SWERT Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Vad är kraven på konditions cykeln Tex Hur lång tid man får ta på sig för att få en 8 eller 9? Kan man öva upp sig på nått vis. Är den trög att trampa på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SNAFU Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Tidskraven är olika beroende på vad du väger, om jag inte minns fel. Ingen idé att jag säger hur trögt det är, det är "ganska" individuellt. //Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
think Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 som sagt var beror det helt på hur mycket du väger!!Men om du ger dig fan på att klara en nia så visst gör du det..När jag cykla så var vi 5 st i samma rum och alla klara 9.. mvh/eric Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
undass Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Kan man öva upp sig på nått vis. Det är ju ett konditionstest så man bör ju förslagsvis träna upp sin kondition (löpning, rullskidor, hopprep etc.), vill man vara jätteseriös så kan man ju köra ett par spinningpass (eller teamcykling osm det kallas ibland) i veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
think Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 (edited) ja precis! Edited January 9, 2005 by think Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SWERT Posted January 9, 2005 Author Report Share Posted January 9, 2005 jag har hört att det är mest en viljesak och jävligt trögt för benen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Finnen Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Jag körde själv lite spinning innan mönstringen, det hjälpte verkligen inte. I de spinningpass jag körde, ett tiotal kanske. Där så var motståndet ganska lätt men tempot jätte högt. På mönstringscykeln så var det hårt motstånd och väldigt slött tempo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Jag körde spinning i två månader innan. Jag tyckte det var riktigt enkelt att cykla upp till 6,5. Då blev det plötsligt riktigt, riktigt trögt. Jag fick i alla fall en 7a, men jag kan ju säga att det tog absolut inte hårt på kondisen, bara på benmusklerna. Men en sjua är ju det som krävs för alla utbildningarna, så mer behöver man inte satsa på, dvs om man inte vill stärka sitt självförtroende lite . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 (edited) Man använder ju benen på ganska olika sätt beroende på om man cyklar, springer eller gör något annat, så personligen tror jag att det är bra med träningsformer där man får lite "trampvana". Lite cykling ute i terrängen är alltid trevligt, och spinning likaså. En fördel med det senare är att spinningpassen ofta är överbefolkade av vackra flickor Dessutom tror jag att det kan vara bra att köra lite styrketräning, inriktat på uthållighet, på benen. Givetvis bör man också ägna sig åt massa löpning också, både distans och intervall, om man vill få upp flåset ordentligt. Hur som helst så svettas man som en gris när man sitter där på testcykeln /Hälsar Yossarian som trampade upp sig till en 9:a. edit: fixade till en sak edit2: varför korrekturläser man inte?! Edited January 9, 2005 by Yossarian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svempa Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Jag hade inte sportat på ett bra tag innan mönstringen och fick en sjua. Det tyckte jag var enkelt. Inte konditionstränande direkt. Man blev inte flåsig bara jävligt trött i benen. Men sen efter sjuan blev det en markant motståndsökningen i mitt tycke. Riktigt trögt blev det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SWERT Posted January 9, 2005 Author Report Share Posted January 9, 2005 hur lång tid tar cykel testet ungefär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Cykeltestet är nästan att jämföra med ett maxpulstest (om jag inte är ute och seglar helt). Visserligen är man inte direkt ute efter att mäta maxpuls, men motståndet ökar gradvis. Därför behövs både benstyrka och kondition. Jag tror inte att man kan cykla upp till en 9:a enbart på viljestyrka - såvida man inte är ute efter att falla av cykeln och utsätta sig för hälsorisk. Det är en sak att trampa på trots att det är väldigt jobbigt, och det är en helt annan att cykla tills man kollapsar. Hur lång tid det tar beror logiskt nog på hur länge man orkar trampa... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lvkv skytt Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Intervallpass på cykel där man varvar hög belastning med låg kadens (pedalvarvtal) med låg belastning och hög kadens för att bygga upp mjölksyratåligheten i benen. Förslagsvis 30 sek intervaller i 30 min. Förutom detta så bör ju förstås löpning/skidåkning bedrivas för att ge bättre förutsättningar att klara tjänsten som man cyklar sig till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Är synnerligen entusiastisk mountainbikecyklist civilt, inte minst i disciplinen singlespeed, där man skumpar rundor utan växlar (tungt, tungt...), och hade inga större problem att trampa fram en nia... Värt att tänka på ifall man vill "fuska"; trampa på gränsen till för fort. Det känns subjektivt lättare... /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OBRON Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 5 watt/kg kroppsvikt = 9 Jag tyckte att cykeltestet var lätt. Det var tungt som f**n från början, sen blev man uppvärmd. På 9an cyklade jag till max, fick ändå bara 180 i puls . Oroa dig inte, kom bara ihåg att fortsätta hur jobbigt det än är. Jag var nära att bryta på 6 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 ser man vilka "betyg" man klarat av. dvs när man passerar 5 osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 ser man vilka "betyg" man klarat av. dvs när man passerar 5 osv. Minns inte om man ser resultatet grafiskt under genomförandet men man får testet förklarat för sig innan det sätter igång samt att personalen under hela testets gång meddelar hur det går ("Kom igen nu, bara XX s till en X:a!"). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Konditionstestet är ju olika från person till person. När jag la av hade jag knappt fått upp flåset, men mina ben var uttömda. Tror nog det är en ganska vanlig tjejsak också, eftersom det är så pass stor skillnad fysiskt sett mellan killar och tjejer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Skriv Ihop!!!!!!! ;) //Fu Dahlberg - BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikJohnsson Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Jag behövde aldrig göra konditionstestet(tacka fan för det!). sköterskan frågade mig vad jag trodde att jag hade, sa 5 fick en sexa(upsskattad). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 vaa, hur gick det till, varför slapp du Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 vaa, hur gick det till, varför slapp du sånt händer, cykeln är trasig, mönstrande är trasig eller nåt annat otrevligt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 vaa, hur gick det till, varför slapp du Om man t.ex. är mer eller mindre förkyld vill de ogärna att man cyklar. Så var det i alla fall för flera som mönstrade samtidigt som jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Siffran på ens fysiska arbetsförmåga står på pappret med alla resultat man får med sig. Jag hade 5,3... /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deron Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Det är ju bara att cykla på tills man inte orkar mer. Det som jag tyckte var svårast var att hålla "takten". Det lyser några lampor som visar om man trampar för snabbt eller för långsamt. När det börjar bli jobbigt var det lätt att man började trampa för snabbt. Och kommer man ur takt för mycket får man börja om från början :P Fick föresten en 8:a. Vid 1½ min kvar till 9:e så tyckte hon att min puls var för hög. Hon ville inte att jag skulle svimma. Jag som inte tänkte ge mig fören jag var uppe i 9:e. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Min puls var redan hög när jag låg på den där båren innan under medicinundersökningen (eller var det nu heter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 Det är ju bara att cykla på tills man inte orkar mer. Det som jag tyckte var svårast var att hålla "takten". Det lyser några lampor som visar om man trampar för snabbt eller för långsamt. På tal om takten. När jag cyklade så hade de på en radio i lokalen, det gick jättebra att hålla takten sålänge det var musik på, men helt plötsligt blev det reklam på radion, och då blev det genast mycket svårare. Landade på en sjua i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 12, 2005 Forumsledning Report Share Posted January 12, 2005 Håller med, takten var det svåraste. Efter 5-6 blev det riktigt tungt, och det sprutade mjölksyra. Jag drog till med en sjua (har jag för mig) Min kompis bredvid cyklade 9a och höll på i en 15min. Vi fick reda på om vi var nära eller långt borta ifrån nästa värde av mallajen som höll i det, när han såg att det började bli tungt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wigga Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 antagligen en dum fråga, men man får väl inte stå upp och cykla? som sagt, dum fråga, men jag vet inte, så jag måste fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 antagligen en dum fråga, men man får väl inte stå upp och cykla? som sagt, dum fråga, men jag vet inte, så jag måste fråga. Nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts