Jump to content

IDF tycker illa om rollspel...

A2Keltainen

Recommended Posts

Posted

Hjälp jag som spelat D&d i flera år! :baskerFN:

Inte nog med det jag har sysslat med levande rollspel och teater också.

Jaha så jag har en svag personlighet.... Det är iaf tur att jag har ett starkt kaffe.

Posted
Tycker dom samma sak om skådespelare tro?

Eller folk som gillar att läsa romaner eller se filmer... :P

Kreativitet + fiktion är farligt, man kan få för sig att världen går att förändra.

Posted

Med tanke på att fd Premiärminister Barak klädde ut sig till kvinna när han eliminera 3 PLO ledare i Libanon för en massa år sedan, så gör ju Israelerna ett misstag om de börjar förringa folk som gillar teater.

Posted
Hjälp jag som spelat D&d i flera år! :huh:

Inte nog med det jag har sysslat med levande rollspel och teater också.

Jaha så jag har en svag personlighet.... Det är iaf tur att jag har ett starkt kaffe.

Hmm... Jag lirar World of Warcraft så ofta jag kan och har funderingar på att börja lajva mörkeralv.

Är jag olämplig som soldat nu? :)

Föressten, är inte lumpen lite som lajv? Man ligger i skogen och krigar mot fi som inte finns. Visserligen är det främst för att man ska lära sej något och inte för skojs skull men ändå...

Läste föressten ett inlägg av en snubbe på ett forum (här eller på luderstorm. Minns inte riktigt) som blev hemförlovad då han i ett samtal med psykologen på förläggningen nämnde att han lajvade och hjärnskrynklaren ansåg därmed att han hade svårighet med att skilja på fantasi och verklighet. Visserligen var han där pga en kortare depression han fick under eller efter GSUn men lajvandet gavs visst som främsta orsak...

Posted
Men inte Delta Force, som av amerikansk militär konstaterats lära in bra stridsbeteende i moderna krigssituationer!! :huh:

Typ Combat mission när man får sin svindyra uberkatt bortskjuten? Det svider ju en hel del :P

Posted

Jag berättade för mönstringspsykologen att jag spelade rollspel, och det var nästan det enda vi pratade om under psyk-förhöret. Det slutade med att hon skrev "mycket bra soldatmaterial" på lappen hon skickade till inskrivningsnubben. Hon tyckte dock att jag var olämplig som befäl. Jag känner inte till hennes exakta motivation till det hela men jag antar att det hade med rollspel att göra.

Personligen så anser jag att rollspel är en verklighetsflykt som vilken annan. Att ha en väl utvecklad fantasi kan ju också hjälpa en del när man står i ett värn mitt i natten och väntar på en B-styrka som inte finns.

Posted

Nu när jag tänkt på saken framstår tanken med det hela solklart.

Man vill att soldaten skall använda sin fantasi och snabbt kunna ta beslut och handla därefter. Han skall ha förmåga att snabbt kunna tackla uppkomna problem och på ett fantasifullt sätt variera sitt agerande. Alltså ett befäl bör ej vara fantasi lös, ha förmåga att snabbt tackla uppkomna problem och handla därefter. Detta nämns i texter från FM upprepade ggr.

Att nu släppa in rollspelare i FM äventyrar hela den hirakiska uppbyggnaden, bestående av stelbenta byråkrat officerare med total avsaknad av fantasi eller handlingskraft, och är ett stort hot mot deras aktoritet. Detta kan därför ej tillåtas.

En soldat skall ej tänka själv och enbart kunna handla i ett exersis mässigt förfarande och på order av sin chef..... Den sk tyska modellen där man eftersträvande soldater som kunde agera självständigt i svåra situationer är helt förkastlig och ett hot mot Yoff kåren. Detta då det är ett hot mot förbands moralen om vpl befäl uppvisar egenskaper som överstiger stambefälets. :P

Ok bli inte upphetsade nu. Lite retsam ironi behövs ibland ;)

Posted

Det var som... på tolkextramönstringen verkade psykologen mest tycka det var intressant att jag spelar rollspel och lajvar. Hon sade t.o.m. att det ju kunde vara bra i t.ex. fångförhörsövningar. Ångrar nästan att jag valde bort det, det kunde ju vara kul att spela värsta sadisten och skrämma slag på stackars förhörsoffer :dong:

Vid den vanliga mönstringen sade jag dock ingenting om det - jag får erkänna att jag var lite paranoid för att hamna hos en psykolog som t.ex. läst De övergivnas armé, vilket ju skulle kunna påverka dennes bedömning ganska rejält (för er som inte läst denna bok så kan jag rekommendera den, det är en "avslöjande" bok om rollspelskulturen som lockar till många skratt...).

Det finns ju rötägg som spelar rollspel... men sådana finns det överallt, och de blir förhoppningsvis bortsållade oavsett vad för hobbies de har.

Posted
Vid den vanliga mönstringen sade jag dock ingenting om det - jag får erkänna att jag var lite paranoid för att hamna hos en psykolog som t.ex. läst De övergivnas armé, vilket ju skulle kunna påverka dennes bedömning ganska rejält (för er som inte läst denna bok så kan jag rekommendera den, det är en "avslöjande" bok om rollspelskulturen som lockar till många skratt...).

Vem blir först att svara rätt på denna fråga (och utan att fuska genom att googla)?

Vilken känd svensk TV-personlighet gjorde under 1980-talet ett TV-program om hur hårdrocken förstörde ungdomen, ett program som bland annat innehöll guldkorn som när han sa att hårdrocksgruppen "W.A.S.P.":s namn betydde "We Are Satan's People", eller som han uttalade det "Viiii aaarrrr saaaatanns piiiipåll?

:D

Lajvare:

http://xnguyen.com/Misc/RPG_Nerds.mpeg

Samma film, fast i slow motion och med Bon Jovi's "Blaze of Glory" som soundtrack:

http://www.sportlounge.net/ltoh/MegaDorks.wmv

Samma film, fast med specialeffekter och soundtrack av Slayer:

http://members.cox.net/cowicidespacefour/cowddmovie.swf

När jag ser hur de springer omkring och skriker "Lightning bolt! Lightning bolt!" så får jag ökad förståelse för IDF. :P :D

Edit:

Spegel av filmerna ovan:

http://83.227.192.52/soldf/movies/larpg/original.mpg

http://83.227.192.52/soldf/movies/larpg/bon_jovi.wmv

http://83.227.192.52/soldf/movies/larpg/slayer.swf

Posted

Sivert"lätt distraherad" Öholm?

Tror det var han som var programledare, han frågade ut OKEJs chefredaktör inte sant?

Posted

Tror det var han som var programledare, han frågade ut OKEJs chefredaktör inte sant?

Rätt, det var Öholm. Däremot så minns jag inte om OKEJ:s chefredaktör var där. Jag skulle verkligen vilja ha en kopia av det programmet. :D

Posted

Rätt, det var Öholm. Däremot så minns jag inte om OKEJ:s chefredaktör var där. Jag skulle verkligen vilja ha en kopia av det programmet. :D

Det var Anders Tegnér som fick svara på herr Öholms frågor. Om han då var reporter eller chefsredaktör på Okej låter jag vara osagt.

Posted

Kunde vara intressant att se hur många 'aktiva' eller f.d. rollspelare som finns bara här på forumet, eller? Jag börjar:

1

Posted

3

...men jag tror att det kommer att bli många fler, vilket kommer att resultera i bannor från BlåGul för att det ligger i fel tråd... för att inte tala om att det ligger i Luckan.

Optimist - Javisst!

Posted

Ja jag vet ju inte hur man gör sånna där stora fina siffror så jag svarar bara "SÄXX"

Har inte lajvat på några år nu men man är väll tvungen att sticka iväg snart igen så att man inte har lärt sig ett icke existerande språk i onödan :baskerPa:

Posted
Har inte lajvat på några år nu men man är väll tvungen att sticka iväg snart igen så att man inte har lärt sig ett icke existerande språk i onödan :D

Kanske på Dragonbane?

Visserligen får du nog inte tala det språk du lärt dig men å andra sidan kan du kombinera ditt lajv- och militär-intresse med tanke på att det äger rum på ett av Sveriges största övningsfält uppe i Älvdalen (vad det nu heter). Verkar inte som svenska försvaret delar israelernas syn på rollspelare. :angry:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...