Forumsledning Kimster Posted July 10, 2005 Forumsledning Report Posted July 10, 2005 Finns en mass ny nyttiga och onyttiga funktioner med den nya versionen, och det kommer förmodligen fler iom en ny uppdatering som vi förmodligen lägger in när den har lämnat betastadiet. Här tänkte jag vi kunde reda ut lite frågor och informera vad som finns och hur de funkelilerar. Först kan jag nämna att Portalen finns här INAKTUELL BORTTAGET/Henke fär de som gillar att använda den. Lo - Fi versionen http://forum.SoldF.com/lofiversion/index.php/f9.html Länken finns längst ner på forumet. Är en annan nyhet som helt enkelt gör forumet mer modemvänligare genom att ta bort alla stylemallar och knapper och bilder och bara köra länkar. (Obs bilder som medlemmar postat försvinner inte.) Quote
Forumsledning Kimster Posted July 12, 2005 Author Forumsledning Report Posted July 12, 2005 Kan även nämna om utökade sökfunktioner. Det går nu att söka på mycket, som t.ex medlemmars profil info. Under "Visa flera alternativ" hittar ni massa alternativ. Ligger även på förslag nu att utöka profildetaljerna om medlemar, vilket även sen kommer gå att söka på. Mer om det senare. Vidare finns det en "snapback-funktion" som gör att i en "Quote" som ser ut så här Så finns det en liten bildlänk som ser ut så här -> Klickar man på den hoppar man till det orginalinlägg som den Quoten citerar. Man kan välja att ta bort denna lilla när man skriver nytt inlägg med Quotes i. Ni ser då snappback och ett nummer. Bara ta bort den om ni inte vill ha snapback-funktionen med. Quote
Forumsledning Kimster Posted July 13, 2005 Author Forumsledning Report Posted July 13, 2005 Dåså vill jag att Samtliga medlemmar på forumet uppdaterar deras profiler 3 nya fält som skall fyllas i. Förslag eller kommentarer om de nya fälten mottages gärna. Quote
Panzerfaust Posted July 13, 2005 Report Posted July 13, 2005 Super, Så ser man också direkt under medlemsnamnet vad dom legat som. Me like. Hoppas bara många vill använda sig av detta nu. Annars är det förgäves! Okej att man inte vill skriva sitt namn, men man kan väl åtminstonde skriva vad man gjort GU som. Har varit dåligt med det förut tycka jag. Quote
Forumsledning Kimster Posted July 13, 2005 Author Forumsledning Report Posted July 13, 2005 Japp, kan ju inte vara så svårt att fylla i vad man gjorde en gång. Viktigt nu är att det man fyller måste vara SANT. Man riskerar att bli varnad eller Bannas för att man ljuger om sin tjänst om vi kommer på en... och tro mig, det brukar synas när någon ljuger om sin befattning. Antingen är man ärlig eller så skriver man anonymt. Förband måste däremot fyllas i. Så är det bara, vil man inte berätta alls behöver man inte vara med, då kan man gömma sig någon annanstans och leka hemlig. Quote
Skuggan Posted July 13, 2005 Report Posted July 13, 2005 sådär, då är min profil uppdaterad iaf.... dock vetefasen om Ledning/Samband är helt rätt, det är dock det som är närmast, man får väl se det som nån form av ledning, Batteriplatsbilen är ju trots allt hjärtat i haubitsplutonen och den plats allt samband mellan kompani och pluton samt ut till grupperna sker. hoppas nu bara att alla andra också vill vara så trevliga att fylla i sina profiler ordentligt. är mycket lättare att vara trovärdig om folk kan se vad man har för erfarenhet, ex har en med pansar bakgrund större trovärdighet i en pansardiskussion än en flottist, och man tjänar väldigt mycket på att vara ärlig om sig själv och sina kunskaper. bra Kimster att ni uppdaterat så man kan fylla i ännu mer på sin profil. Quote
larsev Posted July 13, 2005 Report Posted July 13, 2005 Då lämnar larsev klartecken för Kimsters order. Quote
larsev Posted July 13, 2005 Report Posted July 13, 2005 Då lämnar larsev klartecken för Kimsters order. Quote
Lindeberg Posted July 13, 2005 Report Posted July 13, 2005 Jag skulle vilja ha underhåll och sjukvård som två skilda val. Men, det kanske finns en maxgräns på antalet val i den lilla listan? I övrigt en kanonfeature! Quote
Raptor Posted July 13, 2005 Report Posted July 13, 2005 Jag såg inte närskydd... vet inte riktigt vad jag ska välja då så jag tog "annan tjänstgöring". Quote
Forumsledning Kimster Posted July 13, 2005 Author Forumsledning Report Posted July 13, 2005 Närskydd är strid/säk Quote
cjg Posted July 13, 2005 Report Posted July 13, 2005 (edited) Vad hamnar luftvärnet under? Jag valde infanteri, men känns inte helt rätt ;) Edited July 14, 2005 by TheGoodOne Quote
Meradan Posted July 14, 2005 Report Posted July 14, 2005 Undrar lite över vart GRK är tänkt att hamna under i kategorierna. Strid kanske är den som är mest relaterad av valen, men det känns ändå fel att välja den. Quote
Forumsledning Kimster Posted July 14, 2005 Author Forumsledning Report Posted July 14, 2005 gaah .. fan jag hade lite för hög tro om mig själv ett tag.. glömde både Art och nu Lv .. skit.. jaja .. onödiga vapenslag.. ..ska lägga dít Lv oxå .. självklart GRK är ju strid, fast jag funderade på en kategori kallad understöd. Kan det vara bara tros? Quote
Doggydriver Posted July 14, 2005 Report Posted July 14, 2005 Shit! Gammal forumräv var man tydligen - fattade just vad medlemsnumret stod för Quote
Forumsledning Kimster Posted July 14, 2005 Author Forumsledning Report Posted July 14, 2005 Ändrat lite Listan ser ut så här nu. Skytte/Säk/Närskydd Bevakning/Insats Fältarbete/Amröj Jägare/Spanare Understöd/Rek Ledning/Samband Mekaniker/Tekniker Vagnsbesättning Sjöutbildning/Båtbesättning Stab/Underättelse Fordon/Transport Underhåll Sjukvård Brand/Räddning/NBC Ytbärgningsman/Dykning Annan Militär utbildning Ej placerad Den börjar bli fastställd nu, tveksamt om det blir fler ändringar. Tänk på att "/" betyder inte "och" utan Ledning/Samband blir Jag har legat på en tjänst antingen inom på en tjäns med huvudfunktion inom ledning och/eller Samband. MP tillhör säk Bytte Strid mot Skytte och la till närskydd. Sjv i egen kategori då Uh och Sjv är 2 stora La båtfolket i egen, och vagn i egen. Mek = skytte såvida du inte var förare tornskytt motsv. så är det tänkt iaf. Hoppas det duger för er. La till SkyddC oxå som GU då det faktiskt är en egen del. Quote
Andreas Posted July 14, 2005 Report Posted July 14, 2005 (edited) Som fartygsplacerad tekniker, bör man då välja Mekaniker/Tekniker eller Sjöutbildning/Båtbesättning? Egentligen går det ju på ett ut men hur är det tänkt med tanke på uppdelningen? För övrigt är GU-ikonen i miniprofilen ett rött kryss igen, åtminstone för mig. Edited July 14, 2005 by Andreas Quote
A2Keltainen Posted July 14, 2005 Report Posted July 14, 2005 Bytte Strid mot Skytte och la till närskydd. Var ingår då exempelvis pansarvärn, då de är strid, men inte skytte? Vad ska jag, som gjort min beväringstjänst inom pansarvärnet inom amfibieförband/kustjägare/marininfanteri, fylla i? :P Quote
Andreas Posted July 14, 2005 Report Posted July 14, 2005 Kimster + Befattningsindelningen i profilen = ? :P Quote
Skuggan Posted July 15, 2005 Report Posted July 15, 2005 (edited) Jag kommer nog fortsätta ha på ledning/samband, trots att Understöd/rek passar lika bra... jag är ju inte pjäsutbildat Kimster, detta kommer bli din nemesis Edited July 15, 2005 by Skuggan Quote
Meradan Posted July 15, 2005 Report Posted July 15, 2005 Understöd blir ett alldeles utmärkt val för GRK, då det är det vi håller på med Quote
A2Keltainen Posted July 15, 2005 Report Posted July 15, 2005 Understöd blir ett alldeles utmärkt val för GRK, då det är det vi håller på med <{POST_SNAPBACK}> Fast om du kollar på amerikansk terminologi, så innehåller "combat support" en massa saker som inte på något sätt är relaterade till indirekt eld. Är du säker på att det inte är likadant i Sverige? Räknas exempelvis inte ingenjörstrupper som understöd i Sverige? Jag tycker att det känns konstigt att bara inkludera artilleri och grk under termen "understöd", då det i allmän språklig betydelse är en väldigt generell term. Om man däremot både räknar in grk och ingenjörer i termen "understöd", så blir den rätt så intetsägande för någon som försöker lista vilken kompetens en viss person har baserat på att han tjänstgjort inom "understödet". Quote
Skuggan Posted July 15, 2005 Report Posted July 15, 2005 Kanske "Indirekt eld" vore mer passande? eller GRK/Haubits? Quote
Forumsledning Kimster Posted July 15, 2005 Author Forumsledning Report Posted July 15, 2005 (edited) Ni med utländskt mambojambo får anpassa er eller fylla i "annan.." skytte strid säk närskydd strid fotsoldat mekskytte pansarvärn attacksnubbar whatever Art-förband och Grk är understödsförband, men fick nyss om 2 andra nu efter lite samtal med äldre herrar. Fasta värnpjäser och robotar finns ju oxå så efter lite överläggning Art/Grk/Indirekt eld Robot/Lv Värnpjässystem (Vi hade en gång ganska mycket av detta ) ...som alla egentligen är understödsvapen .. men ok.. så Anonymt Skytte/Säk/Närskydd Bevakning/Insats Fältarbete/Amröj Jägare/Spanare Art/Grk/Rek Robot/Lv Värnpjässystem Ledning/Samband Mekaniker/Tekniker Vagnsbesättning Båt/Fartygsbesättning Stab/Underättelse Fordon/Transport Underhåll Sjukvård Brand/Räddning/NBC Ytbärgningsman/Dykning 3mån (HV) Annan Militär utbildning Ej placerad ..och bara så ni vet så är inte bilderna färdiga.. därav rött krys undertill. Inget fel nånstans alltså. Edited July 15, 2005 by Kimster Quote
Guest matte Posted July 15, 2005 Report Posted July 15, 2005 Fast jag tycker ju inte att skytte/säk/närskydd blev så bra heller... Skiljer ganska mycket mellan ett säk-, nsky- och ett skytteförband. Förslag: -skytte -närskydd -säk Quote
Andreas Posted July 15, 2005 Report Posted July 15, 2005 (edited) Fortfarande inte helt klar över hur man ska prioritera mellan Båt/Fartygsbesättning och Mekaniker/Tekniker, inget är ju egentligen mer rätt än det andra (placering kontra befattning), blir nog det förstnämnda tills vidare. Kanske inte är något större bekymmer på det här forumet dock... :P Edited July 15, 2005 by Andreas Quote
Forumsledning Kimster Posted July 15, 2005 Author Forumsledning Report Posted July 15, 2005 Satt o funderade faktiskt.. men visste inte först hur jag skulle lösa det. Så nu har jag lagt Skytt/Skydd och Säk/Mp Närskydd Flygbasskydd etc går in i Skytte/Skydd Säkplutoner och MP under säk/Mp Det är bara MP som kommer bli säkförband i framtiden tydligen. Ordning och Säk är ju MP. Resten är basskyddsförband. Så jag la dem i skydd. Det som skiljer Skýddsförbanden åt är ju egentligen Vapenslaget FV eller Flottan. Så det går att se vad som vad var. Quote
miss dragon Posted July 15, 2005 Report Posted July 15, 2005 Så är det då lilla besvärliga jag som har ett par synpunkter... Jättebra att kunna se var/vad folk sysslat med under GU och annat, MEN (ja, det var inte oväntat att det skulle komma, inte sant?). Jag saknar alternativ för frivifolk, det verkar knappast troligt att “vi” ska gå in under de “vanliga” alternativen med tanke på den stora skillnaden i utbildningslängden. Eller finns det något alternativ som jag missat (en inte helt omöjlig tanke )? Eller hur var det tänkt? Tycker inget av alternativen passar, för även om jag inte gjort GU så har jag som frivipersonal ändock X antal månaders utbildning och vidareutbildar mig hela tiden... Jag har inget bra förslag (Frivillig personal alt. Frivillig organisation) på ändring men det finns det säkert någon annan här på forumet som har! Mvh //Draken Quote
Forumsledning Kimster Posted July 15, 2005 Author Forumsledning Report Posted July 15, 2005 Sure, köper det. My bad Quote
nilsson Posted July 16, 2005 Report Posted July 16, 2005 All personal i frivilligorganisationerna som inte har genomfört militär grundutbildning, genomför en totalförsvarsutbildning (TFU). Det kanske är ett bättre alternativ att ange "Totalförsvarsutbildning (TFU)" istället för "Frivilligorganisation". Quote
Recommended Posts