Jump to content

Recommended Posts

Posted
jo, det är min uppfattning också...

dock verkar det som om FMLOG inte hängt med riktigt i svängarna och insett att HV numera har högre prio än GU förbanden (Bara US har högre än prio HV), iaf är det väl så det är sagt...

vad FMLOG i det läget BORDE göra är att säga till det GU förband som begär ny materiel att "Vänta tills vi har lämnat ut allt till Hemvärnet först" (och i vilken tidsepok lär det hända?)

Fick en gång i tiden en utförlig förklaring till varför det tar så f-d tid att få ut prylar till Hv, stort som smått. Det var helt enkelt att om det inte fanns på behovsatt för förbandet ifråga så fick man det inte. Och gången för att få det behovsatt var låååång! På den tiden var Hv också ett prioriterat förband men det hjälpte liksom inte; var det inte behovsatt så skulle man bara inte ha det och så verkar det vara fortfarande (detta var för drygt 5 år sedan när jag var kvm). :/

Posted

Att få ut saker som inte står på U-lista är ju svårt, om inte omöjligt annat än som kortttidslån. Fast det gäller alla.

Men vilken utrustning som står på U-lista är det ni inte fått ut?

Posted (edited)
Att få ut saker som inte står på U-lista är ju svårt, om inte omöjligt annat än som kortttidslån. Fast det gäller alla.

Men vilken utrustning som står på U-lista är det ni inte fått ut?

Jag slutade i Hv 2001 så idag vet jag inte. Jag ville bara belysa svårigheten att få till stånd nå´n ändring av RU (åtminstone i den MD-gruppen jag tillhörde då...). Jag är den förste att skriva under på att man inte skall ha mer än vad man behöver för uppgiftens lösande.

Ett exempel från det sena 90-talet: vi fick ut en handfull, gamla stridsselar. Utdelningen avbröts pga att större delen av partiet möglat/ruttnat bort... Återupptogs inte under min tid som kvm. Hur det är idag kan jag inte svära på. Förhoppningsvis bättre?

Edited by Fanjunkar´n
Posted
På din MD-grupps (nuförtiden utb.-grupp) SFD delas det inte ut materiel som möglar/ruttnar...

Nä... de avbröt ju utdelningen och det var sent 90-tal så jag uttalar mej inte om nutid. Och ja, anledningen var att skiten legat o möglat bort i ett utkylt/läckande mobförråd.

Posted

De enda två saker jag verkligen gnäller på FMLOG om är hjälmunderlag och marschkängorna eftersom vi ska få ut dom men det inte sker. sedan att vissa vill ha SV2K för att "det står det i papprena för IP" har jag ingen förståelse för alls. Behovsstryning säger hjälm och bärutrustning, inte vilken typ. Att man får när det blir tillgägnlgit är OK. Dock gilar jag inte när det förstörs prylar vi behöver, elelr att man väntar av skäl som kan hänföras till FMs korkade ekonomisystem.

• 3 years later...
Posted

Det nya, centraliserade och gudabenådade FMLOG fortsätter med sin utomordentliga perfekthet (denna gång i Berga).

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3707929.svd

När Lew gjorde lumpen hade han bara en uniform, dock kunde man ikläda sig overall/fysställ för att gå och byta den tidigt i ottan. Kängans otroliga värdelöshet råkade Lew ut för senast igår när hans stridsparskamrats känga separerade från sin sula. Advokat är inkopplad för att lösa vårdnaden över skosnörena.

Posted (edited)
Kängans otroliga värdelöshet råkade Lew ut för senast igår när hans stridsparskamrats känga separerade från sin sula. Advokat är inkopplad för att lösa vårdnaden över skosnörena.

(Vinter?)känga 90? FMLOG kan man med rätta beskylla för mycket; men att prylarna är kassa från start, är väl egentligen inte deras fel?

Edit: Btw; lagades dojan med tejp i silver och grönt?

Edited by Knekt
Posted

Ja, förutsatt att det tidigare "överskottet" på uniformer inte bränts/sålts . (vilket troligen är fallet)

Posted
Ja, förutsatt att det tidigare "överskottet" på uniformer inte bränts/sålts . (vilket troligen är fallet)

Förklaringen jag hört är att de inte riktigt har koll på mtrlen nu när allt flyttas till Arboga...

06-07 hade soldaterna 2 uniformer, men året efter bara en. Och redan där faller teorin med centralförrådet. Fanns inget centralförråd tidigt 2008 när första enuniforms vpl-omgången ryckte in.

Posted

Första gången jag hörde talas om brist på nya uniformer var runt 2004/2005, så bristen borde inte vara mindre nu 4 år senare

Posted (edited)

Jag undrar hur FMLOG tänker ibland.

Nytt förråd i Arboga, beställningsstopp i Göteborgs TSF.

Det innebar att när jag skulle byta kängor för ett tag sedan så hade dom inte marschkänga i min storlek, det innebar att jag fick ut vinterkängor.

Kröp runt i skiten i 3 timmar den dagen. Några dagar senare när det återigen var dags att dra på grönläderna så hade båda sulorna släppt i hälen.

När jag byter kängorna igen så frågar jag när jag kan få ut marschkänga. "Tidigast april 2010".

Så det kommer väl bli många vändor till TSF nu i vinter för att byta kängor.

Jag :surprise: FMLOG

edit: Stavfel, belönar mig med 20 böjsträck.

Edited by Swedberg
Posted

var ju vissa delar av nbg08 som fick vänta upp till 7 månader, för att få ut 2 M90 FU också.

M90L fick man inte byta under beredskap, gick de sönder fick man sy ihop dem själv.

gällde även de anställda utanför nbg också.

Posted (edited)

@Knekt:

Kängan moddades till den berömda militära standarden "D&G Greenstripe". FMLOGs ansvar är väl snarast att se till att kängor från 90-talets mitt inte ska ut på förband (hur personbilar i FM är från 1996?).

Som sagt genomförde jag själv värnplikten i ett styck uniform som byttes på förråd tidigt/sent på arbetsdagen. Anledningen till att vi endast fick ut ett styck uniform var enligt uppgift att A9 just flyttat upp till Boden (vilket man förhoppningsvis visste innan inryck, men det är ju så jobbigt att göra sitt jobb ordentligt).

FMLOG - Sämst på det som de gör.

Edited by 903Lew
Posted

M90 uniformer borde det väl finnas mängder av? Eller har någon kommit på den briljanta iden att göra fjärrvärme av uniformerna? Det är trots allt en persedel som introducerades under invasionsförsvarets tid.

Posted
M90 uniformer borde det väl finnas mängder av? Eller har någon kommit på den briljanta iden att göra fjärrvärme av uniformerna? Det är trots allt en persedel som introducerades under invasionsförsvarets tid.

Själva invasionsförsvaret hade knappast Mobat i M/90 snarare M/58 och ak4.

2005 var det sådan brist på uniformer att delar av utlandsstyrkan övade i uniformer som skulle slängts för länge sedan för att inte slita ut "missionsuniformerna" som inte heller fanns i tillräcklig omfattning.

Posted
FMLOGs ansvar är väl snarast att se till att kängor från 90-talets mitt inte ska ut på förband (hur personbilar i FM är från 1996?).

Någonstans har jag sett en specifikation på vad 90-kängan skulle klara, men jag har glömt var jag hittade den. Hur som helst skulle de tåla förvaring i mobförråd ett antal år, följt av en viss tids användning. Om jag minns rätt skulle dämpningen i hälen hålla i cirka 100 mil. 10-15 år i mobförråd är antagligen inte för lång tid, men om de varit ute på trupp hela den tiden lär de vara slut.

Det värnpliktiga idag som har 90-uniformer av modell tidigt 90-tal utan förstärkningarna längst ner på byxbenen.

Folkabussar från 90-talet finns också i ganska stora antal.

Posted

vad gäller 90kängor som fick ju en massa par kasseras för ca tre år sen.

hörde en siffra på 500.000 men den låter hög.

de hade lagrats fel och hade börjat ruttna helt enkelt.

lite fria spekulationer:

det är inte så att man just nu håller på att bygga upp inför div uppdrag nästa år?

det skall ju behövas runt 2-3000 man ur "militären" till ett visst bröllopp nästa sommar?

och man vill kanske i kläda dessa någorlunda fräscha uniformer?

att det sedan skall igång en battlegroup också kan ha lite med saken att göra?

Posted

jag va ner till förådet och skulle hämta ut västen det var inga problem sen var det mössan och då fanns det inte några storlekar så nu har man kvar den gammla m/59 på huvudet.

man är nog väldigt less på att komma i sista hand när allt är slut.

min m/90 jacka är lite trasig och den försökte jag lämmna in så jag fick en annan men det ble njet direkt eftersom dom inte hadde några på lagret..

få se när man får det resterande av 90 systemet som är till den personliga biten..

Posted
@Knekt:

Kängan moddades till den berömda militära standarden "D&G Greenstripe".

Då stod jag nog bredvid och beundrade tejpen.

FMLOGs ansvar är väl snarast att se till att kängor från 90-talets mitt inte ska ut på förband (hur personbilar i FM är från 1996?).

Frågan är om de är så gamla? Jag har fått intrycket att det är nyare leveranser av just vinterkängan som håller extremt dålig kvalitet.

Som sagt genomförde jag själv värnplikten i ett styck uniform som byttes på förråd tidigt/sent på arbetsdagen. Anledningen till att vi endast fick ut ett styck uniform var enligt uppgift att A9 just flyttat upp till Boden (vilket man förhoppningsvis visste innan inryck, men det är ju så jobbigt att göra sitt jobb ordentligt).

S3 91-92 var det bara en uniform (FU90) som gällde. Inte fasen blev vi sjuka för det.

FMLOG - Sämst på det som de gör.

Vad tusan det nu är de gör... det är en jäkla bra fråga.

Posted

@Knekt:

Enligt ryktet ska ju kvaliten ha blivit sämre efter att tillverkaren ändrades i slutet på 90-talet. Dock har jag ALDRIG sett en m/90-känga som är tillverkad efter 1998. Själv har jag funnit att 1995'orna passar min fot bättre än 1996'orna, men man kan ju ifrågasätta vinkännar-approachen som jag själv lägger på kängor.

Faktum är att FMLOG delar ut grejer som inte borde delas ut, detta trots att de enligt egen uppgift ska skicka alla boots på kontroll innan utlämning...

Posted
@Knekt:

Enligt ryktet ska ju kvaliten ha blivit sämre efter att tillverkaren ändrades i slutet på 90-talet. Dock har jag ALDRIG sett en m/90-känga som är tillverkad efter 1998. Själv har jag funnit att 1995'orna passar min fot bättre än 1996'orna, men man kan ju ifrågasätta vinkännar-approachen som jag själv lägger på kängor.

Faktum är att FMLOG delar ut grejer som inte borde delas ut, detta trots att de enligt egen uppgift ska skicka alla boots på kontroll innan utlämning...

Jag bytte kängor inför KFÖ v 37 och fick ut ett par sproilans nya 08:or. Fast jag kanske har "rätt" storlek.

Posted
@Knekt:

"Ryktet" stämmer med mina kamraters erfarenheter. Men även de svensktillverkade kängorna börjar nu ge upp. Dessa exemplar har varit väl använda och gamla.

Enligt vänner och bekanta hos den svenske fd tillverkaren är det skillnad på kvaliteten. Det togs emot reklamationer och klagomål från FM men när kängorna dök upp hos tillverkaren har det visat sig vara de "nyare" som tillverkades i Finland. Personal från den svenske tillverkaren har vi också i kompaniet och han följer känghaverierna noga och ler varje gång, då det som regel är konkurrentens kängor som är trasiga.

Posted
@Knekt:

"Ryktet" stämmer med mina kamraters erfarenheter. Men även de svensktillverkade kängorna börjar nu ge upp. Dessa exemplar har varit väl använda och gamla.

Enligt vänner och bekanta hos den svenske fd tillverkaren är det skillnad på kvaliteten. Det togs emot reklamationer och klagomål från FM men när kängorna dök upp hos tillverkaren har det visat sig vara de "nyare" som tillverkades i Finland. Personal från den svenske tillverkaren har vi också i kompaniet och han följer känghaverierna noga och ler varje gång, då det som regel är konkurrentens kängor som är trasiga.

OT:

@proto:

har väl med att göra att de flesta äldre känga 90 tillverkades i en fabrik i ditt kompanis omedelbara närhet, att göra?

när tom en av firman anställd sjukgymnast, erkänner att skodonet är olämpligt för soldater med tung utrustning är det väl inte helt ok?

hans utläggning om peter pan kängan och lejon attack var inte helt rumsren den heller.

känga 90 är en helt ok känga för strid i skogen.

förutsatt att man byter innersula i den.

jag föredrar dock andra kängor för att jag har för höga fotvalv för att trivas.

känga 90 som arbetssko på hårdgjord yta med orginalsula i däremot, är nog det vidrigaste jag har haft på fötterna, någonsin.

• 3 months later...
Posted

Lew: "Jo, det var nog allt som stog på utrustningslistan."

FMLOG: "Är du helt säker?"

Lew: "Nej, just fan! Liggunderlag och sovsäcken ska jag ju ha ut!"

FMLOG: "Liggunderlaget kan du få, men sovsäcken är slut. Alla ska iväg till utlandsstyrkan."

Lew: "Märkligt! Mycket märkligt!"

:rockon:

Posted
@Knekt:

I höstas så hämtade jag ut nya marchkängor från 2008, jag var till förådet typ 2 veckor innan skyddcentrums värnpliktiga rykte in in. Konstigt nog var gamla marchkängor i 255 slut för tillfälet. Så man kanske ska försöka tajma när man ska försöka fara till förådet, typ före inryck eller just efter muck då bör ju saker finnas på föråden.

Posted

FMLOG: "Liggunderlaget kan du få, men sovsäcken är slut. Alla ska iväg till utlandsstyrkan."

:rockon:

Vilken sammanhang? HV Insats?

Ingen har fått ut sovsäck2k inom LGG.

Posted (edited)

:Malaj:

Vilken sammanhang? HV Insats?

Ingen har fått ut sovsäck2k inom LGG.

Hela HV-insats i värmland har fått ut Sovsäck 2000 lätt. Den fick vi ut i början/mitten på 2009.

HV-insats i värmland har P4 som förråd för all utrusning.

/Johan ES

Edited by Johan ES