Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur stort är det aktuella missionstillägget för Kosovo?

/RP

På KS12 höjdes det från 3000 till 3500 pix. Det borde vara lika för KS13.

/Krook

Fick besked i onsdags att missionstillägget är höjt med tusen kronor till 4500 kronor.

GÖTT.....

Någon som vet varför vi har blivit begåvade med denna "löneförhöjning"??

Vet inte men man kan kanske ana något om dåligt samvete pga att bla KS 14 var ett undantag vid den senaste löneförhandlingen. Dem höjer missionstillägget lite för att stilla sitt samvete. Dem kan ju inte höja befattningspengen, för gör dem det så får dem höja nästkommande mission också.

Nu när jag tänker efter vad jag själv har skrivit så låter det helt absurt,, "stilla sitt samvete". Nää, har ingen aning låter bättre. :happy:

• 1 month later...
  • Replies 367
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Då är KS14 på rull och roterar ned med sin första omgång idag. Om en vecka flyger den största omgången och följs därefter av flera mindre.

Avlösning och on-job-training i ett par veckor nu, sen står KS14 redo att lösa uppgift i Kosovo!

/RP

Posted
Då är KS14 på rull och roterar ned med sin första omgång idag. Om en vecka flyger den största omgången och följs därefter av flera mindre.

Avlösning och on-job-training i ett par veckor nu, sen står KS14 redo att lösa uppgift i Kosovo!

/RP

Det var en sanning med modifikation då tex LMT och delar av brigadstaben KS 14 har varit där i över en månad redan.

Guest B52A
Posted

14 juni är det dags!! Tredje gången gilt i det "förlovade landet!!" Det vore väl själva faan om man inte skulle slippa det en fjärde gång!!?

Men nu har jag ju lovat sambon att inte åka nån mer gång!.......Igen!....

Men!...OM....man åker så skulle det vara roligt att göra en första mission....kanske....i Sudan....

Skitsamma!...Lova....och..lova.....man kan ju för faaan inte lova nått här i livet!...

Det ända man kan lova så är det att den 15 juni så ångrar man än en gång att man åkte till...KOSOVO!!.. :Malaj::banghead::bash:

Posted
14 juni är det dags!! Tredje gången gilt i det "förlovade landet!!" Det vore väl själva faan om man inte skulle slippa det en fjärde gång!!?

Men!...OM....man åker så skulle det vara roligt att göra en första mission....kanske....i Sudan....

Skitsamma!...Lova....och..lova.....man kan ju för faaan inte lova nått här i livet!...

Det ända man kan lova så är det att den 15 juni så ångrar man än en gång att man åkte till...KOSOVO!!.. :wacko::banana:banana

Well det blir aldrig som man tänkt sig här i livet. Önskar dig en härlig mission i det förlovade landet.

Psst btw.... lämna Sudan till oss B)

Posted (edited)

Det ända man kan lova så är det att den 15 juni så ångrar man än en gång att man åkte till...KOSOVO!!.. :/:D:bash:

Well det blir aldrig som man tänkt sig här i livet. Önskar dig en härlig mission i det förlovade landet.

har du lovat tycker jag att du ska hålla det. har du åkt så många gånger redan så har du kännt på det. tänk på din sambo, min pojkvän åkte till kosovo i måndags. jag känner mig helt förtvivlad. jag har själv gått med på detta så jag måste stå ut men det är jätte jobbigt när det känns som att man ska dö inom sig. för mig känns det som att jag inte har löst allt med min pojkvän innan han åkte iväg. det känns jätte jobbigt att behöva vänta 2 månader till innan jag kan få prata ut med honom ordentligt. jag mår verkligen inte bra du som är kille och själv åker ner hur käner du inför din sambo??? kram

Edited by Ann-Dominique
Posted

Det ända man kan lova så är det att den 15 juni så ångrar man än en gång att man åkte till...KOSOVO!!.. :banghead::banghead::bash:

har du lovat tycker jag att du ska hålla det. har du åkt så många gånger redan så har du kännt på det. tänk på din sambo, min pojkvän åkte till kosovo i måndags. jag känner mig helt förtvivlad. jag har själv gått med på detta så jag måste stå ut men det är jätte jobbigt när det känns som att man ska dö inom sig. för mig känns det som att jag inte har löst allt med min pojkvän innan han åkte iväg. det känns jätte jobbigt att behöva vänta 2 månader till innan jag kan få prata ut med honom ordentligt. jag mår verkligen inte bra du som är kille och själv åker ner hur käner du inför din sambo??? kram

Att inte åka tillbaka till Balkan är ett av de mest brutna löftena i modern historia. Man är skitless på eländet när man åker hem bara för att några månader senare längta ut i missionsområdet igen. Därför har jag ALDRIG lovat att inte åka ut igen och jag kommer inte att lova det. Jag älskar min familj ändå.

/Krook (som iaf ska vänta något år innan nästa mission)

Posted

Det ända man kan lova så är det att den 15 juni så ångrar man än en gång att man åkte till...KOSOVO!!.. :banghead::banghead::bash:

Att inte åka tillbaka till Balkan är ett av de mest brutna löftena i modern historia. Man är skitless på eländet när man åker hem bara för att några månader senare längta ut i missionsområdet igen. Därför har jag ALDRIG lovat att inte åka ut igen och jag kommer inte att lova det. Jag älskar min familj ändå.

/Krook (som iaf ska vänta något år innan nästa mission)

ja jo jag förstår dig. men alla är vi olika. jag hade nog aldrig klarat det. men de e jag , du är du! :) aja jag vet sj hur det känns mår som skit hela tiden, men jag har gått med på de så nu får man ju ta smällen men ska jag vara helt ärlig så trodde jag aldrig att det skulle bli så här svårt. men jag förstår dig det gör jag, hoppas bara att du förstår mig också? för det är ju ändå vi som blir lämnade kvar... 8-/

• 2 weeks later...
Posted

Hej en helt annan sak, såg precis att HKP enheten lades ut som vakans på nätet, mil.se. Är det taget beslut på att skicka enheten? Nån som vet? Jag trodde det var en inriktning men inte att det var klart. jag var givetvis snabb att lägga in en ansökan. vet någon nåt mer om denna enhet, nån om känner nån chef man kan ringa o fjäska för. Har ioförsig sagt tidigare att jag inte ska åka en tredje gång till Balkan, utan jag vill till AF, men men söka bör man.

Posted

Fakta, vart kommer uppgifterna ifrån?

Bonndsteel, inte mycket sammanstrålning med övriga svenskar med andra ord...

Vet du mer?

Vem är ansvarig på hkpflottiljen?

PM om du vet mer ang namn eller liknande.

• 2 weeks later...
Posted

Det ända man kan lova så är det att den 15 juni så ångrar man än en gång att man åkte till...KOSOVO!!.. :):ph34r::banana

Nä skämt åt sido....så är det sista gången jag gör utlandstjänst! jag är förvånad att hon har ställt upp så många gånger som hon gjort, och det beundrar jag henne för! det är ju givetvis lättare för den parten som åker iväg, än för den som blir kvar hemma. Ibland så känner jag mig som en riktig skitstövel som gör så mot henne!! :clap:

Håll ut! Snart har du pojkvännen hemma på leave!!

Posted

Det ända man kan lova så är det att den 15 juni så ångrar man än en gång att man åkte till...KOSOVO!!.. :tveka::eeh::bash:

Nä skämt åt sido....så är det sista gången jag gör utlandstjänst! jag är förvånad att hon har ställt upp så många gånger som hon gjort, och det beundrar jag henne för! det är ju givetvis lättare för den parten som åker iväg, än för den som blir kvar hemma. Ibland så känner jag mig som en riktig skitstövel som gör så mot henne!! 8-/

Håll ut! Snart har du pojkvännen hemma på leave!!

Din sambo måste vara helt underbar mot dig om hon stått ut med så många missioner, speciellt som du sagt att du inte ska åka på fler men endå gjort det. Om du nu tycker att du är en skitstövel som åkt iväg så många gånger kanske du kan göra något för henne för att hon ställt upp så mycket. Överraska henne med något du vet hon tycker om, en present för att hon alltid ställt upp för dig. Då behöver du inte känna dig som en skitstövel :P.

Posted
CV gäller, enligt vad jag har hört. Bondsteel utgick tydligen.

Achilleos kanske vet det senaste.

Om gruppering på Bondsteel utgår och de skulle baseras på Victoria, det låter som prislappen kan bli lite väl hög för den tid de ska vara här nere.

Kommer säkert ett pressmeddelande från FM om detta när semestern är slut.

Posted

Om gruppering på Bondsteel utgår och de skulle baseras på Victoria, det låter som prislappen kan bli lite väl hög för den tid de ska vara här nere.

Prio ang hkp insats i Kosovo

Prio 1 Samla erfarenheter inför hkpflj deltagande i NBG.

Prio 2 Stärka MNTF© under delar av den tid de Sverige är "lead nation"

Prio ? Spara pengar åt FM.

Mina fem... :mellow:

• 3 weeks later...
Posted

Prio ang hkp insats i Kosovo

Prio 1 Samla erfarenheter inför hkpflj deltagande i NBG.

Prio 2 Stärka MNTF© under delar av den tid de Sverige är "lead nation"

Prio ? Spara pengar åt FM.

Mina fem... :baskerHV:

sååå... hur blir det nu m HKP-insatsen?

Det florerar ju lite olika rykten och frapperade är att tjänsterna ligger ute på vakans?

Någon med mer inblick som kan klarlägga lite?

/b

Posted

OT

Campen är döpt efter denne man. Intressant läsning.

James Leroy Bondsteel

Birth: Jul. 18, 1947

Death: Apr. 9, 1987

Vietnam War Congressional Medal Of Honor Recipient. Served as a Staff Sergeant, U.S. Army, Company A, 2d Battalion, 2d Infantry, 1st Infantry Division. Citation reads:For conspicuous gallantry and intrepidity in action at the risk of his life above and beyond the call of duty. S/Sgt. Bondsteel distinguished himself while serving as a platoon sergeant with Company A, near the village of Lang Sau. Company A was directed to assist a friendly unit which was endangered by intense fire from a North Vietnamese battalion located in a heavily fortified base camp. S/Sgt. Bondsteel quickly organized the men of his platoon into effective combat teams and spear-headed the attack by destroying 4 enemy occupied bunkers. He then raced some 200 meters under heavy enemy fire to reach an adjoining platoon which had begun to falter. After rallying this unit and assisting their wounded S/Sgt Bondsteel returned to his own sector with critically needed munitions. Without pausing he moved to the forefront and destroyed 4 enemy occupied bunkers and a machine gun which had threatened his advancing platoon. Although painfully wounded by an enemy grenade, S/Sgt Bondsteel refused medical attention and continued his assault by neutralizing 2 more enemy bunkers nearby. While searching 1 of these emplacements S/Sgt Bondsteel, escaped death when an enemy soldier detonated a grenade. Shortly thereafter, he ran to the aid of a severely wounded officer and struck down an enemy soldier who was threatening the officer's life. S/Sgt. Bondsteel then continued to rally his men and led them through the entrenched enemy until his company was relieved. His exemplary leadership and great personal courage throughout the 4 hour battle ensured the success on his own and nearby units and resulted in the saving of numerous lives of his fellow soldiers. By individual acts of bravery he destroyed 10 enemy bunkers and accounted for a large toll of the enemy, including 2 key enemy commanders. His extraordinary heroism at the risk of his life was in the highest traditions of the military service and reflect great credit on him, his unit, and the U.S. Army.James Leroy Bondsteel received the last Medal of Honor presented by President Nixon in 1973. After 20 years in the US Army He retired as a Master Sergeant, relocated to Alaska and was hired as a counselor at Veterans Administrations, Anchorage. He was killed in a vehicle accident in Wasila, Alaska, involving a logging truck.

OT Slut

• 2 months later...
  • 2 months later...
Posted

Tjena och Go fortsättning på nya året .....

En passning till Kn Glock eller nån annan som är på plats.

Finns det nån lista tillgänglig på webben ang sortiment på PX ? Kanske tillomed pris?

Om inte, kan man få kontakt med ansvarig PX nisse?

Behöver köpa en SLRD kamera i vår 8-/

Posted

Känner inte till någon sådan hemsida. Prova med aafes.com men man skall nog vara medlem eller så...

Dock så är ju dollarkursen mycker fördelaktig för div inköp på aafes. 6:78kr = 1 dollar

Ex iPod 30GB ca 1700kr

Posted
Känner inte till någon sådan hemsida. Prova med aafes.com men man skall nog vara medlem eller så...

Dock så är ju dollarkursen mycker fördelaktig för div inköp på aafes. 6:78kr = 1 dollar

Ex iPod 30GB ca 1700kr

Ok , tack för infon!

• 1 month later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

Jag skulle vilja gratulera er som lyckades skämma ut er så totalt och dra KS14: namn i smutsen, 9 månaders mission väl avklarad tills några av er fulade ut sig och gav sig på FÖRSTÄRKANDE förbands sköldar i mässen, mycket snyggt gjort!

Var det tacken för hjälpen ni fick? Vad hade det förbandet gjort er som var så illa att ni behövde skjuta sönder skölden åt dem? Någon som vill krypa fram och tala om vad ni gjorde med IA skölden eller var den finns?

Bra jobbat, ni har åkt hem, hoppas verkligen att ingen sjunker till den nivån de som gav sig på sköldarna befinner sig på!

Edited by alfie
Posted
Jag skulle vilja gratulera er som lyckades skämma ut er så totalt och dra KS14: namn i smutsen, 9 månaders mission väl avklarad tills några av er fulade ut sig och gav sig på FÖRSTÄRKANDE förbands sköldar i mässen, mycket snyggt gjort!

Var det tacken för hjälpen ni fick? Vad hade det förbandet gjort er som var så illa att ni behövde skjuta sönder skölden åt dem? Någon som vill krypa fram och tala om vad ni gjorde med IA skölden eller var den finns?

Bra jobbat, ni har åkt hem, hoppas verkligen att ingen sjunker till den nivån de som gav sig på sköldarna befinner sig på!

KS14 - "Vi klarar oss själva"-missionen???

KS14 - "Hata IA"-missionen???

KS14 - "Fullast i Kosovo"-missionen???

Alfie - Vad har hänt?

/JE

Posted

Låter tråkigt. Synd att man inte kan se en förstärkning som något gott. Problemet verkar vara att det lätt uppstår en "vi mot dom" känsla. Borde inte vara så svårt att inse att alla svenska soldater som är ute, jobbar med varandra och inte mot varandra.....

Simma lugnt...