju vara uppenbart för de flesta. Det är förståeligt att det revirpinkas å det grövsta inom FM i syfte att säkra sina jobb. Grundtanken måste ju vara att applicera rätt pedagogisk kompetens på rätt målgrupp för rätt tjänst på ett så effektivt och kostnadseffektivt sätt såm möjligt. Edited December 24, 2005 by Nastyman Quote
JTS Posted December 25, 2005 Report Posted December 25, 2005 - Ordningsvakter utbildar i batongteknink Batongutbildning skall numera ske av närkampsinstruktör. 1. vad händer om folk som har utbildats av militära skyttar hamnar i strid, dör, och det sedan efter utredning visar sig att de dog på grund av en felaktig utbildning? Vem bär ansvaret då? Blir de mindre döda för att det är Leni's ansvar? 2.Skit samma vem som utbildar så länge resultatet blir bättre än vad det är idag. Då är det precis som vanligt, en internutredning eller liknande får tillsättas. Det är inte alls lika politiskt laddat som om civila skyttar utbildat. Det är inte samma sak alls. 2. Nej, inte skit samma vem som utbildar. Quote
Nastyman Posted December 25, 2005 Report Posted December 25, 2005 Med andra ord så är enligt dig en soldat med usla pistolskyttefärdigheter som utbildats av en Fm-instruktör att föredra framför en soldat med hyfsade pistolskyttefärdigheter som utbildats av en kompetent inhyrd civil instruktör? FM säger sig ju vara anhängare av en målbildsbaserad utbildning, ditt resonemang går ju tvärs emot detta. Quote
JTS Posted December 25, 2005 Report Posted December 25, 2005 Med andra ord så är enligt dig en soldat med usla pistolskyttefärdigheter som utbildats av en Fm-instruktör att föredra framför en soldat med hyfsade pistolskyttefärdigheter som utbildats av en kompetent inhyrd civil instruktör? FM säger sig ju vara anhängare av en målbildsbaserad utbildning, ditt resonemang går ju tvärs emot detta. Läs alla mina tidigare inlägg itråden. Om du efter det fortfarande inte förstår vad jag menar, återkom då. Quote
Nastyman Posted December 25, 2005 Report Posted December 25, 2005 Med andra ord så är enligt dig en soldat med usla pistolskyttefärdigheter som utbildats av en Fm-instruktör att föredra framför en soldat med hyfsade pistolskyttefärdigheter som utbildats av en kompetent inhyrd civil instruktör? FM säger sig ju vara anhängare av en målbildsbaserad utbildning, ditt resonemang går ju tvärs emot detta. Läs alla mina tidigare inlägg itråden. Om du efter det fortfarande inte förstår vad jag menar, återkom då. Tack! Precis det svar jag ville ha. Quod erat demonstrandum! Quote
eskil Posted December 25, 2005 Report Posted December 25, 2005 Läs alla mina tidigare inlägg itråden. Om du efter det fortfarande inte förstår vad jag menar, återkom då. Tack! Precis det svar jag ville ha. Quod erat demonstrandum! @Jake the Snake: Pst. Jag tror att det där betyder att han inte förstod. ;) @Nastyman: Om du faktiskt hade lästa Jakes tidigare inlägg så hade du insett att det han menar är följande: Det är skilnad på pistolskytte och pistolskytte. SPSF utbildar säkert jättebra tävlingsskyttar, men det är inte tävlingsskyttar försvarsmakten behöver, det är folk som kan slåss med pistol. För att kunna utbilda folk i detta så måste man vara insatt i hur "strid" går till, dvs ha militär utbildning. Quote
Sytare Posted December 25, 2005 Report Posted December 25, 2005 Tack!Precis det svar jag ville ha. Quod erat demonstrandum! Natyman, QED eller "quod erat demonstrandum" är något jag använder på matematiktentor för att säga just "vilket skulle bevisas". Varför ville du ha det svaret? Vad var det DU SKULLE BEVISA? Quote
Nastyman Posted December 26, 2005 Report Posted December 26, 2005 (edited) Tack!Precis det svar jag ville ha. Quod erat demonstrandum! Natyman, QED eller "quod erat demonstrandum" är något jag använder på matematiktentor för att säga just "vilket skulle bevisas". Varför ville du ha det svaret? Vad var det DU SKULLE BEVISA? Därför att det visar på bristen i resonemanget. Revirpinkeri. För att kunna slåss med sin pistol måste man kunna träffa med sin pistol. Kan man inte träffa med sin pistol kan man inte använda den som en del av sin stridsteknik. Kan man inte använda som en del av sin stridsteknik bör man inte bära den. Präster, Wellfare Officers, med flera befattningshavare som utrustats med pistol inför sin utlandstjänstgöring kommer inte att hamna i situationer som ställer några högre krav på att de kan slåss med sin pistol. För dessa vore det bättre om det kunde handha sin pistol på ett för sig själv och andra säkert sätt, samt träffa med sin pistol. Detta mål når de idag inte upp till med hjälp av den utbildning som FM tillhandahåller. Detta mål skulle de nå under bland andra Torbens och Johans ledning. Edited December 26, 2005 by Nastyman Quote
Forumsledning Kimster Posted December 26, 2005 Forumsledning Report Posted December 26, 2005 Men menar du att FM utbildar i ett mindre säkerhetstänkande sätt ? Jag hoppas FM utbildar i att träffa sitt mål innan stridsmomentet kommer. Eller handlar detta bara om en skjutinstruktörs attityd gentemot en tidsplanering och "ork" att fortsätta lära en svårlärd träffa och hantera vapnet säkert ? Quote
eskil Posted December 26, 2005 Report Posted December 26, 2005 Präster, Wellfare Officers, med flera befattningshavare som utrustats med pistol inför sin utlandstjänstgöring kommer inte att hamna i situationer som ställer några högre krav på att de kan slåss med sin pistol. För dessa vore det bättre om det kunde handha sin pistol på ett för sig själv och andra säkert sätt, samt träffa med sin pistol. Detta mål når de idag inte upp till med hjälp av den utbildning som FM tillhandahåller. Detta mål skulle de nå under bland andra Torbens och Johans ledning. Nej, men som Jake skrev redan i början på månaden så håller en ny pistolutbildning på att utarbetas inom försvarsmakten. Dessutom så hävdar jag att du har fel. Personal som är utrustade med pistol ska kunna slåss med pistol, för när de hamnar i strid så är det pistol de kommer att använda. I annat fall skulle vi lika gärna kunna utrusta den med soft-airgun pistoler till en mycket förmånligare kostnad. Quote
Guest Andrew Posted December 26, 2005 Report Posted December 26, 2005 Håller med Nastyman i mycket utav det han säger , jag har sett samma problem under KS06 , och statistiken vådaskott AK5 kontra P88 talar sitt tydliga språk. Tanken med att kunna strida med sin pistol osv är helt okej, men före man lär sig att gå så brukar faktiskt vara tvungen att lära sig krypa. Dock så tror jag vi ser på detta ämnet på lite olika sätt på grund utav de erfaremheter och uppfattningar som vi har. Kimster är inne lite på rätt spår vad det gäller US så är befattnings utb. på vapen rent generellt alldeles för kort. Du får inte en lika bra Kulspruta 90 skytt med 2 dagars utb. Precis lika lite så hinner du lära en Wellfare Officer som aldrig hållt i en Pistol att kunna Strida med en P88 under två dagars utb. Då får man rikta in sig på grundläggande handhavande i min värld och inte sätta ribban för högt. Quote
Inf Posted December 26, 2005 Report Posted December 26, 2005 I annat fall skulle vi lika gärna kunna utrusta den med soft-airgun pistoler till en mycket förmånligare kostnad. Faktiskt inte det sämsta förslaget med tanke på hur det som det ser ut på många håll idag. Om man får drömma skulle alla utbildare i FM hålla en lika hög nivå och ha en lika genomtänkt helhetssyn på markstrid som MSS. Om vi håller oss till den verkliga världen kommer det dröja minst tills nästa försvarsbeslut innan det blir så. Efter nästa försvarsbeslut är möjligen inte SPSF en frivilligorganisation längre och om man sedan lyckas med konststycket att behålla de mest kompetenta officerarna i nästa nedläggningsrunda så är åtminstone pistolproblemet löst! Quote
Nastyman Posted December 26, 2005 Report Posted December 26, 2005 (edited) Håller med Nastyman i mycket utav det han säger , jag har sett samma problem under KS06 , och statistiken vådaskott AK5 kontra P88 talar sitt tydliga språk.Tanken med att kunna strida med sin pistol osv är helt okej, men före man lär sig att gå så brukar faktiskt vara tvungen att lära sig krypa. Dock så tror jag vi ser på detta ämnet på lite olika sätt på grund utav de erfaremheter och uppfattningar som vi har. Kimster är inne lite på rätt spår vad det gäller US så är befattnings utb. på vapen rent generellt alldeles för kort. Du får inte en lika bra Kulspruta 90 skytt med 2 dagars utb. Precis lika lite så hinner du lära en Wellfare Officer som aldrig hållt i en Pistol att kunna Strida med en P88 under två dagars utb. Då får man rikta in sig på grundläggande handhavande i min värld och inte sätta ribban för högt. Håller helt med dig! Har personligen haft den tvivelaktiga förmånen att få uppleva ett stycke Yoff som sköt bredvid "patron ur-röret" i Bosnien efter att ha gjort patron ur, samt en annan befattningshavare som sköt av sig benfickan under utbildning. Har därför lite svårt att inom överskådlig tid se stabsmedlemmar som i bästa Matrixstil anfaller fienden med glock à la knogjärn vilt skrikandes "Arghhhh!! Det ska va kött i pipan!!!!"...... Dock inte därför att underhållningsvärdet skulle vara lågt. Det vore ju för övrig lite kul att få höra när en svensk soldat senast dödades/skadades därför att han inte behärskade stridsteknik med pistol. Edited December 26, 2005 by Nastyman Quote
Knekt Posted December 26, 2005 Report Posted December 26, 2005 Präster, Wellfare Officers, med flera befattningshavare som utrustats med pistol inför sin utlandstjänstgöring kommer inte att hamna i situationer som ställer några högre krav på att de kan slåss med sin pistol. För dessa vore det bättre om det kunde handha sin pistol på ett för sig själv och andra säkert sätt, samt träffa med sin pistol. Detta mål når de idag inte upp till med hjälp av den utbildning som FM tillhandahåller. Detta mål skulle de nå under bland andra Torbens och Johans ledning. Nej, men som Jake skrev redan i början på månaden så håller en ny pistolutbildning på att utarbetas inom försvarsmakten. Dessutom så hävdar jag att du har fel. Personal som är utrustade med pistol ska kunna slåss med pistol, för när de hamnar i strid så är det pistol de kommer att använda. I annat fall skulle vi lika gärna kunna utrusta den med soft-airgun pistoler till en mycket förmånligare kostnad. Man ska nog fundera över om inte: personal inom US som är utrustad med pistol oftast ENBART har pistolen med sig under jobb i AOR:et. icke stridande personal i ett softskin är betydligt mer intressanta att angripa i syfte att ex ta gisslan, än en pluton skyttesoldater i CV90. Det finns en obehaglig övertygelse inom FM; att det bara är personal i stridande befattningar som riskerar att hamna i strid. Som om det vore någon naturlag som reglerar sånt. Så ser nu inte verkligheten ut. Har man pistol ska man kunna slåss med pistol. Har man brevkniv, granatgevär, fältspade eller Akan ska man kunna slåss med brevkniv, granatgevär, fältspade eller Akan. Annars har man inte i ett militärt förband att göra. Nu skulle man kunna fortsätta resonemanget med att ALL personal i US borde genomgå en sjuhelsikes utb (fångtjänst?!), men det kan ju bli en delikat separat tråd. Quote
Guest Major Error Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 (edited) Den här tråden gjorde ju att man måste bli medlem på forumet ;) Hur många här har faktiskt deltagit i strid med pistol, dvs kan tala av egen erfarenhet? (min gissning 0st) Kompetensen inom FM för verksamheten STRID med pistol borde vara ganska nära 0% (befäst duglighet mm). Jag har tre motiv till varför SPSF duger alldeles utmärkt till viss pistolutbildning. 1. Utbildning sker lämpligen medelst drill för tekniskt handhavande av vapen, så att moment som ladda, patron ur och åtgärda vapenfel blir reflexmässiga. (Kräver ingen specifik militär kompetens) 2. Utbildning i teknik för att träffa mål på varierande avstånd genomförs lämpligen som mängdträning i olika situationer med ökande svårighetsgrad. (Kräver ingen specifik militär kompetens) 3. Att lära och motivera eleven att tänka i stridstekniska och taktiska termer kräver en ledare som kan förmedla FM erfarenheter inom området STRIDSTEKNIK medelst pistol. Det kräver militär kompetens inom områdena ledarskap och organisationskunskap/nätverk. Dock finns det ju en viss risk att denna militär också sysslar med "civilt" skytte inom någon frivilligorganisation som FBU, SPSF, SSF mm. Så den civila kompetensen går faktiskt att applicera på vissa delar av de stridstekniska momenten. Kopplingen att kombinera stridsteknik med pistol med övrig närstridsutbildning är inte fel, men frågan är om ALLA befattningshavare behöver den kompetensen. Jag håller med om att hotbilden med kidnappning mm skulle föranleda en gedignare utbildning överhuvudtaget inom ALLA områden av stridsteknik, men i slutändan blir det en riskhantering där tid/kostnad vägs mot nytta. Och vi vet ju alla hur den ekvationen brukar sluta. Sen skulle jag nog vilja att JTS plockade fram en pistolutbildare på MSS som INTE pysslade med något civilt skytte. Den personen skulle jag nog hellre träffa på i pistolstrid på 25m än t.ex. en gubbe som Ragnar Skanåker...... (Ragge tränade ju flera 100 skott om dagen. MSS officeren hinner väl med 100 i veckan mellan fys, HBT-frågor, SäkI-utredningar, interna möten, vpl-ärenden, budgetarbete och annat byråkratiskt overhead) mvh Major Error (yoff FV, civil skytt SPSF) PS: Och fortsätter tråden gör jag först när någon som stridit med pistol har skrivit något vettigt. Edited December 27, 2005 by Major Error Quote
106 Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Den personen skulle jag nog hellre träffa på i pistolstrid på 25m än t.ex. en gubbe som Ragnar Skanåker...... Om det är rätt Ragnar Skanåker (kan inte finnas så många) så är han dessutom fd Uoff i FV (flygförare) och tjänstgjorde i Kongo på 60-talet som ff på Light Aircraft Sqn. Så det finns en militär koppling, dock vet jag inte om den har någon som helst relevans när det gäller pistolskytte, mer än vanan att ta beskjutning då. Quote
JTS Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 1. Därför att det visar på bristen i resonemanget. Revirpinkeri. 2. För att kunna slåss med sin pistol måste man kunna träffa med sin pistol. Kan man inte träffa med sin pistol kan man inte använda den som en del av sin stridsteknik. Kan man inte använda som en del av sin stridsteknik bör man inte bära den. 3. Präster, Wellfare Officers, med flera befattningshavare som utrustats med pistol inför sin utlandstjänstgöring kommer inte att hamna i situationer som ställer några högre krav på att de kan slåss med sin pistol. 4. Detta mål når de idag inte upp till med hjälp av den utbildning som FM tillhandahåller. Detta mål skulle de nå under bland andra Torbens och Johans ledning. Oj oj oj, vilken tråd. Folk blir till och med medlemmar för att kunna delta i detta. Så trevligt. Jag betar av er i ordning. 1. Jepp, revirpinkeri. Om du vill kalla det revirpinkeri att vidhålla att stridsutbildning sker från kvalitetssäkrad, juridiskt lämplig och för ändamålet rätt utbildad personal, så fine by me. Vi kanske skall låta (de allt igenom hedervärda) männen i svensk pansarhistorisk förening utbilda stridsvagnsbesättningar i stridsvagnsgruppens strid, många av dom har ju trots allt tjänstgjort på strv 81 och 103, och vet vad det där med stridsvagnar egentligen handlar om? Vi kanske skall låta skogsmulle och friluftsfrämjandet utbilda våra förband i patrulltjänst, skogsmulle BOR ju till och med i skogen! Vi kanske bör överlåta ansvaret för markstridsutveckling inom FM till skaparna av datorspelet Battlefield, deras BF2 ser ju JÄVLIGT realistisk ut.....? 2. Exakt. Och eftersom det skall vara Markstridsskolan som avgör hur stridsteknik för svenska markstridsförband ser ut så borde det vara markstridsskolan som avgör hur det utbildas på pistol. 3. Exakt, det kommer aldrig att hända. Det kan vi definitivt vara säkra på. Bra tänkt. 4. Som jag har skrivit tidigare i tråden, det kommer att bli en bra pistolutbildning inom FM. Folk jobbar redan med detta. Det enda detta påhittet gör är att sätta käppar i hjulen för dom som arbetar med det. 5. Hur många här har faktiskt deltagit i strid med pistol, dvs kan tala av egen erfarenhet? (min gissning 0st) 6. Kompetensen inom FM för verksamheten STRID med pistol borde vara ganska nära 0% (befäst duglighet mm). 7:1. Utbildning sker lämpligen medelst drill för tekniskt handhavande av vapen, så att moment som ladda, patron ur och åtgärda vapenfel blir reflexmässiga. (Kräver ingen specifik militär kompetens) 7:2. Utbildning i teknik för att träffa mål på varierande avstånd genomförs lämpligen som mängdträning i olika situationer med ökande svårighetsgrad. (Kräver ingen specifik militär kompetens) 8. Kopplingen att kombinera stridsteknik med pistol med övrig närstridsutbildning är inte fel, men frågan är om ALLA befattningshavare behöver den kompetensen. 9. Sen skulle jag nog vilja att JTS plockade fram en pistolutbildare på MSS som INTE pysslade med något civilt skytte. Den personen skulle jag nog hellre träffa på i pistolstrid på 25m än t.ex. en gubbe som Ragnar Skanåker...... (Ragge tränade ju flera 100 skott om dagen. MSS officeren hinner väl med 100 i veckan mellan fys, HBT-frågor, SäkI-utredningar, interna möten, vpl-ärenden, budgetarbete och annat byråkratiskt overhead) 10 PS: Och fortsätter tråden gör jag först när någon som stridit med pistol har skrivit något vettigt. 5. Jag har inte deltagit i skarp strid med pistol. Jag har inte heller deltagit i skarp strid med automatkarbin, stridsfordon eller indirekt eld. Jag har aldrig skjutit ett skarpt pansarskott mott ett fullastat fientligt stridsfordon. Jag har aldrig befunnit mig i en sammanstötssituation där någon försöker ta livet av mig, eller jag dem. Det hindrar inte mig från att utbilda folk i just detta med gott resultat. Måste man ha varit i skarp strid med pistol för att ha åsikter om hur det bör bedrivas utbildning? 6. Det vet vi inte, eftersom de förband där sådant kan ha varit aktuellt den senast tiden är hemliga. Det vi vet är att det finns ett antal personer inom FM som kan det här med pistolstrid, och det finns även många konsulter utanför FM med befäst duglighet på ALLT som utbildar FM:s personal. På Rätt Sätt. 7:1 Enligt vilket handhavandesätt? Det nuvarande reglementerade? Enligt det som kanske kommer att bli reglementerat? Enligt ett helt annat sätt som de utomstående instr. tycker är bra? Stämmer det överens med hanteringen av AK 5? Nuvarande sättet att hantera? Det framtida? Kvalitetssäkring? 7:2 Hur tror du att skjututbildning redan bedrivs i dagens läge? Tror du att det går till på något revolutionerande annat sätt? 8. Jodu, det behöver dom allt. 9. Det är inga som helst problem. Den som kan det här bedömt bäst på MSS håller inte på med civilt skytte. Däremot en hel del militärt. 10. gött mos. Mvh Jake the snake (Yoff Armén, militär skytt Armén) Quote
Flamdämpare Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Jag har inte deltagit i skarp strid med pistol. Jag har inte heller deltagit i skarp strid med automatkarbin, stridsfordon eller indirekt eld. Jag har aldrig skjutit ett skarpt pansarskott mott ett fullastat fientligt stridsfordon. Jag har aldrig befunnit mig i en sammanstötssituation där någon försöker ta livet av mig, eller jag dem. Det hindrar inte mig från att utbilda folk i just detta med gott resultat. Måste man ha varit i skarp strid med pistol för att ha åsikter om hur det bör bedrivas utbildning? Mvh Jake the snake (Yoff Armén, militär skytt Armén) Hur vet du att resultatet är gott utan att utbildningen du ger använts till sin spets? Din arbetsgivare har inte varit i aktiv tjänst många gånger på de 193 år som ingen nation velat angripa Sverige. Om du inte räkna några Bosniska bönder som kvalificerat motstånd förstås. Quote
Blackadder Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Jag har inte deltagit i skarp strid med pistol. Jag har inte heller deltagit i skarp strid med automatkarbin, stridsfordon eller indirekt eld. Jag har aldrig skjutit ett skarpt pansarskott mott ett fullastat fientligt stridsfordon. Jag har aldrig befunnit mig i en sammanstötssituation där någon försöker ta livet av mig, eller jag dem. Det hindrar inte mig från att utbilda folk i just detta med gott resultat. Måste man ha varit i skarp strid med pistol för att ha åsikter om hur det bör bedrivas utbildning? Mvh Jake the snake (Yoff Armén, militär skytt Armén) Hur vet du att resultatet är gott utan att utbildningen du ger använts till sin spets? Din arbetsgivare har inte varit i aktiv tjänst många gånger på de 193 år som ingen nation velat angripa Sverige. Om du inte räkna några Bosniska bönder som kvalificerat motstånd förstås. Jag brukar inte automatiskt hålla med Jake the Snake i ting men nu tycker jag att vi ska vara systemtrogna. Jag har själv blivit pistolutbildad i FM för US ett antal gng och även själv medan jag jobbade på swedint utbildat för US i pistolskytte. Jag har en åsikt och det är att låt dom som har uppdraget att utforma säker och juridiskt hållbar utbildning för FM göra det, det kan hända att dom, troligt eller ej, kommer fram till att man med gott resultat kan ta in externa och dugliga instruktörer. Ansvarsfrågan om nåot händer och utbildingen inte har fått ett godkännande från utbinsp är viktigare än vad som framkommer här. Vad är det första som kommer hända den dagen någon vådaskjuter sig själv eller någon annan? Sedan har jag personliga erfarenheter om hur fort det kan växla i situationer i US och finns det sannolikt någonstans där en präst eller en welfareofficer kan bli tvingad att verka med sitt vapen så är det ju där. Låt dom som har regeringen och svenska folkets uppdrag att utbilda i väpnad strid göra just det och låt dom som föredrar att skjuta på kartong fortsätta göra det. Skulle jag bli en bättre stridsman med pistol om SPSF utbildade mig ytterligare? Ja mycket troligt, skulle jag vilja att den civila stabsmedlemmen som sitter bakom mig i GW'n är utbildad av SPSF? ja om ser till hur utbildningen ibland har sett ut fram till nu men det bästa vore om FM fick skriva utbildningsanvisningar, ställa krav och examinera... /b (been there, done that) Kvalificerade eller inte så gav bönderna på Balkan mellan varven ett rätt seriöst intryck Flamdämpare, ska inte prata för någon annan men efter att ha varit i situationer när folk försöker ta livet av mig så kan jag säga att Jake's arbetsgivares sätt att utbilda faktiskt fungerar, tur eller inte... Quote
Guest Major Error Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 5: Du tror att utbildningen fungerar i verkligheten. Hur är det kvalitetssäkrat? Viss återmatning finns säkert från US, så att delar av MSS stridsutbildningar har utvecklats, men allt?! 6: FM borde ha mekansimer för att överföra KUNSKAPER från hemliga operationer till den generella utbildningen, utan att kompromettera genomförda operationer. Kan ju inte vara så svårt om SSG personen Kalle Kula berättar för MSS instruktörer om vad som har hänt och vad som funkade. Här finns inga ursäkter som hemligt, när det gäller soldatens liv... 7: Behöver det ens kommenteras... Fyll på magasin. Stoppa i mag i vapnet i därför avsedd öppning. Eventuell mantelrörelse beroende på vapeninstr, ROE eller övrig instruktion från verksamhetsansvarig chef. Nej, grundläggande vapenhantering och teknisk skjututbildning är nog ganska oförändrat sedan VK2 (If it works, don't fix it!). 8: Enligt vem? Självklart är överkompetens att föredra i stridsteknik, men till vilken kostnad? Oftast har man bara några veckor på sig att utbilda i ALLT som behövs inom US. Jag har själv tränat kampsporter i över 10 år, betyder det att eftersom jag INTE har tränat Krav Maga (mil version kvalitetssäkrad av MSS?!), så är min erfarenhet (judo, shorinji kempo, muy-thai, goshindo) värdelös i militära sammanhang? Jag är säker på att om du har utbildat prästen i två veckor i ENDAST mil krav maga, så skulle jag fortfarande ge honom/henne stryk, även om vi var fysiskt jämna i kondition/styrka. Alltså ger inte en kort kvalitetssäkrad utbildning någon större fördel mot en erfaren och motiverad motståndare. 9: Bedömningen baseras på?! Redan med detta påstående har du en kvalitetsbrist! Är det tyckandet på mässen? Kan ingen annan än MSS området strid i vårt avlånga land? Förutsättningen för detta är ju att MSS har de bästa instruktörerna avseende teoretik och praktisk kompetens. Va bra, då kan jag kolla på MSS personal och var i trygg förvissning att alla är med i SSG och har varit med om en del i bl.a. Kongo ;) Ojdå, var det bara vanliga arméofficerare som blivit ditplacerade efter någon FM omorganisation !!! Ojdå, jag trodde att FM bara placerade LÄMPLIGAST individ på en befattning ;) Jag kan tänka mig att det närmaste kvalitetssäkring är deltagande i andra länders utbildningar inom området, som faktiskt har stridserfarenhet. Har de bästa instruktörerna varit i t.ex. Hereford och skjutit i gisslanhuset? För min del så skulle jag t.ex. låta Torben Rundkvist skjuta brevid mitt huvud varje gång, om jag vore gisslan, än att en MSS instruktör av okänd kvalitet gör detta. 10: Jag vet, löftet var mitt enda misstag. Måste ju säga emot när du påstår saker utan referenser. För jag hoppas att när du skriver skytt Armén inte innebär att du skjuter AK5, Glock mm i m/90 och att det automagiskt skulle kvalificera dig som en bättre skytt än sådana som skjutit över 10.000-skott/år. Kompletterande fråga till JTS: Hur många skott skjuter instruktörerna på MSS med G17 och G19 per år? Hur många drillövningar genomför dessa för pistol/år för egen del? Hur är utbildningen relaterad till andra länders FM och deras utbildningar? mvh Major Error It's not the weapon that makes the warrior, it's the mindset. Arrogance and ignorance, the two most common causes of death in the battlefield. 5. Jag har inte deltagit i skarp strid med pistol. Jag har inte heller deltagit i skarp strid med automatkarbin, stridsfordon eller indirekt eld. Jag har aldrig skjutit ett skarpt pansarskott mott ett fullastat fientligt stridsfordon. Jag har aldrig befunnit mig i en sammanstötssituation där någon försöker ta livet av mig, eller jag dem. Det hindrar inte mig från att utbilda folk i just detta med gott resultat. Måste man ha varit i skarp strid med pistol för att ha åsikter om hur det bör bedrivas utbildning? 6. Det vet vi inte, eftersom de förband där sådant kan ha varit aktuellt den senast tiden är hemliga. Det vi vet är att det finns ett antal personer inom FM som kan det här med pistolstrid, och det finns även många konsulter utanför FM med befäst duglighet på ALLT som utbildar FM:s personal. På Rätt Sätt. 7:1 Enligt vilket handhavandesätt? Det nuvarande reglementerade? Enligt det som kanske kommer att bli reglementerat? Enligt ett helt annat sätt som de utomstående instr. tycker är bra? Stämmer det överens med hanteringen av AK 5? Nuvarande sättet att hantera? Det framtida? Kvalitetssäkring? 7:2 Hur tror du att skjututbildning redan bedrivs i dagens läge? Tror du att det går till på något revolutionerande annat sätt? 8. Jodu, det behöver dom allt. 9. Det är inga som helst problem. Den som kan det här bedömt bäst på MSS håller inte på med civilt skytte. Däremot en hel del militärt. 10. gött mos. Mvh Jake the snake (Yoff Armén, militär skytt Armén) Quote
Sir Vival Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 (edited) Vi kanske skall låta skogsmulle och friluftsfrämjandet utbilda våra förbandOm C FÖS får gehör från HKV på sin tanke om att öka andelen soldater som genomför grundläggande överlevnadsutbildning, då kommer du med all sannolikhet att se just det; civila "specialister" som utbildar soldaten under utbildningstoppar, civilt kallat uppdragsbemanning...Vari ligger skillnaden? Förutom att MSS känner sig trampade på tårna för att någon tillhandahållit något som de inte kunnat själva? (OBS! Retorisk fråga.) Edit: korrektur Edited December 27, 2005 by Sir Vival Quote
JTS Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Jag har inte deltagit i skarp strid med pistol. Jag har inte heller deltagit i skarp strid med automatkarbin, stridsfordon eller indirekt eld. Jag har aldrig skjutit ett skarpt pansarskott mott ett fullastat fientligt stridsfordon. Jag har aldrig befunnit mig i en sammanstötssituation där någon försöker ta livet av mig, eller jag dem. Det hindrar inte mig från att utbilda folk i just detta med gott resultat. Måste man ha varit i skarp strid med pistol för att ha åsikter om hur det bör bedrivas utbildning? Mvh Jake the snake (Yoff Armén, militär skytt Armén) Hur vet du att resultatet är gott utan att utbildningen du ger använts till sin spets? Din arbetsgivare har inte varit i aktiv tjänst många gånger på de 193 år som ingen nation velat angripa Sverige. Om du inte räkna några Bosniska bönder som kvalificerat motstånd förstås. Det kan jag självklart inte veta. Jag kan inte heller veta att just mitt bilbälte kommer att rädda livet på mig om jag skulle korcka, men jag använder det ändå. Jag vet inte om brandsläckaren jag har hemma kommer att kunna släcka en eventuell brand om den skulle uppstå, men jag har en ändå. Jag tror mig veta att det jag utbildar på kommer att fungera om det skulle bli verklighet av. Annars hade jag inte utbildat på det. Quote
Sir Vival Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 det bästa vore om FM fick skriva utbildningsanvisningar, ställa krav och examinera...Men det är väl just så det är...Och vad jag kan förstå på "bekanta", så är den genomförda utbildningen en grund och "anpassning" till lokala föreskrifter kommer att ske specifikt på resp. utbplats. Quote
JTS Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 (edited) Ah, du kom tillbaka. Har någon som deltagit i skarp strid skrivt något vettigt i tråden eller har jag missat det? 5: Du tror att utbildningen fungerar i verkligheten. Hur är det kvalitetssäkrat? Viss återmatning finns säkert från US, så att delar av MSS stridsutbildningar har utvecklats, men allt?! Jag tror mig veta att utbildningen fungerar i verkligheten. Och hade du haft insikt i vad som händer med stridsteknikutvecklingen vad gäller markstridinom FM så hade du kanske också haft det. 6: FM borde ha mekansimer för att överföra KUNSKAPER från hemliga operationer till den generella utbildningen, utan att kompromettera genomförda operationer. Kan ju inte vara så svårt om SSG personen Kalle Kula berättar för MSS instruktörer om vad som har hänt och vad som funkade. Här finns inga ursäkter som hemligt, när det gäller soldatens liv... Det borde ske ett större kunskapsutbyte mellan de inom FM som deltager i skarpa operationer till de som ännu inte gjort det, det håller jag med om. Men hur kopplar du det till att civila skytteinstruktörer skall utbilda militär personal? Kopplingen är för mig inte solklar. 7: Behöver det ens kommenteras... Fyll på magasin. Stoppa i mag i vapnet i därför avsedd öppning. Eventuell mantelrörelse beroende på vapeninstr, ROE eller övrig instruktion från verksamhetsansvarig chef. Nej, grundläggande vapenhantering och teknisk skjututbildning är nog ganska oförändrat sedan VK2 (If it works, don't fix it!). Det behöver nog kommenteras ja. Vilken skjutställning kommer att användas? Weaver? Isosceles? Nån annan? Hur ser draget ut? Är det det nu reglementerade? Skjuter ni med en eller två händer? Hur skjuter ni på kort håll? Fokuserar ni på målet eller kornet? Stämmer åtgärder vid eldavbrott överens med åtgärderna på AK 5? Kanske inte viktigt i dina ögon men definitivt viktigt i proffsens ögon. 8: Enligt vem? Självklart är överkompetens att föredra i stridsteknik, men till vilken kostnad? Oftast har man bara några veckor på sig att utbilda i ALLT som behövs inom US. Jag har själv tränat kampsporter i över 10 år, betyder det att eftersom jag INTE har tränat Krav Maga (mil version kvalitetssäkrad av MSS?!), så är min erfarenhet (judo, shorinji kempo, muy-thai, goshindo) värdelös i militära sammanhang? Jag är säker på att om du har utbildat prästen i två veckor i ENDAST mil krav maga, så skulle jag fortfarande ge honom/henne stryk, även om vi var fysiskt jämna i kondition/styrka. Alltså ger inte en kort kvalitetssäkrad utbildning någon större fördel mot en erfaren och motiverad motståndare. Ah, så eftersom vi inte hinner utbilda folk på två veckor så att dom kan klara av en riktig förortsninja med svart pjamas, så skall vi inte utbilda dom alls? Jag lovar dig att på 80 timmar hinner du komma LÅNGT med den utbildningsmetodik som används inom det system du inte verkar tro på. 9: Bedömningen baseras på?! Redan med detta påstående har du en kvalitetsbrist! Är det tyckandet på mässen? Kan ingen annan än MSS området strid i vårt avlånga land? Förutsättningen för detta är ju att MSS har de bästa instruktörerna avseende teoretik och praktisk kompetens. Va bra, då kan jag kolla på MSS personal och var i trygg förvissning att alla är med i SSG och har varit med om en del i bl.a. Kongo ;) Ojdå, var det bara vanliga arméofficerare som blivit ditplacerade efter någon FM omorganisation !!! Ojdå, jag trodde att FM bara placerade LÄMPLIGAST individ på en befattning ;) Om du tror att den som kan det här bedömt bäst på MSS är en vanlig kille som är ditplacerad efter någon omorganisation inom FM så tror du verkligen fel. JAg vill inte gå ut med namn här, men vill du veta så PM:a gärna. Jag kan tänka mig att det närmaste kvalitetssäkring är deltagande i andra länders utbildningar inom området, som faktiskt har stridserfarenhet. Har de bästa instruktörerna varit i t.ex. Hereford och skjutit i gisslanhuset? För min del så skulle jag t.ex. låta Torben Rundkvist skjuta brevid mitt huvud varje gång, om jag vore gisslan, än att en MSS instruktör av okänd kvalitet gör detta. Vad får dig att tro att folk inom FM inte deltar i andra länders utbildningar inom området, eller att dessa länder de facto har instruerat här i Sverige? 10: Jag vet, löftet var mitt enda misstag. Måste ju säga emot när du påstår saker utan referenser. För jag hoppas att när du skriver skytt Armén inte innebär att du skjuter AK5, Glock mm i m/90 och att det automagiskt skulle kvalificera dig som en bättre skytt än sådana som skjutit över 10.000-skott/år. När jag skriver skytt Armén så betyder det att jag skjuter Glock, Ak 5 med mera i M/90 eller civila kläder. Om vi nu ska räkna ihop antalet skjutna skott, om det har någon sexuell betydelse, så sköt jag 2005 ganska exakt 10368st 9mm 39/b och runt 6000 5.56. På min arbetsplats finns en civil pistolskytt, han har varit med i landslaget och han är tydligen mycket duktig. Han skjuter ganska mycket mer än mig, men hade han och jag hamnat i strid på pistolavstånd med varandra så hade han varit död innan han ens fått upp sin pistol ur hölstret. Mängden skott skjutna eller antalet medaljer på bröstkorgen har inget med verkligheten att göra. Hur många skott skjuter instruktörerna på MSS med G17 och G19 per år? Vad har detta med saken att göra? Vissa skjuter väl mer, andra mindre. Hur många drillövningar genomför dessa för pistol/år för egen del? Tillräckligt många. Hur är utbildningen relaterad till andra länders FM och deras utbildningar? Det är en fråga som inte går att svara på på ett öppet forum, men vill du veta mer så PM:a gärna. Så..... Laddar om. Edited December 27, 2005 by jake the snake Quote
Recommended Posts