gislemark Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Häromdagen skulle jag ut i skogen och kriga. Plockar altid iordninga all uttrustning dagen innan så att man slipper stressa. När morgonen grydde så tog jag min termosen för att fylla den med kaffe. Till mitt förtret så gick den inte att öppna, hur mycket jag änn försökte .Jag tänkte att jag får fortsätta när jag kommer hem. Jag stälde ifrån mig den på bänken och tänkte inte mer på det. När dagen förflutit och jag kommithem och har stuvat in alla grejor på sin plats, så får jag se termosen stå där på bänken. -Jaha tänkte jag, nu ska vi se om du möter din överman. Jag tar i för kung och fosterland men den vill inte ge vika. Jag tar i ännu mer, slinter på något sätt slår handen i handtaget till kylskåpet. -AAAJ!!! Som reaktion på smärtan sträcker jag på mig, slår huviudet i en öppen skåpdörr. AAAAAAAAAJJJJ!!!!!!!!!! Nu blir jag sur! -Nu ska du få ditt JÄVLA AS!! Går ut i garaget, spänner fast termosen i skruvstycket, letar på en stor rörtång. -HEHE NU DU DIN FÖRBANNADE TERMOSJÄVEL SKA DU FÅ!!!!!!!! Placerar rörtången i läge runt korken. -Hehe. Jag hinner inte lossa på korken mer änn några milimeter. PANG!!!!!!!!!!!! Korken splittras och ett fragment far upp i ljudets hastighet och träffar mig 2cm under höger öga. AJJJJJJJJJJJJJJJJJJ! Efter att smärtan lagt sig en aning så börjar jag undra vad som hänt. Korken går inte att finna, termosen sitter kvar i skruvstycket. I termosen finns något som luktar som en blandnig mellan mäsk och gammal sur lumparsocka. Efter en stunds funderande drar jag slutsatsen; Senast jag var ute i skogen hade jag nyponsoppa med druvsocker i termosen. När jag kommit hem den gången hade jag glömt att diska termosen. Termosen hade altså legat i min ryggsäck 30cm ifrån ett element i 5veckor. Under tiden hade innehållet drabbats av cellskräck och i sitt desperata försök att komma ut ifrån sin fångenskap kommit på idén att skapa ett övertryck i termosen. När detta inte fungerade så satte sig innehållet i bakhåll på sin fångvaktare. Detta fungerade. Termosen befinner sig nu på icke namngiven ort, korken har antagligen inte landat ännu. Summa sumarum: Diska era termosar!!! P.S Det kan sluta som för mig: En svullen tumme. Ett hack i fontanellen. En hyfsad blåtira. D.S Quote
skaya Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Haha. Tur i oturen med ögat. Rolig läsning. Ta det försiktigt med termosarna i fortsättningen! Quote
Ing Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Summa sumarum:Diska era termosar!!! <{POST_SNAPBACK}> Fel. Ha bara VATTEN i en termos, fältflaska.....! Quote
Nestor Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Känner igen mig allt för väl i detta scenario efter en tid i scouterna. Det är faktiskt helt otroligt att innehållet inte börjar äta på stålet... När jag läser berättelsen tänker jag på den termos jag lät ligga i solen ett par dagar på ett läger. Innehållet, dvs min varma chocklad blamdat med vanligt socker, ville inte komma ut i solen...fick locka ut "det" Quote
Fk Satan Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Dags för ett nytt avsnitt i SäkI? SäkI termos? Quote
Nestor Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 (edited) Dags för ett nytt avsnitt i SäkI? SäkI termos? <{POST_SNAPBACK}> Med tanke på vad som frodas inne i termosen så är kanske "SäkI Okänd Varelse" mer lämplig Men om man försökte tämja "det" så kanke.... Edited September 17, 2005 by Hendrix Quote
Honken Posted September 17, 2005 Report Posted September 17, 2005 Kunde varit passande för Darwin Awards med. Eller åtminstone som hedersomnämnade då inte all kriterier uppfylls Quote
Apone Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Jo, jag har gjort något liknande: en kaffetermos med ca 2/3 kvar, som stått kvar undanskymd på jobbet i ca 2 månader, tas hem för diskning. " B L A M ! ! ! " så åkte korken upp i taket i mach 2!! Sådant gör man EN gång. Nu diskas allt omedelbart, en erfarenhet rikare.. Quote
Tivaljör Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 (edited) Dags för ett nytt avsnitt i SäkI? SäkI termos? <{POST_SNAPBACK}> Förarbevis på termos...? EDIT: Edited September 18, 2005 by Tivaljör Quote
Innuendo Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 EN individ i min pluton lyckades glömma chokladdryck i termosen i över 2 månader, när han väl öppnade denna på luckan så var det som beskrivet ett otroligt övertryck, vilket resulterade i att logementet spreyades med rutten chokladdryck. Alal som vet hur det luktar vet att det inte luktar choklad. Våra befäl trodde någon hade spytt ner hela T2 Quote
Flak Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Ett antal karaktärsdanande erfarenheter har den hårda vägen lärt mig att bara ha vatten i termosen. Alltför många gånger har jag stått och försökt diska ur gammal-choklad-goja och nästan dött av äckel... Droppen var en gång på vårkanten när jag satt i solskenet och tänkte käka upp mina smaskiga mackor jag hade med mig. På nått okänt sätt hade chokladen övergått i fast form på bara ca 3 h. Visserligen var det på övning och vi hade sprungit runt rätt mycket, men ändå... Mackorna var inte ens hälften så goda med vatten... Quote
Ing Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Ett antal karaktärsdanande erfarenheter har den hårda vägen lärt mig att baraha vatten i termosen. <{POST_SNAPBACK}> Då är en termos ändå ganska tacksam att diska jämfört med en fältflaska i plast... Endast (varmt) vatten med ut! Quote
Magnus Redin Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Droppen var en gång på vårkanten när jag satt i solskenet och tänkte käka upp mina smaskiga mackor jag hade med mig. På nått okänt sätt hade chokladen övergått i fast form på bara ca 3 h. Visserligen var det på övning och vi hade sprungit runt rätt mycket, men ändå... Mackorna var inte ens hälften så goda med vatten... <{POST_SNAPBACK}> Fick du med en skvätt filmjölk med levande kultur när du lagade till chokladen? Quote
Flak Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Fick du med en skvätt filmjölk med levande kultur när du lagade till chokladen? Tror knappast det... Efter att ha jobbat på ett mejeri så har jag den största respekt (skräck) för gamla mjölkprodukter och jag är i det närmaste pedant vad gäller diskningen av ute-attiraljer. Vad jag skrev ovan är faktiskt sant. En hypotes är att termosen i sig var jäkligt varm efter diskningen innan och att den sen isolerades bra i ryggan bland kläder och grejor... Säkert är också att den skakades ordentligt under våra krigslekar. Och jag trodde ju inte heller att det var möjligt förrän jag fick se det själv. Quote
Kenny Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 EN individ i min pluton lyckades glömma chokladdryck i termosen i över 2 månader, när han väl öppnade denna på luckan så var det som beskrivet ett otroligt övertryck, vilket resulterade i att logementet spreyades med rutten chokladdryck. Alal som vet hur det luktar vet att det inte luktar choklad. Våra befäl trodde någon hade spytt ner hela T2 <{POST_SNAPBACK}> Haha samma sak har hänt mig Quote
Steeniz Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Oh fy tusan, tack vare dessa historier så vågar man väl inte ens vara inom en 5-meters radie av en termos. Quote
dasdas Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 det här med att spänna fast saker i skruvstycket har hänt x antal ggr.. oftast med ett icke skadefyllt slut.. Quote
Nimitz Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Ganska fint när man har fyllt termosen med varmvatten för att ha med ut. 1:a långrasten slår man i drottningsoppa för att få socker i sig i tron att maten inte kommer hinnas med vid nästa rast. Vid nästa rast i en kraftigt senildement svacka så slår man i drottningsoppan i sin kyckling curry.. Quote
Rolex Posted September 19, 2005 Report Posted September 19, 2005 (edited) EN individ i min pluton lyckades glömma chokladdryck i termosen i över 2 månader, när han väl öppnade denna på luckan så var det som beskrivet ett otroligt övertryck, vilket resulterade i att logementet spreyades med rutten chokladdryck. Alal som vet hur det luktar vet att det inte luktar choklad. Våra befäl trodde någon hade spytt ner hela T2 <{POST_SNAPBACK}> Haha samma sak har hänt mig <{POST_SNAPBACK}> Jag har också varit med om nästan exakt samma sak, och dessutom låg jag också på T2. Vet dock inte om det var samma år. Vi hittade en bucklig stackars termos som ingen ville kännas vid längst inne i logementets gemensamma skåp, och locket satt som berget. Ett antal misslyckade försök och svordomar senare lyckades jag och en plutonskamrat med gemensamma ansträngningar få upp det, varpå en lukt som jag bäst kan beskriva som gorgonzola pyste ut med ett högt väsande (*psssshhht* "ÅH FY FAN"). Det kom dock inte ut någon vätska, och ingenting exploderade, så vi hade kanske tur. Av innehållets utseende att döma drog jag slutsatsen att det en gång i tiden varit chokladdryck. Jag diskade ur termosen fyra-fem gånger, och lade korken i blöt (ca 10% vatten och 90% rengöringsmedel) över natten, men lukten satt ändå kvar, så vi slängde den. Jag har fortfarande svårt för att äta gorgonzola efter detta. :( Edited September 19, 2005 by Rolex Quote
Vinter Posted September 19, 2005 Report Posted September 19, 2005 Jag brukar hämnas på gamla termosar genom att använda dom som mål för 30-06:an. Funkar alltid. Om man ändå vill ha kvar åbäket brukar det funka att rengöra med puritabs. Quote
sleget Posted October 6, 2005 Report Posted October 6, 2005 (edited) Hmmmm, det där med förarbevis termos kanske inte vore så dumt ändå? I förra veckan tog jag förarbevis kniv! Försvarets plåttermosar är hållbara förresten. Tål att tappas från ca 12 meters höjd ned i en betongplatta. Tur att den var tom så att inga aliens lyckades rymma. Edited October 6, 2005 by sleget Quote
johanp Posted October 7, 2005 Report Posted October 7, 2005 haha, sleget antar att det inte var marackasen(den gamla termosen med glas som isolering)... däremot så fungerar inte en bucklig termos som den ska, så var rädd om den även om det är den nya termosen. Quote
FK H Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Ett effektivt sätt att lära sig tömma/diska fältflaskor/termosar som innehållit annat än vatten som i alla fall fungerade på undertecknad var när Lt X tvingade en att dricka upp slatten som legat och jäst i den skåpförvarade flaskan i ett antal veckor under GU. Så tipset till alla MÖP:ar på SoldF är att ni varje gång ni hittar ett odiskat/otömt förvaringskärl för vätska straffar ef själva genom att dricka upp den oidentifierbara substansenb som kluckar (aldernativt rasslar) där i botten på kärlet... Quote
Magnus Redin Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Ett effektivt sätt att lära sig tömma/diska fältflaskor/termosar som innehållit annat än vatten som i alla fall fungerade på undertecknad var när Lt X tvingade en att dricka upp slatten som legat och jäst i den skåpförvarade flaskan i ett antal veckor under GU. Satte han en kniv mot din hals eller saknar du självbevarelsedrift? Quote
FK H Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Satte han en kniv mot din hals eller saknar du självbevarelsedrift? Är man 19 bast och chockad efter ett par månader i gröna kläder gör man ofta som befälet säger även om dom går över gränsen. Lt X var en sån där person det var svårt att säga nej löjtnat till. Quote
Flamdämpare Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Är man 19 bast och chockad efter ett par månader i gröna kläder gör man ofta som befälet säger även om dom går över gränsen. Lt X var en sån där person det var svårt att säga nej löjtnat till. Känner igen det där.. I mitt fall hette han Fanjunkare xxxxxxxx och var vapenutbildare från Kustjägarna. "Nej" från en värnpliktig existerade inte i hans värld. Under hans ledning spydde jag första gången i en skyddsmask. Quote
isa Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 (edited) Om man mot förmodan skulle ha haft annat i termosen än varmt vatten och skall göra rent den kan jag rekomendera maskindiskmedel i pulverform. - Töm termosen (så gott det går och beroende på tidigare innehåll) - Fyll termosen med kokande varmt vatten - Häll i 1-2 rågade matskedar med maskindiskmedlet - Låt stå i sisådär 24-48 timmar med stängt lock - Skölj ur Det brukar bli skinande rent och termosens innanmäte blir som nytt... //Isa Edit: Kom på efter en stund... Gör inte detta på termosar eller andra ting med innanmäte av aluminium. Detta fungerar bäst på rostfritt. (Ståltermosar) Edited October 10, 2005 by isa Quote
FK H Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Är man 19 bast och chockad efter ett par månader i gröna kläder gör man ofta som befälet säger även om dom går över gränsen. Lt X var en sån där person det var svårt att säga nej löjtnat till. Känner igen det där.. I mitt fall hette han Fanjunkare xxxxxxxx och var vapenutbildare från Kustjägarna. "Nej" från en värnpliktig existerade inte i hans värld. Under hans ledning spydde jag första gången i en skyddsmask. Så här 12 år senare hade man givetvis reageat annorlunda.... Näväl - jag lärde mig i alla fall att tömma fältflaskan i tid så att säga. Quote
Magnus Redin Posted October 10, 2005 Report Posted October 10, 2005 Så här 12 år senare hade man givetvis reageat annorlunda.... Näväl - jag lärde mig i alla fall att tömma fältflaskan i tid så att säga. Jag hade reagerat på tvären sedan jag var tonåring, troligtvis hade jag gjort som med jobbiga Jehovas Vittnen, på stående fot börjat analysera syftet med hans beteende, givetvis efter att ha tvärvägrat och förklarat att jag inser det dåliga i att glömma diska. En fjärdedel av mina befäl hatade mig i lumpen, som tur var var jag på en rätt teknisk tjänst. Det hade varit bättre med en saneringsövning någon timme senare. Quote
Recommended Posts