Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag åker längdskidor på vintern och undrar om det är ett bra sätt att träna på inför "cykeln"? Tänkte att om det är det så drar jag upp mina skidpass till varannan dag.

• Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Nja, prova att sega på en cykel inne eller ute istället, inte samma muskler som jobbar i skidåkning, även om pumpen jobbar på. Tjurskalligheten och mjölksyreträningen ger dig en 9a om du bara har ok grundkondis.

Posted

Ok, men hur ska jag träna då? Vi har en träningscykel hemma. Hur ska jag ställa in den samt ska jag cykla på något speciellt sätt?

Posted
Ok, men hur ska jag träna då? Vi har en träningscykel hemma. Hur ska jag ställa in den samt ska jag cykla på något speciellt sätt?

För att du inte ska dö av tristess så ska du först och främst ha bra musik i bakgrunden, gärna rätt högt. Sen alternerar du tungt och lätt (dvs intervallträning) med bibehållen trampfrekvens. Kör tungt tills du får timmerben och blodsmaken ger sig tillkänna, när du inte orkar mer så sänk motståndet och trampa vidare med samma frekvens, sen lagom till du börjar känna dig som en människa så slänger du på motstånd igen, osv osv, tills du helt enkelt inte klarar av att hålla takten. Då får du kliva av cykeln.

Glöm inte att landa på något mjukt när du kliver av. Kompleterar du det med seg skidåkning kommer du lätt trampa fram en 9a efter ett par 3 veckor.

Ge fanken i att hålla ett högt tempo när du trampar, och baken ska vara klistrad vid sadeln. Tråkigt och enformigt, men du märker snart att det går lättare och lättare, sätt upp några delmål så du ser om det gör nytta.

Lycka till.

Posted

Ett tips: träna inte 2-3 dagar före mönstring.

1: för att vila upp. Du har väl inte glömt styrketestet?

2: för att ladda upp kroppen med lite kolhydrater

3: på 2-3 dagar kan du ändå inte få bättre kondition

Posted
För att du inte ska dö av tristess så ska du först och främst ha bra musik i bakgrunden, gärna rätt högt.

På tal om musik. När jag gjorde cykeltestet på mönstringen hade sjuksköterskorna vänligheten att spela en skiva som hette något i stil med "Raggarhits 2000". På bergsprängare. Rätt högt...

Jag kämpade sålunda inte bara mot tröttheten. Att cykla i jämn takt och hålla modet uppe blir inte lättare då musik, som låter som en vankomponerad blandning av det sämsta av "Lasse Stefanz" och amerikansk bondlurk-country, skär genom öronen... :D:baskerPa:

Posted (edited)

Jag cyklade/cyklar i 40 min, 15 min snabbt, lite lägre växel, 15 min allt vad jag kunde i lite högre, resten 10 intervall...I slutet ska man vara riktigt utpumpad :baskerPa:, det belönar sig, jag lovar.

Edited by Lisa
Posted
För att du inte ska dö av tristess så ska du först och främst ha bra musik i bakgrunden, gärna rätt högt.

På tal om musik. När jag gjorde cykeltestet på mönstringen hade sjuksköterskorna vänligheten att spela en skiva som hette något i stil med "Raggarhits 2000". På bergsprängare. Rätt högt...

Jag kämpade sålunda inte bara mot tröttheten. Att cykla i jämn takt och hålla modet uppe blir inte lättare då musik, som låter som en vankomponerad blandning av det sämsta av "Lasse Stefanz" och amerikansk bondlurk-country, skär genom öronen... :angry::blink:

får man ha mp3 spelare med sig och använda eller?

Posted
får man ha mp3 spelare med sig och använda eller?

Självklart!

Den får du också ha med ut i kriget tillsammans med tv-spelet, mobiltelefonen och datorn...

Posted

Nej jag menade allvarligt, om dom spelar raggarhits 2000 kan jag inte leva.

jag omformaterar frågan, får man ha med egen musik till mönstringen?

Posted
Nej jag menade allvarligt, om dom spelar raggarhits 2000 kan jag inte leva.

jag omformaterar frågan, får man ha med egen musik till mönstringen?

Kvalificerad bedömning: Nej, inte för att lyssna på under testerna.

Vad du sysslar med övrig tid bryr sig inte Pliktverket om.

Posted (edited)

Cykeltestet som genomförs är ett sk. Submaximalt test

http://www.gerdahallen.lu.se/traningsinfo/...raningsrad.html

Läs mer om det ovan

Nedan följer ett exempel på utförande av submaximalt test ganska så likt det som sker på mönstringen. Dock skiljer sig texten en del från aktuellt förfarande på resp. mönstringskontor. Men istort så går testen till på det viset. Med ökning av motståndet gradvis.

Testens gång:

Pulsbältet placerades på deltagarens bröstnivå, pulseringen kontrollerades i början. . Deltagaren höll farten uppe vid ca. 50-60 rpm. Startbelastning placerades vid 50W. Deltagaren började trampa och pulsmåttet startades. Belastning tillsattes med en minuts mellanrum för kvinnor 15W och män 20W tills beräknad pulsgräns var överskriden. Testen fortsatte med den sista belastningen ännu till nästa jämna minut. I slutet fälldes belastningen till den nivån som den var i början och deltagaren trampade med denna belastning ännu tre minuter.

@SWERT

Kan du inte överleva att de spelar RaggarHits i 15 min av dtt totala liv, så är FM absolut inget för dig. Sök frisedel, du har kraftiga mentala problem. Du är absolut inget ämne som FM vill ha. Och NEJ du skall inte ha med dig egen musik under övningarna du gör. "Tilldelas" du musik under övningarna, var glad och lyssna då på den. I övrig så sitt still och bered dig på att det är trist och ingen action. Precis som det är i 90% av tiden under din vpl. :D

IIHF :=o

Edited by IIHF
Posted
@SWERT

Kan du inte överleva att de spelar RaggarHits i 15 min av dtt totala liv, så är FM absolut inget för dig. Sök frisedel, du har kraftiga mentala problem. Du är absolut inget ämne som FM vill ha. Och NEJ du skall inte ha med dig egen musik under övningarna du gör. "Tilldelas" du musik under övningarna, var glad och lyssna då på den. I övrig så sitt still och bered dig på att det är trist och ingen action. Precis som det är i 90% av tiden under din vpl. :rockon:

IIHF :D

aja lite ronny och ragge får man väl leva med då

Posted

Se det som en extra liten puff framåt. Har man något att sitta och bli förbannad över så trampar man på utan att tänka så mycket på hur tråkigt det är, för det är just tristessen och känslan av att det är jobbigt som är värst. :rockon:

Posted
Se det som en extra liten puff framåt. Har man något att sitta och bli förbannad över så trampar man på utan att tänka så mycket på hur tråkigt det är, för det är just tristessen och känslan av att det är jobbigt som är värst.  :lala:

Tristress efter 15 minuter :blink: är lumpen verkligen nått för er om ni tycker det är tråkigt att sitta stilla i 15 minuter?

Posted
Se det som en extra liten puff framåt. Har man något att sitta och bli förbannad över så trampar man på utan att tänka så mycket på hur tråkigt det är, för det är just tristessen och känslan av att det är jobbigt som är värst.  :)

Tristress efter 15 minuter :=o är lumpen verkligen nått för er om ni tycker det är tråkigt att sitta stilla i 15 minuter?

Uppenbarligen då jag iallafall genomförde den och en hel del efter den. ;)

Posted

4,6 watt/kg = 8

Var nöjd med resultatet men inte med mig själv då jag var ca 1 minut från en 9:a.

Att bygga upp benmuskelaturen med cykling och vandring gav en hel del men orkar inte psyket med så är det inge ide att ha en vältränad kropp

Posted
Testens gång:

Pulsbältet placerades på deltagarens bröstnivå, pulseringen kontrollerades i början. . Deltagaren höll farten uppe vid ca. 50-60 rpm. Startbelastning placerades vid 50W. Deltagaren började trampa och pulsmåttet startades. Belastning tillsattes med en minuts mellanrum för kvinnor 15W och män 20W tills beräknad pulsgräns var överskriden. Testen fortsatte med den sista belastningen ännu till nästa jämna minut. I slutet fälldes belastningen till den nivån som den var i början och deltagaren trampade med denna belastning ännu tre minuter.

Löjligt att kvinnor har andra krav om det endast är ett test som ska se hur bra fysik man har. Det räcker väl att ha i tankarna att män är fysiskt starkare än kvinnor. Det vore ju rätt sjukt om tjejer skulle haft andra krav vid mönstring.

Posted

Fast här var det bara en skillnaden i hur snabbt belastningen ökar. Båda könen kör alltså på maxpuls i en minut, sen går det tillbaka till (samma) utgångsbelastning.

Men rent allmänt låter det för mig mest som ett vilje- och grundkonditionstest.

Posted

En sak man kanske kan tänka på om man vill göra jägartestet också, är att inte trötta ut sig i onödan på cykeln. Då med benmusklerna i åtanke.

Hälsningar, Foxtrot Lima *been there, done that*

Posted
Gör man jägartestet efter cykeln?

Jag gjorde det i alla fall, och jag tror det ter sig ganska naturligt eftersom de först vill se om man kan prestera en 7:a på cykeln. Jägartestet var tyngre än cyklingen, så det kan vara taktiskt att planera därefter.

Hälsningar, Foxtrot Lima :clap:

Posted (edited)

Men om jag klarar till en 7:a så kan jag lika gärna lägga av för att kunna klara jägartestet bättre, eller? Kan det bli så att jag ej får känsten då jag "bara" hade en 7:a och någon annan tog min plats för att den hade te.x. en 9:a?

Det jag menar är om det funkar som skolbetygen.

Edited by skinner
Posted
Men om jag klarar till en 7:a så kan jag lika gärna lägga av för att kunna klara jägartestet bättre, eller? Kan det bli så att jag ej får känsten då jag "bara" hade en 7:a och någon annan tog min plats för att den hade te.x. en 9:a?

Det jag menar är om det funkar som skolbetygen.

Min uppfattning är att du bara behöver en 7:a och sedan klara jägartestet (ben och rygg). Att cykla till sig mer är ren fåfänga. Men det valet gör man själv. ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :o

Posted

Jag tyckte konditionstestet var snarare ett motivationstest snarare än ett konditionstest.

De som känner mig vet att min kondition inte är något bra alls, i a f vid löpning... Jag gick på ren vilja så långt att jag åstadkom en 8a. Jag var inte speciellt slut, men däremot var jag förkyld, och dom hade sagt att det inte var bra att ta ut sig helt om man var lite förkyld, så jag slutade när jag uppnått 8an. 9an tror jag egentligen inte skulle vara några problem, bara man vill... Ett tips inför det provet är att komma på något som riktigt motiverar en själv... Om man bstämmer innan att man ska belöna sig själv på något ltie speciellt sätt om man får en 9a så tror jag det är helt klart möjligt för var och en. Våga vilja bli lite svettig och andfådd....

• 6 months later...
Posted (edited)
Det är en sak att trampa på trots att det är väldigt jobbigt, och det är en helt annan att cykla tills man kollapsar.

Hälsningar, Foxtrot Lima :rolleyes:

Jo, det vill jag verkligen säga. Jag hade nästan bara tränat löpning innan.

Löpning tar inte på samma muskler som cykling, därför borde jag har cyklat mera. Men jag kämpade mej till en 8:a, och då var jag slut!!

När jag cyklat en sjua var jag rätt trött i fötterna, fast pulsen var runt 170 tror jag. Men jag när det var 15sek kvar till en 8:a så bet jag ihop och klarade det på pubishåret!! Jag kunde inte sitta kvar på cykeln, utan "hoppade" ur den och skulle ställa mej brevid cykeln var det tänkt, men mina ben höll inte alls, utan jag seglade ner som en vante, låg där ett tag och varvade ner sen...om jag skulle gjort testet nu kanske jag hade fått en nia, inte vet jag. Nu börjar iaf. hårdträning i ett år framåt, till en början mindre kondition...ska lägga vikten på styrkan, eftersom det är det jag behöver mest av just nu...långt kvar tills inryck :P

Edited by soldatkinnunen
Posted

Fick 4,5 watt/kg -en sjua.

Jag var femton sekunder från 8:an när plötsligt två av kroppens varningslampor började tjuta och rotera i rött sken samtidigt.

Mjölksyran förlamade benen och det kändes som att försöka lyfta två betongklumpar med fisketråd. Samtidigt slog illamåendet till och avbrottet kändes ganska motiverat... Vem vet vad som hade hänt annars...

Måste dock skicka en pik till sköterskorna i Karlstad som stod knäpptysta utan ett ord bredvid och endast sade hur långt det kvar till nästa nivå. MEN när man ger upp får man höra ett - Kom igen då! Fortsätt lite till.

Nej hellre då 20 elaka serganter á la den här elake serganten i Full Metal Jacket som står bredvid och skriker! :tveka::rolleyes:

/RP