BertilXerxes Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 Jag tänkte vi skulle snacka grupptaktik ett tag! Närmare bestämt eldöverfall med GRG-grupp. Jag har förstått att olika förband har olika sätt att drilla sina soldater vad gäller genomförande av eldöverfall. Innan nya SoldF 2001 kom var nog skillnaderna ännu större än vad de är i dag. Jag talar här om hur en GRG-grupp rör sig i tg till och från eövf-plats samt hur de grupperar sig och genomför eövf. Detta är vad jag fick lära mig vid MekB 19 (I 19) 1997: 1. Gruppen på väg till platsen för EÖVF. Bild 1 2. Gruppering på plats. Bild 2 3. Urdragning efter genomfört EÖVF. Bild 3 4. Snabbmarsch ut ur området (500 meter på 5 minuter). Bild 4 Är detta vad ni andra lärt er, eller har ni något att tillägga till dessa bilder? Fram med förslag och tankar! /BX Quote
Krook Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 Jag har bara två kommentarer: Naturligt hinder bör inte vara tät högstammig skog eftersom det har en tendens att reducera effekten på granater. Hinder är bra, tät högstammig skog mindre bra. Sedan: Jag har alltid blivit lärd att Stf leder understöd, även vid tillbakaryckning. Men det är kanske en smaksak. 8F: the key to success /Krook Quote
BertilXerxes Posted January 3, 2005 Author Report Posted January 3, 2005 Jag menade tät högstammig skog som man kan skjuta igenom, till exempel mot en väg eller dylikt. Skottsektorn blir smal, men det kan vara ok om man lagt platsen för eövf vid en skarp kurva eller minering / vägförstöring så att fi saktar ner och man vet var dom är när man skjuter. Men jag fattar vad du menar. Jag har alltid lärt mig att STF leder transport och förläggning etc medan chefen leder striden - men det är nog som du säger, en smaksak! Quote
Krook Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 Jag menade tät högstammig skog som man kan skjuta igenom, till exempel mot en väg eller dylikt. Skottsektorn blir smal, men det kan vara ok om man lagt platsen för eövf vid en skarp kurva eller minering / vägförstöring så att fi saktar ner och man vet var dom är när man skjuter. Men jag fattar vad du menar. Jag har alltid lärt mig att STF leder transport och förläggning etc medan chefen leder striden - men det är nog som du säger, en smaksak! Stf leder tp och förläggning men leder allt som oftast även understödet. Fast det kommer iofs mer på plutonsnivå. Det finns en fördel med att Stf leder understödet i tillbakaryckningen. Då kan nämligen C ta vilken väg han så bedömer är lämpligt under tillbakaryckningen. För det är ju inte säkert att planen håller, eller hur? Om chefen går först så leder han lättare. /Krook Quote
Fu Gson Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 (edited) Mitt minne säger mig att vi sällan övade eldöverfall med enbart min grg-grupp skild från plutonen. Eftersom det då fanns två grupper till så ordnade de understödet och vi grg la fokus på att ta oss till FAP:en/dylikt. Den plan som BX visar ser helt klart rekorderlig ut men inget som jag råkade på under mina 10 månader. Eftersom vi skötte det i plutons ram så rekade plutch plats i stora drag och skötte även, som sagt, understöd. Edit: å detta var 99/00 vid Smålandsbrigaden. Edited January 3, 2005 by Fu Gson Quote
Fk Satan Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 (edited) hmmmm som vanligt så har jag en helt annan uppfattning rörande GRG-strid. Det är att GRG inte är huvudvapnet vid eldöverfall, utan det är minor och P-skott. (alternativt robot och Indirekteld). GRG-gruppen används för att understödja övriga plutonens framryckande eller tillbaka ryckande. (alternativt skydda plutonens flank) Vad gäller placeringen av systemen så är jag inne på att varje omgång har ett GRG-system (framrycker till vänster) Laddare, GRG, AK-Skytt(Sjv), Stf. Laddare, GRG, Skarpslytt, C -> Placeringen vid stridsställningen så är det en grym fördel ifall det finns tid för förberedelser, då i inledande skedet så är målsättningen att båda systemen skall kunna värka mot samma yta. från minst två olika stridsställningar. samt ha en tredje alternativ stridsställning mot en annan yta. (Här använder jag ordet stridsställningar för GRG-systemen eftersom jag ser varje system som en enhet. annars skulle jag ha valt ordet eldställningar.) I detta läge så kommer gruppen att bli omstuvad ganska rejält och det är systemens förmåga att verka som prioriteras På plutonsnivå blir det ngt liknande: (Naturligtvis kan avstånden här förändras beroende på läge och terräng osv. Dessa avstånd är att se mer som riktlinjer för ett STORT plutonseldöverfall. Där syftet är att slå 2-3st Fi PskFordon. Vid tillbaka ryckande är det C som går först, 2-3 juck bakåt (till ÅSA1) (växelvis eller ansatsvis). därefter ger C kommandot Skytteled och i hög fart bakåt mot ÅSA2. Detta är för mig grundmallen vid användandet av GRG. Dvs ett tungt understödsvapen som skyddar/understödjer övriga delar av plutonen. Ska rita ngr bilder som beskriver detta. Edited January 3, 2005 by Fk Satan Quote
Guest Lt. Payne Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 Jag är inne på din linje FK Satan. Låt helst minorna göra jobbet. En personlig reflektion till din fina bild vore att (om möjligt) komplettera med en löpminering strax till vänster om den röda pilen. Detta för att förhindra en eventuell fientlig omfattning. Några truppminor alt. några hundra meter pentylstubin i diket eller terrängen strax under din mening "P-skott och en minering" skulle även göra slut på eventuellt fientligt motstånd. Hoppas det gick att förstå. (Ps. sånt här är kul) Quote
Fk Satan Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 Jag är inne på din linje FK Satan. Låt helst minorna göra jobbet. En personlig reflektion till din fina bild vore att (om möjligt) komplettera med en löpminering strax till vänster om den röda pilen. Detta för att förhindra en eventuell fientlig omfattning. Några truppminor alt. några hundra meter pentylstubin i diket eller terrängen strax under din mening "P-skott och en minering" skulle även göra slut på eventuellt fientligt motstånd. Hoppas det gick att förstå. (Ps. sånt här är kul) HElt klart ska det vara fler mineringar och som du säger till höger om GRG-gruppen och till vänster om röda pilen. Skälet till att jag inte ritat in något sådant är att jag ville inte komplicera till det hela allt för mkt. utan hålla det hela förhållande vis enkelt. Men mineringar är som du skriver ett bra vapen att få stopp på fordon. sedan smacka på från sidan (helst snett bakifrån) för att se dra sig tillbaka och begära lite indirekt eld. Vidare så skulle jag i detta fall kanske se en minering mitt framför GRG-gruppen oxå och inne i skogen. kanske en syftmina (Eller ett truppvapen) eller två som får stå för det första eldöppnandet mot de som gör omfattning i skogen. Men som alltid så får läget osv styra placeringen av sådna saker. så placeringen av sådant kan variera ganske rejält. Quote
KD803 Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 HElt klart ska det vara fler mineringar Minor är trevliga och så, men jag har en liten fundering. Hur många minor utgår ni från att plutonen får med sig? Jag antar att det är frågan om en icke-mekaniserad sådan som måste framrycka åtminstone sista biten till fots. Quote
BertilXerxes Posted January 3, 2005 Author Report Posted January 3, 2005 (edited) @FK Satan: Underbar bild! Mer sådant! Detta med att inte vilja "gå fram med GRG" och använda dom som skydd för skyttegrupp som utför EÖVF...är det något som praktiseras, eller har du funderat ut det själv? Jag fick lära mig att GRG är ett underbart vapen att ha vid EÖVF då man dels kan få iväg ett gäng granater och dessutom kan avskärma/förblinda vid urdragning. Dvs att GRG är mycket bättre än P-skott. (Observera att detta resonemang inte inkluderar situationer där man har haft möjlighet att fältarbeta med minor etc.) Vad är en löpminering? Är det en minering som man kan "dra fram" med hjälp av snöre/rep efter det att fienden kört över repet? (För att stänga av flyktvägen). Edited January 3, 2005 by BertilXerxes Quote
AnimalMother Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 En blandning av GRG, P-skott och Syftminor torde vara den bästa kombinationen. Vi genomförde ofta EÖF på följande vis. Grg:t öppnar eld först av alla, vi Eöf, därefter P-skott, (under tiden P-skotten verkar hinner GRG:t ladda om ytterligare. och ett val av granat kan ske, vid utdragning rök, alt mot mjuka mål som evakuerat fordon mm. Quote
Fk Satan Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 HElt klart ska det vara fler mineringar Minor är trevliga och så, men jag har en liten fundering. Hur många minor utgår ni från att plutonen får med sig? Jag antar att det är frågan om en icke-mekaniserad sådan som måste framrycka åtminstone sista biten till fots. För att minera så att ett fordon stannar så behövs 0st minor. skenmineringar är underbara, billiga lätta att bygga och effektiva. Vill man sedan komplettera det hela med en mina eller två så ger det lite bättre effekt. Men då skall man se till så att minan/minorna går att utlösa från stridsställningen oxå. Det kanske inte stoppar första fordonet som rullar över mineringen, men fordonen som kommer efter sänker troligen farten ganska rejält. Och med lite tur så kanske man orsakar ett bandbrott eller bandkrängning på första fordonet. @BertilXerxes Självklart så skall GRG med fram, men det skall inte vara längst fram. Utan som jag beskrev det ett skydd/understöd för övriga plutonen just för att kunna bekämpa fordon som gör omfattning, skjuta rök vid tillbaka dragande, förblinda fi, skjuta spränggranater mot framryckand trupp osv. Vidare så är det bättre ifall soldaterna skjuter sitt p-skott och sedan dumpa det hela för att vara lätt packade vid tillbaka ryckandet. GRG är att se som plutonens eget understödsvapen. och det gäller att PC är duktig på att tänka framåt om var GRG-gruppen skall vara osv. Samtidigt gäller det att C för GRG gruppen är duktig för GRG gruppens agerande. Främre striden sköts med AK, KSP, P-skott, Handgranater och rökgranater. understödet inom plutonen är GRG. När en skyttegrupp skall bakåt så kommenderar grpch att rök skall kastas och därefter sker tillbaka ryckningen. GRG-gruppen skjuter enbart rök på PC order och av PC avsedd riktning osv. . Quote
Fk Satan Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 (edited) En blandning av GRG, P-skott och Syftminor torde vara den bästa kombinationen. Vi genomförde ofta EÖF på följande vis. Grg:t öppnar eld först av alla, vi Eöf, därefter P-skott, (under tiden P-skotten verkar hinner GRG:t ladda om ytterligare. och ett val av granat kan ske, vid utdragning rök, alt mot mjuka mål som evakuerat fordon mm. Eldöverfall gick till hos oss enl följande Fi fordon kommer inrullande, sänker hastigheten(pallnitar) för minering 3-4 P-skott öppnar omedelbart eld. mot fordonet. KSP ger ELD, grpch bedömmer ifall fordonet är utslaget eller inte, om inte 2-3 P-skott till ger eld. Därefter är det 1-2 rökgranater som kastas framför stridsställningen och därefter bakåt. GRG-gruppen finns i detta läge i bakgrunden är beredd att ta hand om vagnar/fordon som gör omfattning i sida mot plutonen. beredd att avge rök osv. Andra gruppen kan dra fram en löpminering, eller oxå skjuter de mot fordon 2 (eller 3) som kommer inrullande. och då är det 3-4 P-skott eld som gäller. därefter rök bakåt. Så snabbt grp. har kommit 100-200 meter från vägen så blir det indirekt eld som gäller (till förutbestämda skjutmål) Så en grp som låg framme för att genomföra eldöverfall låg inte längre än 15-20 sekunder i stridsställning efter eldöppnandet innan de var på väg bakåt/alternativ ss eller till växel ss. Edited January 3, 2005 by Fk Satan Quote
Hans Engström Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 I den plutonstaktik jag är bekväm med så la man lika lite grggrupp i flank som man satte pvpluton i flank. Tynge vapen gavs alltid flankerande skydd av lättare förband (dvs skyttepluton, skyttegrupp). Som exempel för detta rekommederas InfR Skkomp och InfR Nskkomp. Quote
BertilXerxes Posted January 3, 2005 Author Report Posted January 3, 2005 (edited) Det är just det här jag var ute efter! Olika förband gör på olika sätt, med olika mål och syften. Jag sitter just nu och bläddrar i InfKavR JKomp-Njskv 1990 (M7741-111942) - där handlar det också om att GRG och KSP skall långt fram och bekämpa fienden samtidigt som understöd ordnas med skyttegrupper med AK och Pskott. *Fördelen är ju självklart att det blir kraftigare (mer) eld i målet samt att man kan förblinda fienden, inte bara avskärma. Samt belysa fienden på lite större avstånd än vad som är möjligt med handlys. *Nackdelen är att detta är tunga grupper som får springa benen av sig (i värsta fall under beskjutning). Det tar alltså tid att gruppera och dra sig ur eldställningen - något som man slipper om man skjuter Pskott. Två frågor: 1. Vad är en löpmina? (Se ovan) 2. Kan någon definiera vad en stridsställning är och hur den skiljer sig från en eldställning? Edited January 3, 2005 by BertilXerxes Quote
Krook Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 2. Kan någon definiera vad en stridsställning är och hur den skiljer sig från en eldställning? En eldställning är därifrån ett stridspar verkar. En stridsställning består av flera eldställningar och är därifrån en tropp eller pluton och uppåt verkar. /Krook Quote
Fk Satan Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 (edited) Två frågor: 1. Vad är en löpmina? (Se ovan) 2. Kan någon definiera vad en stridsställning är och hur den skiljer sig från en eldställning? 1, Löpminering är en mina (eller flera) som är ihopknutna med rep eller snöre så att det går att dra ut dessa framför ett fordon efter att flera andra fordon har passerat 2, Stridsställning är för en enhet Eldställning för en individ. Jag sitter just nu och bläddrar i InfKavR JKomp-Njskv 1990 (M7741-111942) - där handlar det också om att GRG och KSP skall långt fram och bekämpa fienden samtidigt som understöd ordnas med skyttegrupper med AK och Pskott. mmm så står det i den skriften. och där kan jag tycka att den skriften har fel utifrån mitt sätt att se på det hela. En kul övning att genomföra är växelvis frr med GRG-grupp, genomför sedan samma övning fast med P-skott så kommer ni att märka en viss skillnad i eldberedskap och verkansförmåga. Därför sätts GRG-gruppen på ett för plutonen strategiskt viktigt ställe där de kan verka för att skydda/understödja övriga plutonens frr ellet tillbakaryckning. Edited January 3, 2005 by Fk Satan Quote
dxl Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 Lite OT men inte så mycket Eldställning kan också tas "lite var stans" t.ex om man blir påskjuten under patrull så kan gruppchef skrika ut "eldställningar vid xxxx" medan stridsställningar är väl mer förberett. Eller har jag fel nu? Quote
Krook Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 (edited) Lite OT men inte så mycket Eldställning kan också tas "lite var stans" t.ex om man blir påskjuten under patrull så kan gruppchef skrika ut "eldställningar vid xxxx" medan stridsställningar är väl mer förberett. Eller har jag fel nu? Ja, om det är definitionen vi talar om. Det är bra om stridsställningen är förberedd för i så fall är ju de innehållande eldställningarna också det. Men det är inget specat krav (förutom krigets då) för benämningens skull. En stridsställning är varifrån en enhet (>=tropp) verkar. /Krook Edit: förtydliganden Edited January 3, 2005 by Krook Quote
Fk Satan Posted January 3, 2005 Report Posted January 3, 2005 Lite OT men inte så mycket Eldställning kan också tas "lite var stans" t.ex om man blir påskjuten under patrull så kan gruppchef skrika ut "eldställningar vid xxxx" medan stridsställningar är väl mer förberett. Eller har jag fel nu? grpch kommenderar Eldställningar. och det kan låta på en mängd olika sätt. Allt ifrån "På Höjden Eldställningar, Eld mot myren" till "Andersson, karlsson eldställningar här, eld mellan X och Y, Reptera, Förbättra eldställningen". eller som du skriver kort och gott "EldStällningar" plutch eller högre kommenderar stridsställningar. Men även vid GruppOrienteringar kan grpch använda order Stridsställningar. Exempelvis första grupp har sin stridsställning 150meter öster XY, och alternativ stridsställning YX och då eld mot B En Stridsställning omfattar eldställningar och skyddställningar för enskilda soldater. BRedden på en gruppstridsställning är minst 50meter Quote
Guest Lt. Payne Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 (edited) Eldöverfallets utformning styrs också av vilken fiende som det är riktat mot. Det gäller även att ha tillgång till information om vilken fiende som är på väg in i fållan. Skulle det vara spetsen på en Pansardivison som kommer gäller det att ligga lågt. I min lilla cyniska värld ;) finns ingen indirekt eld att räkna med. Med 48 pjäser kvar varav säkert 47 innan kriget skulle befinna sig uthyrda till Kerguelen eller liknande plats på grund av en väl genomförd Maskirovka.. Syftet med eldöverfallet bör också bestämmas. Ingår fångsnappning i uppgiften? Då ska man först försöka få stopp på fordon och skjuta mot förarplatser och drivpaket. En fångpatrull ska förberedas och även noga känna till var egna minor finns. Gärna en omgång både vid slutet och början av eldöverfallsplatsen. Har eldöverfallet möjlighet att ge fi ett budskap? Då innebär det att så många som möjligt ska dödas. Minera gärna de ställen där fienden kan tänkas söka stridsställningar. Att lägga ut några hundra meter pentylstubin i diken är effektivt. Planera noggrant och se till att alla vet vad de ska göra. Föröva om möjligt. Ju kortare tid vi befinner oss på plats ju mindre risk är det att någon av oss blir skjuten. Att det kommer en ensam eller ett par stridsvagnar (här får pansarkillarna gärna rätta mig) är nog inte ett realistiskt uppträdande i krig? För att minska risken för upptäckt med termiska spaningsmedel under urdragningen kan man gärna ta med liggunderlagen och dölja sig med. De har en viss förmåga att hindra värmeutstrålningen. /Stavfel. Edited January 4, 2005 by Lt. Payne Quote
simon Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 (edited) Allas tankar om eldöverfall. En stilla undran från en n00b som jag: Vilken taktik som bör användas beror väl helt på hur terrängen ser ut, vilken fiende som skall bekämpas, och vad man vill uppnå med eldöverfallet? Således går det väl egentligen inte att hävda att just "denna taktiken" bör användas, då uppgiften, målterrängen och fienden inte är fastställd? Situationen medger vilken taktik som bör användas, eller? Edited January 4, 2005 by simon Quote
Fk Satan Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 @simon> detta är typanfall vi talar om, jmf med fotboll där tränarna säger att de använder en 4-4-2 taktik med offensiva yttermittfältare. Beroende på vad som händer under matchen och vilka sekvenser det är i matchen så förändras spelet och spelarnas position. På samma sätt är det vid eldöverfall och strid, så det vi talar om är schematiska bilder på hur ett överfall bör se ut vid den teoretiska striden. En grundmall för en PC att arbeta efter. Quote
simon Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 @simon> detta är typanfall vi talar om, jmf med fotboll där tränarna säger att de använder en 4-4-2 taktik med offensiva yttermittfältare. Beroende på vad som händer under matchen och vilka sekvenser det är i matchen så förändras spelet och spelarnas position. På samma sätt är det vid eldöverfall och strid, så det vi talar om är schematiska bilder på hur ett överfall bör se ut vid den teoretiska striden. En grundmall för en PC att arbeta efter. Ach so! ;) Quote
Vysotskij Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Intressant för oss teorikrigare. Hur skulle Fk Satan, och ni andra, förfara om pskplutonen var eskort till ett gäng lastbilar som också borde slås ut? Quote
Fk Satan Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Intressant för oss teorikrigare. Hur skulle Fk Satan, och ni andra, förfara om pskplutonen var eskort till ett gäng lastbilar som också borde slås ut? Sådna frågor är alltid intressanta att ta upp. ifall möjlighet till indirekt eld finns så blir det mkt enklare. Dock så kommer grundprincipen att bli densamma. Få stopp på det hela skjuta ut 2-3 fordon därefter bakåt. För vi vet inte vad som är på väg in från flanken eller vad som kommer ifrån luften mot vår SS. Så i detta fall så kommer lastbilarna att klara sig från vår eld inledningsvis, Troligen har vi skapat en hel del kaos som gör att lastbilarna blir försenade till sin destination. Har vi tur så kanske plutonen till höger om oss kan slå lastbilarna alternativt att vi efter bakåt söker oss längre bak(alltså till höger i skissen ovan) i Fi led för att hitta på ngt kul där... Men allt sådant här är otroligt situationsanppassat och styrs en hel del av vilka orders vi har från kompch. och vilken uppgift kompaniet har. Ifall uppgiften för kompaniet skulle ha varit STÖR så skulle inte hela plutonen varit med fram utan då kanske det bara varit ett stridspar med 2P-skott var som skjutit ut 4 eller 5 fordonet som kom inrullande. Eller en nergrävd mina som kan fjärrutlösas. Har komp. uppgiften HINDRA/FÖRSVARA/FÖRDRÖJ så har plutonen utfört sitt jobb, de har stoppat upp den Frr Fi styrkan samt försvagat Fi styrka. Har Komp uppgiften SLÅ så har Plutonen slagit till hårt mot förplutonen och då får vi hoppas att de övriga plutonerna kan slå till lika hårt mot övriga delar av den frr fi truppen. UH-transporter är alltid viktiga att slå, men då krävs det att plutonen har den ordern, Något som saknas i skissen här ovan är en förvarningspatrull som ligger ngr hundra meter bort och kan förvarna om vad som är på väg in. Får vi nu 3-5min förvarning om att det kanske är lastbilar med så kanske vi får ordern att därefter slå fi-UH-fordon. Men som jag skrev i början så kommer Fi-Lastbilar att inledningsvis klara sig ifrån beskjutning. Quote
Magnus Redin Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Men som jag skrev i början så kommer Fi-Lastbilar att inledningsvis klara sig ifrån beskjutning. Nog lite onödig fråga: Detta för att man skall klara sig ifrån att omedelbart bli bekämpad av eskorten? Dvs ett löst stridspar eller två skulle med framgång kunna slå ut lastbilar på egen hand med p-skott eller granatgevär men sedan skulle de ha mycket små chanser att överleva? (Är det så irakierna slåss eller gör de proffseldöverfall så soldaterna överlever? ) Det verkar som om du lägger upp striden för att göra fienden osäker på var huvudstyrkan finns och hur stor styrkan är genom att kunna ge eld från flera håll och ha möjlighet att ge eld som får dem att hålla ned huvudet lite extra och tappa tid. Är det riktigt uppfattat? Quote
BertilXerxes Posted January 4, 2005 Author Report Posted January 4, 2005 (edited) Strulet med att ge sig på en underhållskolonn är eskorten. Om ditt syfte är att nita just lastbilarna med gränsättande utrustning, eller ingenjörsfordonen så finns det enklare sätt att göra det än EÖF med GRG enligt modellerna ovan. Jägarna i norrland har just denna typ av strid som huvuduppgift. Dom pysslar mycket med mineldöverfall med avståndsutlösta minor, för att just kunna nita de mjuka fordonen och slippa tampas med eskorten. Detta förutsätter dock minor och tid till FARB. Om du nu måste gå på en kolonn med GRG så är det just eskorten som måste bort först. Detta sker genom att man bekämpar den eller om man kan planera platsen för EÖF så bra att eskorten blir verkningslös mot dig (slå mot lastbil 2 när första lasbilen och pskfordonet i täten gått genom en kurva/tunnel etc.). Insatsen på denna typ av anfall är dock ganska hög. Dina odds kan förbättras avsevärt om du kan FARBa terrängen i förberedelserna för EÖF, men det kräver tid och FARButrustning - något som man inte alltid har. Låt de tunga vapnen (GRG minor etc.) slå mot eskorten - sedan kan du bekämpa lastbilar med AK i värsta fall! B) Edit: stavning Edited January 4, 2005 by BertilXerxes Quote
Fk Satan Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Det verkar som om du lägger upp striden för att görafienden osäker på var huvudstyrkan finns och hur stor styrkan är genom att kunna ge eld från flera håll och ha möjlighet att ge eld som får dem att hålla ned huvudet lite extra och tappa tid. Är det riktigt uppfattat? Jupp det är lite av tanken hos mig, infateristrid med jägarinslag. kanske en mer korrekt benämning kring det hela. Slå snabbt och hårt därefter bakåt. Minor syftminor, rök osv skall vara ett stort inslag i striden. Minor och slagtändare är underbara vapen. då går det mer att bestämma när minorna skall utlösas vilket gör att en eller flera vagnar kan släppas igenom innan det smäller. En annan klassiker är pentyl runt träd och blåsa av dessa när ett antal fordon har passerat, dock så faller inte dessa träd alltid åt rätt håll.... utan oftast åt fel håll. Själv anser jag att en grp inte ska vara kvar längre än 15-20sekunder i sin SS efter ett eldöverfall. utan då vara påväg till ÅSA eller alternativ ss. Min favorit är att slå till med en enhet(eller stridspar) från ett håll, därefter när Fi har börjat titta åt det hållet osv slå med full kraft från ett annat håll. Detta är en taktik som fungerar väldigt ofta. så den farliga riktningen är inte där det smäller första gången... Quote
LeadHead Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Med 48 pjäser kvar varav säkert 47 innan kriget skulle befinna sig uthyrda till Kerguelen eller liknande plats på grund av en väl genomförd Maskirovka.. Den lilla ön ja... Du har inte händelsevis läst "Kilo Class" (tror jag?) av Patrick Robinson? Den boken (och en koll på kartan) är nämligen enda anledningen till att jag känner till öns existens. - Ganska "in the middle of nowhere". När det gäller eldöverfall så sades det under min utbildning att det vi (godtyckligt ingenjörförband) skulle kunna förväntas slå mot vid händelse av stort fosterländskt krig är ungefär en rekognoseringstät ur en luftlandsatt bataljon (spanplut med ~3 vagnar BMD-1, -2 eller -3) av den typ som skulle falla ner över Sverige i mängder den dag ryssen kom(mer). Vapen till förfogande: Minor (21, 13R, 14, 5) och pskott (ev. grg). Det anses som fullt acceptabelt resultat om man med två grupper (och en som flankskydd) slår ut en vagn. Tanken är att det tydligen vara tillräckligt för att spaningsplutonen ska vara "mission killed", dvs. upptagen med att rädda sitt eget skinn, ta hand om skadade, osv. eller i vart fall, inte längre framryckande den vägen. Hur det verkligen är med det får väl någon pansarnisse svara på. Jag kan iaf. tänka mig att om man kommer och åker i fordon av en typ vars status som "mekaniserade" kan ifrågasättas, "motoriserade" är ett mer passande namn som även Sovjet använde på sina förband av denna typ, då blir man nog rätt nervös om vagnen som kör 100+ m framför en på en smal skogsväg, exploderar och börjar brinna. Man vet ju faktiskt inte om det var en jägare 500 m bort som utlöste en mina, om det var en stridsvagn bakom nästa kurva som nyss hade ihjäl en ansenlig del av ens kamrater. -- Eller om det var en skitskraj stab- & trosspluton som just nu springer tillbaka in i skogen för glatta livet... Syftet är att tvinga fiendens framryckningstät att hitta en annan väg så att den till sist stöter på de Stora Stygga Gossarna (vilket innebär MekB och inte SSG i det här fallet). Det borde väl iofs. funka också på rekognoseringstät ur BMP/MT-LB-förband även om de kanske inte är fullt så "nästan softskin" som en llbat. Detta alltså sett ur ett gammalt härligt invasionsförsvars-, WWIII- och Norrbottensperspektiv. @Fk Satan: "Jupp det är lite av tanken hos mig, infateristrid med jägarinslag. kanske en mer korrekt benämning kring det hela. Slå snabbt och hårt därefter bakåt. Minor syftminor, rök osv skall vara ett stort inslag i striden." Du menar Norrlandsskytte-strid? ;) Quote
Recommended Posts