Guest Major Error Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Pkt 5: "Jag tror mig veta...." Kvalitetssäkring som är tillräcklig för FM? Skulle du som officer acceptera att jag inom mitt specialområde sa att jag TROR att informationssäkerheten i det kvalificerat hemliga datasystemet är tillräckligt bra, eller skulle du vilja ha ett andra utlåtande från t.ex. MUST innan du började använda det? (Tips, du är juridiskt ansvarig för informationen efter överlämnandet) (Plus att alla officerare är ju 100% kompetenta) Pkt 6: "Det borde ske ett större kunskapsutbyte mellan de inom FM..." Jag som trodde att det var detta som NI på MSS skulle fixa på arbetstid. Pkt 7: "Kanske inte viktigt i dina ögon men definitivt viktigt i proffsens ögon." Kul sammanfattning detta. Som officer är jag proffs, som "civil" pistolskytt är jag nog hyfsat bra. Jag är kanske proffs också, då jag har vunnit pengar och priser i pistolskyttet. Men jag kan med min 24-åriga pistolerfarenhet konstatera att jag har gått från isosceless till weaver och fokusera mer på kornet under åren. Jag har också reflekterat över detta och konstaterat att valet mellan isosceless och weaver är individuellt och inte allmängiltigt för alla skyttar. Vad gäller åtgärder vid eldavbrott så kan jag konstatera att AK5 har en gasomladdad mekansim där slutstycket är inneslutet i vapenstommen. G17/19 är en browningmekanism med slutstycket=manteln på vapnet. Det säger sig själv att själva handhavandet skiljer sig och även typen av vapenfel och deras orsaker. I den mån det finns likheter så ska man ju göra likadant, men i övrigt så får man ju anpassa sig till vapnet och situationen. Men som sagt var, jag är ju bara amatör, så jag kan ju ha fel.... ;) Pkt 8: "Jag lovar dig att på 80 timmar hinner du komma LÅNGT med den utbildningsmetodik som används inom det system du inte verkar tro på." Ett helt oriktigt påstående. Jag tror inte att Krav Maga är på något sätt dåligt, då israelerna har lång stridserfarenhet och tycker att det fungerar. Ett billigt retoriskt trick för att påskina att jag inte vet vad jag talar om. Förortsninjas vet jag ingenting om, trots att jag är uppvuxen i Botkyrka. Jag är dock helt övertygad om att du inte får exklusiv tillgång till US soldater i 80 timmar för Krav Maga eller för den delen vapenhantering. Så dina två veckor blir i bästa fall 2-3 dagar. Naturligtvis vore det optimalt med präster som har svarta T-shirts i Krav Maga och skjuter som om de aldrig har gjort annat. Men det är inte deras PRIMÄRA uppgift och därför blir det en kompromiss. Dock skulle jag bli sk-tförbannad om SSG inte vore överdjävliga. Pkt 9: Jag är inte intresserad av exakt vem som jobbar var. Är dock helt övertygade om att ALLA inte är bäst lämpade i nuvarande placering inom FM, inkluderat MSS. Plus vill man veta vem som är placerad var så finns det andra metoder än PM på forumet. Klar att FM samarbetar med andra länder och skickar folk hit och dit på kurs, det ingår ju i uppgiften. Vilka det är exakt är ju inte så svårt att gissa för den någorlunda insatte. Det är ju knappast Iraks republikanska garde som vi samarbetar med. Pkt 10: Jag måste säga att det känns bra att du får skjuta såpass mycket. Då kan jag nästan dra slutsatsen att du har ett personligt intresse i detta och kanske ansvarar för framtagandet av utbildningen för strid med pistol. Men har du i så fall samverkat med FM-instruktörerna i pistolskytte och konstaterat att dessa INTE har något mer att tillföra processen, eller kan du redan allt? (lumpet retoriskt trick av mig).... Jag tycker också att det är bra med självförtroende och att man tror att man kan vinna en duell. Personligen så föredrar jag att skjuta fienden i ryggen när han inte är beredd och i ett lömskt överfall. (Givetvis enligt militär nödvändighet för att följa folkrätten) mvh Major Error Quote
JTS Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Herre Jesus. Det börjar bli för mycket nu för att bemöta allt på en gång. Ett par saker bara. -Två veckor var det du som tog upp. -Åtgärder vid eldavbrott går att ensa så att de blir i princip identiska mellan AK 5 och pistol 88. Funktionsprincip har inget med saken att göra. -Du har med din 24 åriga erfarenhet börjat titta mer på kornet... Har du någonsin varit utsatt för hormoninducerad stress under dina övningar? Har du isåfall märkt att det blir omöjligt att titta på kornet, utan man fokuserar på hotet? Som sagt skytte är en sak, strid en annan. -Som major med förmodad stabs/stridlsedningbefattning i flygvapnet så är du definitivt inte proffs på markstrid. Nu skriver jag inte mer i den här tråden förrän någon som känner någon som har gått en kurs med någon som skjuter jättemånga poäng med snubnos har skrivit... Quote
The Swede Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 MANÖVER, ordergivning! ORIENTERING: Tonen i denna tråd tenderar att bli onödigt hård. Ämnet är intressant och förtjänar att diskuteras, dock på ett civiliserat sätt. ORDER: Samtlig personal: Ta ett djupt andetag, lugna ner er och fortsätt därefter diskussionen med goda, välunderbyggda argument utan de peronliga gliringar som nu florerar. Problem med detta? Skicka mig ett PM The Swede BLÅGUL Quote
regulatorkropp Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 (edited) Jag tycker inte att det skall hyras in instruktörer för att utbilda FM personal på pistol. Det handlar inte om revirpinkeri eller trångsynthet, FM skall vara bäst på väpnad strid, oavsett vapensystem. Det går inte att jämföra med att köpa in annan utbildning som tex halkbanekörning eller prime for life. Där skall det finnas andra som kan det där bättre. Detta är i alla fall utopin, men... det är riks-brist på duktiga pistolinstruktörer i FM, kanske inte centralt, men ute på linan finns det inte den mängd skickliga instruktörer som behövs. På kort sikt, och för de präster och allt var det nu var som får sin pistolutbildning av de här civila herrarna är det väl en överkomlig lösning. Men det är ju heeelt kass att vi inte kan lösa det själva. De civila instruktörerna som säkert är jättebra på sitt borde ju snarare vara med och utbilda instruktörer åt FM än att stå och joxa med nån präst i en missionsutbildning på swedint. Dessutom är det ju helt ohållbart om fler folk lokalt börjar ta in instruktörer från både höger och vänster. I slutändan blir det inte bra om stridsutbildningen (oavsett typ) inte är ensad. Men att civila instruktörer tas in är ju en rätt bra värdemätare på hur mycket vi tappar inom områden där vi ska vara bäst. Man kanske skulle starta ett företag som sysslade med indirekt eld? ;) Edited December 27, 2005 by regulatorkropp Quote
Sir Vival Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Dessutom är det ju helt ohållbart om fler folk lokalt börjar ta in instruktörer från både höger och vänster.Hrm... Hört om BfA??? Att jobba och utbilda i FM bör handla om kompetens och duglighet. Quote
regulatorkropp Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Dessutom är det ju helt ohållbart om fler folk lokalt börjar ta in instruktörer från både höger och vänster.Hrm... Hört om BfA??? Att jobba och utbilda i FM bör handla om kompetens och duglighet. Jojo, men att ta in massa folk med "expertis" att utbilda längst ut på linan istället för att låta dem vara en del i tex instruktörsutbildning? Den kompetens och duglihet du pratar om stannar ju inte i FM och dessutom blir det väldigt få som får ta del av den. Menade självklart inte att det är ohållbart eller dåligt med BfA. Quote
jöjje Posted December 27, 2005 Author Report Posted December 27, 2005 Phhu...(slut djupt andetag) Något som är lite lustigt i samanhanget är att individer ur den grupp officerare vid MSS som tar fram nya SkjutR F Pistol har varit över atlanten för att gå på kurs hos en herre vid namn Bill Rogers (fö mannnen bakom Safarilands SLS-system). Bill är inte militär, defenetivt inte vid MMS, han är gammal FBI agent och (hoppsan) IPSC Skytt och kan således inget om strid. Mig veterligen är MMS mkt intresserade av den skjuttekniska delen av IPSC. (Brandfackla) Jag har också erfarit att det finns en intressekonflikt mellan de etablerade skjutintruktörerna och närkampsintruktörerna. (slut brandfackla) Jag är väl medveten om att yrkesofficerare kan vara den svåraste gruppen att utbilda, eftersom de förväntas kunna hantera sitt vapen och i många fall tror tror sig vara kapabla till det. Därmed inte sagt att det inte finns några officerare i landet som kan strida med pistol. Nåja, vi får se vad de 5st P4 officerare som jag ska skjuta med på torsdag har att säga, en sak är säker, det blir ingen "prickens vänner" skjutning..... Quote
Nastyman Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 -Har du någonsin varit utsatt för hormoninducerad stress under dina övningar? Har du isåfall märkt att det blir omöjligt att titta på kornet, utan man fokuserar på hotet? Som sagt skytte är en sak, strid en annan. Som ett rent sammanträffande så kan samma resonemang sägas gälla inom otrygga organisationer som är utsatta för yttre eller inre hot. Man fokuserar på hotet, vilket tar sig uttryck i att man sluter sig tätare i den egna organisationen, utvecklar kontroll- och skyddssystem. Detta leder inte sällan till en mycket tydlig polarisering, en överdriven tilltro på det egna "jaget" samt ett organisatoriskt tunnelseende där man saknar förmågan och viljan att ta till sig och behandla extern information. (Hänvisning till Bolman/Deal, Edström, Keen m.fl) Relevant? Tänkvärt? Quote
Guest Major Error Posted December 27, 2005 Report Posted December 27, 2005 Hahaha. En till som har gått stabsprogrammet eller motsvarande?! Att jag inte tänkte på den vinklingen. Dysfunktionella organisationer Men som vanligt, FM lever inte som man lär. Bra ledarskap och matchning av personligheter gör man på kurs. På förband och stab gäller som vanligt följande devis..... "När du slickar röv kan ingen höra dig skrika...." LOL mvh Major Error -"All progress is made by people who took unpopular standings.", Jeff Cooper (USMC ret) Som ett rent sammanträffande så kan samma resonemang sägas gälla inom otrygga organisationer som är utsatta för yttre eller inre hot. Man fokuserar på hotet, vilket tar sig uttryck i att man sluter sig tätare i den egna organisationen, utvecklar kontroll- och skyddssystem. Detta leder inte sällan till en mycket tydlig polarisering, en överdriven tilltro på det egna "jaget" samt ett organisatoriskt tunnelseende där man saknar förmågan och viljan att ta till sig och behandla extern information. (Hänvisning till Bolman/Deal, Edström, Keen m.fl) Relevant? Tänkvärt? Quote
Nastyman Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 (edited) Hahaha. En till som har gått stabsprogrammet eller motsvarande?! Att jag inte tänkte på den vinklingen. Dysfunktionella organisationer Värre än så min vän. En Ekonomie Magister från Handelshögskolan i Gbg. Finns en klockren bok om fenomenet, "The Neurotic Organisation" Av Kets de Fries och Danny Miller. Mycket läsvärd. Edited December 28, 2005 by Nastyman Quote
Rokare Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 Ja jösses ja, nu blev det stabsprogram och magisterexemen på fina handels... känns som vi missar tavlan lite i skyttet va? Dock kan man väl som kort reflektion konstatera att det du nämner, herr magisterekonomen, kan appliceras på vilken organisation som helst som står för någon form av hot. Exempelvis någon form av frivillig försvarsorg som behöver utveckla någon form av skyddsfunktion för fortsatt existens.. :P Quote
Sir Vival Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 Dock kan man väl som kort reflektion konstatera att det du nämner, herr magisterekonomen, kan appliceras på vilken organisation som helst som står för någon form av hot. Exempelvis någon form av frivillig försvarsorg som behöver utveckla någon form av skyddsfunktion för fortsatt existens... Samtididigt skall man kanske fundera på vem som ställt frågan till SPSF från början... Vet du det? Quote
Rokare Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 Dock kan man väl som kort reflektion konstatera att det du nämner, herr magisterekonomen, kan appliceras på vilken organisation som helst som står för någon form av hot. Exempelvis någon form av frivillig försvarsorg som behöver utveckla någon form av skyddsfunktion för fortsatt existens... Samtididigt skall man kanske fundera på vem som ställt frågan till SPSF från början... Vet du det? Nope det vet jag inte.. Kan ju vara Friv-avd, US, MSS osv... Vad jag dock försöker belysa är mitt, och jag tror även Jake's, tankesätt kring detta (icke?)problem... För att dra en paralell/liknelse, när jag som kadett förättade mitt värv på en ö i sthlms skärgård så muttrade och svor vi lite åt att FJS:aren hade lärt sig patrulltjänst/gruppsformer osv på ett sätt, vi på amf på ett sätt osv.. Samma sak var det med närkamp. På Amf4 var det ett befäl som körde sin grej, vi hade befäl som körde sin sak osv... Därför mottogs MSS uppensning med öppna armar. Min målbild är således att allt skall ensas, utvecklas osv "in house". Uppstår behovet innan uppensning skett så måste detta givetvis lösas på något sätt, troligtvis med inhyrd kompetens. Detta skall då regleras och kravsättas av de som i slutändan, på sikt, utvecklar och ansvarar för utbildningen. Jag drar generellt öronen åt mig när jag får känsla av ett behov "skapas" i ett annat syfte än det ovan nämnda. En dålig parallell, men som ändå kan få fungera som exempel, är när man sett "brukshundsfolk" tala sig varma om behovet av hund på HV bataljonerna just för att skapa ett behov av sig själva. Jag har tyvärr tidigare sett exempel på när extern kompetens fått "eget liv" och verkat för att bibehålla sig själva i organisationen för sin eget berättigande snarare än för organisationens faktiska behov. Vidare.... Något som är lite lustigt i samanhanget är att individer ur den grupp officerare vid MSS som tar fram nya SkjutR F Pistol har varit över atlanten för att gå på kurs hos en herre vid namn Bill Rogers (fö mannnen bakom Safarilands SLS-system). Bill är inte militär, defenetivt inte vid MMS, han är gammal FBI agent och (hoppsan) IPSC Skytt och kan således inget om strid. Mig veterligen är MMS mkt intresserade av den skjuttekniska delen av IPSC. Det här känner jag inte är något fel alls... Det är ju även det som komma skall inom FM. Jag skulle dock inte gilla om den god Bill Rogers kom hit och utbildade präster m.m för US... De individer som varit över hos honom har som du skriver tagit fram SkjutR F pistol, det står alltså dem fritt att ta med vad de anser skall finnas med och inte. Återigen alltså, ansvarig på MSS har inhämtat kunskap utifrån och tar fram styrdokument. M.a.o. Jag vill att kompetensen skapas och förvaltas inom FM så att vi kan utbilda. På kort sikt så kan man förvisso behöva extern hjälp "längst fram"... men detta är endast i undantagsfall... och får inte uppfattas av vare sig de som utbildas eller de som "hjälper" till som något som är här för att finnas över tiden. GMY GMY Quote
Nastyman Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 Ja jösses ja, nu blev det stabsprogram och magisterexemen på fina handels... känns som vi missar tavlan lite i skyttet va? Dock kan man väl som kort reflektion konstatera att det du nämner, herr magisterekonomen, kan appliceras på vilken organisation som helst som står för någon form av hot. Exempelvis någon form av frivillig försvarsorg som behöver utveckla någon form av skyddsfunktion för fortsatt existens.. :P Helt korrekt. Den stora skillnaden i det här fallet är ju att SPSF tar sig extroverta uttryck som syftar till att förmedla en del av sin kompetens. JTS resonemang uttrycker en introvert inställning. Fram tills det blev aktuellt med att utbilda FM-instruktörerna tidigare i år så tror jag att det stora flertalet aktiva inom SPSF var lyckligt ovetande om statusen som frivillig försvarsorganisation, ännu färre skulle känna att statusen som sådan skulle vara hotad om så är fallet, och ytterligt få skulle nog märka/sörja om SPSF blev ett idrottsförbund utan anknytning till FM. Quote
Sir Vival Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 @ Rokare Men det är väl inget problem att ensa pistolutbildning - det är bara för involverade instruktörer (oavsett uppdrags-/anställningsform) att utbilda enligt reglemente och efter anvisningar - vari detta ligger problemet? Att "civilisterna" skall utbilda hej-vilt på en massa kuriosakunskap och leka vildavästern på skjutbanan? Quote
roninn Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 På två veckor skjututbildning hinner man riktigt långt. Jag har inte hela polisens utbildningsplan för pistolskytte i huvudet men jag kan nog säga att polisens skytte utbildning är runt 2 veckor i effektiv tid ( hela utbildningsplanen kan jag dock lätt få fram) Om man kör ca 6 40 min pass per dag i 10 dagar blir det 60 pass och det är en ganska gedigen utbildning. Givetvis kan det bli bättre och mer tid är aldrig fel men jag skulle säga att om jag fick 2 veckor effektiv tid till att utbilda någon i skytte så skulle jag inte klaga äver för lite tid. Tullens Glockutbildning under tidiga -90 talet var på en vecka. Och de blev acceptabla skyttar. Vad det gäller "strid" med pistol har jag lite svårt att uttala mig. Jag har inte "stridit" med pistol däremot dragit vapen ett antal gånger i skarpa situationer, genomsökt byggnader efter gärningsmän och liknande. Visst har jag varit lite spänd men inte så fasligt stressad faktiskt. Jag har haft fullt förtroende för mitt kunnande och kunnat använda min energi till att fokusera på det viktiga och inte på att fundera över hur jag skall hantera mitt vapen. Måste dock undra lite vad som menas med "att strida med pistol". Inom det militära borde pistol vara absolut sista utvägen när det inte ens går att springa iväg. Enligt mitt sätt är "pistolstrid" att fort få nån eller några träffar och sedan dra från platsen , inte att medelst eld och rörelse ta någon terräng, byggand eller liknande. Upplys gärna mig hur det skall definieras. Vidare har jag genomlidit ett antal synnerligen realistiska F/X övningar med simfire utrustning (man skjuter små färgampuller med moddade riktiga vapen). Visst är det bara övning men mer realistisk övning är nog svårt att få om vi inte skall börja skjuta skarpt mot varandra. Det jag kan sammanfatta det hela med är att det är svårt att fokusera på kornet eftersom man vill fokusera på målet. Med träning så går det dock att fokusera på kornet. MIN personliga åsikt är att det är bättre att fokusera på kornet eftersom man träffar bättre om inte avståndet är väldigt kort. Är målet mer än 5-7 m bort missar man lätt om man fokuserar på målet (egen personlig åsikt) Slänger också in en lite brasklapp att polisiärt skytte måste man ibland vara tvungen att träffa där man siktar, ex ett ben. Inom militärt skytte inbildar jag mig att det är mer acceptabelt att alltid skjuta mitt i bröstet något som inte alltid är ok enligt polisens och nödvärnets regler. Att Bill Rogers är en bra skjutskola kan jag intyga. Ett flertal polisiära instruktörer har varit där och varit väldigt nöjda. För att återgå till grundfrågan. Jag tror att civila skyttar kan TILLFÖRA militärt skytte lite kunnande under förutsättning att det "används" på rätt sätt. Inte att civilt skytte är den enda rena sanningen men att mycket därifrån går att applicera även på militärt skytte vad det gäller det tekniska hanteradet av vapen. Sedan när det militära skyttet byggt upp en egen tillräcklig erfarenhet kan de skippa de civila instruktörerna. Quote
Fk Satan Posted December 28, 2005 Report Posted December 28, 2005 civilt skytte har saker att tillföra det militära skyttet. På samma sätt har det militära skyttet saker att tillföra det civila skyttet. Bara för att det är militärt betyder det inte att det är bäst på allt. Genom att byta erfarenheter och kunskaper med andra organisationer och utövare kommer man själv framåt. Detta är vanligt inom andra områden (exempelvis forskning). i många fall tycker man att dessa tillfällen för utbyte av information och kunskap inte ger något. Men när man stannar upp och reflekterar över saker och ting ser man att utbytet har gett en hel del kunskaper osv. Så ha utbyte mellan civil, polisiär och militär verksamhet det kommer att föra alla framåt! Quote
Håkan Spuhr Posted December 29, 2005 Report Posted December 29, 2005 Jag tycker det är rätt intresant att våra duktigaste förband, inga nämna och inga glömda inom såväl militär som polis tar in duktiga civila skyttar för sin egen utbildning, på eget bevåg. Trots deras goda erfarenhet av detta menar alltså ett antal här att det är olämpligt! Jag ser det som revirpinkeri. Hela syftet med den svenska frivilligrörelsen har från början varit att bistå försvaret med kompetens och träning, nu äntligen efter 50 års irrande så börjar man äntligen hitta tillbaka igen. Glädjande. Sveriges försvar har alltid varit jätterädda för civilkompetens eftersom det kan få dem att framstå som inte så duktiga som de vill tro. Ett tydligt bevis på detta är mönstringen och den totala oviljan att placera unga killar på poster de kan något om. För helt klart är, att har en kille sysslat med något sedan barnsben, vare sig det gäller vapen eller hundföreri eller terrängkörning, så är han inte sällan mer kompetent på de få sakerna han är duktig på än ett 30 årigt befäl som varit i kronans tjänst i 10 år. Att en 20 åring skall kunna mer än ett stamanställt befäl, har kronan aldrig kunnat hantera. MVH Håkan Spuhr Quote
Bolle Posted December 29, 2005 Report Posted December 29, 2005 @Roninn: Intressant läsning, fortsätter på ditt OT! En tanke: Inom det militära är nog den tiden förbi då man möter en motståndare som saknar kroppsskydd. Alltså behöver även militärer lära sig träffa det de siktar på, dvs armar, ben, huvud/hals osv. Självklart håller inte alla splittervästar för alla typer av ammunition men trenden är tydlig. Slutsatsen kan bara bli att träffens placering "is the shit"! B) /Bolle Quote
RU01 Posted December 29, 2005 Report Posted December 29, 2005 @Roninn:Intressant läsning, fortsätter på ditt OT! En tanke: Inom det militära är nog den tiden förbi då man möter en motståndare som saknar kroppsskydd. Alltså behöver även militärer lära sig träffa det de siktar på, dvs armar, ben, huvud/hals osv. Självklart håller inte alla splittervästar för alla typer av ammunition men trenden är tydlig. Slutsatsen kan bara bli att träffens placering "is the shit"! B) /Bolle Skulle nog säga precis tvärt om! Hur många "motståndare" till dagens moderna arméer i Tjetjenien, Afganihstan, Irak och Liberia har kroppsskydd? Quote
Rokare Posted December 29, 2005 Report Posted December 29, 2005 Okaj... åter några klargöranden... Det kanske framstår som jag skyr civila instruktörer som pesten... så är inte fallet. Vad det är frågan om för min åsikt är ensningen och styrning. Jag är m.a.o inte emot att MSS hämtar kunskap externt. Jag är inte emot att vissa spetsförband inhämtar kunskap från exempelvis Hereford, USA eller taiwan. Vad jag dock inte vill är att vi ser civilt stöd som en lösning över tiden... Som Sir Vival skriver så borde det ju inte vara några problem att med korrekt styrning säkerställa kvaliten på civila instruktörer. Detta håller jag med om, och däri ligger egentligen inte min farhåga. Där måste det dock, anser jag, var tokklart uttalat att "utbildning sker exakt efter gällande premisser och inget annat", för att säkerställa detta. Är ganska övertygad om att personen som utbildat har kört med dessa raka rör.. :P . Dock ser jag risken som större att det läggs till abravinker om det är extern personal som utbildar än om det är FM personal. Detta betyder inte att jag nervärdar den externa kompetensen på något sätt. Alltså.. mitt tyckande/åsikt grundar sig på att jag vill se FM inhämta kompetens externt och därefter utveckla en kompetens/instruktörspool. Därefter utbildar FM. Om detta innebär att kompetensen skapas av ett hopkok av Israeler, Hereford, SPSF och Ninjaptrl.. så är detta fine with me. Detta sträcker sig givetvis inte bara till pistolskytte utan över lag. Jfr exempelvis Nils-Ivar Carlborg som åkte utomlands för att hoppa fallskärm. GMY Quote
JTS Posted December 30, 2005 Report Posted December 30, 2005 Det kanske framstår som jag skyr civila instruktörer som pesten... så är inte fallet. Vad det är frågan om för min åsikt är ensningen och styrning. Jag är m.a.o inte emot att MSS hämtar kunskap externt. Jag är inte emot att vissa spetsförband inhämtar kunskap från exempelvis Hereford, USA eller taiwan. Vad jag dock inte vill är att vi ser civilt stöd som en lösning över tiden...Alltså.. mitt tyckande/åsikt grundar sig på att jag vill se FM inhämta kompetens externt och därefter utveckla en kompetens/instruktörspool. Därefter utbildar FM. Om detta innebär att kompetensen skapas av ett hopkok av Israeler, Hereford, SPSF och Ninjaptrl.. så är detta fine with me. Detta sträcker sig givetvis inte bara till pistolskytte utan över lag. Jfr exempelvis Nils-Ivar Carlborg som åkte utomlands för att hoppa fallskärm. Det är exakt detta jag försöker få fram, med tillägget att behovet att få kompetens skall komma från rätt personer, dvs MSS och inte HKV/Frivilligavdelningen. Vi skall göra så såm det står ovan, men det skall vara ETT system med tydlig spårbarhet och en röd tråd. Tack för det inlägget, Rokare. Quote
Håkan Spuhr Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Jake the Snake och Rokare Med tanke på hur dagens pistolkompentens oftast ser ut så känns det som om alla förändringar är till det kraftigt bättre. Alltså känns det fel att kritisera de civila instruktörerna när det egentligen mer handlar om alldeles för lite utbildningstid. MVH Håkan Quote
Guest Major Error Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Och det är här som jag blir kritisk mot din åsikt JTS. Du hävdar alltså att det är endast MSS som ska avgöra vad som är behövd kompetens, dvs MSS är den singulära instansen som avgör FM verksamhetsbehov av kompetenser inom området markstrid. Just detta att ha monopol för ett verksamhetsbehov är felet. Du har ju själv sagt att du inte har erfarenhet av strid. Vad händer då om t.ex. någon mission ute på fältet upptäcker att de har en akut kompetensbrist inom någon form av strid som är aktuellt inom missionen? Ska då MSS avgöra behovet efter någon lämplig utredningsprocess? Eller skulle du inte vilja anförtro förbandschefen avgörandet, så att kompetensbristen åtgärdas i snarast möjligt?! Men däremot MÅSTE förbandschefen naturligtvis rapportera till MSS för utvärdering och eventuell modifiering av centrala utbildningar. Jag hävdar att MSS KAN INTE ha monopol på verksamhetsbehov inom området markstrid, då man omöjligen kan ha erfarenhet av alla varianter av striden som kommer att genomföras inom den nya Försvarsmakten. Därför SKA förbandschefer få avgöra vad de behöver lokalt. Det är ju detta som officersskap innebär, att vara delegerad ett ansvar för sina förbandsmedlemmars liv och se till att BÅDE lösa uppgiften och se till att det kommer hem så få bodybags som möjligt. Officerare måste ha ett antal kompetenser utöver strid, trots att de inte är specialister på varje område. T.ex. är jag ganska säker på att du skulle klara av att reglera ett förbands fälthygien, mathållning, mtrlförsörjningsplan, hålla korum mm. Och du är väl inte läkare, nutritionist, logistiker eller präst för den delen.... Vad jag vill ha sagt med detta är att officerare är specialister, i ditt fall markstrid och i mitt fall ledningssystem för högre förband. Det innebär dock inte att vi inte skulle kunna ha ett meningsfullt utbyte sinsemellan inom de kompetenser som vi inte behärskar. Jag är helt övertygad om att jag skulle kunna tillföra något till pistolkompetensen. Och jag skulle bli väldigt förvånad om du inte skulle vilja ge feedback till ledningssystemutvecklingen inom Markusprojektet, även om du inte är vare sig systemingenjör eller specialist på utveckling av MMI (man-machinte interface). Så lite ödmjukhet för varandras kompetenser och åsikter om hur man vill utveckla FM skulle troligen ge en bättre Försvarsmakt än ett envist hävdande av singulära kompetenscentra. mvh Major Error Det är exakt detta jag försöker få fram, med tillägget att behovet att få kompetens skall komma från rätt personer, dvs MSS och inte HKV/Frivilligavdelningen. Vi skall göra så såm det står ovan, men det skall vara ETT system med tydlig spårbarhet och en röd tråd. Tack för det inlägget, Rokare. Quote
Bolle Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 @Roninn: Intressant läsning, fortsätter på ditt OT! En tanke: Inom det militära är nog den tiden förbi då man möter en motståndare som saknar kroppsskydd. Alltså behöver även militärer lära sig träffa det de siktar på, dvs armar, ben, huvud/hals osv. Självklart håller inte alla splittervästar för alla typer av ammunition men trenden är tydlig. Slutsatsen kan bara bli att träffens placering "is the shit"! B) /Bolle Skulle nog säga precis tvärt om! Hur många "motståndare" till dagens moderna arméer i Tjetjenien, Afganihstan, Irak och Liberia har kroppsskydd? Aha, så vi militärer behöver inte lära oss att träffa så värst bra, alltså? ;) Skämt åsido, visst har du rätt i att de motståndartyperna är undermåligt grundutrustade. Men det är väl en underskattning att tro att Fi inte kommer att lära av sina motståndare och utrusta sig allt eftersom de får tag på splittervästar och annat skydd? Men det kanske är jag som överskattar dem, har väl fastnat i invasionsförsvarstanken där motståndaren har splittervästar, pansarfordon och markradar mot våra cykelskyttekompanier! /Bolle Quote
JTS Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Jake the Snake och Rokare Med tanke på hur dagens pistolkompentens oftast ser ut så känns det som om alla förändringar är till det kraftigt bättre. Alltså känns det fel att kritisera de civila instruktörerna när det egentligen mer handlar om alldeles för lite utbildningstid. MVH Håkan Dagens pistolkompetens är inte så hemskt dålig som ni verkar tro. De som arbetar med att utveckla pistolskytte inom FM är faktiskt ganska duktiga på det. Jag kritiserar inte instruktörerna som sådana, de är bevisat duktiga pistolmän. Förbättring hade det kanske blivit på kort sikt på vissa utbildningsplattformar, men inte på lång sikt. På lång sikt måste det systematiseras och fastställas. Och om det nu är så att SPSF anser att man har kompetens som FM behöver (vilket säkerligen stämmer), varför ser man då inte till att utbilda rätt personer, dvs De officerare som trots allt har som arbetsuppgift och ansvar att utbilda våra förband? Quote
JTS Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 1. Du hävdar alltså att det är endast MSS som ska avgöra vad som är behövd kompetens, dvs MSS är den singulära instansen som avgör FM verksamhetsbehov av kompetenser inom området markstrid. 2. Du har ju själv sagt att du inte har erfarenhet av strid. Vad händer då om t.ex. någon mission ute på fältet upptäcker att de har en akut kompetensbrist inom någon form av strid som är aktuellt inom missionen? 3. Ska då MSS avgöra behovet efter någon lämplig utredningsprocess? Eller skulle du inte vilja anförtro förbandschefen avgörandet, så att kompetensbristen åtgärdas i snarast möjligt?! Men däremot MÅSTE förbandschefen naturligtvis rapportera till MSS för utvärdering och eventuell modifiering av centrala utbildningar. 4. Jag hävdar att MSS KAN INTE ha monopol på verksamhetsbehov inom området markstrid, då man omöjligen kan ha erfarenhet av alla varianter av striden som kommer att genomföras inom den nya Försvarsmakten. Därför SKA förbandschefer få avgöra vad de behöver lokalt. 1. Förbanden anmäler ett behov till MSS, MSS ser till att behovet uppfylls. Om alla förband själva skulle ta fram egen stridsteknik och egna metoder så skulle samverkan och samarbete bli väldigt svårt. 2. Jag har ingen erfarenhet av skarp strid nej, det är inte heller många luftvärnsofficerare som har skjutit ner ett fientligt flygplan eller ubåtsofficerare som har sänkt ett fientligt fartyg. Jag vågar tro att de kan lösa sin uppgift ändå. Det tror även Exempelvis USA, som som bekant hyr in en av våra ubåtar som utan skarp stridserfarenhet ändå tycks ha en del att komma med. Om någon mission ute på fältet upptäcker att de har ett akut kompetensbehov inom någon form av strid som är aktuellt för missionen så kommer MSS att titta på det och ta fram en lösning. Som exempel kan vi ta KS 09 och kravallerna i Kosovo. Behovet av en bättre stridsteknik för IMF uppstod, MSS började arbeta. Idag har vi en Instruktörskurs i IMF, och stridstekniken är betydligt mer utvecklad och genomtänk än tidigare. 3. Förbandschefen skall anmäla behovet och komma med förslag på lösningar, men han skall definitivt inte ges ansvaret att utveckla och fastställa. Förbandschefen är överste och har inte den detaljupplösningen som krävs, därför delegerar han det till sina underställda, som i sin tur är löjtnanter och kaptener på trupp. De är oftast inte bättre byxade än officerarna på MSS att lösa dess problem. Naturligtvis kan de, och bör få, försöksuppdrag från MSS för att validera eller utveckla ny stridsteknik. 4. Jag hävdar motsatsen. Trots att jag är markstridsofficer ute på förband, den typen av officer som kanske egentligen mest borde vilja att det blir som du skriver. Men det gör jag inte. Kan det finnas en anledning? Quote
Bappelsinmannen Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Verkar röra upp en hel del känslor det här ämnet, när jag åkte på mission så hade vi förmånen att få vår utbildning av 2 poliser som jobbade som livvakter, de skulle rotera ner och jobba som civpol vilket SWEDINT´s instruktörer genast drog nytta av. Mycket intressant och krävande och som avslutning så fick vi göra polisens skjutprov, vilket alla klarade galant. //Nisse Quote
Guest Major Error Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Ajjabajja ! Polisens program var säkert inte godkänt av MSS... Gör om, gör rätt. När budgeten för kursen är klar till BGÅ 07 (BGÅ 06 redan fulltecknad). mvh Major Error Verkar röra upp en hel del känslor det här ämnet, när jag åkte på mission så hade vi förmånen att få vår utbildning av 2 poliser som jobbade som livvakter, de skulle rotera ner och jobba som civpol vilket SWEDINT´s instruktörer genast drog nytta av.Mycket intressant och krävande och som avslutning så fick vi göra polisens skjutprov, vilket alla klarade galant. //Nisse Quote
JTS Posted December 31, 2005 Report Posted December 31, 2005 Majoren verkar trivas med att röra om i grytan på det här forumet. Jag tror inte att vi kommer särskilt mycket längre. Det är inte dags att återgå till att prata om pistolskyttegrenar och annat vettigt....? Ps. Vilken mission rörde det sig om? Jag misstänker att det inte var någon nyligen. Quote
Recommended Posts