Jump to content

Vilka har fått ut aktiva hörselkåpor?


jesse46s

Recommended Posts

Skulle vilja få en bild av hur många förband som har kvitterat ut aktiva hörselskydd. Har själv fått höra att det är en bristvara, men på andra håll verkar det inte vara så.

Samtliga IP i LGG har fått ut sex stycken att använda tillsammans med RA Motorola.

Link to comment
Share on other sites

Har sett dom på yoff och vissa hv män som har fått dom som ett slags tack för att dom har gjort något för högre officerare.

 

Jag vet en som har fått dom för att han fick problem med hörseln under en övning.

Vi var lovade att få comtac förra året men det frös inne som så mycket annat som en viss rundlagd major på lgg har med att göra...

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om det finns något beslut på att all i HV ska få Comtacs ? Tycker att det vore självklart att alla skulle ha fullgoda hörselskydd vilket jag inte anser proppar är. I lumpen var risken för hörselskador något som togs på största allvar men i HV så verkar det vara lite si och så med den saken. Vad som är konstigt är att på en övning där vi övade tagande av objekt så fick vi order om att inte ta av comtacsen vi fått låna annat än på order. I annat fall skulle övningen avbrytas. Därimot på basicen senast så var det ungefär "där har ni proppar, ta om ni vill ha". I mina ögon en märklig skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Vår IP har Com Tacs sedan några år tillbaka, dock räknas dessa som "bataljonsresurs" varför de ligger på förrådet mellan våra övningar/skjutillfällen.

Link to comment
Share on other sites

eftersom jag inte längre har kontakt med insatskomp bohuslän/dal kan jag inte svara för hur de har eller inte har fått.

 

men för oss andra som köpt eller fått tilldelat så råder det upprorsstämmning mot de j-a nötter som har stulit comtacen som fanns centralt på skredsvik.

 

nu skall faktiskt vissa av mina favorithatobjekt anklagas för försummelse i detta fall.

lämnar man ut comtac i låda, och får tillbaks låda med något grönt i, utan att kontrollera om det är ett par comtac, eller om det är försvarets gamla peltorlurar modell hopvikbar från 80-talet.

 

och sedan när man nästa gång upptäcker att stölden har inträffat, inte följer upp den, utan bara slår ifrån sig och skyller på stöldbenägna HV-män, då skall man fan inte ha tjänsten kvar som KVM eller mtrl-ansvarig.

 

dels finns det inga comtac att använda vid övn, vilket är den officiella varianten, sedan anklagas alla som i mitt fall köpt egna comtac, eller som i vissa andra fått ut dem pga hörselskador av varrierande slag.

hur länge skall man behöva släpa med sig kvitto eller rekvisition för att någon annan inte kan hålla reda på sina prylar.

dessutom har jag tyvärr en personlig ursäkt, i form av noll timmar under 04, pga inkompetenta chf:er idioti.

 

i detta fallet skyller jag lika mycket på de tomtar som går omkring i bland jaktlaget med våra comtac, som på de befäl och ansvariga som inte ens kan klara av att fixa en lista där alla som får ut hörselskydd vid övn skriver på att man är personligen skyldig för om man slarvar bort dem.

 

så funkar resten av försvarsmakten, men det har jag många gånger tvivlat om tomtarna på "den skyddade verkstaden i berget" verkligen tillhör.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Ni inom Hv som har fått "aktiva" hörselkåpor, är det verkligen ComTac ni har fått!? Vi hade ett gäng Peltor SoundTrap för lån vid vissa tillfällen.

 

Dessa SoundTrap var iofs skit, då det enligt uppgift var en snabbupphandlad pryl. Man hade inte specat att de skulle utsättas för en del fukt (=svett), vilket innebar att kretskorten inte hade nå´t skydd, vilket i sin tur har inneburit att många har fått kortis.

 

Så har ni fått ut SoundTrap, se till att hålla dem torra. Att skyddslacka kretskortet själv är väl kanske inte nå´t man ska göra om inte är rätt van att greja med elektronik!? Självantädning vid avsaknad av M-nr på lacken är väl kanske inte troligt men, det kan ju vara upplagt för generalfel om man smetar på första bästa lack.

Link to comment
Share on other sites

Ehrm handlar inte den här tråden om hörselskydd i hemvärnet? Det var iaf den uppfattning jag fick...alla GU-förband har väl aktiva kåpor?

Inte överallt i flottan men i fält och på skjutbanan var väl inte där vi spenderade mest tid heller... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...