Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja går lite OT nu men men, när jag var nere förra året i Kosovo så hade en av tolkarna ett kropsskydd 94, han hade dock inte de vanliga plattorna utan några andra som såg likadana ut men var mycket lättare. Ja minns tyvärr inte namnet på dem, någon som har lite mera info om dem såsom hur mycket de tål etc. Det står inget om det på soldf's sida om kroppskyddet heller.

Förutom den nedan (ovan?) nämda möjligheten att någon helt enkelt ville

lätta lite på kroppsskyddet med en fuskplatta skulle det kunna vara den

alternativa plattan som testades när skyddet köptes in. Den plattan är gjord

av en plastkomposit i stället för det keramiska material som vi har nu.

Plattan är mycket lättare men den gav någon milimeter för djup intryckning

vid tester så det blev tji. Man jag har svårt att tro att någon skulle kunna

få tag i en sådan platta med M-märke. Den finns att köpa civilt men då

riskerar man ju svåra brännskador när hela skyddet brinner upp.

Det låter mest troligt att det var någon plastkomposit för han tog ut plattorna och ja kände på dem. Sen kan ja inte svära på att det var M-nummer på dem men det satt en vit klisterlapp som i mitt minne var mycket lik den som FM gillar att sätta på precis allting.

• Replies 147
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Det låter mest troligt att det var någon plastkomposit för han tog ut plattorna och ja kände på dem. Sen kan ja inte svära på att det var M-nummer på dem men det satt en vit klisterlapp som i mitt minne var mycket lik den som FM gillar att sätta på precis allting.

Konstigare saker har hänt. Eftersom plattan finns att köpa och den

säkert har förbättrats sedan 80-talet så kanske vi har köpt in ett

mindre antal till "vekare" användare, men om detta har jag ingen aning.

• 3 weeks later...
Posted

Lyfter tråden lite...

I senaste nr av IoF (6-2005), nämns bl.a att ett nytt kroppsskydd anskaffas för levereras 2008. Förutom att det ska vara anpassat för både män och kvinnor, lämnas dock inte ngn info om utseende/prestanda - men man får ju hoppas att dom lyckas bättre än med kroppsskydd 90...... :navy:

Posted

Jag håller med, man borde åtminstånde ha möjligheten. Lite som en modernare/lättare variant av kroppsskydd 94, med ett ordentligt splitterskydd i originalutförande och med möjlighet att sätta i tilläggsplattor vid behov. Samt ordentligt med fästmöjligheter för olika fickor så man kan skippa stridsvästen om man vill...... :banana

Posted
man borde intergrera stridsvästen i skyddsvästen. det är iallafall min synpunkt

Kasst för förband som inte bär skyddsväst i sådanna fall.

Posted
Kasst för förband som inte bär skyddsväst i sådanna fall.

Rätt svar är givetvis att det är bra, för då får alla förband kroppsskydd...

Posted

Jag håller med. Ett "lätt" kroppsskydd liknande Interceptor Body Armor (IBA) med möjlighet att fästa fickor och att kunna ta ut tilläggsplattorna när rörlighet går före skydd eller när finkaliberhotet är försummbart jämfört med splitterhotet. Kanske skulle man kunna ha en löstagbar "bäversvans" men jag vet inte.

Problemet med nuvarande upplägg (skydd 90A + sv2k) är att iaf. jag känner mig som en michelingubbe när man springer runt med ex. fältskjorta 90, kroppsskydd 90, fältjacka och sedan stridsväst. Lägg till snödräkten, iofs. ibland iofs. ersättande fältjackan så blir det riktigt löjligt många lager som kan "fara runt". Hela klabbet blir inte riktigt tight helt enkelt. Magfickor och annat viktigt hamnar liksom långt från kroppen...

Sen får givetvis jägeriet och annat löst folk som inte anser sig behöva, eller ur stridsvärdessynpunkt ens kunna ha ett kroppsskydd, köra med en ren stridsväst.

Guest Triggerpuller
Posted (edited)

I mina ögon är amerikanska Interceptor målbilden om än inte helt perfekt. Vad man borde ha gjort i sverige är att köpa in nya kroppsskydd med PALS och några tusen kommersiella stridsvästar om nu nån skulle bli så förrvirrad att han vill knalla omkring utan. :P

Edited by Triggerpuller
Guest Triggerpuller
Posted (edited)

Fast jag skulle ju tvinga FMV att teckna stororder hos Tactical Tailor på såna här.

Har faktiskt varit med om att någonting hårt slagit mig i låret vid ivrigt kutande. Det visade sig vara ett stycke magasinsficka. :) Infästningssystemet på SV2K suger.

Edited by Triggerpuller
Posted
Fast jag skulle ju tvinga FMV att teckna stororder hos Tactical Tailor på såna här.

Har faktiskt varit med om att någonting hårt slagit mig i låret vid ivrigt kutande. Det visade sig vara ett stycke magasinsficka. :) Infästningssystemet på SV2K suger.

Gillar Malice skarpt!!!!! Fa ta och kopa nagra nya till min vast pa mandag. Malice clipsen funkar aven att anvanda om man vill andra vinkeln 90grader. Jag sidostallde min mag pouch till min Glock utan problem genom att anvanda nagra extra malice clips.

Posted
Skottsäker hjälm verkar inte fungera, nacken får för mycket stryk om du blir träffad. Ett antal joule som skall bromsas upp.

Nu är jag definitivt inte naturvetare eller ballistiker. Men stämmer verkligen det där?

I min mycket samhällsvetenskapliga värld är det ju lika mycket energi som går bakåt som framåt och en träff i en skottsäker hjälm borde kännas lika mycket som en rekyl från vapnet (minus energin som kulen lämnar efter sig under vägen fram mot målet, i detta fall hjälmen).

Eller? Finns här någon som förklara var jag tänker fel.

Posted (edited)

Ja, vi kan ju prova .... jag kan till och med tänka mig att börja kasta sten eller slå lite smålöst med hammare på din hjälm och sen ser vi när det tar stopp för kroppen ... :/

Jag är fullständigt beredd att utsätta din kropp för fara och fysiskt våld för att undersöka om du har rätt eller inte.

Edited by Vargas
Posted

De fyra intressanta storheterna här är energi, moment, impuls och acceleration.

De två första är intimt förknippade och de två sista. I vapnet finns det ett antal

anordningar som har till uppgift att se till att den energi och moment som överförs

till vapnet och skytten gör det under en längre tid vilket ger en lägre impuls och

acceleration. Hjälmen är väldigt styv och måste stoppa en kula på en mycket

kort sträcka vilket ger en hög impuls och stora påfrestningar på huvudet. Om våldet

är för kraftigt så antingen spricker hjälmen eller annars så kastas huvudet bakåt

och nacken bryts. I ett kroppsskydd kan plattan deformeras några cm vilket

ger en lägre impuls.

Posted
Ja går lite OT nu men men, när jag var nere förra året i Kosovo så hade en av tolkarna ett kropsskydd 94, han hade dock inte de vanliga plattorna utan några andra som såg likadana ut men var mycket lättare. Ja minns tyvärr inte namnet på dem, någon som har lite mera info om dem såsom hur mycket de tål etc. Det står inget om det på soldf's sida om kroppskyddet heller.

plattan var möljigtvis inte lite gråaktig och typ dubblt så tjock som keramplattan?

det kan ha varit liggunderlag eller helt enkelt de franska plattorna vi fick med oss ner på ks01 som vi bytte därnere.

på bästa FMvis så fick vi veta att de var minst lika bra som keramplattorna som egentligen hör till västen. det slutade med att man ville mörka att några nyfikna lirare snodde en platta och sköt hål i den och så fick vi rät plattor.

Posted (edited)
Skottsäker hjälm verkar inte fungera, nacken får för mycket stryk om du blir träffad. Ett antal joule som skall bromsas upp.

Nu är jag definitivt inte naturvetare eller ballistiker. Men stämmer verkligen det där?

I min mycket samhällsvetenskapliga värld är det ju lika mycket energi som går bakåt som framåt och en träff i en skottsäker hjälm borde kännas lika mycket som en rekyl från vapnet (minus energin som kulen lämnar efter sig under vägen fram mot målet, i detta fall hjälmen).

Energin är lika stor, det är sant. Det är dock kraften inte energin som är intressant i det här fallet. Rekylkraften är ganska låg eftersom kulan har en lång pipa att accelerera i vid avfyringen. När kulan träffar hjälmen så måste den bromsas upp väldigt snabbt vilket släpper lös rätt många newton mot hjälmen/huvudet.

Edited by eskil
Posted

Tack för svaren. Inte för att jag helt har fattat hur det hänger ihop men å andra sidan så tänker jag jag inte testa min hypotes heller.

Att: Vargas.

Din editering gör mig lite nyfiken. Är du på allvar ute efter att skada mig?

Posted
Tack för svaren. Inte för att jag helt har fattat hur det hänger ihop men å andra sidan så tänker jag jag inte testa min hypotes heller.

Ja, Vargas är skit-farlig, akta dig... :ph34r:

En tanke om hur kass infästningen är på SV2K, jag har sett att väldigt, väldigt många fäster dem på fel sätt, inte sällan är det dessa som klagar på att västen är så sladdrig också.

Kan vara ett tips att kontrollera så fickor och annat sitter som de bör?

Sv2K är inte perfekt, men vad är det? Har någon använt de alternativ de glatt propagerar för i någon större/längre omfattning?

F.ö tycker jag det är en halv-funkis idé med integrerad stridsväst/kroppsskydd/skyddsväst, dock kan man ju lätt önskat en möjlighet till flexibilitet som vi inte har nu.

Posted

Ja, Vargas är skit-farlig, akta dig... :banghead:

En tanke om hur kass infästningen är på SV2K, jag har sett att väldigt, väldigt många fäster dem på fel sätt, inte sällan är det dessa som klagar på att västen är så sladdrig också.

Sv2K är inte perfekt, men vad är det? Har någon använt de alternativ de glatt propagerar för i någon större/längre omfattning?

F.ö tycker jag det är en halv-funkis idé med integrerad stridsväst/kroppsskydd/skyddsväst, dock kan man ju lätt önskat en möjlighet till flexibilitet som vi inte har nu.

Nja, inte är jag speciellt orolig för Vargas. Det kan vi nog lösa på tu man hand. Fast det var ett otrevligt upptrappande ton här (bortsätt från moderatorernas metaangrepp).

Posted

Ja, Vargas är skit-farlig, akta dig... :)

Jag är inne på samma fråga. När jag låg inne så var det egentligen aldrig någon som hade några problem med stridsvästen, trots att de flesta, inkl. jag själv mörrbultade dom rätt ordentligt. Hade man fäst fickorna ordentligt så var det inga som helst problem. Det ända som gick sönder var vanligtvis fästena till fältflaskhållaren och skyddsmasken, men dessa har ju som bekant lite annorlunda fästannordningar.

Kan det kanske helt enkelt vara så att de flesta saknar tillräcklig utbildning på SV2k?

För att komma lite mer OnT så är väl den bästa lösningen en möjlighet att integrera skyddsvästen med stridsvästen om man vill. Valmöjligheter är alltid bäst i längden.

Posted

Ja, Vargas är skit-farlig, akta dig... :)

Nja, inte är jag speciellt orolig för Vargas. Det kan vi nog lösa på tu man hand. Fast det var ett otrevligt upptrappande ton här (bortsätt från moderatorernas metaangrepp).

Det är inget personligt, utan är bara synnerligen behjälplig med upplevelsebaserad inlärning om en överteoretisk situation. Visst, jag är alltid en anhängare av att man ska använda sig av en vetenskaplig grund, men ibland måste man faktiskt låta det luddiga "sunt förnuft" ta över. Blotta tanken på att en kula som träffar en skottsäker hjälm inte skulle kunna ge upphov till ganska svåra skador på nacke eller bara kännas som vapnets rekyl mot axeln är för mig såpass fånig att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att låta upphovsmannen till teorin få uppleva betydligt mindre våld än en kula. Alla som haft cykelhjälm/hockeyhjälm/bygghjälm/stålhjälm eller motsv. och fått nånting tappat på den eller slagen mot, vet att det inte bara kan göra ont i själv knoppen utan också i nacken och annat beroende på hur det träffar.

Som svar på din fråga ovan: Nej, jag är inte ute efter att skada dig på allvar. Det skulle mer kunna betraktas som en julbonus ... :P

• 4 months later...
Posted

På FM dagen i Mmö i går gick det att beskåda prototypen till det nya kroppsskyddet, har för mig att dom kallade det för ngt i still med personligt modulärt kroppsskydd. Såg riktigt lovande ut faktiskt, påminde mycket om amerikanarnas Interceptor- väst...

th_DSC00205B.jpg

I grundutförande har västen samma skyddsklass som KS94 (utan plattor!), keramiska plattor kan monteras på fram/baksidan och då stoppar västen upp t.o.m. 7,62mm kaliber. Kragen som dockan på bilden har går att montera på/av efter behov, likaså överarmskydden som precis går att urskilja på dockans vänstra arm. Fästmöjlighet för SV2K fickor var något som tittades på, lika så hantag i nacken som på SV2K

Fördelarna med den nya västen framför KS94 sades vara lägre vikt, större rörlighet och att västen går att anpassa efter hotbilden i högre grad än KS94. Västen ska ersätta både KS90 och KS94 innom samtliga förband och planeras börja tilldelas i stor skala från 2009/2010...

Posted
Västen ska ersätta både KS90 och KS94 innom samtliga förband och planeras börja tilldelas i stor skala från 2009/2010...

Gäller detta HV med? (vi fick ju just ut våra 90A :P)

Posted
...

Västen ska ersätta både KS90 och KS94 innom samtliga förband och planeras börja tilldelas i stor skala från 2009/2010...

Jag tycker att det är lite trist att det ska ta sååååå lång tid med dylika saker. Västen kommer förmodligen från ett företag som har utfört ganska talande tester med skyddet, samt att det förmodligen testats av andra enheter (liknande modell iaf).

Det borde inte ta så lång tid att utröna om saker funkar...

Kan iofs vara att den börjar tilldelas i "liten skala" redan 2008/2009 :)

Posted

@ Hornet - som jag förstod det så ja, den nya västen ska ersätta KS90/KS94 på samtliga förband. Sen vilket år detta blir är ju en annan fråga... ;)

@ Björn - Nej, i dagsläget finns det inte något skydd för "familjejuvelerna", ej heller ngn "rövflärp". Anledningen till detta sades vara att det begränsade rörligheten för mkt...

I samma tält kunde f.ö. även beskådas en ny fältjacka i ngt vattentätt lättviktsmatrial, nya kängor, personlig radioutrustning och en ny stridsväst :)