Jump to content

Recommended Posts

Posted
Huruvida det är ekonomiskt försvarbart eller inte att uppgradera en 39A till en 39C beror väl på hur många A man har och hur många C man har/behöver. Så som dagsläget är så är nog svaret nej, det är inte ekonomiskt försvarbart. Hade kalla kriget fortfarande varit hett hade nog läget varit ett annat.

Hade kalla kriget varit ordentligt hett hade det nog byggts fler A/B i

den serien och sedan fler C/D och ev kapacitet som kunde ha använts

för att uppgradera A/B till C/D hade använts till A/B underhåll och

mindre uppgraderingar inom A/B serien och till nytillverkning av C/D.

Den stora frågan hade varit när det hade varit rätt att lägga ned

Draken och AJS Viggen till förmån för fler gripar. Och när JA Viggen hade

börjar bli gammal hade det varit en debatt om A/B och C/D Gripen var

tillräckligt olika för att troligtvis inte få flygförbud samtidigt pga policyn

att alltid ha ett fredsmässigt dugligt plan för incidentberedskapen.

Saab hade nog använt det argumentet för att ungefär nu påbörja

arbetet med E/F Gripen med ny motor, osv.

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag avsog då att du hävdade att YF-17 var ett privat finansierat projekt - när det i själva verket deltog i en tävling med YF-16.

Nja.. det som kom att bli YF-17 var ett projekt finansierat av Northrop, men vägen dit var nog inte helt rak. Själva YF-17-prototyperna sedan finansierades väl inom ramen för LWF.

S40Ny är väl en vidareutveckling av S40 i det hänseendet att båda är billar i samma klass och den ena ersatte den andra. Men de är ju två helt olika bilar. Det var ju min poäng liksom. Sen är ju analogier sällan exakta. Att jämföra ett stridflygplan med ett styckepris från en halv miljard och uppåt med en bil för en kvarts miljon och uppåt leder inte sällan till att jämförelsen haltar något.

Jag tycker vi alla kan hålla med om att F-5, YF-17, F/A-18ABCD, F/A-18EF och JAS 39ABCD alla är snygga och välsvarvade flygetyg.

@Danne

Din S40 förhåller sig till en Hkp 4 som grädde på moset.. :sniper:

Även om S40 först hette S4 har den inte många komponenter gemensamt med Hkp 4. Inte någon alls tror jag. Så man kan nog säga att S40 ÄR ett helt annat fordon. Men det är väl en smaksak.

Posted

Är väl inte helt otänkbart att F/A-18E/F Super Hornet är ett lättare projekt att få pengar till än det "nya" planet F/A-24A/B "InsertCoolNameHere"om man frågar kongressen .... Låter ju billigare i alla fall.

• 3 weeks later...
Posted

OJoj,,,

Här var det svårt att hänga med, massa olika diskutioner samtidigt...

Aja,,, jag tar och hålle rmig till Gripen.

Det var nån som undrade om radarantennen bara var mekaniskt styrd.

Det är det inte den har även ESA "elektroniskt styrd antenn" Detta göra att den blir mycket snabbare i sökmot och fus (följning under sökning).

En elektronisk styrd antenn gör inte så att man kan titta 180 grader på en gång.Radar funderar inte på det sättet.

Alla Gripar kommer uppgraderas elektroniskt.

A versionen med senaste uppgraderingen är elektroniskt vassare än C versionen för allt är itne klar tpå den...

Det är jätte stor skiljnad på A och C.

Lufttankningsbomen är inte helt klar än och fungerar inte...

De flygplan som är av sista batchen innan C versionen är ett mellanting, vissa delar är C och vissa är A. Jag har tittat på den och jämfört med de olika versionerna..