Jump to content

Recommended Posts

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Benämningen "C1" är en gammal beteckning för Daglig Dräkt 1 (numera Daglig Dräkt), C2 var benämningen på Daglig Dräkt 2 (numera Vardagsdräkt). Med andra ord är inte C1 ett plagg, utan en ålderstigen benämning på en "komplett uniform".

Daglig dräkt består av olika plagg beroende på personalkategori.

Att "sy märken på sin C1:a" är ungefär som att påstå att man ska reparera sitt pansarskyttekompani. Folk fattar vad man menar, men det är inte helt korrekt.

Posted

@ AdamKalle: "M/68KA användes tämligen flitigt. --- Hur såg den ut egentligen?"

M/68KA. Hur den såg ut? Kort: För djävlig. Men den var tämligen populär eftersom den väl var den första som på sommaren fick bäras med kortärmad skjorta, öppen i halsen tom. (Skjortan var i poplin - puh!) Den var väldigt grön. Och färgen var gräslig! Grön skärmmössa (jag minns ingen båtmössa), grön skjorta, grön slips, grön sjöjacka, grönt byxbälte, gröna byxor, gröna strumpor och, nej inte gröna skor. Men om jag inte minns fel, var det tillåtet med BRUNA skor... Brrrr. Som sagt, för jävligt såg det ut.

@ Vargas: Jodå, alla hade vi vapenrock m/87 KA i början, men det var många - särskilt - YO som redan då körde med innerkavaj m/48 eftersom den var tillåten. Sedan byttes det på 90-talet, men gick väldigt "successivt" dvs långsamt...

:lol:

Posted
Tillkommer:

m/37 (m/23 där ståkragen tagits bort och ersatts med nedvikt krage)

m/96 (omdöpt m/60 eftersom den senare avskaffades i reglementet innan ersättning fanns i tillräckligt antal)

/P

Fråga på det: Heter den 96 eller 95? Jag har ingen aning, (eftersom den inte heller finns i UniR 2003 så frågar jag här) men samtliga jag hört prata om denna "underbara" skapelse kallar den för 95:an. Vilket är rätt?

I CerR 8 benämns den som m/95

(Lt P,Mar 7 2005, 18:52)

Visst är det 95, flottiga feta fingrar bara.

Tack, då vet jag. :/

Posted
Bara undrar, vilka uniformer har användts inom svenska och amerikanska militären? Jag undrar även vilken modell som används just nu av amerikanska militären!

Ska se om jag inte kan hitta lite om amerikanska uniformer åt dig, är det nån speciell gren du vill veta mer om, eller tidsperiod? Räcker det med de senste tvåv tre uniformerna?

Posted
Vinter, det var exakt de bilderna jag hade i tankarna, bra jobbat! :baskerFN:

Jag gillar dom bilderna, dom ger en bra bild av Marinkårens uniformer ;)

Posted
Jag gillar dom bilderna, dom ger en bra bild av Marinkårens uniformer ;)

Hunden med egen uniform och gradbeteckning var ju klockren. :)

Posted

Bättre på många sätt, strykfri, minst lika slitstark som ripstopvarianten av BDU, lite tunnare än den äldre varianten av BDU utan ripstop, skönt då man oftast vistas i varmare klimat. Bättre benfickor med resår i mynningen, ärmfickorna bra idé eftersom man annars lätt har brist på fickor, lite svårt att komma åt kroppsfickorna med skyddsväst påtagen. Snedställda bröstfickor, lättare att komma åt om man nu tvunget måste gräva i dem under västen. Fack för skumgummiskydd åt armar o knän a la svensk byggarbetare, har aldrig sett dem användas i avsett syfte men tanken är väl god. Färghållfastheten är ung samma som tidigare, bleks i sol o tvätt men det går an, stör mig inte. Emblem sydda istf påstryknings med strykjärn, minskar risken att man klantar till det, den gamla tekniken var omöjlig att fixa om man klantat sig. Känns möjligen något större än den gamla om man har samma storlek, tror de sitter lösare över lår etc. Passar till bredare bälten än tidigare, hällorna något större. De tog bort de två nedre fickorna på kroppen men satte dit ärmfickor så samma antal fickor som tidigare. De nya kängorna gillar jag, både de för kallt blött väder med goretex och de andra, ökendjunelkängorna, båda är lättskötta, vet inte hur de skulle fungera i Sverige, Balkan etc men där leker vi inte just nu. Hoppas på studiebesök nån dag! :dribble:

• 3 weeks later...
Posted

Förutom de tidigare nämda uniformerna så lär det ha funnits två föregångare till m/10 också.

Fältuniform m/03 för Positionsartilleriet.

Fältuniform m/06 för Armén.

Vad jag vet har jag inte sett någon av dem i verkligheten, men de skall ha varit gråa båda två.

Modell 1906 blev snart ändrad till m/06-10, och sedan kom m/10. Modell 1910 är den med trekantig hatt som man ofta ser Landstormen klädd i på gamla fotografier. Men innan Landstormen fick m/10 så hadde de någon typ av överdragsuniform av grått linnetyg.

• 11 months later...
Posted

Nä, antingen är det blixtljuset eller så är den färgad.

Om du tittar på de delar av insidan som syns så är dom betydligt grönare.

m/69P hade samma färg som m/59.

The Swede :/

Posted

Stämmer... jag skymtar nå´t mörkgrönt. Tack, Swede!

Knepig färg; synd om den är färgad så´n. :dribble:

Posted

Stämmer... jag skymtar nå´t mörkgrönt. Tack, Swede!

Knepig färg; synd om den är färgad så´n. :dribble:

Jag gissar att det är en av de sena 69:or som syddes upp i Nomex och var brunare i tonen. Sannolikt har blixten tagit fram det bruna ytterligare.

Posted

HV hade väl m/41 överdrag som uniform under och efter kriget som uniform. Sedan undrar jag inte om det har funnits en m/40 också som var en ännu enklare mundering?

Posted
1987-

Marinblå permissionsuniform m/87 KA införs.

Vpl bär enkelknäppt kavaj med gradbeteckningar på axlarna.

Officer bär dubbelknäppt kavaj med gradbeteckningar ("lökar") placerade likt flottans.

Den heter innerkavaj m/48

Varför fick inte KA bussarong och blåkrage m/48 till meniga och underbefäl. De kunde haft grön blåkrage istället, för att skilja flottan och amf åt.

En klåfingring person på hkv försökte ta bort flottans blåkrage, råbandshalsdukarna hann slängas, men han fick så vackert köpa nya. Skepparkavajen var visst i fara uinder m/87 systemet också men den räddades. ÖB skulle bara våga röra min skepparkavaj (innekavaj m/48) i sin likritkning av FM.

Posted
Jag gissar att det är en av de sena 69:or som syddes upp i Nomex och var brunare i tonen. Sannolikt har blixten tagit fram det bruna ytterligare.

Tänkte något liknande eftersom gamla flygstridsdräkter och jacka m/85ff ofta får en brun färg, dessa ska dock vara i bomull.

Posted

Enligt UniR FM 2003 är även flygdräkterna (87 och 97) av nomex III, fast personalen som använde dem menade att de var av bomull och brann hur bra som helst, men det kan förstås varit någon av de tidigare varianterna. Isolerdräkten verkar annars inte blekas lika mycket.