Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är född 1988 men jag har gått om en klass när jag kom till sverige. Om jag mönstrar 2006 dvs hoppar av gymnasiet efter 2:an.

Gör lumpen. Sedan utför några FN missions.

Sedan åker jag över till staterna och går med i armén.

Kan tilläggas att jag bor i Sverige med min mor har gjort det sedan jag var 10 och nu är jag 17.

Innan det bodde jag i staterna. Så GreenCard är inge problem.

Men nu till min fråga måste man gå ut gymnasiet innan man gör lumpen?

Posted (edited)

Du måste väl inte gå ur gymnasiet.. men det är ju alltid bra att ha en fullständig gymnasieutbildning..

Du kan ju ansöka om att göra mönstringen ett år senare..

edit: stavfel

Edited by dave.hugo
Posted

Jag flyttade din tråd till pliktverket eftersom den handlar om mönstring m.m..

Att hoppa av gymnasiet kan inte vara någonting positivt när man kommer till mönstringen, så vill man vara säker på att få göra lumpen idag är det nog säkrast att sköta både studier och annat på ett bra sätt. Det finns många ungdomar att välja på...varför skulle de välja just dig, om du inte ens tagit dig igenom gymnasiet?

Vill du göra "FN Missions" är det nog inte heller fel att kunna visa att du kan någonting.

Även om det kanske inte är ett formellt krav med gymnasiekompetens till vaken värnplikt eller utlandstjänstgöring så bör man gå färdigt gymnasiet. Vad händer om du skadar dig, eller inte trivs i det militära?

Posted (edited)

Att hoppa av gymnasiet kan inte vara någonting positivt när man kommer till mönstringen, så vill man vara säker på att få göra lumpen idag är det nog säkrast att sköta både studier och annat på ett bra sätt. Det finns många ungdomar att välja på...varför skulle de välja just dig, om du inte ens tagit dig igenom gymnasiet?

Vill du göra "FN Missions" är det nog inte heller fel att kunna visa att du kan någonting.

Även om det kanske inte är ett formellt krav med gymnasiekompetens till vaken värnplikt eller utlandstjänstgöring så bör man gå färdigt gymnasiet. Vad händer om du skadar dig, eller inte trivs i det militära?

Om man vänder på din frågan varför skulle dom inte godtamig om jag har bra resultat på mösnstringen?

Edit: Jag har ju något att visa jag har min millitära utbildning.

Edited by tahshit
Posted
Om man vänder på din frågan varför skulle dom inte godtamig om jag har bra resultat på mösnstringen?

Därför att idag får inte alla med bra resultat göra GU. Det finns helt enkelt betydligt fler mönstrande än det finns platser i utbildningsorganisationen numera.

Du verkar ha gjort upp en plan för ditt liv, det är bra. Det du måste inse är dock att livet inte alltid följer den plan du gjort upp. Att då satsa allt på att planen ska hålla, hoppa av gymnasiet osv är mindre bra. Vad händer om du slutar gymnasiet men inte blir uttagen till GU? Om du gör GU men upptäcker att militärlivet inte alls vad var du väntade dig? Även om du gillar det, finns det någon garanti för att du blir uttagen till Utlandsstyrkan? Det finns många saker som kan bli annorlunda än vad du tror nu.

Varför är det förresten så bråttom? Varför inte gå klart gymnasiet och skaffa den handlingsfrihet som den utbildningen ger?

Men jag vet hur det är att vara 17, då har man svaret på livets alla frågor och är odödlig. ;)

Posted
Jag är född 1988 men jag har gått om en klass när jag kom till sverige. Om jag mönstrar 2006 dvs hoppar av gymnasiet efter 2:an.

Gör lumpen. Sedan utför några FN missions.

Sedan åker jag över till staterna och går med i armén.

Kan tilläggas att jag bor i Sverige med min mor har gjort det sedan jag var 10 och nu är jag 17.

Innan det bodde jag i staterna. Så GreenCard är inge problem.

Men nu till min fråga måste man gå ut gymnasiet innan man gör lumpen?

Varför ens börja gymnasiet om du redan har bestämt att du ska hoppa av nästa år?

Oj oj oj... Något som väger in tungt när de rekryterar till US är civila erfarenheter. Visst tar de med nymuckade men den överhängande majoriteten är folk som haft några år på sig att mogna mellan lumpen och UT.

Om du nu är så inne på att komma ut på några "FN missions" att du är beredd att offra hela din gymnasiala utbildning, för att sedan åka över till staterna och gå med i armén, är det då inte bättre att plugga klart gymnasiet, mönstra, göra värplikt, söka mission och sen gå med i Amerikanska armén?

Posted

Därför att det garanterat kommer finnas pojkar/flickor med samma, om inte bättre, mönstringsresultat som du + att de har den gymnasiala utbildningen som du saknar. Inte behöver jag säga vem jag tror att pliktverket föredrar att skriva in?

Posted

En gigantisk viktig förmåga för framtidens soldater är den förmåga som sitter mellan höger axel och vänster axel och ca 10cm ovanför lodlinjen mellan axlarna. Att hoppa av gymnasiet är inte bara korkat, det är dumt också. Att få göra vpl på ngt mer avancerat kan du bara glömma ifall du hoppar av gymnasiet, och det är för mig ett tecken på att man inte klarar av att genomföra något.

så gå klart gymnasiet, där efter sattsar du på militärlivet, det ger dig betydligt större chans att få bra tjänster som ger dig en fördel den dagen du söker FN-tjänst.

Posted
En gigantisk viktig förmåga för framtidens soldater är den förmåga som sitter mellan höger axel och vänster axel och ca 10cm ovanför lodlinjen mellan axlarna. Att hoppa av gymnasiet är inte bara korkat, det är dumt också. Att få göra vpl på ngt mer avancerat kan du bara glömma ifall du hoppar av gymnasiet, och det är för mig ett tecken på att man inte klarar av att genomföra något.

så gå klart gymnasiet, där efter sattsar du på militärlivet, det ger dig betydligt större chans att få bra tjänster som ger dig en fördel den dagen du söker FN-tjänst.

Ringde och snackade med dom nyss. Dom sa att det inte var något negativt med att göra lumpen och sen fortsätta studera om man kände för det. :baskerPa:

Varför ens börja gymnasiet om du redan har bestämt att du ska hoppa av nästa år?

För jag kommer ha betyg i:

Några kurser samt alla grundämnerna.

Posted

Nu vet jag ju inte vad du studerar till, men det är ju även en teoretisk del på mönstringen. Jag upplevde det som att jag som redan hade gått klart 2år på natur/matte hade otroligt lätt för denna del då det var lite fysik/matte medan polare som inte gått lika teoretisk utbildning på gymnasiet (men som absolut inte är osmarta på något sätt) tyckte att det var en hel del svårare.

Du kanske menade att du skulle mönstra efter 2an och rycka in typ en månad efter? Jag upplever det iaf som normalt att man rycker in ungefär ett år efter att man har mönstrat och passa då på att mönstra så sent som möjligt så du har mer kunskaper att utnyttja.

Posted
Nu vet jag ju inte vad du studerar till, men det är ju även en teoretisk del på mönstringen. Jag upplevde det som att jag som redan hade gått klart 2år på natur/matte hade otroligt lätt för denna del då det var lite fysik/matte medan polare som inte gått lika teoretisk utbildning på gymnasiet (men som absolut inte är osmarta på något sätt) tyckte att det var en hel del svårare.

Du kanske menade att du skulle mönstra efter 2an och rycka in typ en månad efter? Jag upplever det iaf som normalt att man rycker in ungefär ett år efter att man har mönstrat och passa då på att mönstra så sent som möjligt så du har mer kunskaper att utnyttja.

Jag menar att jag mönstrar 2006 dvs i 2:an sedan så kommer jag ha hunnit gått ut 2:an när jag ryker in.

Posted

Men varför så bråttom??? Plugga färdigt och sen gör lumpen, det är mitt tips. Finns folk som är 25 när dom gör värnplikten, och de är inte sämre människor för det, snarare tvärtom.

Posted (edited)
Men varför så bråttom??? Plugga färdigt och sen gör lumpen, det är mitt tips. Finns folk som är 25 när dom gör värnplikten, och de är inte sämre människor för det, snarare tvärtom.

Men skolan har aldrig varit något för mig. Gillar att göra saker. Inte sitta vid ett jävla skrivbord.

Därför jag tror att jag kommer gilla armén :baskerPa::ak:

Edit: Bara att jag säger till psykologen att jag följer min fars fotspår och hoppas på att hon förstår

Edited by tahshit
Posted

Har du tänkt på att lumpen är en enda lång utbildning? Det är inte bara att springa runt och leka krig.

Och om du inte får göra lumpen? Har du planerat vad du ska göra då? Vad vill du bli om du inte får möjlighet att bli yrkesmilitär? Vilka alternativa framtidsplaner har du?

Du gör självklart som du vill. Dock är en utbildad soldat mer värd än en outbildad.

Posted

Men skolan har aldrig varit något för mig. Gillar att göra saker. Inte sitta vid ett jävla skrivbord.

Därför jag tror att jag kommer gilla armén :camo::ak:

Edit: Bara att jag säger till psykologen att jag följer min fars fotspår och hoppas på att hon förstår

Min uppfattning är att officerare sitter mer vid skrivbordet än många andra yrken... Men ifall du ska bli yrkesmilitär i USA så skickar dom dig nog mer än gärna till irak där det inte finns så många skrivbord...

Jag håller med alla andra här inne, gå klart gymnasiet som alla andra innan du gör lumpen.

Posted (edited)
Har du tänkt på att lumpen är en enda lång utbildning? Det är inte bara att springa runt och leka krig.

Och om du inte får göra lumpen? Har du planerat vad du ska göra då? Vad vill du bli om du inte får möjlighet att bli yrkesmilitär? Vilka alternativa framtidsplaner har du?

Du gör självklart som du vill. Dock är en utbildad soldat mer värd än en outbildad.

Ja, en utbildning som jag vill göra. Jag tror att jag har alla möjligheter att göra lumpen / bli yrkesmilitär.

Om jag inte får det så går det ju alltid att bli polis.

Jag kommer ha godkännt i matte a,b, svenska a,b, engelska a,b och historia a.

Det är vad som krävs för att få komma in på polishögskolan.

Så jag har inget att förlora på det.

Edited by tahshit
Posted

Om målet är att gå med i US Army så begriper jag inte varför du ska ta omvägen via Svenska försvaret och några FN-misioner? I bästa fall tar detta 4-6 år att genomföra. Väldigt många vill till Utlandsstyrkan men relativt få kommer med. Störst chans har man om man har någon kvalificerad befattning från GU (vilket ofta kräver att man visat god inlärningsförmåga sedan tidigare för att få en sådan befattning). Skyttesoldater finns det hur många som helst av.

Hoppa av gymnasiet och åk till närmsta rekryteringskontor (Tyskland??) och skriv in dig i US-Army med en gång. Grrencard fixar du först.

Efter Boot-camp så hamnar du förmodligen i Irak eller Afganistan eller var USA nu krigar när du hamnar i aktiv tjänst.

Det är minimikraven för att komma in på PHS...

I verkligheten finns det mycket större saker att kalra av inna man blir antagen.

Intervjun hos den lokala polismyndigheten plockar bort flertalet ansökande.

Det är nog lättare att bli Yrkesofficer än att bli polis skulle jag tro.

Posted
Om målet är att gå med i US Army så begriper jag inte varför du ska ta omvägen via Svenska försvaret och några FN-misioner? I bästa fall tar detta 4-6 år att genomföra. Väldigt många vill till Utlandsstyrkan men relativt få kommer med. Störst chans har man om man har någon kvalificerad befattning från GU (vilket ofta kräver att man visat god inlärningsförmåga sedan tidigare för att få en sådan befattning). Skyttesoldater finns det hur många som helst av.

Hoppa av gymnasiet och åk till närmsta rekryteringskontor (Tyskland??) och skriv in dig i US-Army med en gång. Grrencard fixar du först.

Efter Boot-camp så hamnar du förmodligen i Irak eller Afganistan eller var USA nu krigar när du hamnar i aktiv tjänst.

Det är minimikraven för att komma in på PHS...

I verkligheten finns det mycket större saker att kalra av inna man blir antagen.

Intervjun hos den lokala polismyndigheten plockar bort flertalet ansökande.

Det är nog lättare att bli Yrkesofficer än att bli polis skulle jag tro.

Jag har haft GreenCard men efter som att jag eller rättare sagt min mor gjorde så att jag fick svensktmedborgarskap så försvan mitt greencard. Men jag kommer få det igen bara jag söker om det som att jag är född i staterna.

Men jag tänkte att det kanske är bättre att göra lumpen i Sverige först?

Mer erfarenhet ju större chans är det att jag slipper skit sakerna i us army.

Posted

och som polis får du sitta mkt i skolbänken och plugga juridik... men du kanske ska prata med de på detta form som nu går på polishögskolan. Men sannolikheten att bli antagen till polisutbildningen utan att ha fullgjort gymnasiet är troligen ganska låg...

samma sak ifall du vill bli yrkesmilitär i svedala, då är det officer du skall bli och då är det oxå en hel del skrivbordsjobb som gäller. Allt ifrån skrivandet av säkerhetsanalyser, övningsförberedelser osv. Och med ett avbrutna gymnasiestudier så är det tveksamt ifall du får göra vpl på sådan befattning att du kan söka YOP...

Så gör klart gymnasiet först! därefter sattsa på att göra vpl med bra resultat!

Posted

Hörru....

Nu har jag editerat min post tre gånger i ett försök att nyasera vad jag tänker...

Svara mig hur kan du tro att det för något alls är en fördel om du hoppar av gymnasiet?

Tror du att du är så enormt bra i din årskull att du är garanterad att få göra GU?

Vill du inte kunna välja mellan tjänster som gör dig attraktiv även för US?

Stanna kvar och gå klart gymnasiet, tror att ett års ytterligare mognad skulle vara en tillgång för dig annars kan jag bara råda dig som någon tidigare har skrivit högre upp, hoppa av skolan och se till att bli rekyterad in i US-Armed forces snarat möjligt, dom har just nu lite problem med rekryteringen så jag tror absolut att om du kan få ett green-card så kan du inom kort få trampa omkring i sandlådan.

/b

Posted
och som polis får du sitta mkt i skolbänken och plugga juridik... men du kanske ska prata med de på detta form som nu går på polishögskolan. Men sannolikheten att bli antagen till polisutbildningen utan att ha fullgjort gymnasiet är troligen ganska låg...

samma sak ifall du vill bli yrkesmilitär i svedala, då är det officer du skall bli och då är det oxå en hel del skrivbordsjobb som gäller. Allt ifrån skrivandet av säkerhetsanalyser, övningsförberedelser osv. Och med ett avbrutna gymnasiestudier så är det tveksamt ifall du får göra vpl på sådan befattning att du kan söka YOP...

Så gör klart gymnasiet först! därefter sattsa på att göra vpl med bra resultat!

Kan bara instämma (trots betydligt mindre erfarenhet på området)

Fullständigt slutbetyg från gymnasiet kan bara ge positiva effekter. Det visar prov på lite självdisciplin och tålamod (utöver motivation och vilja) vilket du verkar ha.

Har vänner som sökt militärhögskola, utlandstjänst, och polishögskolan. Gemensamma nämnare för dessa killar är:

1: Färdigt slutbetyg gymnasiet

2: Goda vitsord från genomförd värnplikt

3: Skaplig arbetslivserfarenhet för sin ålder. (1-2 år)

TROTS detta är det svårt att komma med/komma in. Konkurrensen är hård, och den blir inte lättare. Ju fler fördelar du kan skaffa dig i rejset desto bättre är det.

Mitt råd: Plugga färdigt! Gör vpl, gå in med ödmjukhet och vilja. Tycker du om det och får bra betyg, då ligger världen öppen för dig. Lycka till!

Posted

Har du väl gått två år är det ju jättedumt att hoppa av det tredje. Går själv tredje året nu och det är ju mycket enklare än år ett och två. Säger som många andra, med dagens hårda konkurrens är du chanslös utan ens det mest elementära som ett färdigt gymnasietbetyg.

Kan för övrigt tillägga att om du får streck i en gymnasiekurs(brukar man få av för hög frånvaro t.ex.) vilket jag antar att du får i de kurser som går tredje året kan du inte plugga upp dem och få ett färdigt gymnasietbetyg förrän tidigast det år du fyller 20 år. Tro mig, det är ingen sits du vill hamna i. Tänk om du får någon typ av förhinder, då sitter du där ett par år utan någon utbildning alls och vet inte vad du ska göra.

Posted

Kopierat från amerikanska arméns rekryteringssajt www.goarmy.com:

General qualifications:

U.S. citizen or permanent resident alien

17-34 years old (17-39 years old for Army Reserve)

Healthy and in good physical condition

In good moral standing

High School or Equivalent Education

Some positions may have additional qualifications

---

Saxat från polisens hemsida (lite reducerat):

---

Krav på förstudier:

För att vara behörig att söka krävs grundläggande behörighet för högskolestudier. Därutöver krävs även särskild behörighet i följande ämnen, med lägsta betygskrav 3 eller godkänt:

Svenska B

Historia A

Samhällskunskap A

---

Alltså måste du ha grundläggande behörighet för högskolestudier. Det vill säga, du måste ha läst 2500 poäng=3 års pluggande. Betygen i samhällskunskap, historia och svenska är det du behöver utöver grundläggande behörighet.

Så gör som jag: Palla gymnasiet! Det är väl inte så farligt förresten. Alla polarna går ju här!

Posted (edited)
Jag menar att jag mönstrar 2006 dvs i 2:an sedan så kommer jag ha hunnit gått ut 2:an när jag ryker in.

Err? De flesta mönstrar i tvåan, sedan rycker de in antingen direkt efter att de tagit studenten eller en tid därefter. Så fungerade det iaf. för folket i min gymnasieklass.

För mig var det t.ex. 16 månader mellan min mönstring och mitt då planerade inryckningsdatum, vilket nog är rätt så genomsnittligt, trots att jag ville rycka in så snabbt som möjligt eftersom jag gick "ett år före" och alltså mönstrade i trean, så jag skulle få vänta i ett år efter studenten (nu blir det iofs. 2,5 år istället, men det är en annan historia ;)).

EDIT: Tillägg

Edited by Mr_Confused
Posted (edited)

För det första: Det är absolut ingen fördel att hoppa gymnasiet oavsett vad tusan du vill bli här i livet!

För det andra vill jag säga (Utan att göra ett påhopp nu) att du verkar aningen omogen och egentligen inte har en riktig aning om vad det militära livet innebär. Jag har inte gjort lumpen ännu så jag kan väl inte direkt påstå att jag har någon vidare erfarenhet av det heller, men jag har gjort vissa saker inom FM och spenderat rätt många timmar i fält samt teorisalen. Att bli militär är ju inte bara att dra på dig en uniform, ta ett vapen och panga på fienden som Rambo. Du kommer få spendera åtskilliga timmar i skolbänken igen och gå igenom en hel del teori. För att inte tala om du ska bli Yrkesmilitär, då blir det bara mer plugg och mindre praktik.

Mitt råd lyder som alla andras. Gå klart skolan och ta två år till på dig att få reda på vem du själv är. Av egen erfarenhet kan jag säga att jag mognat och förändras något enormt mycket från när jag var 17 fram tills idag (ska fylla 20).

Återigen. Det kommer även där finnas folk med bättre betyg än dig som även gått klart sina tre år i gymnasiet och formodligen studerat nått år eller två på högskolan också. Så tro inte att ett Godkänt i alla grundämnena garanterar dig en plats bara för att det är minimikraven. :banghead:

EDIT: Tack vare JCS så ser du att du även måste gå alla tre åren oavsett US-armed forces eller Polishögskolan.

Edited by Lord
Posted

Ska man sammanfatta det hela: Du kommer varken kunna gå vidare med det du tänkt dig i Sverige eller i USA om du inte har slutbetyg från gymnasiet.

Posted

@Vinter: Ja, där sammanfattade du nog det hela ganska bra. Ska vi låsa nu? :clap: Nej, skämt åsido...

I lumpen är det en hel del teori, speciellt i början, så tro inte att det är någon heltidspraktik även om det blir en hel del tid i skogen också. Ledsen om jag gör dig besviken där, men så är det.

Har du inte fullgjord gymnasieutbildning är chansen att du får göra lumpen så gott som obefintlig. Får du någon tjänst så är den nog av det absolut enklaste slaget (inget illa menat, hoppas folk förstår mig där). US Army, yrkesmilitär och polis är bara att glömma. Internationell tjänst har stenhård konkurrens och utan fullgjord gymasieutbildning är du nog mer eller mindre rökt om du inte har någon mycket speciell kompetens (typ pratar flytande serbiska eller arabiska).

Visst du kanske kan genomföra värnplikt och sedan gå klart gymnasiet, men ärligt talat: När man gått två år, ska man gå miste om alla gymnasiekompisar och gå sista året med en annan klass bara för att få göra lumpen? Nä, bit ihop och få färdigt gymnasieutbildningen först, sedan kan man ta itu med det militära.

Jag vill inte vara någon pekpinne här. Jag vet att jag låter gammalmodig när jag säger att jag pratar av erfarenhet, men jag ska vara helt ärlig. Jag har full förståelse för din situation. Jag har också varit 17 år för inte alls länge sedan (bara tre år sedan faktiskt :P ) och då var jag också helt inställd på ett liv inom det militära, dessutom var jag i ganska hyffsad kondition då. Men allteftersom tiden gick så gled tankarna på en vardag i uniform undan och idag känns yrkesofficersutbildning helt främmande. Lumpen får en att inse vissa viktiga saker om en själv, framförallt var man ska lägga ribban för sitt militära intresse (just nu är det bara soldf för min del :happy: ).

:: Så, mitt råd. Gymnasiet först, lumpen sedan! Du lär inte ångra dig!

Over and out!

Posted

Sen är det ju så att hoppar du av gymnasiet får du inget slutbetyg så då tror jag inte det spelar nån roll vad du har läst för kurser. Du måste ha G i 90% av betygen på det programmet du läser för att få ut ett betyg. Dvs hoppar du av efter tvåan måste du läst klart 90% av programets kurser innan dess. Så det är klart du går färdigt gymnasiet. 1 extra åt jobbig skola kontra ett liv som kanske inte blev som du tänkt dig? Easy Choice!

För det andra förstår jag inte riktigt meningen med din tråd. Du verkar ju redan ha bestämt dig så vad behöver du oss till?

Posted

Du gillar ju att träna så om du nu tycker skolan är tråkig kan du ju se den som ett oerhört långt joggingpass...

När du är på den sista biten och känner mjölksyran och flåset vet du ju att du kommer vara så jävla besviken om du ger upp och går den sista biten. Du kommer förmodligen inte känna dig särskilt nöjd med passet(jag gör i alla fall inte det när jag tvingas ge upp en dålig dag) och irritera dig i timmar efter på att du inte orkade de där sista 500 metrarna. Om du istället fortsätter och kämpar på och sedan klarar det känns det så otroligt mycket bättre och du kan stolt sätta dig ner och vila och tänka på något annat.

Ungefär samma sak med skolan, visst är det jobbigt men om du ger upp inför den sista biten kommer du bara ångra det!