Jump to content

Flygplanssnack


Meteor

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vadå "äldre färgskärmar". De har ju de gamla monokroma eller de nya större i färg! Fpl 39206 var redan från början avsedd som testflygplan för 39C, men så fick man en snilleblixt hos SAAB när man kom på att det var ju lika bra att tillverka resten av delserie 2 planen i C standard. Alltså alla flygplan som har högre nummer än 206 på fenan är JAS 39C!

Link to comment
Share on other sites

Vadå "äldre färgskärmar".  De har ju de gamla monokroma eller de nya större i färg! Fpl 39206 var redan från början avsedd som testflygplan för 39C, men så fick man en snilleblixt hos SAAB när man kom på att det var ju lika bra att tillverka resten av delserie 2 planen i C standard. Alltså alla flygplan som har högre nummer än 206 på fenan är JAS 39C!

De sista 20 delserie 2 flygplanen ( ensitsiga), har 'Ericsson Saab Avionics EP-17 Mk3' färgskärmar istället för Mk 4. De är inte heller klimatanpassade för varmare klimat, och saknar Nato-anpassade vapenbalkar - de har därför inte 100% "C" status......

 

Det kan ju liknas med tex Amerikanska F-16C/D som i sin tur är indelad i olika Block.

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

Jaha, men vad är det för skillnad på Mk3 och Mk4? Förresten är det bara fpl 39227(första planet i delserie 3) till fpl 39237 som ska förses med Nato-anpassade balkar i läge 3 och 4(under vingarna). Enligt dig får vi alltså bara 11st "riktiga" JAS 39C?

Alla 84 flygplanen kommer ju att ha den nya systemdatorn D96 Modular airborne computer som möjliggör att Gripen ska kunna använda den nya EP-17 cockpiten.

Med det gamla D80E datorsystemet så gick inte detta.

Link to comment
Share on other sites

Vänd lite grann på det : Beroende på edition och seriestatus så krävs det skillnadsutbilningar inom typen för att få spaka eller underhålla. Däremot så är det så stor skillnad mellan 39A/B och C/D att det är en ny version som kräver mer än skillnadsutbildning för att få spaka och underhålla.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, men vad är det för skillnad på Mk3 och Mk4? Förresten är det bara fpl 39227(första planet i delserie 3) till fpl 39237 som ska förses med Nato-anpassade balkar i läge 3 och 4(under vingarna). Enligt dig får vi alltså bara 11st "riktiga" JAS 39C?

Alla 84 flygplanen kommer ju att ha den nya systemdatorn D96 Modular airborne computer som möjliggör att Gripen ska kunna använda den nya EP-17 cockpiten.

Med det gamla D80E datorsystemet så gick inte detta.

Samtliga flygplan ur delserie 3 ska bli så lika exportversionen ( den som Sydafrika beställt) som möjligt - dvs med Nato balkar + övrig utrustning.

I alla fall enligt boken "femte boken om Gripen" från tillverkaren........

 

Övrig info kommer från en flygtekniker på ett annat forum.......

 

"84 maskiner kallas för JAS 39C/D de första 20 st är rester efter DS 2och har en svensk anstrykning med våra balkar, är inte klimatanpassade för varmare klimat och endast vapen som vi har nu går att använda. Dessa 20 maskiner går således endast för svenskt brukande, inget att ha med sig på internationell tjänst. Av resterande 64 st skall 14 st gå till Tjeckien kvar blir då 50 st. Dessa 50 maskiner är klimatanpassade, har nytt navigeringssystem med nytt instrumentlandningssystem, NATO-balkar, laserstyrda bomber med utpekare, utvecklat telekrigsutrustning och bra spaningskapacitet. M.a.o. så är det dessa 50 vi kan ha någon nytta av. Vi måste alltså "modda upp" de första 20 till full DS 3 standard och ändå måste vi dras med två fuljasar för att komma upp i 72 st, det blir alltså problem om Tjeckien beslutar sig för att köpa loss maskinerna de leasar då har vi i Sverige inte fyllt minimibehovet av flygplan."

 

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=14...r=asc&start=180

 

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=16...er=asc&start=45

 

Även en del ifo här........

 

http://www.canit.se/%7Egriffon/aviation/gripen/

Link to comment
Share on other sites

Vad är ett "fuljas" ;) . Och vad är det för skillnad mellan Mk3 och Mk4? Det lär ju inte vara någon större skillnad. Det är ju vad som presenteras på dom som är viktigt.

Vad är det för skillnad på NATO-balkar(förutom att de kan ta NATO-vapen ;) ) och våra svenska och hur svårt är det att byta från svenska balkar till NATO-balkar på ett JAS 39C? Är det så enkelt att flygvapnet bara beställt balkar till elva fpl av ren snålhet?

Alla C/D är väl förberedda att kunna använda NATO-balkar?

Link to comment
Share on other sites

Vad är ett "fuljas" ;) . Och vad är det för skillnad mellan Mk3 och Mk4? Det lär ju inte vara någon större skillnad. Det är ju vad som presenteras på dom som är viktigt.

Vad är det för skillnad på NATO-balkar(förutom att de kan ta NATO-vapen ;) ) och våra svenska och hur svårt är det att byta från svenska balkar till NATO-balkar på ett JAS 39C? Är det så enkelt att flygvapnet bara beställt balkar till elva fpl av ren snålhet?

Alla C/D är väl förberedda att kunna använda NATO-balkar?

Vad är det för skillnad på en Plasma TV som är 3 år, och senaste modellen ;) - det utvecklas fort när det gäller elektronik.

 

Samtliga Delserie 3 flygplan utrustas med NATO-balkar ( + övrig utrustning) som inte utrustas på de sista delserie 2 flygplanen.

 

Svenska Gripen använder AGM-65A Maverick - en robot som kom 1972.....

Link to comment
Share on other sites

Svenska Gripen använder AGM-65A Maverick - en robot som kom 1972.....

Det är vi väl knappast ensamma om? Sverige är inte heller ensamma om att använda 7,62 x 51, en kula som säkerligen fanns långt innan den blev Natostandard på 50-talet...

Men det är inte många som använder 'A' versionen på 4.e generationens stridsflygplan ;) .

Link to comment
Share on other sites

Man kan väl knappast säga att det ett fpl int har fullvärdig C standard bara för att det inte har de häftigaste färgskärmarna i cockpitt? Jag tror inte att FF märker någon större skillnad som sänker stridsvärdet nämnvärt :P

Link to comment
Share on other sites

Man kan väl knappast säga att det ett fpl int har fullvärdig C standard bara för att det inte har de häftigaste färgskärmarna i cockpitt? Jag tror inte att FF märker någon större skillnad som sänker stridsvärdet nämnvärt :P

Men sen var det ju det där med Klimatanpassning, Nato standard mm.

 

Det var nog måttligt populärt i Flygvapnet när Tjeckien fick hyra 12 st C och 2 st D flygplan ur delserie 3..........

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

Har du några TILLFÖRLTLIGA källor när det gäller det där med klimatanpassning? Och inte en påstådd mekaniker på ett forum som i verkligheten kan vara en lodis från Fittja :angry:.

Alla C flygplan har väl CDL 39(fungerear ihop med Link16) vilket gör att de är NATO kompatibla?

Om man vill ha NATO-balkar på kärrorna är det väl bara att hänga dit dom :D , om det är C/D maskiner villsäga!

Det där med klimatanpassningen, är det bara i cockpitt? Eller är det kylning till datorer osv?

Link to comment
Share on other sites

till jonte72

 

det är inte särskilt många som använder 4:e generationens flygplan!

Nej, och absolut inte med första versionen av Maverick......

 

Det finns många moderna ( och i vissa fall modernare än Gripen) stridsflygplan, som endast tillhör "Generation 3" som till exempel F-16 C/D ( Block 50/52), F-16 E/F ( Block 60), F/A-18 E/F som kan komma att tillverkas ända fram till 2009-2010 ( och då kanske "överleva" Gripen produktionen som då har avslutats om inga fler ordrar dyker upp).

 

Efter årsskiftet blir F/A-22 operativt i USAF, som då närmast kan räknas till "generation 5" - men den termen finns väl inte än ;) .

Link to comment
Share on other sites

Sydafrikas Gripen ska ju levereras 2007-2012 om jag inte missminner mig :) .

De första av 28 flygplan till Sydafrika ska levereras 2007 och det sista senast 2012, men kommer förmodligen byggas tidigare om inga fler order ramlar in. Flygvapnets sista flygplan levereras 2006, och anledningen till att 28 flygplan inplanerats på 6 år är troligen bla för att blivande kunder ( om det blir några) av fabriksnya flygplan ska kunna få sina första flygplan så fort som möjligt.

 

 

Det jag försöker få fram är att det skiljer mellan C flygplanen i delserie 2, och de ur serie 3.

 

Har hittat en mycket bra sida om bla Gripen, det är en inofficiel sida men med mycket fakta.....

 

http://www.topfighters.com/gripen_variants.php

Link to comment
Share on other sites

På sidan du länkar till står det ju:

JAS 39C Batch 2 Export Baseline Standard single-seat fighters for Swedish AF. Mark 3 avionics: colour cockpit displays, Sundstrand APU

 

Export Baseline Standard betyder väl att kärrorna är NATO-kompatibla?

Och vad är det för skillnad på Mk 3 avionics och Mk 4 förutom att det är lite häftigare färgskärmar? I EBS ingår väl också tropikanpassningen, eller?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för skillnad på NATO-balkar(förutom att de kan ta NATO-vapen ;) ) och våra svenska och hur svårt är det att byta från svenska balkar till NATO-balkar på ett JAS 39C?

Skillnad? De väger dubbelt så mycket som de svenska balkarna.

Som jag har förstått så är det bara att ta av de gamla balkarna och hänga på nya, men vikten sliter ju mer på vingarna. Så länge man inte tänker ha mer än en division i utlandstjänst så klarar vi oss, men att så få balkar köpts in är antagligen ren snålhet.

APU skall dock bytas på samtliga 39:or.

Link to comment
Share on other sites

till jonte72

 

Mig 21 licenstillerkades ända fram till 90talet i forma av chinas J7(?) det gör inte den mer modern än tex viggen eller f 14. Gripen är ett 4:e genertions flygplan och i många avseenden (tex styrsystem och grudlägande design) ett mer modernt flygplan än vad de senaste f16 varianterna är. F/A 18F är ett helt nytt flygplan som är ca 20% större än den tidigare "hornet"en. DEn kan nog räknas till 4: generationen. USA använder fortarande Maverick med TV målsökare dock paralellt med varianter med nattkapacitet(tex med IR målsökare)

Link to comment
Share on other sites

till jonte72

 

Mig 21 licenstillerkades ända fram till 90talet i forma av chinas J7(?) det gör inte den mer modern än tex viggen eller f 14. Gripen är ett 4:e genertions flygplan och i många avseenden (tex styrsystem och grudlägande design) ett mer modernt flygplan än vad de senaste f16 varianterna är. F/A 18F är ett helt nytt flygplan som är ca 20% större än den tidigare "hornet"en. DEn kan nog räknas till 4: generationen. USA använder fortarande Maverick med TV målsökare dock paralellt med varianter med nattkapacitet(tex med IR målsökare)

Jämför du Mig-21 med senaste versionerna av F-16 och F/A-18 :o:clap::D .

 

F-16 Block 50/52 kan bla ta det mesta i vapenväg, det är inte bara att hänga på vapensystem på Gripen ( detta kan hämma eventuell export), den har även en ny radar och en hel del andra avancerade system - det var bla den som valdes av Polen istället för Gripen ( Israeliska F-16I bygger även på denna version).

 

F-16 E/F Block 60 är en ytterst modern och avancerad version med bla AESA radar ( Active Electronically Scanned Array - saknar rörlig mekanisk antenn).

 

F/A-18 E/F är inte ett nytt flygplan, utan ett förstorat ( 25 % större vingyta) och kraftigt uppdaterat C/D flygplan. Byggs även nu med AESA radar.

 

USA använder inte Maverick 'A' som används i Svenska flygvapnet, utan 'B' versionen som är anpassad för att träffa mindre mål.

Men huvudversionerna är IIR och laserstyrda.

Link to comment
Share on other sites

Export Baseline Standard betyder väl att kärrorna är NATO-kompatibla?

Och vad är det för skillnad på Mk 3 avionics och Mk 4 förutom att det är lite häftigare färgskärmar? I EBS ingår väl också tropikanpassningen, eller?

För att Export betyder NATO ;) .

 

Det är väl långt ifrån alla eventuella Gripen köpare som är med i NATO.

Link to comment
Share on other sites

till jonte72

 

Nej jag jämför inte f 16 med mig 21 jag påpekar och ger ett konkret exempel på att flygplan inte behover vara modernare för att dom tillverkas senare.

 

Vrid och vänd på F16 hur mkt du vill Själva flygplanskroppen är mycket mer stabil än gripens vilket försämrar f16 manöverförmåga. Att Polen valde F16 har mkt med politik att göra, man vill visa USA att man nu är en av Väst genom att köpa deras matrial.

 

F 16 är inget dåligt flygplan, men det är inte modernare än gripen.

 

F/A 18 C/D och F är INTE samma flygplan F är ett i stort nytt och större flyplan

 

18 F

längd 18,5m "nästan 2m längre"

höjd 4,87m "högre (ca 20cm) "

vingspann 13,68m "nästan lika stort vingspann lite större"

Ceiling: 50,000+ feet

Speed: Mach 1.8+ "Snabbare"

Unit Cost: $ 57 million "Dyrare"

 

18 CD

Wingspan: 40 feet 5 inches (13.5 meters)

Length: 56 feet (16.8 meters)

Height: 15 feet 4 inches (4.6 meters)

Unit Cost: $29 million

Ceiling: 50,000+ feet

Speed: Mach 1.7+

 

De skiljer också endel i räckvidd och vapen last. DEt är absolut inte "vingspannet som skiljer". Vingspannet är fakiskt förvånansvärt lika.

 

Tryck in all j**la elektronik i en mig 17. DEt är fortfarande en mig 17. Men lite bättre. DEt blir inget nytt flugplan. Gripen är desginad senare och har klart större utveckling potensial jämfört med F 16.

Link to comment
Share on other sites

Att vingspannen är så lika beror med största sannolikhet på att båda flygplanen ska kunna använda samma hissar på hangarfartygen...Det är enklare att anpassa flygplanen efter hissarna än att byta alla hissar skulle jag tro.

 

Jofus

Link to comment
Share on other sites

Till Realkh.

 

Man kan väl säga att F-16 var lite före sin tid när det kom ut på förband 1979, det var det första stridsflygplanet med "Fly By Wire" - elektroniskt styrda roder mm, och klarade 9G.

Beslut om utveckling togs 1972 och flera erfarenheter och komponenter användes från bla F-15 och F-111.

 

Beslut om utveckling av gripen togs 1982 och det kom ut på förband ( alltså blev operativt 1997).

 

USA har större erfarenheter av moderna flygplanssystem och mycket större resurser, och kan därför forcera fram fortare i "utvecklingsträsket".

F-16 C/D kom i mitten av 1980 talet ( samtidigt som Gripen utvecklades) och är en kraftigt förbättrad A/B maskin, de sista "Blocken" flygplan är de som fortfarande tillverkas ( F-16 Block 60 kallas ofta för F-16 E/F).

De senaste versionerna av F-16 har även i en del fall modernare system än Gripen.

 

 

F/A-18 E/F är en förstorad och uppgraderad C/D. 'F' och 'D' är de tvåsitsiga, och 'E' och 'C' är de ensitsiga.

Jag har inte snackat något om "vingspannet" - utan att den totala vingytan är 25% större, bla för att flygplanet är längre - men även för att den har fått större vinge "fram" och bak.

Det är bla därför det skiljer i vapenlast och räckvidd - det är liksom det som är huvudsyftet med E/F.

 

Du kan ju läsa lite här om du vill.......

http://www.globalsecurity.org/military/sys...raft/f-18ef.htm

Du kommer då att finna att 90% av elektroniken i E/F är likadan som i C/D.

Även att den har 2 extra vapenbalkar, 25 % större vingyta, 35 % starkare motorer, 33% mer bränsle mm.

Kollar du på fotosidan så finns det en bra översiktsbild över båda maskinerna sida vid sida ;) .

 

Edit.

Det skiljer nästan 4 fot eller 1,3 meter mellan vingspannet på C/D Vs E/F ( med Sidewinders på vingspetsarna).

Dom har nämligen gjort fel med omvandlingen Feet - Meter på bla US Navy:s fakta sida

http://www.chinfo.navy.mil/navpalib/factfi...t/air-fa18.html

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...