Pannben Posted December 11, 2005 Report Posted December 11, 2005 Någon som fått inryckspapper än? Jepp, mina kom igår. Stod det något vettigt i dom? Tja, mest det vanliga; lite allmän info och blanketter som skall fyllas i och skickas in. Som vanligt skall man genomgå en tandläkarundersökning innan inryck, medan hörseltestet däremot skall genomföras på LG i samband med inryck. Det som kan vara av större intresse för vissa är det som stod i fetstil på förstasidan till infohäftet: Vänligen notera att förändringar avseende inryckningsdatum gjorts (berör ej alla). Däremot står det inte vilka detta berör, men för min del var inryckningsdatumet detsamma som jag fått tidigare. När jag ändå skriver här, kan jag ju tipsa om denna länk med lite information från P4 för er som inte redan läst den. Quote
QUINN Posted December 11, 2005 Report Posted December 11, 2005 (edited) fråga? tandläkarundersökningen, ska man kolla så att man inte har/ har hål o.s.v för det finns en gratis tandhälsokoll här på högskolan då tandhygienister pluggar o ska ha nåt att öva på. undrar om det ska vara legitimerad tandläkare? tillräckligt luddigt? Edited December 11, 2005 by QUINN Quote
Pannben Posted December 11, 2005 Report Posted December 11, 2005 fråga? tandläkarundersökningen, ska man kolla så att man inte har/ har hål o.s.v för det finns en gratis tandhälsokoll här på högskolan då tandhygienister pluggar o ska ha nåt att öva på. undrar om det ska vara legitimerad tandläkare? tillräckligt luddigt? Tandläkarundersökning, i syfte att identifiera och behandla sjukdomstillstånd i mun och tänder som obehandlade innebär en betydande förhöjd risk för akuta tillstånd och behandlingar under kommande utlandstjänstgöring. [...][...] Vården skall ombesörjas av tandläkare inom offentlig tandvård eller av tandläkare/vårdgivare uppförd på förteckning hos Försäkringskassan. [...] F.ö. behöver du inte bekymra dig allt för mkt för kostnaden av undersökningen, dina utlägg ersätts mot uppvisande av kvitto. Mer om det kan du läsa i dina papper när de kommer. Quote
wigurt Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 också fått papper idag en hel hög...alltså läkarundersökningen gör man inte i de civila mörkret eller? fixas de på plats efter inryck? 060109 kl 8.00 på livgardet kul för mig Quote
Guest Hardy Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Nu blir man ju lite bitter och rädd. Man börjar tänka tankarna att posten har tappat bort min ja-blankett. Har alla fått brev? Quote
Briglt Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 (edited) Nu blir man ju lite bitter och rädd. Man börjar tänka tankarna att posten har tappat bort min ja-blankett. Har alla fått brev? Nej, när det gäller FS 11 har inte alla hunnit fått sina besked ännu. Var i kontakt med Pers US i fredags eftermiddag. Vissa förbandschefer har inte hunnit svara Pers US ännu. Så aktiva och resoff håll ut, beskeden kommer förhoppningsvis under kommande veckor. MVH/Briglt Edited December 12, 2005 by Briglt Quote
wigurt Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 mycket papper va de också måste ta tag i mig själv o läsa igenom de nu Quote
nina Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Nu blir man ju lite bitter och rädd. Man börjar tänka tankarna att posten har tappat bort min ja-blankett. Har alla fått brev? Såvida du inte ska rycka in väldigt tidigt så är det nog rätt lugnt. Att inryckningspapper kommer ca en månad innan inryck innebär ju liksom att enbart de som rycker in om cirkus en månad får sina nu. Quote
Olleman Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 också fått papper idag en hel hög...alltså läkarundersökningen gör man inte i de civila mörkret eller? fixas de på plats efter inryck? 060109 kl 8.00 på livgardet kul för mig I mitt antagningsbesked står det 2006-01-30 som inryck. Är du nån form av mekaniker eller förare? Vore inte populärt hos kärestan att behöva ställa in thailandresan. Man är ju redan i onåd.... Quote
Hornet Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 han är förare på patria om jag inte mins fel :P Quote
wigurt Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 (edited) också fått papper idag en hel hög...alltså läkarundersökningen gör man inte i de civila mörkret eller? fixas de på plats efter inryck? 060109 kl 8.00 på livgardet kul för mig I mitt antagningsbesked står det 2006-01-30 som inryck. Är du nån form av mekaniker eller förare? Vore inte populärt hos kärestan att behöva ställa in thailandresan. Man är ju redan i onåd.... du kan nog vara lugn vi förare är inte lika kvicka som skyttet så vi behöver lite längre tid på oss :P han är förare på patria om jag inte mins fel :P Stämmer bra de Edited December 12, 2005 by wigurt Quote
Patrik Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 också fått papper idag en hel hög...alltså läkarundersökningen gör man inte i de civila mörkret eller? fixas de på plats efter inryck? 060109 kl 8.00 på livgardet kul för mig I mitt antagningsbesked står det 2006-01-30 som inryck. Är du nån form av mekaniker eller förare? Vore inte populärt hos kärestan att behöva ställa in thailandresan. Man är ju redan i onåd.... du kan nog vara lugn vi förare är inte lika kvicka som skyttet så vi behöver lite längre tid på oss :P han är förare på patria om jag inte mins fel :P Stämmer bra de Skyttarna behöver också lite längre tid ifall vi ska lära oss å köra. å jävlas inte med min förare ni andra ;) Quote
SGT Jakobsson Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 (edited) Ang Pengarna, jag har fått uppfattningen att vi får tex per mån: lön 0.7 x 24500 missionstillägg 0.15 x 6000 dagersättning/traktamente ca 1900 men nu nyligen när Free Willy la ut om IA06 så är det ju detta exemplet han tar upp och där har han med de hela 6000? Har ni koll på det med missionstillägg? jag har läst här nånstans att man bara får ut 15% av de 6000 i missionstillägget? stämmer det? J - söker info.. Edited December 13, 2005 by SGT Jakobsson Quote
BARBIE Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 lönen du får utomlands är lönen + plus missionstillägget + 15% av urf(ungefär 1500-2000kr mån) sedan är det skatt på lön och missionstillägg Quote
Pannben Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 (edited) Ang Pengarna, jag har fått uppfattningen att vi får tex per mån: lön 0.7 x 24500 missionstillägg 0.15 x 6000 dagersättning/traktamente ca 1900 men nu nyligen när Free Willy la ut om IA06 så är det ju detta exemplet han tar upp och där har han med de hela 6000? Har ni koll på det med missionstillägg? jag har läst här nånstans att man bara får ut 15% av de 6000 i missionstillägget? stämmer det? J - söker info.. Nej, det stämmer inte riktigt. Du får ut hela missionstillägget, minus skatt. Däremot får du endast ut 15% av utlandstraktamentet, vilket blir runt 1900kr/månad, skattefritt. Detta eftersom 85% dras då du får gratis kost och logi. Att sedan sedan detta avdrag är lika stort procentuellt sett oavsett om du käkar rations och bor i tält/barack, eller om du är på tjänsteresa på ett flott hotell och käkar på fin restaurang varje dag är en helt annan sak... Edit: Pucktvåa... Edited December 13, 2005 by Pannben Quote
203 Driver Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 Eftersom detta är min första mission i värme, har bara upplevt Balkanvintrar innan så började jag undra vad ska man ha med sig för "bra att ha pryttlar"? Solkräm och hängmatta är klart men jag tänkte mer på saker som man verkligen har nytta av. Hur är det t ex med klädförvaring? Funkar det med Ikea-garderober eller kommer det mögla då? Quote
BARBIE Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 ikea garderober funkar jättebra, diverse svett-tröjor är bra att ha, pannlampa är också mycket bra att ha. Quote
wigurt Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 (edited) också fått papper idag en hel hög...alltså läkarundersökningen gör man inte i de civila mörkret eller? fixas de på plats efter inryck? 060109 kl 8.00 på livgardet kul för mig I mitt antagningsbesked står det 2006-01-30 som inryck. Är du nån form av mekaniker eller förare? Vore inte populärt hos kärestan att behöva ställa in thailandresan. Man är ju redan i onåd.... du kan nog vara lugn vi förare är inte lika kvicka som skyttet så vi behöver lite längre tid på oss :P han är förare på patria om jag inte mins fel :P Stämmer bra de Skyttarna behöver också lite längre tid ifall vi ska lära oss å köra. å jävlas inte med min förare ni andra ;) skönt att någon försvara mig :P när rycker du in då? Edited December 13, 2005 by wigurt Quote
Rifleman/Medic Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 Eftersom detta är min första mission i värme, har bara upplevt Balkanvintrar innan så började jag undra vad ska man ha med sig för "bra att ha pryttlar"? Solkräm och hängmatta är klart men jag tänkte mer på saker som man verkligen har nytta av. Hur är det t ex med klädförvaring? Funkar det med Ikea-garderober eller kommer det mögla då? Badbyxor är givet - det är sol och bad som gäller i Afrika! Paraply skall tydligen också vara bra att ha... Lyckas du få din utrustning att mögla har du varit fantastiskt duktig! Quote
Fk Zak Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 Ett stol av denna eller motsvarande modell är att rekomendera. http://www.jula.se/butik/default.asp?pf_id=SE-790008 Utmärkt att använda dels inne på camp, dels medföra under patruller. Beredd köpa ny under första/andra leaven. Vi hade nog ingen stol som överlevde sju månader fullt ut. Quote
Patrik Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 också fått papper idag en hel hög...alltså läkarundersökningen gör man inte i de civila mörkret eller? fixas de på plats efter inryck? 060109 kl 8.00 på livgardet kul för mig I mitt antagningsbesked står det 2006-01-30 som inryck. Är du nån form av mekaniker eller förare? Vore inte populärt hos kärestan att behöva ställa in thailandresan. Man är ju redan i onåd.... du kan nog vara lugn vi förare är inte lika kvicka som skyttet så vi behöver lite längre tid på oss :P han är förare på patria om jag inte mins fel :P Stämmer bra de Skyttarna behöver också lite längre tid ifall vi ska lära oss å köra. å jävlas inte med min förare ni andra ;) skönt att någon försvara mig :P när rycker du in då? Samma dag som dig, verkar som om vagnscheferna (PC,stf, och ?) rycker in då med enligt schemat på p4.mil.se Quote
wigurt Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 också fått papper idag en hel hög...alltså läkarundersökningen gör man inte i de civila mörkret eller? fixas de på plats efter inryck? 060109 kl 8.00 på livgardet kul för mig I mitt antagningsbesked står det 2006-01-30 som inryck. Är du nån form av mekaniker eller förare? Vore inte populärt hos kärestan att behöva ställa in thailandresan. Man är ju redan i onåd.... du kan nog vara lugn vi förare är inte lika kvicka som skyttet så vi behöver lite längre tid på oss :P han är förare på patria om jag inte mins fel :P Stämmer bra de Skyttarna behöver också lite längre tid ifall vi ska lära oss å köra. å jävlas inte med min förare ni andra ;) skönt att någon försvara mig :P när rycker du in då? Samma dag som dig, verkar som om vagnscheferna (PC,stf, och ?) rycker in då med enligt schemat på p4.mil.se ah okay bra de så kanske man kan lära känna någon ur sin vagn lite iaf Quote
JohanB Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Tjena alla som skall iväg på LA05, Shit vad avis man blir när man läser era inlägg ....... Hoppas det blir en kanon mission för er !! Själv så blir man hemma i kalla Sverige ...... Hoppas man får chansen att komma iväg senare på någon mission till Liberia. Önskar alla em riktigt God Jul och ett Gott Nytt år !! JohanB Quote
ZteiFeL Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Hur mycket saker får man ha med sig ner egentligen? Mitt inryckningsdatum blev flyttat från 060130 till 060206 vilket passar mig perfekt eftersom jag får tillång till min nya lägenhet 060201. Någon mer som rycker in 6:e februari och åker från Göteborg? Quote
Kingecho1 Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Hur mycket saker får man ha med sig ner egentligen? Finns inget maxantal på saker. Dock en maxvikt men vissa saker väger ju inte så mycket så lämnar man de tunga sakerna hemma så kan man ta med mååååånga saker. Plus att du kan packa saker på dig själv så mycket du orkar bära!! Quote
SGT Jakobsson Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Hur mycket saker får man ha med sig ner egentligen? Mitt inryckningsdatum blev flyttat från 060130 till 060206 vilket passar mig perfekt eftersom jag får tillång till min nya lägenhet 060201. Någon mer som rycker in 6:e februari och åker från Göteborg? Vad har du för huvudtjänst? är du gruppchef, stf eller skytt? /J Quote
wigurt Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 En bag med solkräm och en med snus så ska jag nog klara mig :P Quote
Bigskill Posted December 15, 2005 Report Posted December 15, 2005 Jag fick Inkallelseorder idag! Ska till Kungsängen den 06-01-30. Quote
wigurt Posted December 15, 2005 Report Posted December 15, 2005 Jag fick Inkallelseorder idag! Ska till Kungsängen den 06-01-30. bra de syns vi då ju allihop fan då har jag ju varit där nästan en månad Quote
Recommended Posts