Jump to content

Ribba + frack

Scribe

Recommended Posts

I helgen ska jag på frackbröllop och vill då passa på att skryta med alla medaljer jag har.

Är det OK att bära släpspännen på fracken? Jag har sökt hela internet ut, som den söksoldat jag är, utan att finna. Det närmsta jag kommit är:

Till högtidsdräkt d.v.s. civil frack/aftonklänning eller folkdräkt och militär paraduniform bärs original och miniatyrer.
Länk

Detta skulle jag vilja tolka som att det är möjligt att göra det, då släpspänne är en 'light' form av medaljen/miniatyren.

Den sida som nog bäst kan ge svar, UniRFM 2003, ligger av någon anledning nere sedan en tid.

En andra fråga är i vilken ordning man ska bära sina släpspännen? Länken ovan försökte sig på en förklaring till detta men utan 800 poäng i heraldik förstår man sig inte på den.

Min gissning är att jag som har FN och Kosovomedalj ska bära FN-ribban närmast 'mitten' av kroppen och därefter Kosovo-ribban. Stämmer det?

• Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmmm, när jag bara såg rubriken på tråden så fick man ju lite skumma tankar.. :lol:

Anywayz.. Jag kan inte uttala mig om de "exakta" reglerna avseende ribba + frack, dock så kan jag strikt empiriskt konstatera att jag aldrig sett någon med frack och ribbor, dock ett antal människor med frack och miniatyrer och orginal. Jag skulle m.a.o helt klart satsa på det senare om möjligt.

GMY

En andra fråga är i vilken ordning man ska bära sina släpspännen? Länken ovan försökte sig på en förklaring till detta men utan 800 poäng i heraldik förstår man sig inte på den.

Min gissning är att jag som har FN och Kosovomedalj ska bära FN-ribban närmast 'mitten' av kroppen och därefter Kosovo-ribban. Stämmer det?

Till att börja med kan jag bara instämma med ovanstående inlägg, till högtidsdräkt så bärs miniatyrer eller medalj i original.

Beträffande ordningen så antar jag att du med FN menar Försvarsmaktens medalj för utlandstjänst. I så fall så kommer den före "Kosovo".

MIsstänkte att någon skulle kommentera rubriken......

Ytterst är ju släpspänne, medalj och miniatyr olika former av en och samma sak - utmärkelsen i sig. Om det är OK att bära medalj till frack så borde också släpspänne/ribba vara det, då ribba och medalj är olika former av samma sak.

Så är min tolkning.

Rent generellt kan man också tycka att ribba är att föredra då det ser mindre officiellt och 'julgranaktigt' ut än en rad medaljer på bröstet.

Ytterst är ju släpspänne, medalj och miniatyr olika former av en och samma sak - utmärkelsen i sig. Om det är OK att bära medalj till frack så borde också släpspänne/ribba vara det, då ribba och medalj är olika former av samma sak.

Så är min tolkning.

Fast din tolkning är fel. ;) Till högtidsdräkt så bär man medalj eller miniatyr, oavsett om det är civil eller militär högtidsdräkt.

Min ödmjuka uppfattning är:

Ribba och medalj visar innehavet fast på olika sätt. Orginalmedalj och miniatyr visar på innehavet fast på olika nivå.

Detta betyder att:

Till vardags (daglig dräkt eller den civila kostymen och du är en äkta MÖP) så bär du ribbor.

Till fest bär du orginal eller miniatyr.

Okej, hur ska man veta när man ska ha orginal eller miniatyr?

Jo, miniatyr har du om inte annat anbefalls, d v s att det står i inbjudan MOD (Med Ordnar och Dekorationer), eller att det står att du ska bära medaljer av 8:e storleken. Står det MOD kan du alltså vräka på med allt du har, förutsatt att dessa är "officiella" eller "legitima" (eller va sjutton det heter, finns att läsa på Jonar242:s hemsida). Inom FM har man gjort det enkelt och kallat det för liten respektive stor högtidsdräkt. Liten - miniatyr, Stor - MOD.

Sålunda till fracken på din polares kalas är det miniatyrer som gäller, inget annat.

Ordningen på medaljerna är, som jag har förstått (har inte med mina egna på jobbet, ingen äkta MÖP)- Från din egen höger till vänster:

(närmast hjärtat) Ljusblå utlandsribban - Vpl medaljen - FN-medaljer (NU på franska) - NATO-medaljer (OTAN på franska) (längst ut, närmast armen).

Fyra eller färre bärs sida vid sida, fler än fyra bärs de liggande omlott med den närmast hjärtat ytterst.

/Gomer

Huh, kan han inte uttrycka sig lite mer kort och koncist :mellow:

Inom FM har man gjort det enkelt och kallat det för liten respektive stor högtidsdräkt. Liten - miniatyr, Stor - MOD.

Fel. Till mässdräkt bärs miniatyrer oavsett om det är stor eller liten högtidsdräkt. Har man däremot paraduniformen som stor högtidsdräkt så gäller medaljer i original, men har man daglig dräkt som liten högtidsdräkt så gäller släpspännen.

edit: Till mässdräkt så är det tillåten variation att bära medaljer i original, men miniatyrer är förstahandsalternativet.

Edited by BJE

Sålunda till fracken på din polares kalas är det miniatyrer som gäller, inget annat

Nu uppstod ju ytterligare ett problem..... jag har inga miniatyrer. FN och Kosovo kommer ju bara som ribba och medalj.

Vad göra?

Man vill ju inte gå utan sina medaljer och komma 'oklädd' :mellow:

@BJE

Visst, du har säker rätt. Det vore dock trevligt om du försökte ha en lite trevligare och ödmjukare attityd gentemot inläggen. Vi försöker hjälpa killen att klä upp sig och gå på fest. Inte gräva ner oss i en heraldisk petimeter-debatt. Kom med lite konstruktiva inlägg istället för att ligga och avvakta på hanen och avfyra ett FEL! så fort någon har postat ett inlägg!

Men visst du har säkert rätt, vad vet jag mitt arma....

/Gomer

Miniatyrer är solklart förstahandsvalet. :D

Medaljer i orginalstorlek är alternativ 2. :)

Släpspännen (ribbor) är inget alternativ alls. :mellow:

Minityrer kan man fixa via

OPIL J1 PersE US :D

Edmunds :clap:

Medaljateljen :clap:

Det finns andra trådar som tar upp det i detalj. :/

Avslutade just ett 20 minuter långt samtal med Mats Danielsson, som titulerar sig etikettdoktor på internet (Länk) och som har skrivit flera böcker i ämnet. (han debitterade mig 50:- för samtalet.)

Han var inte säker i frågan huruvida man kunde bära släpspännen till frack. Det han tror han kom fram till när han konsulterade sin litteratur var att släpspännen bär man till uniform och medaljer bär man till frack. Dock var han inte 100% på detta.

Han var inte säker i frågan huruvida man kunde bära släpspännen till frack. Det han tror han kom fram till när han konsulterade sin litteratur var att släpspännen bär man till uniform och medaljer bär man till frack. Dock var han inte 100% på detta.

Det låter ju dessutom rätt vettigt :mellow:

Sålunda till fracken på din polares kalas är det miniatyrer som gäller, inget annat

Nu uppstod ju ytterligare ett problem..... jag har inga miniatyrer. FN och Kosovo kommer ju bara som ribba och medalj.

Vad göra?

Man vill ju inte gå utan sina medaljer och komma 'oklädd' :mellow:

Det finns tre alternativ.

1. Köp miniatyrerna. T ex här.

2. Bär originalet, dvs medaljen. Helt ok, även om miniatyrer är mest korrekt.

3. Gå i slät frack.

Om du inte räknar med att få användning för miniatyrerna fler gånger så skulle jag rekommendera alternativ 2.

@Gomer Pyle

Jag försöker hjälpa "killen" att klä sig rätt. Eftersom han nu frågade till att börja med så antar jag att han vill ha korrekt information. När jag då ser något som är direkt fel så påtalar jag det. Ledsen om du känner att du blev trampad på tårna.

Edited by BJE

Generellt sett så brukar man ju inte bära medaljer till kostym, annat än t.ex. en specifik medalj som man fått i det sammanhang man bär kostymen..

Släpspännen har jag aldrig stött på att man bär till annat än militär uniform.

Snabeldraken Postat Idag, 14:29 

Får man passa på att fråga vad som gäller för kostym, jag har letat runt lite på internet men inte fått nåt klart svar, är det ribbor som gäller?

Till vilka kläder bär man ordnar och medaljer?

Till högtidsdräkt d.v.s. civil frack/aftonklänning eller folkdräkt och militär paraduniform bärs original och miniatyrer.

Till smoking/smokingklänning bärs endast miniatyrer av medaljer utdelade av H M Konungen personligen.

Till kavaj bärs normalt sett bouton. I vissa sammanhang kan utmärkelser bäras till civil kavaj som original eller miniatyrer, ex. jubileer till minne av FN-operationer, sammankomster i militära kamratföreningar eller inom ordenssällskap. I en del andra länder (ex. forna öststater) har civil kavaj samma status som frack. Där kan ordnar och medaljer alltid bäras civil kavaj.

Herrar bär utmärkelser runt halsen på så sätt, att utmärkelsen vilar ovanpå flugans/slipsens band i nacken och på sidorna, men under omedelbart nedanför knuten. Bärs utmärkelsen till till skjorta med nedvikt krage skall bandet alltså inte vila ovanpå skjortkragen utan under och bara sticka fram vid knuten.

Saxat från denna sida. (FAQ:en)

Ordningen på medaljerna är, som jag har förstått (har inte med mina egna på jobbet, ingen äkta MÖP)- Från din egen höger till vänster:

(närmast hjärtat) Ljusblå utlandsribban - Vpl medaljen - FN-medaljer (NU på franska) - NATO-medaljer (OTAN på franska) (längst ut, närmast armen).

Fyra eller färre bärs sida vid sida, fler än fyra bärs de liggande omlott med den närmast hjärtat ytterst.

/Gomer

Nej Gomer, det här stämmer inte.

Värnpliktsmedaljen är en silvermedalj och ska bäras före bronsmedaljer.

FMIntBM är en bronsmedalj och bärs alltså som tvåa i exemplet.

Därefter bärs nationella medaljer från andra nationer i ordning efter valör. Exempel på sådan är Nijmegenmedaljen.

Därefter bäres internationella medaljer såsom FN, Nato, OSCE och motsvarande. Tidigare gällde bokstavsordning för tjänstelandet med fransk stavning men nu är ordningen efter medaljering praxis.

Alltså:

Svenska medaljer i valör-ordning

Utländska medaljer i valör-ordning

Internationella medaljer i valör- och vid samma "tid för erhållande-ordning".

/Krook

Jag har noll koll på militära medaljbestämmelser men jag har definitivt sett släpspännen till frack, i akademiska sammanhang. Nu var det i och för sig ett tag sedan, men jag vill svagt minnas att högst tre medaljer fick bäras i original eller miniatyr till "akademisk högtidsdräkt". Fler än 3 = släpspännen. Inbördes arrangemang var något friare och en allmän praxis i Uppsala var att den utmärkelse/orden/etc man värderade högst skulle vara närmast hjärtat och sedan i fallande ordning.

I dessa sammanhang har jag sett militära medaljer blandat med akademiska dito. Rätt eller fel - ingen aning??? (Är inte lite av grejen med civil högtidsträkt att subtilt tänja på gränserna utan att gå över dem?).

Tillägg till Krooks inlägg:

Utländska medaljer i valör och ordning efter landets namn på franska!

Dessutom hamnar utmärkelser från de nordiska länderna före övriga utländska utmärkelser.

Källa: UniR FM 2003 (sid 312)

Utländska utmärkelsetecken skall bäras i landsordning efter landets namn på franska, dock med ordnar före medaljer och medalj av guld före medalj av silver. Nordiska nationers utmärkelsetecken skall bäras enligt samma princip men före utmärkelsetecken från övriga länder.

Vad avser akademiska tillfällen gällde regeln aldrig mer än 3 på fracken, samt tre maximalt runt halsen (har aldrig sett menr än 2 runt halsen på någon). Jag hade personligen inte blandat militära och akademiska utan bär enbart akademiska i akademiska sällskap. Känns inte riktigt som dommotsvara varandra helt i prestation...

sedelärande exempel, ingen basis i verkligheten

"Vad har du för däringa ordnar, pöjk?"

"Jo farbror ser, den här är Illis Quorom för mitt arbete med UDs krisberedskap under 5 års tid, den här är värnpliktsmedaljen för att genomförde 15 månaders värnplikt, och den här har jag fått för att jag svepte en liter öl på 11 sekunder."

1. en grundregel är att inte blanda miniatyr och orginal.

Det kan även stå "avec insignia complent" dbs rubbet, alla ordens tecken och medaljer man har.

Som regel bärs inga andra medlajer än den man får om man är på ett ordenskapitel och skall väljas in.

Edited by Psilander

Hmm låter som en trevlig orden det där(jag menar inte krisberdskap...)

Jag undar helt enkelt hur gör man om man vill bära Värnpliktsmedaljen och Skyttemärke(ordning och placering) är det ovanför vänster bröst ficka eller har jag helt missuppfattat.

förtydligande, frågeställningen gäller Frack.

Hmm låter som en trevlig orden det där(jag menar inte krisberdskap...)

Jag undar helt enkelt hur gör man om man vill bära Värnpliktsmedaljen och Skyttemärke(ordning och placering) är det ovanför vänster bröst ficka eller har jag helt missuppfattat.

förtydligande, frågeställningen gäller Frack.

Medaljer och märken bärs inte tillsammans, så du får helt enkelt välja vilken du skall bära.

/P