Jump to content

Recommended Posts

Posted

angående den eminenta diskutionen om T-55 vs. Strf 90:

Jag är säker på att Strf 90 har mycket goda chanser att slå ut en T-55 i grundversion om 90n skjuter i förhand.Dom moddade 55orna med tilläggsskydd är det värre med. På en fim på youtube, Cv 90 firepower så så visas en sekvens när en moddad Strf 9040 plöjer omkring på ett övningsfält och sjuter skarpt mot olika mål, däribland en 100 mm tjock stålplåt vinklad i 45 grader som sjuts igenom. 100 mm är ochså så tjockt som frontpansaret på en T-55 är. Dock har det visats sig att T-55 klarat flera direktträffar av 90 mm pansarspränggranater under dom sydafrikanska räderna mot rebelläger i grannländera. Å andra sidan har sydafrikanerna minst en gång slagit ut en 55a med en skur 20mm pansarbrytande ammunition mot vagnschefens kupol. Det står i boken Combat training manual från 1993.

Jag tror att NBG blir ett välfungerande förband men det kan bli problem med den strategiska transporten. Hur kan NBG sättas in nationellt?

/ Erik Gustav :)

• Replies 847
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Vecka 12 är ett tips för de som väntar på telefonsamtal ang NBG. Ni läste det här först.

Och får man inget samtal vecka 12 ska man inte ge upp, det kan tänkas att det ringer under vecka 13 istället.

Posted
Om man däremot är sugen på att bli norrlänning och hamna i Boden är V13 ett lika hett tips ;)

Utveckla!

//Beck, som sökt alla missioner och vakanser sedan muck! :angry:

Posted

Hur funkar det med ringveckor egentligen, ringer dom tills man svarar eller tar dom nästa namn på listan? Kontaktar dom en även om man inte platsar?

Posted
Hur funkar det med ringveckor egentligen, ringer dom tills man svarar eller tar dom nästa namn på listan? Kontaktar dom en även om man inte platsar?

Det är nog väldigt individuellt för den som ringer. De flesta PC har nog en ganska bra bild av vilka de vill ha, sedan fyller de ut med folk de tror passar in(bra meriter, referenser, udda kompetenser mm).

Posted
Om man däremot är sugen på att bli norrlänning och hamna i Boden är V13 ett lika hett tips ;)

Utveckla!

//Beck, som sökt alla missioner och vakanser sedan muck! :rockon:

Ringvecka för I19 v13 helt enkelt, så ha telefonen igång då :D

Posted

Kan NBG sättas in som direkt stridande trupp? t e x att land X invaderar Nation Y. Nation Y ber NATO om hjälp men NATO nekar då dom är upptagna i mellanöstern. Y ber då EU om hjälp som lovar att skicka dit några battlegroups.

Skulle det kunna gå?

Posted
Kan NBG sättas in som direkt stridande trupp? t e x att land X invaderar Nation Y. Nation Y ber NATO om hjälp men NATO nekar då dom är upptagna i mellanöstern. Y ber då EU om hjälp som lovar att skicka dit några battlegroups.

Skulle det kunna gå?

Ja, det skulle nog kunna vara en möjlighet.

/K

Posted

Hur många soldater klarar NBG av att förlora i strid under en stor offensiv?

Säg att NBG skulle bli utsatt för något i stil med Tet offensiven under Vietnamkriget där USA, Australien och Syd Korea sammanlagt hade drygt 4000 stupade och ca 16 000 skadade soldater under offensiven. På Nordsidan stupade ungefär 45 000 man under Tet offensiven.

Posted

Vad menar du med den frågan? För mig verkar frågan helt ovidkommande men du får gärna bevisa motsatsen med att tydliggöra vart du vill komma.

NBG består i sin helhet av ca 2000 man.

Hur många som kan gå åt med bibehållen taktisk effekt låter jag vara osagt. Det är förmodligen hemligt i alla fall.

/K

Posted
Hur många soldater klarar NBG av att förlora i strid under en stor offensiv?

Menar du utan att förlora sin slagkraft? Eller utan att kunna lösa sina uppgifter alls eller delvis? Eller utan att hemländerna tar hem sina trupper? Eller utan att hemlandet förlorar politiska poäng? Eller utan att soldaterna i NBG strejkar? Eller utan att hemländerna slutar skicka nya trupper? Eller utan att medlemsländerna beslutar att lägga ner Battlegroup tänkandet? Eller......du måste helt enkelt utveckla din fråga!!

Posted

Om sedan NBG anländer till land X och möter pansaroffensiven med kännbara förluster, hur går det då? den svenska opinionen lär inte gilla det. NBG är ju inte så tungt beväpnat iallafall kan dom väl inte möta en pansarstöt.. men dom kan säkert bekämpa lättare fiender motsv. gerilla eller rebeller.

/ EG

Posted (edited)

Ja, frågan har flera dimensioner.

1. Innan slagkraften går förlorad

2. Kan deltagarländerna Finland, Norge, Sverige, Estland och Irland ha olika smärt trösklar vad gäller stora förluster och olika acceptans för dessa på hemmaplan? OM, kan det i så fall skapa stora splittringar inom NBG om hur styrkan bör ledas i ett mycket trängt läge där kännbara förluster uppstår?

Edited by kerran
Posted

ALLA förluster kommer att vara oacceptabla!! Vad du räknar som stora förluster vet jag inte men jag har då svårt att se ett realistiskt scenario där det kommer gå åt 100-tals soldater! Hur NBG skulle klarat sig i Vietnam ex. är mig fullständigt ointressant. Likväl andra hypotetiska orealistiska scenarion!!

Självklart tänker man olika på olika platser i världen likväl som man tänker olika i Stockholm och Bjurträsk. Men är det verkligen det som frågan är? Huruvida folk i olika länder KAN tänka och bete sig olika? Självklart är ju svaret i så fall!!

:baskerFN:

Posted
Det är alltså v12 o 13 som gäller...... även för Ing 2?????

När jag hörde mig för var det 11-12 som gällde, men det kanske inte gäller numera. Men en idé är ju att sitta och vakta telefonen nästa vecka.

Posted

vet inte sanningshalten i det men under uttagningen till FE01 så ställdes den frågan om smärtgränsen för förluster och vill minnas att för hela NBG så sas det 10 % ca 200 man innan smärtgränsen var passerad. sen låter det lite mycket för ett så litet land som sverige utan tidigare strid och liksäckar som staplas på hög upplevelser.

tror inte det blir många fler battlegroups isf

Posted

Jag blev uppringd v10. Oklart dock om jag fick tjänsten eller om det var en "intressekontroll". Fick beskedet att de officiella samtalen kommer runt v13. Kan hända att de har ringt flera personer till samma tjänst. Vad vet jag. :wub:

Posted
Vad skall man välja??? NBG vs FS14

Har fått förfrågan på bägge!

Beror ju helt vilka tjänster som erbjuds samt din civila situation. Nbg lär bli askul men över en lite längre period. Lite att fundera över ;)

• Forumsledning
Posted

Åk till A-stan så har du vart där också :rodna: ..NBG kommer fler gånger.. du kan säkert ta en vakans sen när du kommer hem.

Posted (edited)

En kort fundering, skulle det vara ett möjligt scenario att NBG sätts in "under FN-Flagg"?

Edited by Slugg
Posted
En kort fundering, skulle det vara ett möjligt scenario att NBG sätts in "under FN-Flagg"?

Helt omöjligt är det väl inte att FN ber EU om hjälp så ja det kan bli ett möjligt scenario. Dock ska ju situationen då kräva en snabbinsatsstyrka för att EU sen borde välja att skicka BG´n. Det är inte konstigare än att NATO har operationer under FN-mandat.

Posted

Lätt!! FS14!, men jag är part i målet :worthy: Men som nån här ovan skrev så beror det väl mycket på din civila situation,jobb,familj osv..

Posted

Skulle också köra på FS14, du vet att du kommer iväg, du vet när du åker, du vet när det är planerat för leave, du vet när du kommer hem, du vet att du tjänar pengar och du vet att du åker med de som du utbildas med (några avhopp kanske sker men troligtvis inte så många)

Posted

Hmpf, känns inte så jättekul att tjänsten man hade en lång intervju om igår nu ligger som vakans :(

Posted
Hmpf, känns inte så jättekul att tjänsten man hade en lång intervju om igår nu ligger som vakans :(

Det kan ju vara så att det är flera av just den tjänsten och man saknar fler sökande än dig. Tänk positivt. :-P

/D