SERG. B Posted November 24, 2004 Report Share Posted November 24, 2004 Är inte så hemma på sånt här med stridsvagnar men jag tänkte fråga: är det här insidan på en strv 121 eller 122. Tycker insidan verkar vara så omodern och sliten för en strv 122. Stridsvagn ......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted November 24, 2004 Report Share Posted November 24, 2004 (edited) Bilden visar förarplatsen på en Strv 121 med tornet kl 6. Edited November 24, 2004 by strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted November 24, 2004 Author Report Share Posted November 24, 2004 Ok, är det stor skillnad invändigt i en 121 och en 122? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted November 24, 2004 Report Share Posted November 24, 2004 Nja, både ja och nej. Allt sitter på samma ställen. Strv 121 är mer spartansk eller vad man ska säga. Strv 121 saknar liner och en mängd andra saker. Så visst är det skillnad. Det ser precis ut som vad det är, en äldre och sämre version av 122. Tillräckligt otydligt? Mvh Strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted November 24, 2004 Report Share Posted November 24, 2004 Nja, både ja och nej. Allt sitter på samma ställen. Strv 121 är mer spartansk eller vad man ska säga. Strv 121 saknar liner och en mängd andra saker. Så visst är det skillnad. Det ser precis ut som vad det är, en äldre och sämre version av 122. Tillräckligt otydligt? Mvh Strvkomp Dessutom - om jag inte missminner mig från att ha tittat i en Strv 121 samt vittnesmål från en bekant som var VC på en dylik - så är alla skyltar och etiketter på tyska. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 24, 2004 Report Share Posted November 24, 2004 Fast om man går tillbaka till sidan innan så ser vagnen misstänkt ut en 122. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted November 24, 2004 Report Share Posted November 24, 2004 Fast då det står att det är insidan av en 121/122 så kan man ju dra slutsattsen att bilden är ifrån ett annat tillfälla och att artikelförfattaren inte kunde avgöra vilken vagn det var/inte ville avslöja detta/trodde att det såg likadant ut i båda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 24, 2004 Report Share Posted November 24, 2004 jag skulle gissa på att det är en 121a då iaf inte jag kan se någon skärm för backningskameran som borde sitta till vänster om föraren (en liten display altså) afaik så borde den synas ur den vinkel som bilden är tagen ur (iaf en del av den) nu är det iofs ett par år sedan jag var nere i en 122a, men det är vad jag mins... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 24, 2004 Report Share Posted November 24, 2004 (edited) Det finns som sagt en skärm för backningskamera i 122an, sen finns det väl, om jag inte minns fel, en liten display för navigationssystemet också. Alla 122or jag sett har helvita brandsläckningsflaskor.. Vad som finns på sidorna innan i artikeln bevisar uppenbarligen ingenting då det förekommer både 122or och 121or på bilderna. Jag tippar att 121an som löjtisen lär sig bandaggregat på är någon form av skruv-träningsvagn och gissar därmed att även den andra interiörbilden visandes lite meck på laddarplats är inifrån en 121a. /E Edited November 24, 2004 by Erik_G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 24, 2004 Report Share Posted November 24, 2004 Fast om man går tillbaka till sidan innan så ser vagnen misstänkt ut en 122. Fast bandaggregatsbilden är en 121a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted November 25, 2004 Author Report Share Posted November 25, 2004 Ingen som har en bild på insidan i en 122? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Ingen som har en bild på insidan i en 122? När det var försvarsutställning i Lundagård för några år sedan fanns en 122:a på besök. Den fick vi dock inte gå ned i utan bara titta ned genom en lucka. Var liksom lite hemli' just då med tanke på de nya pryttlarna. Kanske är så fortfarande? /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 (edited) Ingen som har en bild på insidan i en 122? Det finns, mins dock inte vem det va som visade dom. Nån av pansarnördarna TheSwede eller Erik_G :P EDIT: Tror det va den sist nämnda. Edited November 25, 2004 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 (edited) Fotoförbud råder fortfarande i Strv 122. Dock så verkar det vara lite si och så med det. Här finns det lite interiörbilder. Vill du ha fler bilder ur fler vinklar. Skicka PM. Mvh Strvkomp [Petighet]Erik. Det finns en interiörbild med bildtexten "2 st RA 180 upptar utrymmet bakom vagnschefen." Det finns 4st RA180 stationer samt plats för två förstärkare bakom VC. Dock brukar enbart L1 & L2 samtliga fyra stationer. Filipvagnarna kan eventuellt också de ha fyra Ra180 installerade. Om du inte redan visste detta så har du lärt dig ngt nytt. Annars hoppar jag i skydd [/Petighet] Edited November 25, 2004 by strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Jo, det finns plats för fyra, men jag kan bara se två på bilden... :P De två andra radioapparaterna sitter ju längre till höger i bild, eller rättare sagt till höger utanför bild. Man kan skymta dem på denna bilden som visar laddarplats. Men det visste du väl redan? @ Jstar Vad är det som är så hemligt med Strv 122 som gör att man inte får kika in i den? Det finns knappast något du skulle kunna avslöja med en enkel titt. Däremot tror jag det kan vara lite kinkigare med kodnycklar till Ra 180 eller möjligen datan i LSS, ingetdera fastnar på film eller ccd /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 (edited) Don't get me started om hur "hemligt" kannaldatan till RA180 är. :P Edit: jag gillar chips och så stavas inte kanaldata. Edit nr2: Erik, visste du att förutom två ra180 så finns det bakom VC-plats även plats för 1st signalpistol, 12st signalpatroner(tror det är 12), 1st telehjälm, VagnChefens godis, laddarens värmetröja, 1st AK5 hållare samt lite annat lull lull? :P Edited November 25, 2004 by strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Vad är det som är så hemligt med Strv 122 som gör att man inte får kika in i den? Det finns knappast något du skulle kunna avslöja med en enkel titt. När vi har haft besöksdagar så har vi alltid visat upp vagnarna, både insida och utsida så det är inte så hemligt längre Ang. fotoförbud verkar det vara lite skitsamma eftersom jag har sett bilder på interiören på diverse hemsidor, som ägs av befäl, fast de gör ju lite som de vill ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted November 26, 2004 Report Share Posted November 26, 2004 @ JstarVad är det som är så hemligt med Strv 122 som gör att man inte får kika in i den? Det finns knappast något du skulle kunna avslöja med en enkel titt. Däremot tror jag det kan vara lite kinkigare med kodnycklar till Ra 180 eller möjligen datan i LSS, ingetdera fastnar på film eller ccd Det som var hemligt då var (enligt majoren som förevisade) stridsledningssystemet... det där som tillåter informationsdelning mellan vagnarna. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 26, 2004 Report Share Posted November 26, 2004 Möjligen om det är påslaget och visar kartor och annan info. Men avstängt så är det ju bara en bildskärm med lite knappar. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted November 27, 2004 Author Report Share Posted November 27, 2004 Ja det var ju lite skillnad på en strv 121 och strv 122, lite mer hi-tech i den senare. Vad är det som är så speciellt med ledningssystemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 (edited) Det lär finnas folk här som är bättre skickade än mig att förklara vad LSS är då jag inte har några hands-on erfarenheter av det, men jag lutar mig tillbaka på mn datorspelarvana. För att navigera en Strv 121 har du till din hjälp en karta och kompass (och GPS kanske?). För att hålla reda på dina kollegors position måste du se dem med blotta ögat eller via radio få deras position muntligen. Det samma gäller fiendens position. För att leda ditt förband måste du hela tiden tala i radion, medelst anteckningar och kladd på kartan hålla reda på hur slagfältet ser ut. Vad LSS gör är att den håller reda på allt detta åt dig. Med vagnens inbyggda tröghetsnavigeringssystem och GPS vet VC vagnens position med hög noggrannhet. Du kan på den elektroniska kartan i realtid (ja, nästan iallafall) även se positionen på vagnarna i ditt förband. Från en LSS-utrustad vagn kan VC rita in positionen på fiendeförband och förbandschefen får upp denna på sin display och kan på sin LSS rita in framryckningsvägar mm. Med LSS kan man också leda in indirekt eld, rita in mineringar mm. Allt detta utan att ha sagt ett pip över radion (LSS har iochförsig sagt en hel del digitalt pip.. ) LSS gör att vagnscheferna och förbandsledningens omvärldsuppfattning, situational awareness, ökar, och den som har bäst SA är den som är kung över slagfältet. En tuff kanon är ju inte till någon nytta om den är på fel plats vid fel tillfälle... Kort sagt, LSS är som en kartan i vilket krigsdatorspel som helst, fast mer avancerat /E PS har ingen aning om huruvida Strv 121 har någon mer navigeringshjälp än ev GPS. Om den har någon form av tröghetsnavigeringssystem så får någon gärna bekräfta detta. Edited November 27, 2004 by Erik_G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 Allt detta utan att ha sagt ett pip över radion (LSS har iochförsig sagt en hel del digitalt pip.. ) Här har man också den stora nackdelen. Har från säker källa att televapenkillarna på S1 inte har något som helst problem att lokalisera strv 122-förband som använder sitt ledningssystem. Så även en motståndare kommer alltså att kunna ha full koll på var våra vagnar är... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 Stämmer det att LSS använder Ra180 för kommunikationen mellan vagnarna? Använder LSS någon sorts Dartformat eller är den ett helt eget system? Tänker främst på om möjligheten finns för trupp med Ra180/Dart att skicka data till vagnarna som får det presenterat på skärmen. Funderade även över möjligheten att koppla en GPS till Darten och få den att rapportera automatiskt, samt om man skulle kunna få PC-Dart att skicka relevant information till något program med kartbild, typ LSS i mottagarens (bärbara) dator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 Har från säker källa att televapenkillarna på S1 inte har något som helst problem att lokalisera strv 122-förband som använder sitt ledningssystem. För att inte tala om hur enkelt dom kan falsksända på LSS-nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 Vad jag förstått så kan man ju begränsa mängden data som skicka, och att kunna skicka en kort databurst borde ju vara bättre än att tjôta en massa på radion. Alternativet är ju att köra med signalflaggor the soviet way /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 men kan man inte modda 121 med lss systemet så att de också e med i leken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 (edited) men kan man inte modda 121 med lss systemet så att de också e med i leken svar JA, den heter/benämns Strv 121 PT (PT = Prototyp) är uppdaterad och har allt som Strv 122 har förutom tilläggspansaret... blev förevisad den på RSÖ04 i Skåne... P7 kör tydligen lite med den... Edited November 27, 2004 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 Vad jag förstått så kan man ju begränsa mängden data som skicka, och att kunna skicka en kort databurst borde ju vara bättre än att tjôta en massa på radion. Alternativet är ju att köra med signalflaggor the soviet way /E Helt rätt, LSS är mångfaldigt bättre än att prata sig igenom striden. Men om man möter en kvalificerad motståndare så är signalflaggor nästan bättre än radio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 Rimligtvis så framrycker stridsvagnsförbandet till striden radiotyst, när väl striden är igång använder man LSS och tal för att leda striden. Då är LSS ett kraftfullt hjälpmedel. Att de skulle gå att pejla in, jaja. Men det kan väll knappast bli så mycket lättare mot tal som det skulle bli en jäkla massa av utan LSS. Det blir ändå rätt uppenbart för fienden vart våra stridsvagnar är förr eller senare. Att leda ett mekförband större än pluton i strid helt radiotyst torde vara svårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 27, 2004 Report Share Posted November 27, 2004 sedan kan man ju ge sig fan på att när första skottet smäller vet fienden vart man är iaf ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts