Rifleman/Medic Posted January 17, 2006 Report Posted January 17, 2006 Jag ser ju - trots allt - hellre att svenska folket har ovan beskrivna bild utav livet i Liberia än att de får för sig att vi bara kommer ligga på beachen å spela volleyboll... Vilken sanning är det då som är den mest sanningsenliga; den där man ligger på beachen och spelar volleyboll, eller den där de svenska übersoldaterna bekämpar massakrer och barnsoldater? You decide... Jag hoppas att du inte tycker att media ska förvanska bilden av svenska fredsbevarare ;) EDIT: Ordet bekämpa kan anta fel betydelse i detta inlägg... Skall inte tolkas som den mer vapenrelaterade betydelsen... Jag menade väl egentligen bara att det vore synd om svenska folket får en uppfattning av att utlandstjänstgöring är en enda lång betald semester... Det bästa hade ju såklart varit en helt "ovinklad" artikel (som inte "förvanskar" bilden av svenska fredsbevarare) men då jag inte ser detta som ett realistiskt alternativ (i en tiding som FHM) ser jag, som sagt, hellre att US beskrivs som hårt arbetande och med mycket på agendan istället för en slapp, skattemedelsslukande organisation för "pojkar som gillar att leka med vapen" och som vill jobba på brännan... ;) (Risken finns, enligt mig, att folk å fä kan skapa sig den uppfattningen om de inte har något annat att referera till...) Huruvida vilken "version" som är mest sanningsenlig väntar jag med att svara på tills dess att jag kommit hem igen - vem vet, jag kanske omvärderar hela min världsbild Du kommer att omvärdera din världsbild, tro mig! I Afrika jobbar vi mest med att spela volleyboll, sola och bada i poolen (som äntligen finns på campen!). Jag har därför mycket svårt att förstår varför det planeras för att lägga ner efter LA 05. Ett missionsområde med sol, värme och bad är guld värt! Quote
M21 Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 varför det planeras för att lägga ner efter LA 05. Ett missionsområde med sol, värme och bad är guld värt! Det ligger en proposition hos utrikesutskottet om förlängning av Liberia missionen, dock längst till November i år. /M21, som kanske kommer till LG om en vecka. Quote
Born Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 (edited) Vill minnas att mandatet i Liberia även berör grannländerna på ett eller annat sätt, rätta mig gärna om jag har fel. Men det kan hända att det blir lite rörigt i Elfenbenskusten närmsta tiden, iallafall enligt BBC Den som lever får se. EDIT: Lägg märke till länken "Who are the peacekeepers?" i faktarutan om E-kusten på sidan. Kanske något för aftonblaskan/expressen att börja med. Edited January 18, 2006 by Born Quote
Krook Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Vill minnas att mandatet i Liberia även berör grannländerna på ett eller annat sätt, rätta mig gärna om jag har fel.Men det kan hända att det blir lite rörigt i Elfenbenskusten närmsta tiden, iallafall enligt BBC Den som lever får se. EDIT: Lägg märke till länken "Who are the peacekeepers?" i faktarutan om E-kusten på sidan. Kanske något för aftonblaskan/expressen att börja med. När FN-missionen UNAMSIL i grannlander Sierra Leone upphörde i december 2005, utökades mandatet för UNMIL till att även omfatta skyddet vid en eventuell evakuering av Specialdomstolen för Sierra Leone i Freetown. Det innebär att den svenska FN-styrkan i Liberia även kan komma att agera i Sierra Leone. UNMILs mandat /Krook Quote
Born Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Ah, då var det gammal skåpmat som låg och malde i bakhuvudet vad gäller E-kusten. Men onekligen skulle ett par 90or kunna vara till hjälp även där. Tackar för länken Krook Quote
lucky luke Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Ah, då var det gammal skåpmat som låg och malde i bakhuvudet vad gäller E-kusten. Men onekligen skulle ett par 90or kunna vara till hjälp även där. Tackar för länken Krook Skulle varit bättre om man omgrupperat från Liberia till ett bättre behövande land... Quote
svalan Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Ah, då var det gammal skåpmat som låg och malde i bakhuvudet vad gäller E-kusten. Men onekligen skulle ett par 90or kunna vara till hjälp även där. Tackar för länken Krook Skulle varit bättre om man omgrupperat från Liberia till ett bättre behövande land... Vad menar du med det? Menar du Sveriges trupp i landet, våra stridsfordon eller FN:s närvaro över huvud taget? Vad baserar du det uttalandet på? Quote
Born Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Lucky luke. Anledningen till att det är såpass lugnt som det är i Liberia kan ha ett stort samband med att bla. det svenska bidraget med 90orna gör ett bra jobb. Antar att det var dit engan ville komma Quote
svalan Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 (edited) Inte nödvändigtvis att just Sverige är där med 90:or men i högsta grad att FN finns där med 14tusennåntinghundra man. Man måste ha i åtanke att länderna i regionen hör ihop. Nu håller ju tex Elfenbenskusten på att urarta igen och det medför ju att handeln av ljusskygg mtrl kommer att öka i regionen igen. Det har ju diskuterats tidigare om 90:orna verkligen måste vara där nu. Det är en relevant diskussion. Att det behövs en QRF är däremot solklart för mig. Den måste dock inte vara svensk och det måste inte vara 90-vagnar. lucky luke har rätt i att det finns områden som skulle behöva ett kompani 90-vagnar mer än Liberia men det kommer det alltid att göra. Edit: Det JAG främst ville poängtera var att Liberia i högsta grad är ett behövande land. Behövande av hjälp utifrån. Både i form av stabilitet genom beväpnad trupp och i form av massivt bistånd. Edited January 18, 2006 by engan Quote
lucky luke Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 engan och Born: Det jag menade var just E-benskusten, att för tillfället behövs ett 90-kompani mer där, med tanke på att det börjar bli lite oroligt. Tycker absolut inte att man ska dra bort det svenska bidraget från området, då bl.a Liberia börjar resa sig ur askan och ordna upp saker och ting. Och med området menar jag länder omkring Liberia och västra Afrika. Quote
Jax Posted January 19, 2006 Report Posted January 19, 2006 FN-styrka anfölls i Elfenbenskusten http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6 Quote
Born Posted January 19, 2006 Report Posted January 19, 2006 engan, Ll. Vi säger nog samma sak alla 3 ;) En liten notis om att det finns svensk FN-personal inom ett par mil (ok, lite längre kanske) hade kanske varit på plats i DN? Quote
wigurt Posted January 20, 2006 Report Posted January 20, 2006 Som alla vet så florerar de ju ganska så mycket rykten i försvaret och ett utav dom är väl kanske inte ett rykte men en ganska så kvalificerad gissning att vi på LA05 kanske ger oss av en sväng in till elfenbenskusten med tanke på hur "tunga" vi är och att de är lungt i liberia samt att de verkar vara ganska så krisigt i elfenbenskusten just nu...men men den som lever får se // Vigertsson som är ganska så trött efter veckans alla kvälstjänster Quote
He-Man Posted January 21, 2006 Report Posted January 21, 2006 Wigurt, du får ju mata på med information om hur LA05, Livgardet och plutoncheferna verkar vara. Quote
M21 Posted January 21, 2006 Report Posted January 21, 2006 Någon här som kommer att rycka in den 30 jan, och skall åka upp från gbg ? /m21: som är bra nöjd med att ha fått tjänst tillslut. Quote
Bigskill Posted January 21, 2006 Report Posted January 21, 2006 Wigurt, du får ju mata på med information om hur LA05, Livgardet och plutoncheferna verkar vara. Just det Wigurt! Jobba på! Quote
wigurt Posted January 21, 2006 Report Posted January 21, 2006 Allt verkar faktiskt jävligt bra mycket duktiga killar allt verkar de som, plutcheferna verkar bra dom med alla har dock inte ryckt in än, men de ser faktiskt bra ut tycker jag väldigt seriösa människor. Men lite kasst på förådet och maten smakar skit annars bara bra. Bra blandning på yxor och pinkys verkar de som nu ska jag dricka ett par öl eller 2 vi hörs alla blivande kompanikollegor... over and out Quote
Olleman Posted January 21, 2006 Report Posted January 21, 2006 (edited) Om du blir servad av maria på förådet så vänd om och försök igen nästa dag. Edited January 21, 2006 by Olleman Quote
Eskelinen Posted January 22, 2006 Report Posted January 22, 2006 Kommer det inte att regna som satan där mer vi åker ner... Apro på ingenting Quote
ugly Posted January 22, 2006 Report Posted January 22, 2006 (edited) Kommer det inte att regna som satan där mer vi åker ner... Apro på ingenting Det kan du slå dig i backen på att det kommer göra. Massor och lite till. Edited January 22, 2006 by ugly Quote
Eskelinen Posted January 22, 2006 Report Posted January 22, 2006 Kommer det inte att regna som satan där mer vi åker ner... Apro på ingenting Det kan du slå dig i backen på att det kommer göra. Massor och lite till. Jaha.... Då blir det till att ta med ssig gummistövlar och papraply då Quote
jonsson Posted January 22, 2006 Report Posted January 22, 2006 Det hjälper tyvärr nästan inte det är bara att le och vara glad under La 03 hörde jag något om att nederbörden var ca 6 meter på 7 månader.Med regnställ svettas du bara istället så blöt blir du hur du än gör. Quote
arune Posted January 22, 2006 Report Posted January 22, 2006 Det hjälper tyvärr nästan inte det är bara att le och vara glad under La 03 hörde jag något om att nederbörden var ca 6 meter på 7 månader.Med regnställ svettas du bara istället så blöt blir du hur du än gör. Hehe, det fanns ju varianter: Medic Drifting. Paraply, regnställ, poncho, en kombination eller ge fan i det. Quote
Pte Falk Posted January 22, 2006 Report Posted January 22, 2006 Som alla vet så florerar de ju ganska så mycket rykten i försvaret och ett utav dom är väl kanske inte ett rykte men en ganska så kvalificerad gissning att vi på LA05 kanske ger oss av en sväng in till elfenbenskusten med tanke på hur "tunga" vi är och att de är lungt i liberia samt att de verkar vara ganska så krisigt i elfenbenskusten just nu...men men den som lever får se // Vigertsson som är ganska så trött efter veckans alla kvälstjänster Det är inte vad försvaret säger utan vad FN önskar... Nu är det ju så att UNMIL fått utökat mandat i Sierra Leone och i och med det så blir det ju QRF:ns område också. JAG har svårt att tro att man skulle utöka UNMILS mandat till Elfenbeskusten också då det kommer bli ett stort område för QRF:n att täcka trots helikoptrar mm. Jag tror att man utökar dom truperna som redan finns där i så fall. Fast egentligen så har inte jag inte en jävla anining om vad jag snackar om utan bara spekulerar hej vilt ut efter som "rykten" som florerar. Det är bara att åka på LA05 och se vad som händer, jag är trots allt nöjd över dom sakerna som hänt under LA04 för då hände det mesta som kommer lägga grund för Liberias framtid. (valet av president, det första kvinliga presidenten i Afrikas historia väljs av folket, instalationen av presidenten mm) samt att jag fick vara med i den första svenska styrkan som rullade in i Sierra Leone Tro inte att elfenbeskusten komer att ske då kommer du bara bli besviken, ta det för vad det är. vad är det då? Jo FN! Jag vill i alla fall rotera hem nu och är det någon som känner 2317 på LA05 så be han eller hon PM:a mig här Quote
ugly Posted January 22, 2006 Report Posted January 22, 2006 Hehe, det fanns ju varianter:Medic Drifting. Paraply, regnställ, poncho, en kombination eller ge fan i det. Haha... såg att ni bytte motor i ST3. På La02 hette vagnen ST2 och hade bara en massa problem med motor, AC, däck osv osv. Vekar vara ett måndagsex På en av dina blider verkar killen stå framför RAP:en. Där hade vi knädkjup med vattnet efter 40 minuters regnande. Det räckte med att tänka att man skulle gå ut så blev man blöt. Quote
Bigskill Posted January 24, 2006 Report Posted January 24, 2006 Hej! Jag sitter nu och försöker tänka på vad jag ska ta med till inryck på måndag. Dator, kamera, dusch och tvätt artiklar, pannlampa, en kniv, tränings skor och overall. Sedan kommer jag inte på nå mer. Vad tar ni andra med er? Quote
BJK Posted January 24, 2006 Report Posted January 24, 2006 Hej! Jag sitter nu och försöker tänka på vad jag ska ta med till inryck på måndag.Dator, kamera, dusch och tvätt artiklar, pannlampa, en kniv, tränings skor och overall. Sedan kommer jag inte på nå mer. Vad tar ni andra med er? Det viktigaste att ta med är hjärnan, en stor portion j-r anamma, ödmjukhet och sunt förnuft! Då finns det goda förutsättningar. Lycka till! Quote
203 Driver Posted January 24, 2006 Report Posted January 24, 2006 (edited) Jag är i Stockholm 1745. När kommer du dit? Har inte bokat än, men det går att lösa så att jag kommer dit runt den tiden. Då bokar jag oxå mitt tåg så jag är där till 1745 på söndag den 29e. /J Förslag på mötesplats: Centralhallen vid den runda ringen (aka spottkoppen) Tid: 291750 Edited January 24, 2006 by 203 Driver Quote
Jax Posted January 24, 2006 Report Posted January 24, 2006 Förslag på mötesplats:Centralhallen vid den runda ringen (aka spottkoppen) Tid: 291750 Det är taget. PM mitt telefonnummer också så har du det. Några fler som kommer att vara där? Hittills är vi: SGT Jacobsson 203 Driver Jax Quote
Jönsson Posted January 24, 2006 Report Posted January 24, 2006 Förslag på mötesplats: Centralhallen vid den runda ringen (aka spottkoppen) Tid: 291750 Det är taget. PM mitt telefonnummer också så har du det. Några fler som kommer att vara där? Hittills är vi: SGT Jacobsson 203 Driver Jax Jag kommer till centralen 17.35 så jag kommer också dit. Quote
Recommended Posts