odenmedic Posted December 29, 2004 Report Share Posted December 29, 2004 Fraga till som jobbar med Tp-84 Kan den Svenska Tp-84 sattas upp som en Medevac. Hur manga strechers + crew far en sadan mission. USAF C-130 config for medevac tar 80 stretchers + Medical crew (1 nurse + 3 AET's) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted December 29, 2004 Report Share Posted December 29, 2004 (edited) Nu kanske jag har missförståt något men vid en genomgång av casevac så har jag läst att 02 systemet i en USAF 130 kan försörja 4 patienter och i nödfall 4+4 genom seriekoppling. Jag vet också hur tajt det är i en 130 vid fallskärmshoppning. Så hur får man in 80 bårar och hur kan man bedriva vård? 20 patienter per person? Vilken medicinsk tekninsk utrustning finns? Några Bilder? Efter att ha kollat i SOCMARS 2003 så står det klart att följande utrustning är standard vid casevac: Uni-Vent™ Impact™ Model 754M Portable Ventilator PROPAQ Encore Monitor i-STAT Blood Analysis System Electrical Cable Assembly Set (ECAS) Impact 326M Portable Suction Unit Therapeutic Oxygen Manifold System (TOMS) Thermal Angel Fluid Warmer Portable Therapeutic Liquid Oxygen (PTLOX) Det finns inte en chans att det rymms 80 omgångar av den utrustningen i planet så jag antar att det är gående skadade det handlar om. Edited December 29, 2004 by GA KA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted December 29, 2004 Report Share Posted December 29, 2004 I en "vanlig" Herca ( det finns förlängda versioner) så ryms det 92 stridsutrustade soldater, eller 64 fullt utrustade fallskärmssoldater, eller 74 sårade i bårar + 2 sjukvårdare....... http://www.globalsecurity.org/military/sys...t/c-130-car.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted December 29, 2004 Author Report Share Posted December 29, 2004 OKI, sorry folks, jonte72 is right 74 litters, med crew can bli augmented for mission. 2 Nurses till 3-5 AET's. GA KA CASEVAC setup anvands for intertheater typ Aeromedical Evacuation. Ett ex ar att flyga wounded fran Mousul till Bagdad Int. Till Aeromedical staging facility for att senare flygas med C-17 eller C-141 tll Ramstain. Viket ar kallat Theater evacuation som mitt job. Pt (wounded) care inflight, ar mest pain managment. CCAT teams Flyger med om det ar critical care Pt onboard. CCAT team Flight Surgon, CCN (critical care nurse), respitory therapist. Typ vent pt, har ej tillgang till nagra manualer just nu for all utrusting som vi anvander (ca 1500Lbs) bilder C-130, C-141, C-17 (obs stora bilder) C-17 unload @ Andrews AFB inflight care Inflight care C-130 Inflight care C-130 pix II Inflight care C-130 III In flight care C-141 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted December 30, 2004 Report Share Posted December 30, 2004 Sitter och klurar på en så enkel sak som att det inte är säkert att de svenska bårarna passar. eller har man köpt in natobårar alternativt andra upphägningar till svenska bårar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drmagoo Posted December 30, 2004 Report Share Posted December 30, 2004 Patienterna "staplas" på höjd, så det finns plats för ett antal.(70-80... lite osäker ) Men som sagt... detta är för transport av patienter... utrymmet kommer vara begränsat för att ge vård under resan. Hurvida bårarna är av någon speciell modell isverige så att det skulle bli problem om t.ex. en amerikansk c-130 skulle transportera patienter på svenska bårar har jag svårt att tro... Men jag anser att transportera patienter och andra med c-130 hercules från thailand till sverige ska enbart ses som en sista utväg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted December 30, 2004 Forumsledning Report Share Posted December 30, 2004 Ni glömmer inte vår egna SoldF? http://www.SoldF.com/tp84.html 70 st bårar enligt de svenska källor jag hade då jag skrev sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 30, 2004 Report Share Posted December 30, 2004 Men jag anser att transportera patienter och andra med c-130 hercules från thailand till sverige ska enbart ses som en sista utväg. Verkligen, jag skulle inte vilja vara särskilt sjuk för att åka Herka från Thailand med fyra tankstopp på vägen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy2 Posted December 30, 2004 Report Share Posted December 30, 2004 Men jag anser att transportera patienter och andra med c-130 hercules från thailand till sverige ska enbart ses som en sista utväg. Verkligen, jag skulle inte vilja vara särskilt sjuk för att åka Herka från Thailand med fyra tankstopp på vägen! Nja jag håller med om att transpotera skadade hela vägen hem vore nog inte så lyckat. Men man kan ju lyfta ut dom till ett annant område där dom kan få sjukvård, så att man minskar överbelastningen på den sjukvård som finns i katastrof området. Det är ju ganska nära till Australien och Kina tex. Det framgår kanske inte av min text men jag avser mäniskor som har allvarligare typer av skador. Min fem öre Mvh Speedy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted December 31, 2004 Author Report Share Posted December 31, 2004 (edited) Men jag anser att transportera patienter och andra med c-130 hercules från thailand till sverige ska enbart ses som en sista utväg. Verkligen, jag skulle inte vilja vara särskilt sjuk för att åka Herka från Thailand med fyra tankstopp på vägen! Nja jag håller med om att transpotera skadade hela vägen hem vore nog inte så lyckat. Shake and frezz......Skulle sjalv inte vilja jobba pa den flighten. Om dom kommer att anvanda C-130 i region. sa skulle den troligen andvandas for att traspotera cargo in, och sen sattas up for medical evacuation (ca 2hrs) att sen flygas Pt till en store flygplats. Nasta fraga: Nato bar Vs Svenska bar (litter) skillnad ? Edit 1: Sag just i Markan: topic Katastrofen i Asien,+ Aftonblaskan att Svenska Nationella Ambulansflyget har skickat 2 flyg omradet. Luftfartsverket setup ser nasta ut som som USAF setup for en civil 767, som kan anvandas for aeromedical evacuation missions. Edited December 31, 2004 by odenmedic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted December 31, 2004 Report Share Posted December 31, 2004 Det ska tydligen ta 27 timmar enkel väg att flyga till Thailand med Flygvapnets Hercules - 4 mellanlandningar och byte av besättningen som tidigare flygits ner halvvägs till slutmålet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 2, 2005 Report Share Posted January 2, 2005 Sitter och klurar på en så enkel sak som att det inte är säkert att de svenska bårarna passar. eller har man köpt in natobårar alternativt andra upphägningar till svenska bårar?? Om jag inte minns helt tokigt använder man vid vanliga flygningar ett par svenska bårar (sjukvårdsbår 2) som bagagehylla. På bilderna från Thailand och Arlanda kan man se att de använder vanliga bår 2 även i sjuktransport-MD80. Tror att den största skillnaden mellan svensk och NATO-bår är skenorna den står på eller bredden vilket skulle vara anledningen till att en svensk militärbår (eller ambulansbår) inte passar i Black Hawk. Därför har sjukvårds-SISU tre (?!) uppsättningar bårar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Sitter och klurar på en så enkel sak som att det inte är säkert att de svenska bårarna passar. eller har man köpt in natobårar alternativt andra upphägningar till svenska bårar?? Om jag inte minns helt tokigt använder man vid vanliga flygningar ett par svenska bårar (sjukvårdsbår 2) som bagagehylla. På bilderna från Thailand och Arlanda kan man se att de använder vanliga bår 2 även i sjuktransport-MD80. Tror att den största skillnaden mellan svensk och NATO-bår är skenorna den står på eller bredden vilket skulle vara anledningen till att en svensk militärbår (eller ambulansbår) inte passar i Black Hawk. Därför har sjukvårds-SISU tre (?!) uppsättningar bårar. Visst är det underbart att sverige skall gå sin egen väg Såg också bilderna från Thailand när de bar in svenskarna. Men använder de dessa bårar inne i MD80 också?? Måste blir JÄVLIGT tröttsamt att ligga på dne båren så länge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted January 3, 2005 Report Share Posted January 3, 2005 Bild på en de MD 80:s som nu trafikerar hem våra skadade. Bild Credit: R Nyberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted February 28, 2005 Report Share Posted February 28, 2005 Sitter och klurar på en så enkel sak som att det inte är säkert att de svenska bårarna passar. eller har man köpt in natobårar alternativt andra upphägningar till svenska bårar?? På våran sjukvårdspatria i Liberia har vi tre st bårtyper med oss ut. Alfabåren, natobåren och bårtvåan. fästerna i vagnen är gjorda så vi kan sätta fast alla tre. natobåren är min personliga favorit att ligga på under längre transportsträckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted March 2, 2005 Author Report Share Posted March 2, 2005 Hittade en battre bild pa en setup in en C-17. Bilden visar dock den alder utrustningen, Lp10 med charger Mvh "stavar fortfrand som en kraka" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.