Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Är du hög? stridssäcken väger typ 10kg. snabbmarsh packad.

Ehh ? 10kg vad fan hade ni för packning....

Under GU utbildningen går man Torleif övningen, och sedan så har man fältveckorna, och då kör man oxå några mil pass,

15-16kg är ett bra mål, men glöm inte höjj den inte för fort, jag gick med 25-30kg på ryggan som mest, (sand) som träning inför inrycket, och då började jag med 10kg och ökade succesivt under en period på 6 månader.

Glöm inte och värma upp först, innan du kör på, samt efter åt så måste du stretcha...

jag hade inga problem med stridshinderbanan alt, Snabbmarschen, tränar man så har man övertag, och då hade jag 1år planlagt schema som jag tränade inför inrycket, 3-5 dagar i början kondition / gym och sedan så låg jag på 5dagar i veckan, 1 vecka innan inryck så hade jag 1 löp pass för att vila ut kroppen helt.. sen var de dax för lite amf fys =)

Edited by Greenment
  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

jaha... då va man hemma redan första helgen. inte så jobbigt som ja trode att de skulle va, men sanslöst skoj. har dom 2 första veckorna teambuilding, o sen bär det av till väddö

Posted (edited)
jaha... då va man hemma redan första helgen. inte så jobbigt som ja trode att de skulle va, men sanslöst skoj. har dom 2 första veckorna teambuilding, o sen bär det av till väddö

berätta mer....vad är det du rekommenderar att man tränar på inför gb's inryck i januari?

//marcus

Edited by MarcusT
Posted

löpning, uthållig styrka och MARCHTRÄNING! de skadar inte heller att springa med packning.. bra för snabbmarchen sen. träna i vatten också.. trampa vatten o träna att simma ner till botten (ca 4-5 meter)

Posted

"Det främsta motivet för reducering är att Amf 1 ej har tillräckligt många befäl med rätt kompetens för att kunna genomföra utbildningen på ett bra sätt för samtliga som är planerade att genomföra värnplikt som amfibiesoldat, amfibiegruppbefäl och amfibiemekaniker. Du har därför placerats i utbildningsreserven"

Nån som fått detta brev?

Posted
"Det främsta motivet för reducering är att Amf 1 ej har tillräckligt många befäl med rätt kompetens för att kunna genomföra utbildningen på ett bra sätt för samtliga som är planerade att genomföra värnplikt som amfibiesoldat, amfibiegruppbefäl och amfibiemekaniker. Du har därför placerats i utbildningsreserven"

Nån som fått detta brev?

:baskerPa:

Dom hittar på en bra ursäkt varje år känns det som :wub: Fick ett liknande brev förra året, men gav mig fan på att jag skulle in. maila och skicka skriftlig protest!

Posted

Nån som fått detta brev?

:D

Dom hittar på en bra ursäkt varje år känns det som :wub: Fick ett liknande brev förra året, men gav mig fan på att jag skulle in. maila och skicka skriftlig protest!

Själv inte fått det [än] men en jag snackat med hade fått det..

Kommer bli grymt besviken om jag får det, blir o göra samma sak som du gjorde..

Posted

Fick ett sånt brev idag. Har försökt ringa till pliktverket men har varit upptaget hela tiden. Lite kul att man får ett sådant besked såhär bara pang bom, här har man planerat dom närmsta 2-3 åren helt förgäves tydligen, missar liksom ett helt år nu om det inte blir något.

Det värsta är att jag först hade en tjänst på P18 som förstås försvann och sedan blev jag erbjuden tjänsten som gruppbefäl på amf 1 men det ska dom ta ifrån en också.

Hur ska man nu gå tillväga för att få göra lumpen eftersom man är grymt motiverad.

Om det inte blir någon lump så borde man fan kräva skadestånd eller nått.

Posted
Fick ett sånt brev idag. Har försökt ringa till pliktverket men har varit upptaget hela tiden. Lite kul att man får ett sådant besked såhär bara pang bom, här har man planerat dom närmsta 2-3 åren helt förgäves tydligen, missar liksom ett helt år nu om det inte blir något.

Det värsta är att jag först hade en tjänst på P18 som förstås försvann och sedan blev jag erbjuden tjänsten som gruppbefäl på amf 1 men det ska dom ta ifrån en också.

Hur ska man nu gå tillväga för att få göra lumpen eftersom man är grymt motiverad.

Japp sitter i samma sitvation nu. Skoj det här :clap::happy:

Posted

Rick och/eller skicka brev till dem och förklara att du fortfarande är väldigt intresserad av att göra lumpen, och fråga om det finns plats någon annanstans.

Det funkade på min tid iallafall..

Posted

satt och försökte få tag i handläggaren hela dagen ända tills någon sekreterare svarade och sa att dom bara ville ha mail och inga telefonsamtal. troligtvis för att det är enklare då att skicka ut samma standardsvarsmail till alla. Men jag tänker fan inte ta nej som ett definitvt svar.

Posted
satt och försökte få tag i handläggaren hela dagen ända tills någon sekreterare svarade och sa att dom bara ville ha mail och inga telefonsamtal. troligtvis för att det är enklare då att skicka ut samma standardsvarsmail till alla. Men jag tänker fan inte ta nej som ett definitvt svar.

Hey ETAB, om du vill kan vi ha kontakt om hur vi går tillväga? maila mig gärna på [email protected] så kan vi snacka vidare

Posted

jag fick just min inkallelseorder till Amf 1 Hårsfjärden 2005-01-16. Betyder det att jag har mitt på det torra nu?

Vore skönt att veta så man slipper sitta på nålar hela tiden.

Posted
jag fick just min inkallelseorder till Amf 1 Hårsfjärden 2005-01-16. Betyder det att jag har mitt på det torra nu?

Vore skönt att veta så man slipper sitta på nålar hela tiden.

Lord när jag ringde sa han att dom skickade ut inkallelserna samtidigt så det är bara gratta :Malaj:

Posted
woohaaa here I come :blink::clap:

i brevet som jag fick stod det att pliktverket använde mönstringsresultaten för att besluta om vilka som inte får göra lumpen.

Kommer du ihåg ungefär vilka resultat du fick?.

Guest A_Jönsson
Posted

Lider med er som fått brevet om att hamna i utbildningsreserven. Har själv en god vän som också blev fråntagen sin plats som AMFGB nu i dagarna. Själv sitter man och våndas över när jag ska få mitt brev.... :blink:

Posted
Lider med er som fått brevet om att hamna i utbildningsreserven. Själv sitter man och våndas över när jag ska få mitt brev.... :clap:

+1 på den.

Orkar bara inte med att dom i det här läget nekar folk utbildningen. :blink:

Fortfarande ingen av er som inte fick göra som fått tag på nån ansvarig att prata med?

Posted (edited)

ETAB:

varsågod :blink:

Längd: 185 cm

vikt 83 KG

Muskelkraft: 8

Fysisk arbetarförmåga 3,7 Watt/kg =6

Syn höger öga: 1,0

Syn vänster öga: 1,0

Färgseende: 0 fel

Hörselgrupp: A

Psykologisk prövning: 7

Inskrivningsprov: 5

Pliktjänstförmåga: Fyller krav för att utbildas till en befattning med höga krav på förmåga att tåla psykisk press i krig

Samanvägd tjänstbarhet: A Stridade befattning med stor rörlighet.

Edited by Lord
Posted
ETAB:

varsågod :huh:

Längd: 185 cm

vikt 83 KG

Muskelkraft: 8

Fysisk arbetarförmåga 3,7 Watt/kg =6

Syn höger öga: 1,0

Syn vänster öga: 1,0

Färgseende: 0 fel

Hörselgrupp: A

Psykologisk prövning: 7

Inskrivningsprov: 5

Pliktjänstförmåga: Fyller krav för att utbildas till en befattning med höga krav på förmåga att tåla psykisk press i krig

Samanvägd tjänstbarhet: A Stridade befattning med stor rörlighet.

Hm jag fick bättre än det och blev av med min ju....

Posted

jag mönstrade tidigt...någon av de första dagarna i Januari. Kan ha med det att göra också. För övrigt var det tack vare mig som amf lade upp sina tjänster ens så thank me :huh:

Posted
jag mönstrade tidigt...någon av de första dagarna i Januari. Kan ha med det att göra också. För övrigt var det tack vare mig som amf lade upp sina tjänster ens så thank me :)

Jasså.. intressant... Jag mönstrade nämligen i december

Posted

Ja då var du antagligen en av de sista. I Januari månad lägger de ju upp alla tjänster på nytt. När jag mönstrade hade amf inte ens lagt upp sina tjänster ännu så det fanns ingen som hamnat där ännu. Jag skulle höra av mig till pliktverket lite då och då för att se om tjänsterna lagts upp. efter nån månad tröttnade jag och ringde till Amf 1. Jag kopplades runt i en kvart tills jag kom till en karl som sa att han hade bett någon lägga upp allt veckan innan. När han fick höra att det inte fanns några tjänster uppe vart han förvånad och skulle ta saken i egna händer på en gång sa han. Dagen efter vart jag placerad som amfibiesoldat :D

Det är ju bara en gissning från min sida att det kan vara pga det som du hamnade i reserven. Men det kan bero på en mängd andra saker också som jag inte har någon aning om. För allt jag vet kanske de drar lott.

Guest A_Jönsson
Posted

Drog en lättnadens suck när jag öppnade mitt kuvert från pliktverket idag. Fick min kallelse jag också, ses i januari!

Posted

hmm. jag hade ungefär likvärdiga resultat som dig Lord.

Det verkar ju lite skumt med tanke på att det står

"pliktverket har använt mönstringsresultaten för att välja de som ska genomföra värnplikt vid Amf 1"

i brevet som jag fick

jag fick dock min tjänst helt utan förvarning efter att dom hade lagt ner det förband som jag egentligen skulle till. fick den i typ mars-april i år.

Posted

fick brevet igår...ses i januari...

fy jävligt för dom som fick negativt besked bara, 3 månader innan när man planerat 1 år fram i tiden.

//marcus

Posted
fick brevet igår...ses i januari...

fy jävligt för dom som fick negativt besked bara, 3 månader innan när man planerat 1 år fram i tiden.

//marcus

mhh! kan inte ni reskera era platser och ställa er på våran sida :)