Jump to content

INFO: Konditionscykeln

Recommended Posts

• Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan man öva upp sig på nått vis.

Det är ju ett konditionstest så man bör ju förslagsvis träna upp sin kondition (löpning, rullskidor, hopprep etc.), vill man vara jätteseriös så kan man ju köra ett par spinningpass (eller teamcykling osm det kallas ibland) i veckan.

Guest Finnen

Jag körde själv lite spinning innan mönstringen, det hjälpte verkligen inte. I de spinningpass jag körde, ett tiotal kanske. Där så var motståndet ganska lätt men tempot jätte högt. På mönstringscykeln så var det hårt motstånd och väldigt slött tempo.

Jag körde spinning i två månader innan. Jag tyckte det var riktigt enkelt att cykla upp till 6,5. Då blev det plötsligt riktigt, riktigt trögt. Jag fick i alla fall en 7a, men jag kan ju säga att det tog absolut inte hårt på kondisen, bara på benmusklerna. Men en sjua är ju det som krävs för alla utbildningarna, så mer behöver man inte satsa på, dvs om man inte vill stärka sitt självförtroende lite :clap: .

Man använder ju benen på ganska olika sätt beroende på om man cyklar, springer eller gör något annat, så personligen tror jag att det är bra med träningsformer där man får lite "trampvana". Lite cykling ute i terrängen är alltid trevligt, och spinning likaså. En fördel med det senare är att spinningpassen ofta är överbefolkade av vackra flickor ,O Dessutom tror jag att det kan vara bra att köra lite styrketräning, inriktat på uthållighet, på benen. Givetvis bör man också ägna sig åt massa löpning också, både distans och intervall, om man vill få upp flåset ordentligt.

Hur som helst så svettas man som en gris när man sitter där på testcykeln :D

/Hälsar Yossarian som trampade upp sig till en 9:a.

edit: fixade till en sak

edit2: varför korrekturläser man inte?! :clap:

Edited by Yossarian

Jag hade inte sportat på ett bra tag innan mönstringen och fick en sjua. Det tyckte jag var enkelt. Inte konditionstränande direkt. Man blev inte flåsig bara jävligt trött i benen.

Men sen efter sjuan blev det en markant motståndsökningen i mitt tycke. Riktigt trögt blev det

Cykeltestet är nästan att jämföra med ett maxpulstest (om jag inte är ute och seglar helt). Visserligen är man inte direkt ute efter att mäta maxpuls, men motståndet ökar gradvis. Därför behövs både benstyrka och kondition.

Jag tror inte att man kan cykla upp till en 9:a enbart på viljestyrka - såvida man inte är ute efter att falla av cykeln och utsätta sig för hälsorisk. Det är en sak att trampa på trots att det är väldigt jobbigt, och det är en helt annan att cykla tills man kollapsar.

Hur lång tid det tar beror logiskt nog på hur länge man orkar trampa... :rockon:

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Intervallpass på cykel där man varvar hög belastning med låg kadens (pedalvarvtal) med låg belastning och hög kadens för att bygga upp mjölksyratåligheten i benen. Förslagsvis 30 sek intervaller i 30 min. Förutom detta så bör ju förstås löpning/skidåkning bedrivas för att ge bättre förutsättningar att klara tjänsten som man cyklar sig till. :)

Är synnerligen entusiastisk mountainbikecyklist civilt, inte minst i disciplinen singlespeed, där man skumpar rundor utan växlar (tungt, tungt...), och hade inga större problem att trampa fram en nia...:-(

Värt att tänka på ifall man vill "fuska"; trampa på gränsen till för fort. Det känns subjektivt lättare...

/M

5 watt/kg kroppsvikt = 9

Jag tyckte att cykeltestet var lätt. Det var tungt som f**n från början, sen blev man uppvärmd. På 9an cyklade jag till max, fick ändå bara 180 i puls :D .

Oroa dig inte, kom bara ihåg att fortsätta hur jobbigt det än är. Jag var nära att bryta på 6 :dong::D .

ser man vilka "betyg" man klarat av. dvs när man passerar 5 osv.

Minns inte om man ser resultatet grafiskt under genomförandet men man får testet förklarat för sig innan det sätter igång samt att personalen under hela testets gång meddelar hur det går ("Kom igen nu, bara XX s till en X:a!").

Konditionstestet är ju olika från person till person. När jag la av hade jag knappt fått upp flåset, men mina ben var uttömda. Tror nog det är en ganska vanlig tjejsak också, eftersom det är så pass stor skillnad fysiskt sett mellan killar och tjejer.

Det är ju bara att cykla på tills man inte orkar mer. Det som jag tyckte var svårast var att hålla "takten". Det lyser några lampor som visar om man trampar för snabbt eller för långsamt. När det börjar bli jobbigt var det lätt att man började trampa för snabbt. Och kommer man ur takt för mycket får man börja om från början :P

Fick föresten en 8:a. Vid 1½ min kvar till 9:e så tyckte hon att min puls var för hög. Hon ville inte att jag skulle svimma. Jag som inte tänkte ge mig fören jag var uppe i 9:e. :(

Det är ju bara att cykla på tills man inte orkar mer. Det som jag tyckte var svårast var att hålla "takten". Det lyser några lampor som visar om man trampar för snabbt eller för långsamt.

På tal om takten. När jag cyklade så hade de på en radio i lokalen, det gick jättebra att hålla takten sålänge det var musik på, men helt plötsligt blev det reklam på radion, och då blev det genast mycket svårare. :)

Landade på en sjua i alla fall. :lol:

• Forumsledning

Håller med, takten var det svåraste. Efter 5-6 blev det riktigt tungt, och det sprutade mjölksyra.

Jag drog till med en sjua (har jag för mig) Min kompis bredvid cyklade 9a och höll på i en 15min. Vi fick reda på om vi var nära eller långt borta ifrån nästa värde av mallajen som höll i det, när han såg att det började bli tungt.