Jump to content

Recommended Posts

• Replies 367
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Köp inte på Er för mycket innan Ni kommit ner bara. Det mesta går att fixa när man är på plats i AOR:et

Det är oxå då man vet vad man egentligen behöver och vad man kan snylltlåna av grannbarren :surprise:

Posted (edited)

Jaha, då bär det av för mig med, förutsatt att det ej blir någon YOP, Steff Gruppchef V/E på Camp Ville!?!

Edited by mazon
Posted
Jaha, då bär det av för mig med, förutsatt att det ej blir någon YOP, Steff Gruppchef V/E på Camp Ville!?!

På min intervju så framgick det att US går före YOP, och att det va något de inte kunde påverka. Såvida man själv inte valde bort US.

:baskerFN:

Posted

På min intervju så framgick det att US går före YOP, och att det va något de inte kunde påverka. Såvida man själv inte valde bort US.

:wub:

Jag fick de klart och tydligt att de var upp till mig om de var YOP eller US som gällde till våren. Men de vet men ju inte än om man har YOP alternativet. Men v16 så...... då kan de bli svårt!

Posted

:wub:

Rekryteringsansvarig för förbandet jag sökt mig till hör av sig om två veckor hurvida jag kom in eller inte. Blir jag antagen ringer jag upp US och tackar för mig. Vilket även Plutonchef är medveten om.

Posted

:)

Jag är nog dum i huvudet men jag får inte ihop det du skriver.

Går US före YOP om du inte väljer bort US?

I så fall går ju inte US före YOP!

I sakfrågan vill jag göra gällande att individen väljer, om nu Plutch motsv. i US som medvetandegjorts på ansökan till YOP ändå väljer att satsa på individen.

/Krook

Posted
Inte lång kvar... ska ner som medic.. första missionen... vad kan va bra å ha med mer än en dator, mp3-spelare å ett glatt humör?

Ses snart

Grattis och välkommen!

Du får en bra vagnschef, han gör sin sjunde mission. Själv ligger jag som sjvm/SISU-förare i tredje grupp. Vi har idag slutfört vår bv-utbildning i Älvdalen och har återhämtning i bostaden till på måndag.

Väl mött!

Guest Thunblom
Posted

nan som vet natt om transport plut.?? jag har bara hort rykten om att det var andringar pa gang :clap: .

aker ner pa min forsta mission som stf grpch MNTC (om den nu heter sa fortfarande)

(Sitter pa ett internetcafe pa Nya Zeeland darav stavningen)

Posted
Åker ner på KS14 som grpch på B-coy, 2 plut, 3 grp. Dvs B23.

Nån mer som är klar??

:)

Hej alla. Ska ge mig ut på min första mission. Ska bli grymt spännande. Kom med i KS14 som Brandman. Vi syns där nere. :banghead:

Posted
Någon som ska ta sig från göteborg till LG den 9:e??

Japp, påbörjar min resa upp till LG 13.42. Är det nån som vet hur man tar sig till LG från centralen? :=o

Posted (edited)

Japp, påbörjar min resa upp till LG 13.42. Är det nån som vet hur man tar sig till LG från centralen? :=o

Gå till pendeltågen som finns på den undre våningen på Centralen.

Därefter letar du efter Bålsta tåget och vilket spår det går från.

Sedan ska du färdas mot nordväst mot Bålsta och efter ca 35-40 min kommer du till Kungsängen station.

Där hoppar du av och går ur stationen och precis utanför finns busshållplatserna.

Efter det så väntar du på en buss som går ut till Granhammar alt Granhammar kasern. Denna buss kommer att stanna precis utanför vakten.

Slut. Frågor på det

Edited by hellbeck
Posted

Tja. Ska nu på min första misson. Skall åka som stf.Gruppchef. (Skytte)

Vad bör man ha med sig?

När är inrycket? (Min Plutonchef visste inte på rak arm).

Ses på LG.

Posted

Vad bör man ha med sig?

Ses på LG.

Ta med dej själv å allt som står i papprena :lol:

resten löser sig när du e på plats ...

Jag vet inte om Stf rycker in samtidigt som gruppchefen, men dom rycker in om typ 2 veckor tror jag!??

Vilken pluton ska du ligga på?

Själv blir det kosovo för tredje gången, B30! :Malaj: *helt galet*

Nä om man skulle packa väskan, är bara hemma över helgen... Ryckte in den 27/3

Posted

Japp, påbörjar min resa upp till LG 13.42. Är det nån som vet hur man tar sig till LG från centralen? :Malaj:

Ok, ska åka därifrån på söndag men har inte bokat biljett än... man borde nog göra det.

Man borde nog boka en retur resa vid påsk också, eller hur blir det över påsk helgen??

Posted

Japp, påbörjar min resa upp till LG 13.42. Är det nån som vet hur man tar sig till LG från centralen? :Malaj:

Ok, ska åka därifrån på söndag men har inte bokat biljett än... man borde nog göra det.

Man borde nog boka en retur resa vid påsk också, eller hur blir det över påsk helgen??

Boka en resplusbiljett till Granhammar, då får du biljett hela vägen fram till grindarna. I biljetten ingår SJ, pendeltåg och buss. Sök biljettläge på SJ eller RESPLUS.

Lycka till på utbildningen och tjg i Kosovo! B)

Posted

Vad bör man ha med sig?

Ses på LG.

Ta med dej själv å allt som står i papprena :happy:

resten löser sig när du e på plats ...

Jag vet inte om Stf rycker in samtidigt som gruppchefen, men dom rycker in om typ 2 veckor tror jag!??

Vilken pluton ska du ligga på?

Själv blir det kosovo för tredje gången, B30! :Malaj: *helt galet*

Nä om man skulle packa väskan, är bara hemma över helgen... Ryckte in den 27/3

Grejen är den att jag har ännu inte fått något papper om detta!

Blev för två veckor sedan tillfrågad :worthy: att åka med som stf.Gruppchef. Sa ja!

Så jag väntar med stor spänning på hur fasen allt detta skall gå till. Tur att man i a f har god kännedom om LG. :worthy:

Har hört att bärbar dator är ett hett tips. Är det så att tristess är en stor del av vardagen eller kommer datorn bara vara i vägen?

Posted

Blev för två veckor sedan tillfrågad :clap: att åka med som stf.Gruppchef. Sa ja!

Så jag väntar med stor spänning på hur fasen allt detta skall gå till. Tur att man i a f har god kännedom om LG. ,O

Har hört att bärbar dator är ett hett tips. Är det så att tristess är en stor del av vardagen eller kommer datorn bara vara i vägen?

Kolla här: Bra saker att ha med sig på utlandstjänst.

Du hittar alltid allt du behöver veta (och sån´t du inte behöver veta också... :P ) på SoldF!

Posted

Missa inte att bli medlemmar i Fredsbaskrarna när ni kommit hem alt. inför hemkomst.

Ni kanske kan använda Welfare-pengar till medlemsavgiften, kolla med Pers när ni är på plats.

/Krook

Posted (edited)

Blev för två veckor sedan tillfrågad :D att åka med som stf.Gruppchef. Sa ja!

Så jag väntar med stor spänning på hur fasen allt detta skall gå till. Tur att man i a f har god kännedom om LG. :/

Kolla här: Bra saker att ha med sig på utlandstjänst.

Du hittar alltid allt du behöver veta (och sån´t du inte behöver veta också... :P ) på SoldF!

Tack. Skönt när det finns människor som tänker åt än så man slipper göra det själv. :lol:

Ni som varit på CV. Hur ser det ut där nere? Någon som har några serriösa bilder?

Edited by HoneyFresh
Posted

Kommer campvakten att skötas av en vaktpluton är det ju guld värt.

Eller är jag alldeles för optimistisk ?

Posted
Kommer campvakten att skötas av en vaktpluton är det ju guld värt.

Eller är jag alldeles för optimistisk ?

I papprena jag fick hem så står det iaf att det ska vara någon form av vaktpluton. Vilken uppgift denna vaktpluton ska ha vet jag förstås inte. Dom har inryck samtidigt som skyttet så de bör ju redan vara rekryterade om det var det som frågades innan.

Posted

CV ser idag i stort sett ut som på Kimsters bild. Det som saknas är gymmet (bakom rescue), taket över brandbilarna, volleybollplanen mellan gymmet och kyrkan, Stolpladan över pebbaparkeringen, finnarnas wellfare nere vid renkällan, jägarbyn*, lambgiftet* och barackerna* vid kyrkan.

HF kommer snart att få ytterliggaren en Rubhall.

*Utbyggnad av barackbyn, Lambgiftet är dessutom gästförläggning.

Vaktpluton Ks14? Bra om det blir så, så man lösgör folk ifrån skytte.

Posted
Det som saknas är gymmet (bakom rescue)
Förr var rubbhall vid sjukan kombinerat gym och hall. Finns det alltså ytterligare ett gym nu? Är det på Bifrost kvar eller är det nerflyttat till CV?
taket över brandbilarna
Taket över brandbilarna tillkom hösten 2002.
finnarnas wellfare nere vid renkällan
renkällan?
jägarbyn*, lambgiftet* och barackerna* vid kyrkan.

*Utbyggnad av barackbyn, Lambgiftet är dessutom gästförläggning.

Om du menar de vita barackerna bakom rubbhall (där det står ett grönt tält på Kimsters bild) så flyttades de ner från Bifrost hösten/vintern 2002 och blev då (som jag minns) bostad åt RL-kompledning, ER och AS (Vakt/Eskort). Reptältet (blå lite mindre rubhall) från Bifrost hamnade då bortom barackerna (där det står släp på bilden) och användes bl a som tillfällig förläggning under rotationen KS06/07.

Finns de vita barackerna (med vita maskeringsnät) bakom Moose Bar (alltså inte Heimdal) kvar?

Posted

Rubhall är enbart gympahall och det finns ett gäng ihopsatta barrar som fungerar som gym.

Bifrost är nu helt nedlagt!

Renkällan heter bastun nere i dungen, nederkant höger, av kimsters bild.

Lilla tältet är väck. Ja jag menar barackerna bakom rubhall. Men dom är nu fler än dom var 2002 ,O

Bakom Moose Bar finns lite baracker, vet ej vad dom används till.Inget jag undersökt eller tänker undersöka!