Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

• Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Forumsledning
Posted

ooooh weaponsmeck undra vem som tog den platsen .. ooiiioooiiiuuuu .... /me tittar på div. göteborgspatrask på forumet. :P

Posted

Fick nyligen brev från min Plutch på skytte KS13, där det stod att samtliga rekryterade till plutonen var "förstagångsmissionare" förutom en.

Med ett intellekt på högre än 0 kan man då räkna ut att det är första för mig också, tänkte bara slänga ut frågan i etern och se hur folk reagerar.

- Hur ser ni på en hel pluton "pinkys"? (jag utgår från att min pluton är någotslags "test" inför det som komma skall.)

Erfarenheter, tankar mm mottages varmt. Jag själv är skeptiskt...

//Animal Mother

Posted (edited)
Fick nyligen brev från min Plutch på skytte KS13, där det stod att samtliga rekryterade till plutonen var "förstagångsmissionare" förutom en.

Med ett intellekt på högre än 0 kan man då räkna ut att det är första för mig också, tänkte bara slänga ut frågan i etern och se hur folk reagerar.

- Hur ser ni på en hel pluton "pinkys"? (jag utgår från att min pluton är någotslags "test" inför det som komma skall.)

//Animal Mother

Ställer mig frågande inför detta.... Känns bra att ha några eller någon i gruppen som varit ute tidigare. Bra att ha någon att fråga och det känns tryggt..

Edited by Johansson I5
Posted

Vet minst en handfull från 10:an som ska ner på 13............. måhända att ni inte hamnar på samma plut.

Posted

Jag är också pinky när det gäller utlandet men kan nog erkänna att jag hade inte velat åka utan en rutinerad Gruppchef...blir mycket lättare då. Tycker jag iaf. en blandning är det bästa enligt mig...

Posted

Jag känner en person som ska med på KS13 och som har 14 missioner i bagaget så nog finns det yxor med som drar upp snittet något. ;)

/D

Posted

//Animal Mother

Blandat är bäst, enligt mig.

Erfarenhet blandat med nya tankesätt brukar ge det bästa resultatet.

Jag tycker mig se det inom de flesta enheter.

/Krook

Posted (edited)

//Animal Mother

Håller väl med de flesta om att en blandning är bäst. Det beror ju också mycket på vilken nivå plut c lägger det hela på.

Av egen erfarenhet kan jag ju säga att ett GU stuk får de flesta yxor att gå i taket och dålig stämning skapas. Ett GU stuk med bara nymuckade kan ju faktist funka...

Personligen skulle jag inte vilja vara den som är ensam yxa på en pinkypluton, låter som den snubben/damen kommer få dra ett tungt lass...

Edit: ang vem som blandar pinkydrinken torde svaret vara givet: Den som av "någon" anledning inte behöver dricka den...

//Alfie - Leg gammelyxa med rätt att genomföra pinkyceremoni!

Edited by alfie
Posted

ska oxo ligga på "pinkey plutonen" som stlfC psk grupp.

ja litar på utagningen då det är min gammla löjtnant (stlf Plutonchef) tilsammans med plutCefen som tagit ut oss. :)

ja e oxo pinkey om inte det framgick. :P

ska iaf bli kul att träffa alla om en dryg månad.

Posted

med andra ord blir det med största sannolikhet en pluton med ja-sägare, men jag kan ju ha fel.

Jag tror att man måste ha ett par st som varit ute tidigare för att saker ska gå lite smidigare och att man inte ska uppfinna hjulet igen. Men som med allt kan man inte dra alla under samma kam! Lite ålder brukar alltid vara bra.

Posted (edited)
med andra ord blir det med största sannolikhet en pluton med ja-sägare, men jag kan ju ha fel.

Jag tror att man måste ha ett par st som varit ute tidigare för att saker ska gå lite smidigare och att man inte ska uppfinna hjulet igen. Men som med allt kan man inte dra alla under samma kam! Lite ålder brukar alltid vara bra.

Precis, sen är det en del andra saker att tänka på, i mitt tycke är en bataljon som bäst c.a en månad innan hemrot. Alltså när samtliga varit i missionsområdet c.a 5 månader minst. En blandning är att föredra därför att:

En soldat med erfarenhet vet tex VAD man ska titta efter på diverse patruller. Denne ser på saker med andra ögon än en pinky

En soldat med erfarenhet känner till seder och bruk redan vid övertagande av AOR, det gör INTE en pinky.

En soldat med erfarenhet är äldre = har mer livserfarenhet än en pinky. Självklart finns det äldre pinkys, men oftast är det så, sen kan man vara gammal både fysiskt & mentalt...

Nej, jag skulle ALDRIG åka på en bataljon om min pluton bestog av enbart pinkys, no offense...det finns utmärkta soldater som inte varit ute tidigare men erfarenheten är jätteviktig.

Sen blir ofta en yxa den som ser till att de psykiska delarna på Mazlovs trappa uppfylls i inledningen av missionen för de övriga i gruppen.

Så därför sänder jag härmed en hälsning till ansvariga regementen för framtida US bataljoner: Rekrytera soldater med en lagom mix av erfarenhet, lagom blandning kan vara att minst Gruppchef samt en till per grupp har varit ute tidigare.

OM era officercare nu är så fega att dom inte törs rekrytera yxor pga av olika anledningar så BEORDRA!

Jag är rädd för att det finns officerare som är rädda för att ha yxor i sin pluton då dom själva saknar den erfarenheten.

//Lander

Edited by 1540lander
Posted (edited)

Ingen fara Goran! Sitt ner i båten, jag ska sträva emot för allt jag e värd!

Edited by Gollum
Posted (edited)

Ingen fara Goran Sitt ner i båten, jag ska sträva emot för allt jag e värd!

Då blir du nog avskiljd och hemskickad p g a attitydsproblem....... :P

Edited by Kimster
  • 6 months later...
Posted

På bilderna från KS13 medaljceremoni ser det ut att vara blandat mörkblå och svart basker, alla dock med baskertecken m/02 för armén. Stämmer detta?

Posted
På bilderna från KS13 medaljceremoni ser det ut att vara blandat mörkblå och svart basker, alla dock med baskertecken m/02 för armén. Stämmer detta?

Stämmer säkert jättebra, P4 satte upp KS13 så det var en hel del vid nedrotation som hade pansarbasker istället för utlandsstyrkan.

Rätt? Fel? Tja, säg det. Vem bryr sig egentligen?

/Håkan

Posted

Stämmer säkert jättebra, P4 satte upp KS13 så det var en hel del vid nedrotation som hade pansarbasker istället för utlandsstyrkan.

Om det är rätt eller fel skiter jag i, även om likformighet är snyggt.

Jag undrade främst om det var någon uppdelning mellan t ex CSE och skyttekompanierna eller mellan de som var pansarutbildade och de som inte var det.

Posted

Om det är rätt eller fel skiter jag i, även om likformighet är snyggt.

Jag undrade främst om det var någon uppdelning mellan t ex CSE och skyttekompanierna eller mellan de som var pansarutbildade och de som inte var det.

Med risk för att klampa någon på tårna här så uppfattade jag det som att indelningen var högst personlig. Egen prestige kanske avgjorde en hel del. "Tror" inte att kompani/kontingentschef gett ut någon order om att det skulle göras någon indelning...

Som sagt, har jag fel så har jag fel..

/Håkan

Posted

/Håkan

Gäller inte UniRFM även KS13? Min uppfattning är att US bär armébasker annars fel.

/Johan

Posted

Glöm inte att vissas baskrar har blekts av solen.

Men för guds skull släpp detta ämne i den här tråden. Det finns andra trådar för sånt!

/Krook

Posted

/Håkan

Gäller inte UniRFM även KS13? Min uppfattning är att US bär armébasker annars fel.

/Johan

ryktet säger att C ATK blev sur över någon omslags bild på en militär tidning.

det var en brud på framsidan som körde "lite egen gear" smock vapen rem osv...

han ville visst styra upp KS13, soldaten tillhörde nämligen dom så det hänger kanske ihop med basker användandet soldaten hade även egen mössa :lala:

Posted

/Håkan

/Johan

ryktet säger att C ATK blev sur över någon omslags bild på en militär tidning.

det var en brud på framsidan som körde "lite egen gear" smock vapen rem osv...

han ville visst styra upp KS13, soldaten tillhörde nämligen dom så det hänger kanske ihop med basker användandet soldaten hade även egen mössa :lol:

Ja jag tänkte det när jag såg den bilden: "hur fan släpptes denna tidning genom korrekturen?", för det vet ju alla som har haft sina duster med C ATK att:

*Smock är vigt åt lösnäsor. :Malaj:

*Olles brorsa är nånting andra vinternationer som tex. finland bär - inte sverige. En stukad tygbasker erbjuder lika fullgott skydd mot vind och väder som en stickad yllemössa. Dessutom är det löjligt med mössa, vet ju alla sen grundskolan.

*Palestinasjalar och dylikt är nåt som bergspartisaner har på sig, spelar ingen roll om det har delats ut halsdukar eller ej och det är -20 i luckan. Det sticker i ögonen på "många".

*Egna vapenremmar är också bara nåt påhitt av PX killar och förvirrade soldater som inte begriper storheten i en för kort läderrem från -77 som är lagad med ståltråd. Begreppet "slingad" är nåt amerikanskt påhitt ämnat att bryta ner våran svenskhet.

Så frågan var berättigad. Men tydligen så var det inte godkänt. Förmodligen ryker det en del huvud på insats och försvar just nu. Huka er alla pinkys runt om i världen.... eran "kittning" har just blivit ännu mer begränsad.