Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej jag undrar om ni vet var alla flottiljer har funnits o sverige och när dom var aktiva? Finns de några nedlagda som används militärt fortfarande? Hittat lite info

F1 Västmanland 1928-1982 (vart är de?)

F2 Uppland 1926-1974

F3 Linköping 1926-1974

F4 Östersund 1926-2006

F5 ?

F6 Karlsborg 1932-1995

F7 Såtenäs 1938-

F8 ?

F9 Säve 1940-1969

F10 Ängelholm 1940-2003

F11 ?

F12 Kalmar 1942-1980

F13 Bråvalla 1943-1994 (vart är de?)

F14 Halmstad 1940-?

F15 Hälsinge 1945-1998 (vart är de?)

F16 Uppsala 1943-?

F17 Blekinge 1944-

F18 Södertörn? 1946-1974 (vart är de?)

F19 Finland?

F20 Uppsala? 1942- (fortfarande aktiv?)

F21 Luleå 1941-

Edited by Fbassak
  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

F1 : Västerås

F5: Ljungbyhed

F8 Barkarby (sthlm)

F11 Nyköping

F13 : Bråvalla/norrköping

F15: Söderhamn

F16 nedlagd 2003

F18 södertörn =söder om sthlm

F19 Finland

F20: Uppsalaskolorna, inga flygdiv

F22: kongo

Med reservationer för fel, taget ur minnet

Posted

F18 låg i Tullinge och är idag mest känt för snabba bilar. Dragracingverksamheten på fd F18 är dock konstant hotad av politiker som vill bygga bostäder på området.

Posted
F20: Uppsalaskolorna, inga flygdiv

Men flygplan hade de bl a J29 och Sk60.

F1 Hässlö/Västerås

F2 Hägernäs

F3 Malmen/Linköping

F4 Frösön/Östersund

F5 Ljunbyhed

F6 Karlsborg

F7 Såtenäs

F8 Barkarby

F9 Säve

F10 Barkåkra/Ängelholm (tidigare Bulltofta/Malmö)

F11 Skavsta/Nyköping

F12 Kalmar

F13 Bråvalla/Norrköping

F14 Halmstad

F15 Söderhamn

F16 Ärna/Uppsala

F17 Kallinge/Ronneby

F18 Tullinge

F19 Finland (1940)

F20 Ärna/Uppsala

F21 Kallax/Luleå

F22 Kamina/Kongo (1961-63)

Guest FhF laddare
Posted (edited)

Kungliga Svea Flygflottilj 1939-1974

Kungliga södermanlands flygflottilj 1941-1980

Och kan medela oxå att det blir inget bostads bygge ute på gamla F18.Jag var där i måndags å gick omkring å plåtade som fan där ute.Om någon vill ha några foton så emeila mig så kan jag skicka över lite bilder.

F20 har haft flygande divisioner med både J28A och J29A

Edited by FhF laddare
Posted

Och kan medela oxå att det blir inget bostads bygge ute på gamla F18.

Varför blir det inga bostäder på F18?

Guest FhF laddare
Posted

Vet inte! Men har man tur så kanske det blir K märkt om man har tur

Posted
Kungliga Svea Flygflottilj 1939-1974

Och kan medela oxå att det blir inget bostads bygge ute på gamla F18.Jag var där i måndags å gick omkring å plåtade som fan där ute.Om någon vill ha några foton så emeila mig så kan jag skicka över lite bilder.

F20 har haft flygande divisioner med både J28A och J29A

Det är ingen information som gått ut till invånarna i botkyrka iaf. Läste lokaltidningen igår och där stod det ingenting om att det skulle stoppas. Tyvärr :(

Riksten (F.d. F18)

Botkyrka kommun

Botkyrka kommuns info om Riksten

Guest FhF laddare
Posted

Har en kompis nere i Skåne som har en kommpis som jobbar som tekniker på F17! Och han sa att det snackas om bland militären att dom INTE kommer bygga på gamla F18 :baskerPa:

Posted

Även gamla F8 på barkarby är ju hotat av husbyggen :unsure: ... Förjävligt då dom också kommer att stänga crossbanan som finns där. Sen flygs det ju en hel del där fortfarande civilt.

Posted

På F13 (Bråvalla/Norrköping) ligger ett av FMV:s lager och uppställningsplatser för utföräljning av gammalt försvarsmatriel.

Krigsflygarhögskolan och helekopterskolan vill också åt fältet men kommun jävlen släpper inte till ett skit för det ska ju bli bostäder där. Men vem vill bo helt off och öde på ett gammalt flygfält? :D

Posted
Hej jag undrar om ni vet var alla flottiljer har funnits o sverige och när dom var aktiva? Finns de några nedlagda som används militärt fortfarande? Hittat lite info

Ja, det är väl rätt känt kanske, men f.d. F3 Malmen, är ju en bas för FMV:s provningsverksamhet och även bas för flygförarutbildningen i flygvapnet. Detachement till F17.

/RP

Posted

På fd F8 brukar det hållas en del HV-övningar ibland. Bra eftersom man kan öva med flygplats med i bilden, mindre bra eftersom det är skjutförbud nattetid.

Angående F18 så tycker jag det borde bli en permanent motoranläggning där folk från hela Stockholm kan köra lagliga race på både 201 och 402 m. Gärna kombinerat med hyrgarage, mekplatser, klubbverksamhet osv.

Guest FhF laddare
Posted
På fd F8 brukar det hållas en del HV-övningar ibland. Bra eftersom man kan öva med flygplats med i bilden, mindre bra eftersom det är skjutförbud nattetid.

Angående F18 så tycker jag det borde bli en permanent motoranläggning där folk från hela Stockholm kan köra lagliga race på både 201 och 402 m. Gärna kombinerat med hyrgarage, mekplatser, klubbverksamhet osv.

Jag tycker istället att man borde köra i gång F18 igen så det finns en Flygflottilj i mellan Sverige

Posted

Jag tycker istället att man borde köra i gång F18 igen så det finns en Flygflottilj i mellan Sverige

F7 då??

Posted

OT: Angående F18/Tullinge så har jag lite info.

DOCK!!!! så har jag inte lyckats få allt bekräftat så ta det med en nypa salt.

Problemen som dom har är:

1: Bergrummen, FM vill ha ny bergrum i ersättning. (Dock används dessa inte idag, men i händelse av krig kan man ju inte ha militära bergrum bland en massa civila bostadshus(Genevekonventionen eller motsv. hindrar väl detta..))

2: Landningbanan: Är inte byggd med dom modernaste mtrl:n, måste tas om hand och det finns inget svenskt företag som kan/vill ta på sig det.(enligt uppgift ska det vara jobbigare än asbest, men i sin nuvarande fasta form är det inget problem)

3: Området i sig: Är gammal sjöbotten(+ under finns det största grundvattentäkten söder om stockholm) så ska dom bygga måste dom påla (stavning/namn ? )allt.

4: Kommunikation: Det finns ett krav från byggherrarna att kommunen ska se till att det finns ordentliga vägar till och från området, men detta säger sig botkyrka kommun inte ha råd med.

OBS! OBS! OBS!

Detta är som sagt den information som jag fått via vissa informella vägar och har ej lyckats bekräfta. Det kan vara rykten/skitsnack... Men nu vet ni vad jag "vet".

Posted

Vill minnas att jag var på hundförarläger med FVRF på F18 sommaren 98. Finns det någon hundverksamhet kvar där ute? Va även en hel del polisiär verksamhet där ute.

Posted
Vill minnas att jag var på hundförarläger med FVRF på F18 sommaren 98. Finns det någon hundverksamhet kvar där ute? Va även en hel del polisiär verksamhet där ute.

Polisen hade i allafall tidigare (fram t.o.m. 2002 ) sin hundenhet stationerad där...

Posted

Försvarets Hundtjänstenhet flyttade ifrån Tullinge år 2000.

Guest FhF laddare
Posted

F7 då??

F7 är ingen utbildningsenhet för värnpliktiga! Och ingen värnplikt som sagt! Fbj är tror jag flyttade ner till F17! Rätta mig o jag har fel :/

Guest FhF laddare
Posted
OT: Angående F18/Tullinge så har jag lite info.

DOCK!!!! så har jag inte lyckats få allt bekräftat så ta det med en nypa salt.

Problemen som dom har är:

1: Bergrummen, FM vill ha ny bergrum i ersättning. (Dock används dessa inte idag, men i händelse av krig kan man ju inte ha militära bergrum bland en massa civila bostadshus(Genevekonventionen eller motsv. hindrar väl detta..))

2: Landningbanan: Är inte byggd med dom modernaste mtrl:n, måste tas om hand och det finns inget svenskt företag som kan/vill ta på sig det.(enligt uppgift ska det vara jobbigare än asbest, men i sin nuvarande fasta form är det inget problem)

3: Området i sig: Är gammal sjöbotten(+ under finns det största grundvattentäkten söder om stockholm) så ska dom bygga måste dom påla (stavning/namn ? )allt.

4: Kommunikation: Det finns ett krav från byggherrarna att kommunen ska se till att det finns ordentliga vägar till och från området, men detta säger sig botkyrka kommun inte ha råd med.

OBS! OBS! OBS!

Detta är som sagt den information som jag fått via vissa informella vägar och har ej lyckats bekräfta. Det kan vara rykten/skitsnack... Men nu vet ni vad jag "vet".

Det tragiska med gamla F18! för dom som har varit där.Är att det ser utsom dom flyttade verksamheten från flottiljen förra vecka eller så! Nästan allt är intackt.För utom hangar 82 som lågorna tog för några år sedan

Posted
Är att det ser utsom dom flyttade verksamheten från flottiljen förra vecka eller så!

Inte riktigt. Så nedskräpat och förfallet som vissa delar är var det aldrig under militär regi...

Posted

F18 borde dom dra igång igen perfekt läge för i princip all militär flygverksamhet invid huvudstaden, det kanske är lite nära till bebyggelse med det är ju det som är meningen.

Posted
F18 borde dom dra igång igen perfekt läge för i princip all militär flygverksamhet invid huvudstaden, det kanske är lite nära till bebyggelse med det är ju det som är meningen.

Visst skulle det vara roligt om F18 öppnades igen. Men vore det inte bättre/enklare att starta upp F16 igen. ;)

Posted

Tja jag tänkte mera på att Tullinge är en förort till Stockholm och då kan man flyga dit om man ska till Högkvarteret tex som ett + kan ju regeringsplanen stå där också så blir det säkrare än på Bromma.

Posted
Tja jag tänkte mera på att Tullinge är en förort till Stockholm och då kan man flyga dit om man ska till Högkvarteret tex som ett + kan ju regeringsplanen stå där också så blir det säkrare än på Bromma.

Det tar ca 40 minuter att köra bil till Uppsala från Stockholm...