blofeld Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Okey, där försvann jag upp på läktaren. Har OPIL, eller vem det nu är, beslutat att det inte ska skickas en skyttepluton till Kosovo? Quote
Harald Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Tydligen så har all leav dragits in i Kosovo o de som är på leav kallas ner med omedelbar verkan!Surt sa räven Leaven drogs in förra veckan och personalen var tillbaka i kosovo redan i torsdagskväll. http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=n...=26848&ncid=285 I övrigt kan jag kan bara stödja vad Blackadder har skrivit. Begäran om förstärkningar till kosovo har avslagits. Endast "vakansuppfyllnad" i form av pebba besättningar. /Harald Quote
GRK-apan Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 OK, vad har ni för källa till dessa elaka rykten? Quote
Fischlet Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 (edited) Vad har ni hört att begäran om förstärkningar har avslagits? Pratade med plutch imorse och han skulle höra av sig till alla under dagen.... Om beslutet har avslagits borde han ju ringt och sagt att det inte blir nåt lr? Edited March 14, 2005 by Fischlet Quote
armywoman Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Hejsan alla! Så här är det enligt SÄKRA KÄLLOR: Fick just samtal från OPIL för knappt 3 minuter sen! Jag är själv en av de aktuella som står på listan för att ev flyga ner till Kosovo på fredag. Det kommer bara att skickas ner 9 man. Samtliga PBV:are. OPIL jobbar för högtryck just nu för att ringa runt till alla som väntar på svar! Så stay close to your phone ... // Armywoman Quote
Born Posted March 14, 2005 Author Report Posted March 14, 2005 Sanbb fråga Armekvinnan, hur länge sträcker det sig? Quote
Fanjunkar´n Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Jag är själv en av de aktuella som står på listan för att ev flyga ner till Kosovo på fredag. // Armywoman Hördudu! Skall inte du vara på S1 på lördag? Quote
armywoman Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 @Born Det enda jag har hört är att det handlar om en 6-veckors period och inget annat. (såvida inte läget ev förändras på plats i Kosovo, men det ger sig ju då... ) @Fanjunkar´n Det löser sig!!! ;) // Armywoman Vidare så kan jag ju berätta att samtliga lappar med info om er som anmält ert intresse nu men som ej åker ner på fredag behålls på OPIL J1 ifall att läget ändras & de snabbt behöver omrekrytera. Så var noggrann med att poängtera ert intresse igen om ni ej kom med nu, så ökar kanske chansen när det hettar till på allvar där nere! Lycka till nu alla som väntar på svar! // Armywoman Quote
GRK-apan Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Där kom samtalet till mig med. Bakåt, bakåt!!! Nu är jag inte glad. 9 man PBV-besättning skickas. Quote
Fanjunkar´n Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 @Fanjunkar´n Det löser sig!!! ;) // Armywoman Oki! Quote
Caprice Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 9 man PBV-besättning skickas. Inte ens det....lade precis på luren och fick reda på att det är en vagnsbesättning som skickas till strivagnen (grrr den platsen var ju min ). I övrigt så var det personal med ledningsfunktion och en mekaniker osv. Je je, det kan ju fortfarande ändras...... Quote
Blackadder Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 I allt elände får man allt beundra vilken koll forumet gemensamt har Det hade varit kul men nåja det kanske går fler tåg Quote
Kn Glock Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Bryt focus! Nya missioner poppar väl snart upp? Kosovo är väl inte prio 1 för alla på detta forum,eller? ;) Quote
Born Posted March 14, 2005 Author Report Posted March 14, 2005 Nja, nu kanske man inte är så sugen på just Kosovo. Det som tilltalade mig var den lite kortare perioden i området, blir så mycket lättare att övertala regeringarna här hemma (Jobb, sambo osv.) Och dessutom hinner man gott och väl tröttna på skitstället efter ca 6 veckor. ;) Quote
BJK Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 Nja, nu kanske man inte är så sugen på just Kosovo. Det som tilltalade mig var den lite kortare perioden i området, blir så mycket lättare att övertala regeringarna här hemma (Jobb, sambo osv.) Och dessutom hinner man gott och väl tröttna på skitstället efter ca 6 veckor. ;) Bättre att komma ut och dyka i svenska vatten i stället för Gracca :P sjön! Quote
Born Posted March 14, 2005 Author Report Posted March 14, 2005 Nja, nu kanske man inte är så sugen på just Kosovo. Det som tilltalade mig var den lite kortare perioden i området, blir så mycket lättare att övertala regeringarna här hemma (Jobb, sambo osv.) Och dessutom hinner man gott och väl tröttna på skitstället efter ca 6 veckor. ;) Bättre att komma ut och dyka i svenska vatten i stället för Gracca :P sjön! Förvånande, inte visste jag om att folk visste att jag dök. ;) Quote
4425 Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 förstärkningen blir hela 9pers. om jag inte fattade det helt fel så va det en stri-grupp Quote
1540lander Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 VILKA är det som åker?? Är det ngn här på forumet?? Jag fick förfrågan från OPIL igår om att åka som C.Strigrp men tackade nej.. //Lander Quote
Fischlet Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 (edited) Uppfattade det också som att det var en strigrupp....... Undrar bara vart de ska med den gruppen..... Det finns väl redan en på ks11 lr? Edited March 14, 2005 by Fischlet Quote
alfie Posted March 14, 2005 Report Posted March 14, 2005 (edited) Uppfattade det också som att det var en strigrupp....... Undrar bara vart de ska med den gruppen..... Det finns väl redan en på ks11 lr? Ja det låter onekligen konstigt, särskilt eftersom stri gruppen redan har 2 gubbar "för mycket" efter de 8 extra som kom ner för 3 veckor sedan... Känner dock att jag har för lite kött på benen om detta då jag inte har någon koll på vilka som kommer ner... Hade varit fint med lite pebbor rullande i AOR:et igen! Edited March 14, 2005 by alfie Quote
Addwiley Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 De senaste uppgifter jag har hört så är det pbvbesättning rakt igenom för att kunna splitterskydda delar av skyyte som inte är det ännu. Reservation för eventuella missuppfattningar från mig... Quote
Blackadder Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 inte över ännu? .... http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,617280,00.html Bombdåd mot Kosovos president En bomb exploderade på tisdagsmorgonen i samband med att Kosovos president Ibrahim Rugova besökte centrala Pristina, skriver AP. Bomben detonerade bredvid en myndighetsbyggnad och i närheten av den konvoj som presidenten färdades i. Enligt uppgifter till nyhetsbyrån AP skadades minst en av bilarna i presidentens följe. En reporter på plats kunde bevittna hur presidenten flyttades från en bil till en annan efter explosionen. Bilen åkte sedan från platsen i full fart. Enligt en polis utlöstes bomben via en fjärrkontroll. Det var omedelbart inte klart om någon sårats i explosionen. Rugova var på väg till ett möte med EU:s Javier Solana när dådet ägde rum. Quote
Born Posted March 15, 2005 Author Report Posted March 15, 2005 (edited) Intrigen tätnar, och jag som just sa till chefen att jag INTE behöver tjänstledigt.. Någon mer som ser starka likheter med hur det såg ut för exakt ett år sedan? Det var mycket fram och tillbaka innan det väl bröt ut. Man kanske skulle försöka ligga lite på förhand den här gången, inte lyckat att vara tok2a igen. EDIT, tillägg. Edited March 15, 2005 by Born Quote
Guest Free Willy Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 Ledsen att jag inte varit inne på ett tag men jag har varit lite upptagen. Tänkte sätta in er lite i vad som händer: På fredag kommer det (som de flesta redan vet) ner 9 personer till den svenska kontigenten. Anledningen är att vi på sök inte har några splitterskyddade fordon mer än EODs SISU. 4 pers kommer anslutas till sök för PBV-tjänst och resterande till strivagn för ledningsfunktioner. I nuläget finns redan en strigrupp, dock med en vagn L1, men i händelse av IMF behövs två vagnar en L2 därav en extra splitterskyddad vagn med personal. Den grupp om 8 man som anslöt för ett par veckor sedan är en STABS/VAKT grupp, mestadels bestående av folk från KS10. Deras uppgift är bland annat att understödja i signal (så strigruppen kan genomföra mer av deras tjänst) samt att understödja i Campvakten eftersom alla fasta uppgifter slukar så jävulskt med folk. C ATK ville även (som forumet redan lagt märke till) ha ner ytterliggare folk iform av en renodlad V/E-plut, dock har detta förslag slagits ner b.la. av chefen SWE COY. Läget i Kosovo är super lugnt. Dock vet vi alla att läget kan förändras blixtsnabbt. Just nu behövs inte mer folk men hettar det till absolut! Dock skulle jag inte vilja ha ner en massa folk som är bittra och less bara för att det inte händer något. Då är det bättre att dessa stannar hemma. Vad beträffar bilbomben så är QRFen ute...mer vet jag inte. Ha d bra. Quote
LK100 Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 Allt hänger på vädret. Så länge det är svalt så kommer de va lugnt. Inga kravaller i allafall. Allt som behövs för oroligheter är vårvärme och en godtycklig utlösande faktor i stil med förra året. Min förenklade syn på det hela B) Quote
Born Posted March 15, 2005 Author Report Posted March 15, 2005 Hmm, 18 grader och solsken på torsdag. ;) Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha... Iallafall över en kortare period, då hinner inte de stridssugna förstärkningarna ledsna om inget händer. Quote
canis Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 Det ska ju *allltid* boxas lite på balkan, såfort våren kommer... Blir majbrasan i år hela Caglavica måntro? Quote
paananen Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 Det ska ju *allltid* boxas lite på balkan, såfort våren kommer... Blir majbrasan i år hela Caglavica måntro? Humor? Quote
Jikan Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 Är det någon som vet vem man kan ringa om man kan/vill åka ? Quote
Blackadder Posted March 15, 2005 Report Posted March 15, 2005 Är det någon som vet vem man kan ringa om man kan/vill åka ? ta detta på rätt sätt.... just nu är det inte aktuellt att ringa någon, ingen förstärkning är på G och ev vakanser ska vara fyllda eller påväg ner. PersUS är just nu inte mottaglig skulle jag tro ;) Finns det lediga tjänster på bat så står dom på mil.se Quote
Recommended Posts