Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som sagt.. används fortfarande Sig P210 "Neuhausen"?

Jag har bestämt för mig att den skulle bytas ut??

Minnet på topp..

Posted (edited)

http://www.cuff.dk/cuff/plerpa/gun003.jpg

Ser ut som någon H&K USP-variant. Dessutom gör magasinsbotten att jag gissar på en USP Compact, men jag kan lura mig då det säkert finns USP-magasin med den typen av botten.

En gissning skulle kunna vara att det är någon av DAO-varianterna som är lite mode bland polis idag.

Pistolen saknar som synes på vä sida. Det skulle iofs kunna vara en variant med safety/decocking lever på hö sida, men det torde mer vara avsett för vä-hänta (vilket det iofs verkar vara på bilden). :huh:

http://www.hkpro.com/uspvariants.jpg

Intressant läsning med avseende på detta:

http://www.ft.dk/Samling/20021/spor_sv/S2477.htm

Rigspolitichefen har oplyst, at Rigspolitiet i 1998 efter drøftelse med Justitsministeriet indgik aftale med det tyske firma Heckler og Kock om indkøb af nye pistoler til dansk politi. Det var en del af aftalen, at firmaet skulle tilbagekøbe de pistoler, som dansk politi tidligere har anvendt.

Den nævnte aftale vedrørte køb af ca. 10.000 nye pistoler samt tilbagekøb af et nogenlunde tilsvarende antal af politiets tidligere anvendte pistoler. Den nye pistol vil være indført i samtlige landets politikredse i indeværende år. Rigspolitiet har føjet til, at man ikke i fremtiden vil indgå tilsvarende tilbagekøbsaftaler, idet politiets udtjente våben i fremtiden vil blive destrueret.

Jag tror att vår vän Patroels säkert kan fylla i mer.

Edit: *meck*

Edit: *Tankeknutar, man ska inte spekulera för hårt i natten mörker*

Edited by Vargas
Posted
men det torde mer vara avsett för vä-hänta.

Men personen bär ju vapnet på vänster sida så det verkar ju lämpligt att ha en pistol avsedd för vänsterhänta då??

:)

Patroels! Sluta sova!! :huh:

Posted
men det torde mer vara avsett för vä-hänta.

Men personen bär ju vapnet på vänster sida så det verkar ju lämpligt att ha en pistol avsedd för vänsterhänta då??

:rodna:

Patroels! Sluta sova!! :)

Ja, jo, jag har ändrat lite ... som sagt man ska inte spekulera för hårt i nattens förbannade ... :huh:

Posted

Men både bilden och texten handlar ju om polisiära vapen.

Har danska försvaret och danska polisen samma inköpare?

Posted
Men både bilden och texten handlar ju om polisiära vapen.

Har danska försvaret och danska polisen samma inköpare?

Min ursprungliga tanke var militära vapen, men så noga är jag inte.

Ev. kan jag ha missuppfattat och att bytet gällde länsman och inte försvaret.

Posted
Siriuspatruljen på Grönland har Glock 20.

Riktiga män har riktiga vapen! :huh:

Kan det ha någonting med isbjörnar att göra, tro?

Posted
Neuhausen M49) används fortfarande, tror till och med flyget har kvar några FN HP (M46).

Sen är jag ganska övertygad om att USP även är antagen av försvaret.

MVH Technika.nu

Roger that, tack :huh:

Inga dåliga pistoler.. lite "old skool" dock.. HP var väl egentligen den första "wonder nine"?

Isbjörn? ugh... :huh:

Posted

Riktiga män har riktiga vapen! :D

Kan det ha någonting med isbjörnar att göra, tro?

Förmodligen ett helt riktigt antagande.

Posted

Skulle inte vilja prova min 10 mm Auto i en 600-kilos isbjörn på typ 20 m.

När en normal gevärskaliber centralt placerad i en normalbyggd irriterad, svensk brunbjörnshona (på ~30 m) endast renderar ett vrål. Då är det dags att tänka på konfirmationen, och ladda om. ;) (självupplevt).

Posted
När en normal gevärskaliber centralt placerad i en normalbyggd irriterad, svensk brunbjörnshona (på ~30 m) endast renderar ett vrål. Då är det dags att tänka på konfirmationen, och ladda om. ;) (självupplevt).

Men en G20 fixar ju 14 omladdningar tämligen raskt. ;)

Posted

10:an är inte huvudbeväpningen och nu är ju inte Siriuspatruljen en stridande enhet även om man har militära anor.

Patruljen er politimyndigheden, som skal sørge for, at grønlandske fangere og ekspeditioner, der kommer ind i verdens største fredede område, Nationalparken, overholder de betemmelser, der gælder for området, som er enormt stort: ca. 2000 km i luftlinie, i kystlinie omkring 16500 km. Arealet, som slædepatruljen har politimyndighed over, udgør hele 160000 km²

BTA, så har slædepatruljen jäkligt snyggt insignia...

s2_s_0070_300.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Hej alla,

Har netop läst denne tråd om danska vapen ock Sirius. P210 er ännu standard pistol for forsvaret (naturligvis inte för specialenheter som Jägerkorpset, Frömandskorpset ock Sirius).

Sirius Patruljen är en militär enhet som patruljerer i Nordöstgrönland ock som rent organisatorisk är en del av....marinen! (Da hären inte har afdelninger på Grönland eller Färöerne). Patruljen är i fredstid 99% procent en patrulenhet med polismyndighet ock inte primärt en stridande enhet. Det är dog forkert at tro at Sirius inte kan vare en stridande enhet, da det sammen med de to andre danska specialenheter är de enda som är tränet ock utrustet för arktisk strid - resten av den danska arme vil gå i stå om det är under minus 5 grader :camo:

Läs mera her på pdf.brochuren:

http://forsvaret.dk/FVR/Job+og+Uddannelse/...truljen+Sirius/

Patruljen är en fortsätning av den danska militäre patrulenhet på Grönland under 2VK som deltog i strid mot tyska marinens forsök på at etablere väderstationer på Grönland under kriget. Under 50-talet organiseredes den igen som "Resolut" ock senera "Sirius".

Hälsninger

HolgerDanske

Posted
P210 er ännu standard pistol for forsvaret (naturligvis inte för specialenheter som Jägerkorpset, Frömandskorpset ock Sirius).

Tackar för det!!

Posted
Skulle inte vilja prova min 10 mm Auto i en 600-kilos isbjörn på typ 20 m.

En av dom största grizzlybjörnar som har skjutits fälldes med .22 long.

Om detta stämmer så handlar det om handhavande och en liten gnutta tur. :camo:

Posted
Lite of topic, Läste att Inuiterna på Grönland tydligen brukar skjuta Isbjörn me 223.... :worthy:

MVH SWJ.... :blink:

"It all comes down to bullet placement"

:)

:o