Jump to content

Vad är nu detta?

Guest Cribban

Recommended Posts

Det är C-stridsdräkt 90. Ursprungligen framtagen av FV för att användas av förband som måste verka i c-belagd miljö, t ex klargöringsförband. Bärs istället för fältuniformen. Arméns motsvarighet är c-underställ 98 som bärs under fältuniformen. I princip kan man säga att c-stridsdräkt 90 = fältuniform 90 + c-underställ 98.

Jag skulle bli förvånad om SkyddsC, NBC-kompaniet m fl inte har tillgång till c-stridsdräkten numera.

Om det är den jag sett så innehåller den ett filter med bl a aktivt kol (kanske minns fel) och att den är ganska tung att bära. Såg någon under min GU som fick ha den på prov och den killen frös inte i alla fall (den var ganska varm).... /Gusten :)

Om det är den jag sett så innehåller den ett filter med bl a aktivt kol (kanske minns fel) och att den är ganska tung att bära. Såg någon under min GU som fick ha den på prov och den killen frös inte i alla fall (den var ganska varm).... /Gusten :)

Precis, c-stridsdräkten är fodrad med aktivt kol. C-underställ 98 är i princip fodret till c-stridsdräkten som man bär löst under fältuniformen.

He he

Vilka minnen. På vissa FV-förband kom den tidigare än själva fältuniform m/90. Så vissa officerare knatade omkring i denna istället för m/59:an bara för att de också skulle ha "m/90".

He he :banana

Från det ena till det andra. Varför vill man använda understället och använda det som skydd i stället för att ha ett skalskydd som i mitt tycke borde vara enklare ur saneringssynpunkt. Eller tänker jag fel. :camo:

J.K Nilsson

Ekonomi? Misstänker starkt att det skulle tillverkas betydligt fler c-underställ än c-stridsdräkt. Rent saneringsmässigt så vet jag inte om det är någon större skillnad, både varianterna får nog kasseras efter användning skarpt.

Från det ena till det andra. Varför vill man använda understället och använda det som skydd i stället för att ha ett skalskydd som i mitt tycke borde vara enklare ur saneringssynpunkt. Eller tänker jag fel. :camo:

J.K Nilsson

Ekonomi? Misstänker starkt att det skulle tillverkas betydligt fler c-underställ än c-stridsdräkt. Rent saneringsmässigt så vet jag inte om det är någon större skillnad, både varianterna får nog kasseras efter användning skarpt.

Har man ett skalskydd så kan man använda den vanliga stridsuniformen om man skall verka i icke belagd miljö. C-skyddet mättas efter ett tag. Skulle armén då fortsätta att slåss "smutsig" med kontaminerad stridsuniform även i obelagd miljö?

J.K Nilsson

Har man ett skalskydd så kan man använda den vanliga stridsuniformen om man skall verka i icke belagd miljö. C-skyddet mättas efter ett tag. Skulle armén då fortsätta att slåss "smutsig" med kontaminerad stridsuniform även i obelagd miljö?

Utan att veta säkert så kan man ju spekulera... :lala:

Jag skulle tro att det knappast skulle tillverkas c-underställ till samtliga i armén, utan detta hade varit något som tilldelades vissa prioriterade förband. Fältuniformen däremot skulle tillverkas till samtliga. Då kan det ha varit så att det hade blivit billigare att ge de prioriterade förbanden en extra fältuniform till deras c-underställ, eftersom fältuniformen tillverkades i så stora serier.

Mitt kompani på F21 hade ett fåtal av dessa. De var i första hand avsedda för de tre som satt inne i radararhyddan. Eftersom vi rätt ofta hade C överfall på övningarna blev det nästan slagsmål om dessa i synnerhet på vintern då de är varma och betydligt mycket skönare än att springa runt i plastpåsen/ jättekondomen (C vätskeskydd heter väl den egentligen)

Om jag minns rätt så var det inte skarpa dräkter vi hade utan det var bara ett något tunnare lager av aktivt kol eller ett matrial som skulle kännas som det. Så det gick att använda inomhus utan att det kändes som att sitta i en bastu. Utomhus på vintern har jag för mig att vi drog den utanpå den vanliga M90. Men en skarp dräkt är tjockare, tyngre och dyrare...

Edit: Tillägg

Edited by RadaR

Åhhh vilka lustkänslor detta kära återseende medför!

Har grävt skenmål en hel dag i c-stridsdäkt + övrig skyddsutr, mitt på bana Helgeen vindstilla högsommardag...

SH!T!!!

Blev de inte arga när ni grävde upp Helge? :P

Åhhh vilka lustkänslor detta kära återseende medför!

Har grävt skenmål en hel dag i c-stridsdäkt + övrig skyddsutr, mitt på bana Helge en vindstilla högsommardag...

SH!T!!!

Blev de inte arga när ni grävde upp Helge? :P

Ok då! Skottade skenmål!!!

*muttrar något om att BJE är en messerschmitter eller något*

Fast å andra sidan så är väl knappast en fejk-krater ett skenmål i sig...

;)

Edited by Sir Vival

Mitt kompani på F21 hade ett fåtal av dessa. De var i första hand avsedda för de tre som satt inne i radararhyddan. Eftersom vi rätt ofta hade C överfall på övningarna blev det nästan slagsmål om dessa i synnerhet på vintern då de är varma och betydligt mycket skönare än att springa runt i plastpåsen/ jättekondomen (C vätskeskydd heter väl den egentligen)

Om jag minns rätt så var det inte skarpa dräkter vi hade utan det var bara ett något tunnare lager av aktivt kol eller ett matrial som skulle kännas som det. Så det gick att använda inomhus utan att det kändes som att sitta i en bastu. Utomhus på vintern har jag för mig att vi drog den utanpå den vanliga M90. Men en skarp dräkt är tjockare, tyngre och dyrare...

Edit: Tillägg

Det är bara öppnade dräkter, likt öppnade filter till skyddsmasken.

J.K Nilsson

• 2 weeks later...
Det är C-stridsdräkt 90. Ursprungligen framtagen av FV för att användas av förband som måste verka i c-belagd miljö, t ex klargöringsförband. Bärs istället för fältuniformen. Arméns motsvarighet är c-underställ 98 som bärs under fältuniformen. I princip kan man säga att c-stridsdräkt 90 = fältuniform 90 + c-underställ 98.

Jag skulle bli förvånad om SkyddsC, NBC-kompaniet m fl inte har tillgång till c-stridsdräkten numera.

Kan tillägga att på NBC kompaniet 04-05 var det ändast de från SkyddC och officerare som fick ut denna pga att de var för dyra för att samtliga på kompaniet skulle få ut det. Men tanken fanns.

BCMD-gruppen på amröjkompaniet, ing2, har fått ut denna. Den är tydligen varm och go nu på vintern, har luva samt kardborrefickor. Jag är dock inte avundsjuk på de som skall ha den på sommaren ^^

Är det verkligen meningen att denna uniform skall bäras på daglig basis?

Är det inte så att den ska på vid höjd C-beredskap?

BCMD-gruppen på amröjkompaniet, ing2, har fått ut denna. Den är tydligen varm och go nu på vintern, har luva samt kardborrefickor. Jag är dock inte avundsjuk på de som skall ha den på sommaren ^^

Vi tog på den vid höjd C-beredskap.

J.K Nilsson

Var KlarggrpC Stf pa JA37 och enda gangen vi anvande C-drakten var under slutovningen. Normalt sa hade vi M90. Lite lagom varmt da det ar 30grader och solsken.

cm90_web.jpg

• 2 weeks later...

Om jag förstod ansvariga på NBC-banan P7 så skulle C-stridsdräkt M/90 enbart vara för FV förband med särskild uppgifter, så kallade Uppgifts Anknutna (UA) förband. Inom armen och flottan så var det tänkt att UA-förbanden skulle ha C-understället och utanpå den, den vanliga M/90. UA förband skall kunna verka i NBC miljö i upptill 24 timmar (har jag för mig det är).

Övriga förband, alltså de som inte är UA, har C-skyddsdräkt som är tänkt att skydda personal medan den drar sig ur ett område belagt med C-stridsmedel för att därefter göra personlig sanering.

Fördelen med att understället är att eftersom det aktiva kolet anses ha ett bäst-före datum så behöver man inte byta ut hela uniformen såsom i fallet med C-stridsdräkt M/90. Alltid är det någon krona som kan sparas in i o m detta.

Kan förövrigt rekommendera FBU's kurser på Falsterbo kursgård i ämnet NBC.

PS Lite osäker om exakta tider och sånt då jag inte är hemma och kan läsa igenom kursmatrialet jag har.

:Malaj:

• 1 month later...