Jump to content

Recommended Posts

• Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
@Krook

"Det finns många familjer men bara en karriär"

Läser dina barns mor detta forum?

:wub:

Jag bara retades ju. :baskerPa:

Jag står inte för det där citatet och jag skulle inte åka iväg nu om jag fick en tjänst på hemmaplan. Eller, kanske...

Men nej, frugan är inte aktiv på forumet, gudskelov

/Krook

Posted

jävla fordonsutb på EN03 som sätter stopp! annars hade man dragit på studs! :baskerPa:

Men man får väl vänta på sin tur antar jag.

Posted
De ringde mig i lördags, de undrade ifall jag ville åka pebbaskytt. När de sa att inryck skulle vara på onsdag så svarade jag nej, och sa att jag fick exakt samma samtal för ett årsedan och hakade då på. fick ett suck till svar.Jag är inte motiverad att åka just nu, men senare kanske. men lite stolt blir man ändå när de ringer och behöver en.

Lycka till ni andra om det blir något.

hur kan du säga nej, det är la hur kul som helst å komma ner när det eventuellt händer nånting.

Jag har mina skäl att tacka nej, klart det hade varit intressant men nu är det som det är. Siktar på en helmission nästa gång istället.

Posted

Fan, inryck på skyddscentrumi Umeå den 11:e april, får ta ett snack med dem imorgon och se om det går att lösa. :/

Posted
Jaha..: Kan bara säga att just nu är man så¨sugen på att åka så man skulle kunna döda för det..

Men även om någon skulle ringa fel (enda anledningen att de ksulle ringa mig) stoppar det civila livet...

Det civila finns kvar.

Kom igen nu. Gör en tredje sväng!

Jag har varit i den situationen och vet precis hur det känns så jag bara retas lite. Förlåt.

"Det finns många familjer men bara en karriär"

/Krook

*SMÅGARVAR* Ja du :/ 6 veckor i missionen hade varit rätt lagom ;-) Man kan ju ta ut årets semester o inte annat ;-)

Posted
Man kanske skulle sätta upp ett beredskapförband med utvalda kompetenser just för såna här tillfällen?

Då skulle ju FM få betala för beredskapen.

Det slipper man ju göra nu. Man tar bara listan och börjar ringa och får ihop folk ganska lätt.

Vecka 8 förstärkte man KS11 med en skyttegrupp och en kock på det viset. Man tog helt sonika och ringde upp KS10-folk och vips så hade man en grupp att skicka.

Billigt!

/Krook

Det var just det jag funderade på......

Man slipper betala beredskapspeng och kan ändå sätta in super-duper snabbinsatsförband, det är ju helt i linje med alla besparingar och neddraginingar inom FM.

Får den här super-duper snabbinsatsförbandet någon extra premie/bonus för att man med så kort varsel utan att ha beredskap sätts in måntro?

Posted
Man kanske skulle sätta upp ett beredskapförband med utvalda kompetenser just för såna här tillfällen?

Då skulle ju FM få betala för beredskapen.

Det slipper man ju göra nu. Man tar bara listan och börjar ringa och får ihop folk ganska lätt.

Vecka 8 förstärkte man KS11 med en skyttegrupp och en kock på det viset. Man tog helt sonika och ringde upp KS10-folk och vips så hade man en grupp att skicka.

Billigt!

/Krook

Det var just det jag funderade på......

Man slipper betala beredskapspeng och kan ändå sätta in super-duper snabbinsatsförband, det är ju helt i linje med alla besparingar och neddraginingar inom FM.

Får den här super-duper snabbinsatsförbandet någon extra premie/bonus för att man med så kort varsel utan att ha beredskap sätts in måntro?

Inte en chans. Sist det blev en sånhär "panikåtgärg" så var tacken för att man ställde upp en indragen och avslutad beredskapsersättning från IA.

Posted

"Varsågod och svälj" som man brukar säga..... B)

Är egentligen inte förvånad att man inte bättre tillvaratar och uppmuntrar den vilja personar har att åka och göra en insats. Men det är synd att det ska behöva vara så.

Posted
Inte en chans. Sist det blev en sånhär "panikåtgärg" så var tacken för att man ställde upp en indragen och avslutad beredskapsersättning från IA.

Det är trist att höra snålheten. Jaja, jag vet... regler är till för att... blaha, blaha.

Det enda jag "fått" av FM är att när vi kom hem från Kuwait i början på november ´91 så fick vi kontraktet hela november ut. Helt utan motkrav. Men det är ju en massa år sedan nu. Håhåjaja! ;-):/

Posted

Det är trist att höra snålheten. Jaja, jag vet... regler är till för att... blaha, blaha.

Det enda jag "fått" av FM är att när vi kom hem från Kuwait i början på november ´91 så fick vi kontraktet hela november ut. Helt utan motkrav. Men det är ju en massa år sedan nu. Håhåjaja! ;-):/

Har för mig att det ärt standard att kontraktet löper några veckor efter hemkomst, dels pågrund av att man inte ska komma hem på söndagen och tvingas sätta igång att jobba på måndagen efter, dels för att FM ska kunna hålla kvar dig i området om något knasar ihop vid överlämning motsv.

Någon som hört ifall regeringen sagt sitt än?

Posted
Har för mig att det ärt standard att kontraktet löper några veckor efter hemkomst, dels pågrund av att man inte ska komma hem på söndagen och tvingas sätta igång att jobba på måndagen efter, dels för att FM ska kunna hålla kvar dig i området om något knasar ihop vid överlämning motsv.

Njaaa antar att det du tänker på är att under anställningen så samlar man på sig ett antal semesterdagar. Normalt ca 20st och då kan man välja om man vill förlänga kontraktet med dessa dagar dvs typ 1 månad eller om man vill ta ut allting eller del av det i pengar direkt. Så det är upp till dig om du vill förlänga kontraktet eller inte.

:ph34r:

Ps. Anställd tom 12/4 för att dricka latté på hemmaplan Ds.

Posted

Hmm, 3 veckor? Vad är nu detta?

Får väl vänta tills dom ringer framåt eftermiddagen. Lite nyfiken är man dock.,

Posted
Hmm, 3 veckor? Vad är nu detta?

Får väl vänta tills dom ringer framåt eftermiddagen. Lite nyfiken är man dock.,

ja som sagt... tror att dom har ganska fullt upp nu på OPIL (av många olika anledningar) menjag hoppas vi får veta mer snart.

/b

Posted

Bildtext från Mil.se

Sent på söndagskvällen började värnpliktiga ringa runt till ett stort antal personer för att rekrytera 30 skyttesoldater för en extra skyttegrupp i Kosovo.

Man blir ju lite tveksam till hur stort ett kompani är om en skyttegrupp är på tretti man!?! :(

Posted

ja som sagt... tror att dom har ganska fullt upp nu på OPIL (av många olika anledningar) menjag hoppas vi får veta mer snart.

Är det därför det dröjer så med alla vakanser dom håller på med att tillsätta ??

Posted
vakt/skyttepluton ny 92 man?

PC

Stf PC

3 grupper a 30 man. :surprise:

Eller så har någon skrivit fel! :P

Det innebär att ett kompani med fyra plutoner har 4x92 man + stab, mao cirka 400 man om staben är 32 pers.... en bataljon motsvarar då i storleksordningen 3000 man med alla kringpersonal, och en brigad bortåt femtontusen man!! Nu jävlar snackar vi!! Man förstår ju helt plötsligt varför det varit möjligt att skära ner antalet brigader i försvaret men uppräthålla god försvarsförmåga..... med dagens räknesätt så motsvarar ju det nya insatsförsvaret omkring trehundratusen man!!! :baskerFN:

....eller så har nån skrivit fel :(

Posted

kan det vara en fint från ÖB..

ÖB -snälla regeringen.. bara en pluton....

Regeringen - okejdå.. en pluton blir väl inte så dyrt.....

Posted
Övningen avbryts

Patron-ur...

/b

AHA!!

Allt var alltså bara en övning för värnpliktiga på S1 som skulle pröva sina sambandskunskaper! Så verklighetstroget!

En av bieffekterna är att ett antal människor tagit tjänstledigt 6 veckor, men va fan...

Ok, seriöst. Whats up??

Posted (edited)

detta var inte en ringa-runt-övning för S1 vpl

Jag kan bara svara för vad jag fått reda på av min chef och det kanske bara gäller oss och det är att vi inte kommer åka så jag har ringt mina soldater o sagt bakåt.

Nio man för att ersätta vakansker vid bataljonen men det är allt....

Ni som ska ha tagits ut som förare och andra enheter än min, er vet jag inte hur det blir med...

Sudan fortsätter enligt tidigare, dvs vi har ingen aning där men inget nej ännu.

Kolla mitt inlägg från tidigare...

/b

Edited by Blackadder