Jump to content

Recommended Posts

Posted
Det ska ju *allltid* boxas lite på balkan, såfort våren kommer...

Blir majbrasan i år hela Caglavica måntro?

Humor?

Det blir nog inte särskilt roligt om det blir så... Om jag var otydlig var det mest en fundering huruvida det blir kravaller/nytt försök att bränna Caggan i år igen.

Själv håller jag det inte alls som omöjligt, tyvärr

• Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Någon mer som ser starka likheter med hur det såg ut för exakt ett år sedan? Det var mycket fram och tillbaka innan det väl bröt ut. Man kanske skulle försöka ligga lite på förhand den här gången, inte lyckat att vara tok2a igen.

Jodå, samma sak slog mig. Enligt min dagbok ryckte QRF, EOD mfl ut den 12/3 förra året på en explosion i Pristina, den gången var det en handgranat på Rugovas uppfart. Onekligen är det obehagligt mycket som stämmer med förra årets utveckling. Å andra sidan är det väl som någon sa att bråken på Balkan kommer med vårsolen. Förhoppningsvis är förbandet den här gången mer taggat och kan snabbt snäppa upp beredskapen för att hantera en orolig situation.

Min observation ang. inkallad personal är att det precis som tidigare verkar handla om att få fram splitterskyddade (stenskyddade?) ledningsplatser (dvs striPBV), något som saknades förra året. Frågan är hur läget är på fältarbetsmtrl och vapen för icke-dödlig insats? Fjolårets utredning efter Cagla visade att kravallstaket, batongprojektiler och vattenkanoner borde tillföras för att hantera framtida kravaller på ett effektivt sätt. Finns sådan materiel tillgänglig?

Posted
Man kanske skulle sätta upp ett beredskapförband med utvalda kompetenser just för såna här tillfällen?

eller inte.....

varför har vi stående förband som utbildas, ställs i beredskap och sedan används för normala rotationer i ett missionsområde så att vi blir utan den så omtalade beredskapsstyrkan då den behövs. då det bevisligen går att bemanna en växel med ett par listor från tidigare missioner och snabbare än någonsin få ihop ett skräddarsytt förband?

Posted
Man kanske skulle sätta upp ett beredskapförband med utvalda kompetenser just för såna här tillfällen?

eller inte.....

varför har vi stående förband som utbildas, ställs i beredskap och sedan används för normala rotationer i ett missionsområde så att vi blir utan den så omtalade beredskapsstyrkan då den behövs. då det bevisligen går att bemanna en växel med ett par listor från tidigare missioner och snabbare än någonsin få ihop ett skräddarsytt förband?

Den frågan ställde jag mig samma dag det beslutades att Liberiamissionerna skulle delas upp på IA03 och roteras mellan kompanierna.

Det sades att "Förbandet kommer inte att en långvarig resurs i ett blivande missionsområde" om IA när vi utbildades och skapades. Men.... 1,5 år ser jag som rätt långvarigt. ;)

Meningen var visst att IA skulle vara först på plats och sedan lämna över till "vanliga" rotationsförband. Och den idén var god. Men som alltid så blir det bara fint prat och ett spel för att få en bred rekryteringsbas.

Posted
Jodå, samma sak slog mig. Enligt min dagbok ryckte QRF, EOD mfl ut den 12/3 förra året på en explosion i Pristina, den gången var det en handgranat på Rugovas uppfart. Onekligen är det obehagligt mycket som stämmer med förra årets utveckling. Å andra sidan är det väl som någon sa att bråken på Balkan kommer med vårsolen. Förhoppningsvis är förbandet den här gången mer taggat och kan snabbt snäppa upp beredskapen för att hantera en orolig situation.

Var inte bara då, utan ett helt gäng med gånger som vi var ut på Handgranatsplockning innan det brakade lös den 17:e

Guest Free Willy
Posted
Någon mer som ser starka likheter med hur det såg ut för exakt ett år sedan? Det var mycket fram och tillbaka innan det väl bröt ut. Man kanske skulle försöka ligga lite på förhand den här gången, inte lyckat att vara tok2a igen.

Min observation ang. inkallad personal är att det precis som tidigare verkar handla om att få fram splitterskyddade (stenskyddade?) ledningsplatser (dvs striPBV), något som saknades förra året. Frågan är hur läget är på fältarbetsmtrl och vapen för icke-dödlig insats? Fjolårets utredning efter Cagla visade att kravallstaket, batongprojektiler och vattenkanoner borde tillföras för att hantera framtida kravaller på ett effektivt sätt. Finns sådan materiel tillgänglig?

Fältarb som har gjorts är mycket bra! Naturligtvis tack vare KS09s erfarenheter. Beredskapen är mycket god och folk är taggade inför vad som kan komma. Skulle vilja säga att förbandet är synnerligen väl förberett den här gången.

Hoppas bara att det inte händer något!

Posted (edited)

-> SteveO: Jodå, jag minns att det var ett och annat EOD-larm under dagarna före den 17:e... men det var väl bara en sprängning som var riktad mot Rugova, eller?

-> Free Willy: det låter bra att fältarbetena är i ordning! Jag syftade framför allt på möjligheten att snabbt skapa tillfälliga avspärrningar mha kravallstaket och taggtråd, men numera kanske det även finns permanenta byggen som försvårar för buset? Kan du berätta mer om vad som gjorts?

Det verkar i alla fall betryggande att man inte glömt erfarenheterna från förra året. För er skull som är där hoppas jag naturligtvis att det blir en lugn vår, eller iaf en ofarlig sådan. Si vis pacem, para bellum...

Edited by AdamAdam
Posted
Frågan är hur läget är på fältarbetsmtrl och vapen för icke-dödlig insats? Fjolårets utredning efter Cagla visade att kravallstaket, batongprojektiler och vattenkanoner borde tillföras för att hantera framtida kravaller på ett effektivt sätt. Finns sådan materiel tillgänglig?

Vattenkanoner i form av brandslangar har testats, huruvida detta är något som kommer användas ifall något tråkigt dras igång eller ej är för mig högst oklart.

Är själv lite orolig, det finns för många lösa pusselbitar av saker som hänt den senaste veckan och ändå är det så fruktansvärt lungt...

Posted (edited)

Som bakgrundsinfo kan nämnas att den 17 februari 2001 sprängdes en av bussarna i Nis-Expressen.

Ständigt detta med den 17 februari/mars.

Tillägg: Kosovo.com Pro-serbisk sida om just händelserna runt den 17 mars 2004 och 2005.

Tillägg till tillägget, med risk för OT: Dekorerad norrman efter 17 mars 2004. Det har ju iaf anknytning till ämnet...

Edited by SFC
Posted (edited)

lite OT:

läste att kravallstaket skulle användas om balkanska vårkänslor bryter ut.

undrar bara hur bestämmelserna är gällande detta.

eftersom jag har ca tio års erfarenheter av olika typer av dessa staket, och vet hur lång tid upprättandet av dem tar.

och eftersom det förekommer olika fabrikat och typer så kan jag lova att om att det övat drill i staketbygge under utbildning, är inte det märke som FM har skickat ner en container av.

gissar att det köpts in något värdelöst tyskt märke, en tradision som FM brukar hålla fast vid.

kör man inte helt enkelt ut consertina-wire(?) som tillfälligt staket?

dessutom har jag svårt att se ett av polisens kravallstaket stå kvar i balkansk lera.

det finns en massa staket som är bättre än polisens, men de tar också längre tid att bygga, och kräver hjullastare och långtradare för tp.

fast å andra sidan kan man ju använda sprinter som kravallstaket, fö en av de få saker den duger till.

Edited by bushman
Posted

"kör man inte helt enkelt ut consertina-wire(?) som tillfälligt staket?"

Jo, det gjordes på 10:an. Man lämnade pallar med consertina på strategiska platser. Vid demonstrationer etc sattes det även upp tillfälligt, där det kanske skulle behövas...

Posted
Så slår klockan precis över tolvslaget och det är ett år sen... håller tummarna för er som är därnere att det inte eskalerar som förra året.

Japp, så var det ett år sedan.

Den 17 mars är ett minnesvärt datum för många av oss som var där.

Härmed påbjuds att hedra ettårsdagen med ett eller flera glas slivo.

"det kan ju gå bra också"

Posted

Jodå, det är kusligt likt hur det var för exakt ett år sedan.

Jag tog en titt i min dagbok (minnena återkommer, nostalgi på hög nivå) Där såg jag att vädret var väldigt varmt och skönt vid den här tiden (som jag fått för mig att det är där nere nu) det förekom en hel del "bombincidenter", handgranatskastning, både falska och skarpa bombhot vid Grand hotell. Enligt min dagbok förekom 5 st bombincidenter under samma vecka. Mycket cordon-verksamhet vid den här tiden. Samtidigt var det väldigt lugnt mellan incidenterna.

Verkar inte ha förekommit några demonstrationer till minnet av de barn som drunknade/dränktes? Den händelsen borde vara en stor anledning för albanerna att starta våldsamheter även detta år. Men än så länge verkar det ju lugnt.

Men man vet aldrig, förhoppningsvis har KFOR extra hög beredskap just idag. Jag kommer nogrannt följa nyhetsuppdateringarna på mil.se idag.

Posted

Skillnaden mot förra året är väl att vi här nere är mycket medvetna om vad som kan hända. Dessutom är fältarbeten i form av concertina och t-walls utplacerade/förberedda. Vad gäller non.leathal weapons finns det mycket att önska men det ser jag som ett mindre problem. Batonger och brandslangar borde räcka. Med rätt stöd från ATK, COMKFOR och NATO borde detta lösa sig bra...

:baskerKav: /B-coy

Posted (edited)

Hörde en "lokal" prognos för pristina idag 18 grader ochb strålande sol...... Känns så där.... Även om man sityter hemma i svedala..

EDIT: Väder prognos i området Yahoo väder

Edited by Maverick
Posted

Min personliga uppfattning är att det inte kommer hända ett dyft idag eller den närmsta tiden K-Albanerna är smartare än att ge sig på en motståndare (KFOR/FN) som är väl förberedd.

men man ska väl aldrig säga aldrig som det heter..

Posted
Skillnaden mot förra året är väl att vi här nere är mycket medvetna om vad som kan hända. Dessutom är fältarbeten i form av concertina och t-walls utplacerade/förberedda. Vad gäller non.leathal weapons finns det mycket att önska men det ser jag som ett mindre problem. Batonger och brandslangar borde räcka. Med rätt stöd från ATK, COMKFOR och NATO borde detta lösa sig bra...

:dong: /B-coy

Tyvärr tror jag inte att de räcker med batonger och brandslangar ifall något bryter ut.

Mina erfarenheter säger att det är svårt att puckla på en person med ett ca 2 meter långt järnrör med en batong på 40 cm... :lol:

När de gäller vattenkanoner så hade norrmännens vattenkanonbil ingen som helst effekt förra året.

Posted

Min erfarenhet är att man har stor nytta av pansarfordon i alla dess former när det gäller att både stoppa upp och skingra en uppretad folkmassa.

Batonger, vattenkanoner, tårgas, chockgranater, kilometervis med concertina och tillräckligt mycket folk för att få ihop minst 2 starka linjer och lika mycket i reserv är ju heller inte fel om man lyckas skrapa fram.

Nu är det ännu färre soldater (iallafall svenska) än förra året. Och just kött i linjerna och uthållighet är ju A och O för att bedriva liknande verksamhet.

Man kan ha övat hur mycket IMF man vill, allt skiter sig ändå om "motståndarna" får någon som helst möjlighet att ta ett initiativ...

Posted
När de gäller vattenkanoner så hade norrmännens vattenkanonbil ingen som helst effekt förra året.

Det var intressant att du sa det. Jag fick intrycket att vattenkanonen var en av de saker som vände utvecklingen till KFOR:s fördel. Men jag verkar alltså vara felunderrättad? Hur var det med övriga vapen såsom batongprojektiler och dylikt? (jag vet inte exakt hur en batongprojektil funkar, men enligt de som vet är det nåt slags läskigt gummivapen som tydligen användes med viss framgång i Cagla).

Posted
Man kan ha övat hur mycket IMF man vill, allt skiter sig ändå om "motståndarna" får någon som helst möjlighet att ta ett initiativ...

Amen!

undrar om det inte var den viktigaste läxan från de senaste riktiga upploppen.

det spelar inge roll om lasse i ledet är sjukt grym på olika formeringar och slår av folk på mitten med batongen om man inte är någorlunda på förhand med reserver och avlösningar för att skära av fi och minska trycket ppåå den främsta linjen som måste få avlösning pga utmattning och skador.

Posted

Det var intressant att du sa det. Jag fick intrycket att vattenkanonen var en av de saker som vände utvecklingen till KFOR:s fördel. Men jag verkar alltså vara felunderrättad? Hur var det med övriga vapen såsom batongprojektiler och dylikt? (jag vet inte exakt hur en batongprojektil funkar, men enligt de som vet är det nåt slags läskigt gummivapen som tydligen användes med viss framgång i Cagla).

Från min position i bas-linjen så är de klart att folkmassan lugna sig en liten stund just när vattenbilen var framme.

Vattenbilen körde ett par runder på eftermiddagen.

Som jag minns de drogs sig inte folkmassan tillbaks för ens efter midnatt.

Gummivapnen funkade ganska bra. En soldat i min grupp blev träffad i armen av en sådan. Han fick jävligt ont. Tydligen hade inte pakistanierna lärt sig sikta så bra.. :surprise:

Posted

Jag menar att läget i år är "lättare" pga alla erfarenheter som drogs för ett år sedan. KFOR/FN är mycket bättre med i matchen i år. Kanske ffa när det gäller att kalla in förstärkningar. Dessutom behöver inte allt gå åt h-vete bara för att det endast finns ett svenskt kompani på plats. En del andra länder har också förband ingående i KFOR.

Det finns också en beslutsamhet att inte låta skiten "träffa fläkten". Moral har alltid varit värdefullt i strid/konflikt!

/JE

:banghead:

Guest Free Willy
Posted
-> Free Willy: det låter bra att fältarbetena är i ordning! Jag syftade framför allt på möjligheten att snabbt skapa tillfälliga avspärrningar mha kravallstaket och taggtråd, men numera kanske det även finns permanenta byggen som försvårar för buset? Kan du berätta mer om vad som gjorts?

På linje 1 (Veternik) har man hällt grus i små högar över ytan och dragit concertina upp på kullarna på båda sidor om vägen. T-walls står längs hawk redo för att sättas ut precis som enorma kryss. Linje 1 är kanske inte världens starkaste näste men det är definitivt en flaskhals och en bra plats för fördröjningsstrid. Linje 2 (Cagla) har man inte gjort så förfärligt mycket utan man har slängt upp haski-baskis.

Skyttekompaniet över tillsammans med MNTC med vattenslangar. Det är en teknik man vill kunna använda, men inget som kommer att ske i första hand. Man skulle kunna se det som en lösning för att få lite lugn i massan under någon minut iaf.

I övrigt har det inte hänt särsklit mycket. Inget större har raporterats från Mitrovica eller Kosovo i helhet. Allt är superlugnt! Är det lugnet före stormen? Den som lever får se.

Posted

@Free Willy

Små högar med grus?

Då har det inte hänt så himla mycket på "Ettan" sen Ks09...

Planen var ju att bygga ett mindre fort på platsen men det avstyrdes alltså :D

Hur ser det ut på VCP3 då? Är det fortfarande "skottfältsröjt" från VCP:et och bort förbi Yellow River eller har locals börjat att tippa skräp och jord i små högar igen?

Vilket j-vla jobb det var att fixa till en plan yta på platsen :) (å inte blev det bättre när vi hittade några lik där).

Tur att vi hade Cat D6R...

Guest Free Willy
Posted
@Free Willy

Små högar med grus?

Då har det inte hänt så himla mycket på "Ettan" sen Ks09...

Hur ser det ut på VCP3 då? Är det fortfarande "skottfältsröjt" från VCP:et och bort förbi Yellow River eller har locals börjat att tippa skräp och jord i små högar igen?

Vilket j-vla jobb det var att fixa till en plan yta på platsen :) (å inte blev det bättre när vi hittade några lik där).

Tur att vi hade Cat D6R...

"Ettan" Rustas upp hela tiden. Det förbättras och byggs om högt och lågt. På samma sätt vid vcp 3. Dock ligger fokus ännu längre bort längs rat...containrar m.m.

Posted

Anledningen till att det inte byggts alltför mycket är att det inte tillåts från högre ort. (Osäker om det är högre ort inom KFOR eller på annat håll.)

Haski-baskis ville de inte tillåta längst hawk men det har styrts upp ändå av oss goda svenskar.

Posted (edited)

@BJK

Tiden efter den 17:e Mars 04 så ansågs hotet mot Gracanica vara väldigt högt med tanke på att klostret fortfarande var intakt. På andra ställen så blev ju kyrkorna attackerade och nedbrända.

Bla med det i tanke så ville man "fortifiera" hela Graca.

Antalet flyttade jordmassor och sten räknas i tusentals kubik. Bla så köptes det ca 1000 kubikmeter krossad sten som användes till att fylla Hesco.

Under en tidsperiod av 26 dygn så återställdes nästan alla VCP och OP:n som hade rivits sedan KS05.

@Free Willy

Rat,vid broarna?

:D

H/TPT DRV Spc Fäldt KS09

Edited by Team Member
Guest Free Willy
Posted
@Free Willy

Rat,vid broarna?

Rakt östlig riktining från VCP3 vid en av broarna har man förberett med att ställa ut containrar för att blocka vägen. Det var det jag menade.