Kn Glock Posted November 24, 2004 Report Posted November 24, 2004 (edited) Jag vet att det har funnits en stolt tradition av vapenexercis (FN-exercis) i Utlandsstyrkan. Savitt jag vet sa har vaktplutonen i Libanon och vaktpluton pa Cypern under flera missioner haft drilltroppar som regelbundet har ovat vapenexercis och upptratt i olika sammanhang t ex medaljparader. Jag vill veta mer om dessa drilltroppar, vilka bataljoner/forband som har haft drilltroppar motsv. Om nagon har koll pa vilka vapenrorelser och kommandon som har anvants vore det intressant. Slutligen vore det nycket intressant om nagon har film alternativt foton pa svenska enheter som drillar/upptrader med vapen i Utlandstjanst. Det ar kanska dags att ta upp dar vara aldre kamrater slutade. Tack pa forhand. Kolla in detta http://www.mil.no/haren/hmkg/start/avd/mus...ill/videoklipp/ (Saknar tangenter pa detta tangentbord) Edited November 24, 2004 by Lt Glock Quote
Animal Posted November 24, 2004 Report Posted November 24, 2004 På L100 (-89) hade vaktpluton hand om drillövningarna. Faktiskt var det så att även sjukhuskompaniet och tjejerna där hade en egen drillgrupp som var riktigt bra. Jag plåtade det hela, men tyvärr schabblade jag till det med bländaren och bilder blev väldigt mörka... Quote
Guest Andrew Posted November 24, 2004 Report Posted November 24, 2004 (edited) Härligt filmklipp från vår granne i väst. Drillad kille kan man lungt säga. Jag har någon gammal vhs-kopia ifrån Libanon liggandes , skall kolla upp detta. Gillar personligen inte kasernjägeri men det kan ha positiva eftekter av att visa upp sig även inom detta område. Håller med dig Lt Glock .... om läget på missionen tillåter (och ofta så finns det ju gott om spilltid ) , så tycker jag absolut att man borde återinföra någon form av tropp som på frivillig basis som tränar och kör uppvisningar i vapenexercis. Det blir nog bra mkt bättre på friv. basis än om man t.ex skulle göra tradition av det hela att t.ex alltid V&E-Pluton skulle vara de som ingick i troppen. Edited November 24, 2004 by Andrew Quote
BA02 Posted November 24, 2004 Report Posted November 24, 2004 Norrmannen imponerar stort! Jag såg deras uppvisning på ett av Military Tattoo i Ystad och jag bara satt och gapade av förvåning/förtjusning. Jag tycker absolut att man ska ta upp den gamla traditionen igen, men anser att det ska ligga konstant på en viss pluton, t ex V/E. Quote
undass Posted November 24, 2004 Report Posted November 24, 2004 Har norrmännen hela förband som är så duktiga, eller är det bara en kille som har gått på cirkus gymnasium innan han ryckte in? Quote
Danne Posted November 24, 2004 Report Posted November 24, 2004 Har norrmännen hela förband som är så duktiga, eller är det bara en kille som har gått på cirkus gymnasium innan han ryckte in? Ja, drilltroppen har ett sådant program. Har sett dem i San Diego en gång, då de var ditbjudna av den enhet som tar andan ur mig varje gång jag ser dem: USMC silent drill platoon. För de av er som köpt/skaffat Medal of Honor: Pacific Assault så finns de ( USMC Silent Drill Platoon) med där, animerat och som film. Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted November 24, 2004 Report Posted November 24, 2004 Det är ganska snyggt på Libanon filmen när dom slänger upp AK4an i luften, plus deras amerikanska vändningar/svängar. Quote
Lt P Posted November 24, 2004 Report Posted November 24, 2004 Pa Svea Livgarde sattes det upp drilltroppar om 50 man med värnpliktiga fran KBS och KadS somrarna 88 samt 89. Vi framträdde pa Swedish Army Tatto i Mälarforum och i Globen och det sändes pa TV. Är nagon av er som är bosatta i Stockholm eller Uppsala sugna pa att ta upp traditionen och medverka i en frivillig fanvakt pa LG som kan utvecklas till en drilltropp sa ta kontakt med oss pa sidan Livgardets Trumkar Quote
Krook Posted November 24, 2004 Report Posted November 24, 2004 Pi-plut (uppblandad med TPC) på L118 hade en drilltropp ledda av min plutch (från Livgardet). De genomförde riktigt fina program med "köttkvarnen" och kungens salut i knästående med axelstödet mot marken. Det var inte reglementerad hantering av AK5 men det gick inte sönder allt för många AK5:or under övning. :P De körde sitt program vid medaljering, officiellt besök samt övriga större tillställningar. Jag lärde mig då att ett riktigt 10 minutersprogram endast ska innehålla tre stycken kommandon: Avdelning framåt - För Kung Carl den XVI Gustaf ge fyr - Avdelning halt. Behövs det fler kommandon är avdelningen dåligt drillad. Det var vad I1-löjtnanten sa iaf. BA04 samlade ihop en högvaktstrupp som gjorde en högvakt utöver det normala med pågång 24/10 -95. Det var 50års-jubileum för FN och vår högvaktsstyrka gick i m/87 khaki och blå basker och kravatt. CA gillade nog inte de snurrar av AK5:a som gjordes. Men snyggt var det. /Krook Quote
Stefan F Posted November 24, 2004 Report Posted November 24, 2004 Vilken hastighet han fick upp på bössan då! Imponerande. Som dom säger, har man ingen hobby, så skaffar man sig en. Quote
Partyman Posted November 25, 2004 Report Posted November 25, 2004 PÅ Cypern fick vi ut "snurrbössor" att öva med eftersom det gick åt så många kornskydd på AK 4:orna när dessa åkte i backen. Snurrbössorna var gamla AK 4:or som var kasserade och ihopsvetsade. I vakten på CV hade vi en liten snurrrutin för att impa på turisterna, den var inte allt för svår att lära sig. Drillgruppen brukade snurra med brinnande bajonetter. Man lindade tyg runt bajonetten och hällde på fotogen och tände på. Det var snyggt, särskilt om man plåtade med lång slutartid så man fick med ett par varv på bilden. Quote
bushman Posted November 27, 2004 Report Posted November 27, 2004 Vilken hastighet han fick upp på bössan då! Imponerande. Som dom säger, har man ingen hobby, så skaffar man sig en. tror iofs att det är lite "speedat" i redigeringen på snurrmomenten. men det är snyggt. gör inte vakterna vid lenins grav i moskva lite drill vid sina vakt avlösningar? har för mig jag sett något filmat från detta. och att det drillas vid fler ryska monument. eftersom ryssarna har ett helt annat system, blir de ofta rätt bra på att drilla. det är ju inte helt frivilligt..... Quote
Isgubbe Posted November 27, 2004 Report Posted November 27, 2004 Vaktavlösningen av 3rd U.S. Infantry Regiment (the Old Guard) vid okända soldatens grav pa Arlington kyrkogarden är imponerande. Quote
Kn Glock Posted November 29, 2004 Author Report Posted November 29, 2004 Ar det ingen som har drill pa film? Quote
SERG. B Posted November 29, 2004 Report Posted November 29, 2004 Jag såg norrmännen på marsch genom staden mot slottet 2002 där man tillsammans med andra uppvisningsgrupper. De var riktigt imponerande att se dem utföra vapendrillning under marsch, det är rikttigt synd att vi inte har sånt i sverige. Tänk om LG kunde sätta upp någon trupp, det skulle vara riktigt häftigt att ha vid högvaktspågångar. Quote
bushman Posted November 29, 2004 Report Posted November 29, 2004 Ar det ingen som har drill pa film? det visades på tv 8 i söndags vid 22 ung. tyvärr hann jag inte spela in det. är dock dålig på om det var The old guard eller marinkårens drillflickor som gick loss. suveränuppvisning var det i allafall. soldaterna på filmsnutten hade vad jag tror är us marines paraduniform på sig. tyvärr såg jag inte byxorna på dem. de hade vita skärmmössor och blå vapenrock. det såg ut att vara filmat vid arlington kyrkogården men inte helt säker. Quote
Kn Glock Posted March 20, 2005 Author Report Posted March 20, 2005 Jag lyfter upp denna tråden Är det ingen som ngn film med svenska drilltroppar från t ex Libanon eller Cypern? Quote
JohanB Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Visst kommer man ihåg killarna från L100 som drillade, det var tre från vakten och en från förråd som drillade, satt ofta och tittade på dom. Har några bilder från det när dom tränade. Imponerande var det !! Quote
The Swede Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Jag lyfter upp denna tråden Är det ingen som ngn film med svenska drilltroppar från t ex Libanon eller Cypern? Ttror det ska finnas lite från sjuksyrrornas drilltropp på minnesvideon L108 om du är intresserad. Quote
Gerle Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 1 marinkårens drillflickor2 suveränuppvisning var det i allafall. 3 soldaterna på filmsnutten hade vad jag tror är us marines paraduniform på sig. tyvärr såg jag inte byxorna på dem. de hade vita skärmmössor och blå vapenrock. 1, Aj aj aj 2 Visst är det! 3 Låter som dress blues white, nog Silent Drill pågarna då. Quote
Bliss Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Har letat runt lite på David Cesar men inte hittat något alls med drillövningar, har Medal of Honor PA, man blev sugen på mer efter det lilla smakprovet. Quote
Gerle Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Finns det verkligen inga vapenrörelser, manual of arms, under marsch i Sverige? Eller är det så att man inte övar det, men det finns reglementerat, med kommandon etc, utan att användas nuförtiden? Quote
The Swede Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Finns det verkligen inga vapenrörelser, manual of arms, under marsch i Sverige? Eller är det så att man inte övar det, men det finns reglementerat, med kommandon etc, utan att användas nuförtiden? Vapendrill är såvitt jag vet Verboten inom FM. Det används i vissa fall inom US men det är nog på nivån "Don't ask, don't tell" Det enda som används är väl de rörelser som man gör vid t.ex högvakt, Skyldra gevär, i armen gevär, på axeln gevär, för fot gevär samt bajonett på. Dessa rörelser har dock förfulats något vansinnigt, finns inget shvung eller finess i rörelserna. The Swede Quote
Karin Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 (edited) Finns det verkligen inga vapenrörelser, manual of arms, under marsch i Sverige? Eller är det så att man inte övar det, men det finns reglementerat, med kommandon etc, utan att användas nuförtiden? Jo det finns, åtminstonde för Ak4, Ak5, k-pist och karbin m/94. De är inte så värst roliga, men de finns. Dessa rörelser har dock förfulats något vansinnigt, finns inget shvung eller finess i rörelserna. Beror lite på vilket förband som utför dem... Tillägg: de flesta "landsortsförband" utför inte vapenrörelser under marsch. Edited January 16, 2010 by The Swede Quote
Vargas Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Finns det verkligen inga vapenrörelser, manual of arms, under marsch i Sverige? Eller är det så att man inte övar det, men det finns reglementerat, med kommandon etc, utan att användas nuförtiden? Jo, det går att beordra "Lystring ställ!" (lite motsägelsefullt under marsch)under marsch från lystringsgraden "giv akt" om jag inte minns fel från den högvakt jag gick -97. På kommandot "Lystring ställ!" så går för man vapnet från att ha det lodrätt i hö hand till att greppa det med båda händer och ha det framför kroppen pekandes snett uppåt vänster. Lite otydlig förklaring kanske, men min uppfattning är att det finns fler exempel. Det nyttjas bara inte. Quote
Karin Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Jo, det går att beordra "Lystring ställ!" (lite motsägelsefullt under marsch)under marsch från lystringsgraden "giv akt" om jag inte minns fel från den högvakt jag gick -97. På kommandot "Lystring ställ!" så går för man vapnet från att ha det lodrätt i hö hand till att greppa det med båda händer och ha det framför kroppen pekandes snett uppåt vänster.Lite otydlig förklaring kanske, men min uppfattning är att det finns fler exempel. Det nyttjas bara inte. Jag såg det där på en högvakt senast nu under vintern. Quote
JohanB Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Killarna på L100 kastade (eller vad nu säger) bakåt över axeln till han som där, det var jäkligt läckert att se. Har bild på det, skall försöka scana in den så jag kan sätta upp den här. Quote
The Swede Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Dessa rörelser har dock förfulats något vansinnigt, finns inget shvung eller finess i rörelserna. Beror lite på vilket förband som utför dem... Du kan väl inte med största välvilja påstå att nuvarade variant av "skyldra gevär" är någon vacker syn, oavsett vilket förband som utför den? Ännu värre är kommandot "I armen gevär" från "skyldra gevär" Quote
Karin Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 (edited) Du kan väl inte med största välvilja påstå att nuvarade variant av "skyldra gevär" är någon vacker syn, oavsett vilket förband som utför den? Ännu värre är kommandot "I armen gevär" från "skyldra gevär" Intressant att du väljer just "skyldra gevär" eftersom det utförs på, åtminstonde, två olika sätt. Jag antar att du är familjär med den lite mer simpla varianten. Sen kan jag hålla med om att "i armen gevär" från "skyldra gevär" ofta inte ser så speciellt snärtigt ut. Gerle frågade om vapenrörelser under marsch och skyldra gevär utförs ju inte under marsch. edit: detta gäller för Ak4/5 Edited January 16, 2010 by The Swede Quote
Vargas Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 Nu när jag kommer att tänka på det så har jag *host* "hört ryktas" att det finns speciella "vapenrörelser" för annat än just AK4/5 och karbin på just LG. Quote
Recommended Posts