Jump to content

Basker

Recommended Posts

Posted
Jag förstår att ni som inte har kämpat för era baskrar tycker jag är löjlig!

Men för mig var "mössa av, basker på" en av dom största stunderna i mitt liv.

Med ert resonemang skulle man kanske vara kvalificerad för tex körkort med automatik den dag man fyllde 18!?

Skippa betygen i skolan, ge alla Mvg direkt första dagen.

Eller?

Jag förringar inte på något sätt din insats. Tvärtom. Jag tycker att du har all rätt att vara stolt över det du har gjort. Men det är för fasen en huvudbonad! Och att jämföra att få en basker utan baskerprov eller någon form av prestation (är inte genomförd värnplikt med bra betyg en ansträngning nog, oavsett tjänst?) med att ta körkort är bara löjligt. Eller?

Baskern var ju länge ett sätt för elitförbanden att särskilja sig från resten av försvaret, det är det jag tycker är synd att man har förstört genom att ge basker till i stort sett alla!

Man har ju olika utbildningstecken man kan ge till andra inom försvaret, men för mig var baskern helig och nu är den mer eller mindre löjlig!

Mycket pga att den bärs på ett felaktigt sätt och av fel personer!

• Replies 470
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Fel sätt och av fel personer? Sverige är inte unikt på något sätt. Titta på USA där all personal i armén idag har svart basker. Rangers, som bar svarta från början klagade men valde sedan istället att byta färg till sandfärgad. Det finns andra sätt att skilja sig från övriga.

Nu är det så att det är förbanden själva som avgör hur stort värde förbandets huvudbonad har. KustJS bestämde att man skulle ha baskerprov och hämtade inspiration från Royal Marines. FJS har valt att inte ha några baskerprov alls. För min egen del är inte min basker ett tecken på att man tillhör ett specifikt förband utan istället en påminnelse om vad man har genomgått tillsammans med sina kamrater och är högst personligt. Om någon sen blir tilldelad en basker utan något prov spelar ingen roll för mig, oavsett om den är grön, svart, vinröd eller rosa. Men de kommer inte att se sina baskrar som samma form av påminnelse som jag och mina kamrater gör.

Jag kan förstå att det kan kännas som om man strör salt i såren, och möjligtvis är jag en av dem som får det att svida lite med tanke på mitt förband, men se istället till din egen stolthet och bry dig mindre om vad andra bär på huvudet under ett par månader i sitt liv, eller om de gör något jobbigt eller inte för att få den.

Edited by Amfibieslusken
Posted
Baskern var ju länge ett sätt för elitförbanden att särskilja sig från resten av försvaret, det är det jag tycker är synd att man har förstört genom att ge basker till i stort sett alla!

Man har ju olika utbildningstecken man kan ge till andra inom försvaret, men för mig var baskern helig och nu är den mer eller mindre löjlig!

Mycket pga att den bärs på ett felaktigt sätt och av fel personer!

Vari ligger behovet att särskilja sig?

Är det för att känna gemenskap med andra som gjort samma prestation, eller för att folk ska se upp till dig?

Kan du inte känna stolthet för din prestation utan att visa upp den?

Posted
Lite OT men ändå:

Är det väl investerade pengar att överstar stukar basker på tjänstetid?

/K

När jag gorde vpl fick vi allt stuka baskra på våran fritid, ej under tjänst!

Jaha?

Och överstar ska lägga sin tid på att stuka basker på ett visst sätt för att...?

/K

Posted

Vi avslutar den diskussionen med att vi kan konstatera att vi värderar överstars arbete olika viktigt.

Dock så borde Öv Hallin bära baskertecken m/02 för Signaltrupperna.

/K

Posted
Visa mig var, och i vilket reglemente, det står hur en korrekt stukad basker ska se ut.

Så du menar att alla värnpliktiga ska strunta i att stuka sin basker och låta den se ut som en svamp på huvudet, och hänvisa till att de inte finns något reglemente för hur den ska se ut? om de nu inte finns med i något reglemente för baskerstukning :wacko:

Eftersom du klagade på att C LedReg inte har en korrekt stukad basker vill jag att du tar fram och påvisar var och i vilket reglemente man kan läsa om hur en basker ska stukas.

Allt utöver vad som står i aktuellt reglemente är enskilds tycke och smak.

Detta innebär inte att jag personligen inte stukat mina baskrar, vissa tilldelade efter div. prov och vissa utdelade på förråd, men för allt smör i Småland, väx upp.

Hur jävla viktigt är det egentligen och vem kan säga vad som är rätt eller fel.

Jämför hur FJS bar sina baskrar på 50-talet eller hur FN-förbanden i Sinai och Kongo bar sina.

Det är en fråga om tycke, smak och influenser utifrån.

För att utderlätta din uppgift kan jag hänvisa dig till UniR FM 2003 sidorna 46, 50, 53, 55, 57, 59,67, 68, 70, 72, 83, 127, 128, 148, 167, 185, 232

The Swede :happy:

Posted
Fel sätt och av fel personer? Sverige är inte unikt på något sätt. Titta på USA där all personal i armén idag har svart basker. Rangers, som bar svarta från början klagade men valde sedan istället att byta färg till sandfärgad. Det finns andra sätt att skilja sig från övriga.

Nu är det så att det är förbanden själva som avgör hur stort värde förbandets huvudbonad har. KustJS bestämde att man skulle ha baskerprov och hämtade inspiration från Royal Marines. FJS har valt att inte ha några baskerprov alls. För min egen del är inte min basker ett tecken på att man tillhör ett specifikt förband utan istället en påminnelse om vad man har genomgått tillsammans med sina kamrater och är högst personligt. Om någon sen blir tilldelad en basker utan något prov spelar ingen roll för mig, oavsett om den är grön, svart, vinröd eller rosa. Men de kommer inte att se sina baskrar som samma form av påminnelse som jag och mina kamrater gör.

Jag kan förstå att det kan kännas som om man strör salt i såren, och möjligtvis är jag en av dem som får det att svida lite med tanke på mitt förband, men se istället till din egen stolthet och bry dig mindre om vad andra bär på huvudet under ett par månader i sitt liv, eller om de gör något jobbigt eller inte för att få den.

Ok!

Jag köper väl delvis ditt resonemang (mycket beroende på att jag också tillhörde amfbat3 när det begav sig), men varför vill alla ha basker?

Jo för att det representerade nått bra och det är ju det som har försvunnit!

Kan inte dom andra ha tex en keps med en propeller på eller nått liknande?

Sen hör det ju till saken att vi inte hade baskern på så där jätteofta tex nästan aldrig i fält!

Men men jag är ju gammal nu, skulle inte få bli plutonsbefäl för kj, där gick ju gränsen 35år om jag minns rätt så man får väl sätta sig på nån parkbänk och mat duvorna och minnas den tid då en basker var nått speciellt......

Posted

Tja, pansar hade ju basker före de flesta och de är ju knappast ett specialförband. Så då var väl baskern "devalverad" redan från början?

För övrigt är det bara idioter som gör ett reglementerat uniformsplagg till ett utbildningstecken.

Posted
Får man fråga en känslig sak för vissa ... varför alla soldater ska ha perfekt stukade baskrar, men när de kommer till befälen så kan de ha på sej något som "liknar" vad en basker ska se ut.

/..../

Trevligt för soldaten som säkert stukats om ca tre gånger i ca fem timmar och vart igenom åtskilliga inspektioner. Fått skit för att märket sitter snett, baskern passar inte osv (ni vet själva hur de var i lumpen) Visst kan man ha viss översyn på befäl men hur ser alla andra soldaterna på detta? NEJ! Rätt ska vara rätt! Hur många stripsar jag än har fått genom i FM!

Kan bara minnas att baskerstuket var ett helt eget initiativ och genomfördes av de som ville. Fanns inga tvång eller krav mera än möjligtvis enklare "kamrattryck" och glirningar till de som inte stukade sin så noggrant. Och det har ju blivit några baskrar som man fått ut under årens lopp.

:happy::wacko::baskerHV::baskerHV::baskerHV::baskerHV::baskerFN:

Föredrar ändå att bära fältmössa :-P

Fast när jag var yngre så hade baskern en större status i mitt liv, så antar att det är så för de flesta innan man mognar och får lite större perspektiv på livet och inser att det inte är i huvudbonaden som statusen/stoltheten sitter.

Posted
Jaha?

Och överstar ska lägga sin tid på att stuka basker på ett visst sätt för att...?

/K

Eftersom du klagade på att C LedReg inte har en korrekt stukad basker vill jag att du tar fram och påvisar var och i vilket reglemente man kan läsa om hur en basker ska stukas.

Allt utöver vad som står i aktuellt reglemente är enskilds tycke och smak.

OM det är så att det läggs tid av instruktörer på LedR att instruera beväringar i ett uniformt stukande av basker så har man därigenom implicit satt ett värde på "korrekt" stukad basker. Är det något i ledarskap som jag blir jävligt förbannad över så är det inkongruens, eller på ren svenska: "Ni ska göra som jag säger, inte göra som jag gör." Det är uselt föregångsmannaskap av C LedR eller så har hon DUC/instruktörer som inte agerar i chefens anda när de kanske trycker på baskerstukning. Nu kanske det är så att instruktörer på LedR ger blanka fan i baskern vid visitation och då är det ju frid och fröjd.

Dock så kanske man inte ska förringa att uniformer är en hel del mode. Vidare så är väl inte en helt obekant tanke att ett helt, rent och prydligt uppträdande kanske ger en vink om individen eller förbandet är lika mån om andra delar av sin befattning och således, ser bra ut = är bra. Såsom C LedR har man åtskilliga kontakter med representanter från andra länders försvarsmakter och det är nog faktiskt så löjligt att andra länders officerare kanske bryr sig om modeaspekten och även kanske grovt sett dömer hunden efter håret.

I mina ögon ser det slappt ut. "Personligen" bryr jag mig inte om hur det ser, dock kan det finnas andra som gör det. Om man är C för ett regemente behöver man inte ens fundera på att själv stuka sin huvudbonad. Det är bara att be skrädderi eller en "adjutant" att lösa problemet. Säkerligen finns det någon ambitiös Fk som gladeligen skulle ta sig an uppgiften på fritiden.

Posted

När vi nu ändå är inne på FV basker, så kan det ju tänkas vara så at det inte finns något vedertaget stukande innom denna org. Jag har personligen sett en väring i FV:s permisionsuniform i Örnsköldsvik på skolavslutning, som varken hade stukad basker, knäppta knappar, stängda fickor eller korrekt knuten slipps. Enskilda individer sänker anseendet på hela förband med den sortens offentliga uppträdanden! Om nu baskern hade varit stukad hade jag förmodligen inte sett resten, men en ostukad basker SKRIKER liksom ut sin närvaro.

mina personliga tankar och funderingar

Posted (edited)
Lite OT men ändå:

Är det väl investerade pengar att överstar stukar basker på tjänstetid?

/K

Överstar är inte arbetstidsreglerade :D

Edited by Vikström
Posted

Gudar, hur intressant kan detta vara ??? Det är ett prydnadsföremål utan praktiskt användningsområde som diskuteras . . . . . !

Murphy´s laws of combat no 29 och 30:

- No combat ready unit has ever passed inspection.

- No inspection ready unit has ever passed combat.

LtX

Posted
Gudar, hur intressant kan detta vara ??? Det är ett prydnadsföremål utan praktiskt användningsområde som diskuteras . . . . . !

Murphy´s laws of combat no 29 och 30:

- No combat ready unit has ever passed inspection.

- No inspection ready unit has ever passed combat.

LtX

Men man kan ju inte direkt undvika att bli förvånad över vilka känslor detta prydnadsföremål väcker.

Posted

Basker måste väl få röra alla känslosträngar.

Huvudbonaden är ju en mycket viktig del av

en uniform. Minna så väl när vi redan under

pågående GU och kommande Regementets

Dag rörde upp himmel och helvete när vi

förstod att furirer hade rätt att bära helikopter-

plattan till M/60. Klart att alla ska vara stolta

över en rätt stukad basker!

• 2 months later...
Posted

Normalt så ska ju inga snören sticka ut ur baskern.

Jag har fått höra att de får göra de - om man har en kamrat som blivit dödad i strid.

Någon som känner till den "officiella" sanningen?

Posted

Vissa enheter inom vissa nationer använder snörena som Sorgeband.

Andra använder snörena för att visa att man varit i strid.

Således är det lokala regler som gäller.

/K