Helmersson Posted January 28, 2009 Report Posted January 28, 2009 Har beställt denna i svart: http://protection-shop.com/product_info.ph...products_id=479 Väntar nu otåligt. Quote
Kurtan Posted January 28, 2009 Report Posted January 28, 2009 Vanliga 5.56-dubbelfickor av Eagle Ind/Blackhawk-modell funkar bra med ett AK4-mag. Eagle Industries har även en magpanel med två dubbelfickor för "M14/SR25" men de bör således passa för 4 AK4-magasin alldeles utmärkt också. Kostar väl en 30-50 dollar exkl. frakt beroende på vad du ska ha. Jag vet inte hur det är att diskutera kopior här men det finns ju Eagle Ind-kopior från märket "Pantac" som håller hög kvalitet och kostar dryga 10-15 dollar. Finns numera i "Ranger Green" så de passar in med Sv2k lite bättre än OD. Känner du för mer info kan du alltid skicka ett PM. Nackdelen med MOLLE är att det inte är jättekompatibelt med Sv2kss fästsystem. Använder dock själv en trippelpanel med tre magasin på västdelen med MOLLE och de sitter hundra gånger bättre än originalfickorna på samma ställe. Quote
softfeel Posted January 29, 2009 Report Posted January 29, 2009 Vanliga 5.56-dubbelfickor av Eagle Ind/Blackhawk-modell funkar bra med ett AK4-mag. Eagle Industries har även en magpanel med två dubbelfickor för "M14/SR25" men de bör således passa för 4 AK4-magasin alldeles utmärkt också. Kostar väl en 30-50 dollar exkl. frakt beroende på vad du ska ha. Jag vet inte hur det är att diskutera kopior här men det finns ju Eagle Ind-kopior från märket "Pantac" som håller hög kvalitet och kostar dryga 10-15 dollar. Finns numera i "Ranger Green" så de passar in med Sv2k lite bättre än OD. Känner du för mer info kan du alltid skicka ett PM. Nackdelen med MOLLE är att det inte är jättekompatibelt med Sv2kss fästsystem. Använder dock själv en trippelpanel med tre magasin på västdelen med MOLLE och de sitter hundra gånger bättre än originalfickorna på samma ställe. Det finns magasinsfickor bättre anpassade för AK4-mag till exempel Tactical Tailor 7.62/.308 Double Mag Pouch och 7.62/.308 Single Mag Pouch, med flera. Dessa funkar även bättre, som jag har förstått det, till SV2000 än 5.56-fickorna från Eagle och Blackhawk. Att en magficka fungerar med M14/SR25 magasin behöver inte innebära att den funkar med AK4/G3/HK91-mag eftersom de sistnämnda är något bredare. Finns det högkvalitativa produkter från seriösa tillverkare finns det ingen anledning att köpa Kinesiska kopior och heller ingen anledning att rekommendera dem. Jag har och har haft flera produkter från bl.a. Eagle Industries och Tactical Tailor och vet att det är bra och prisvärda produkter. Quote
Frantic Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Har någon tips om bra byxor? Enda kraven jag har är att dom ska kunna gå att använda inomhus o utomhus, sommar som vinter. Då dom ska vara till OV-uniformen får dom gärna tåla en del slit o släp. Tips någon? Quote
903Lew Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Letar själv efter en bra inköpsplats för Sling Thing (nu jävlar ska det bli combat på järnspettet). Har hittils hittat http://www.eguns.com/sPearCat/1-4.woa/1/wa...0JLf0&g=Ace men är den inte lite bred för att karbinhaken ska haka i? Quote
Fu Kjellberg Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Letar själv efter en bra inköpsplats för Sling Thing (nu jävlar ska det bli combat på järnspettet). Har hittils hittat http://www.eguns.com/sPearCat/1-4.woa/1/wa...0JLf0&g=Ace men är den inte lite bred för att karbinhaken ska haka i? Är inte denna ett bättre alternativ. Den du visar verkar du ju bara dra remmen igenom. Här kan du nog få fast karbinhaken. fäste. Quote
oak Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Har någon tips om bra byxor? Enda kraven jag har är att dom ska kunna gå att använda inomhus o utomhus, sommar som vinter. Då dom ska vara till OV-uniformen får dom gärna tåla en del slit o släp. Tips någon? Jag kör med byxor från 5:11 och Woolrich Lightweight Operator byxor.Om jag måste välja så skulle jag bara köra med 5.11 med knä skydd finns att köpa på TERRÄNG.Jag har använt mina i tre år å är hel nöjd /oak Quote
2Sharp Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Letar själv efter en bra inköpsplats för Sling Thing (nu jävlar ska det bli combat på järnspettet). Har hittils hittat http://www.eguns.com/sPearCat/1-4.woa/1/wa...0JLf0&g=Ace men är den inte lite bred för att karbinhaken ska haka i? Är inte denna ett bättre alternativ. Den du visar verkar du ju bara dra remmen igenom. Här kan du nog få fast karbinhaken. fäste. Efter att ha nyttjat ovanstående väljer jag att rekommendera denna: (utan att ha testat, men med de mindre bra egenskaperna på den ovan visade produkten) Quote
Frantic Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Har någon tips om bra byxor? Enda kraven jag har är att dom ska kunna gå att använda inomhus o utomhus, sommar som vinter. Då dom ska vara till OV-uniformen får dom gärna tåla en del slit o släp. Tips någon? Jag kör med byxor från 5:11 och Woolrich Lightweight Operator byxor.Om jag måste välja så skulle jag bara köra med 5.11 med knä skydd finns att köpa på TERRÄNG.Jag har använt mina i tre år å är hel nöjd /oak Okej, Tack för tipset, ska kolla närmare på dom. Quote
GC1 Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Jag behöver ett par vinterkängor och innan jag lallar in i någon butik behöver jag lite tips. Det handlar om både marsch och klättring med stegjärn Jag har fått tips om LOWA winter, kan det vara något? Quote
2Sharp Posted February 17, 2009 Report Posted February 17, 2009 Jag behöver ett par vinterkängor och innan jag lallar in i någon butik behöver jag lite tips.Det handlar om både marsch och klättring med stegjärn Jag har fått tips om LOWA winter, kan det vara något? Om den passar din fot: ja. Har du bred fot, bra, smal fot, mindre bra. Jag har använt Lowa Combat Boot Gtx*, det är den bästa kängan jag har haft, alla kategorier. (jag kan anses vara lite partisk, men iallafalll....) *under 6 månader på Balkan, vintermission. Quote
Chaplain Posted February 18, 2009 Report Posted February 18, 2009 Kan bara intyga att 5.11 byxor är mkt bra. Har just lyckats slita ut mitt första par efter fem års användande nästan dagligen. Chaplain Quote
Helmersson Posted February 21, 2009 Report Posted February 21, 2009 Lite sugen på ett par byxor från Blackhawk. Alt 1. http://www.blackhawk.com/product/Warrior-W...ants,188,76.htm Alt 2 http://www.blackhawk.com/product/Warrior-W...nts,1076,76.htm Någon som har erfarenhet av dessa byxor eller som ändå vet hur dom är? Quote
SISU Posted February 21, 2009 Report Posted February 21, 2009 Helmersson de övre av de byxorna du länkade till är mkt lika 5.11 as byxor o de är mkt bra så köp de. De nedre är med inbyggda Tourniquets frågan är väl om du behöver det på ett par EDC byxor eller du skall till Irak .... Quote
Trossbäraren Posted March 1, 2009 Report Posted March 1, 2009 är det nån som har nån idé vart jag ska köpa en ny ryggsäck? jag har en Tasmania tiger defender som rymmer ca 65 L som jag köpte på Terräng.jag vill ha nån ryggsäck runt 110-120 L (såklart för militärt bruk) . Quote
Adeptus Bellum Posted March 1, 2009 Report Posted March 1, 2009 (edited) Hej Trossbäraren. Den Tasmanian Tiger Defender som du har idag, vad använder du den till? håller den måttet? Rymmer den det du behöver? Jag tycker personligen att det är viktigt att tänka på dom sakerna först, innan det tittas på en ny ryggsäck, trots att jag av mina nära och kära anses äga omotiverat mycket materiel. Anledning till att det finns många militära säckar idag på 100 liter är för att dom användas av förband som antingen är utan en riktig stridstross eller som har stora krav på autonomt uppträdande, där användaren behöver få med sig mycket ammunition, mat och mängder med bränsle för att kunna värma vatten och t.o.m. smälta snö. Att militära förstärkningsplagg gärna är tillverkade i naturmaterial och har en väldigt stor volym gör inte saken lättare. Jag vet inte mycket om Tasmanian Tigers prylar, jag har sett dom på Terräng men jag har inte provat dom då jag varit nöjd med de säckar jag har. Om det är så att bärsystemet eller kvalitén på säcken inte håller måttet, eller om du stört dig på att att deras fästpunkter för fickor utanpå säcken är en särlösning, så kanske det är läge att titta på en säck av ett annat märke i motsvarande volym. Kifaru (vars säckar jag använder själv) och Lowe Alpine är säckar i världsklass som finns i motsvarande storlekar, men också större och mindre. Om det nu är så att det är volymen som är den kritiska punkten, så kanske det är läge att titta in på friluftsbutiker efter lättare och mindre skrymmande prylar. Ett exempel är att byta ut värmejackan mot en Snugpak, ett annat är att byta ut snuskburken mot ett Mini Trangia och så vidare. En stor ryggsäck är inget egensyfte. Kan du minska på vikter och volymer så tycker jag att du ska göra det. Dina utomhusupplevelser kommer att bli betydligt trevligare och dina leder kommer att tacka dig. Jag funderar också på din kommentar angående att ha säcken för militärt bruk, medan din profil säger att du är ungdom inom FM och att du inte gjort värnplikten. Om du senare tjänstgör på ett förband som behöver stora ryggsäckar så kommer du att få en stor ryggsäck. Ryggsäck 2000 på 100 liter och som är tillverkad av Sacci är en säck som jag själv använt och jag tycker att den är tillräckligt bra (den är även känd som LK100 och BATO'n). Jag upplever inte att ungdomsverksamhet inom FM behöver någon större säck om de inte ger sig upp i Jämtlandsfjällen eller motsvarande, och då fick dom tidigare ut LK70 för just den exkursionen. Är du å andra sidan övertygad om att du behöver något som är specat efter militära krav och har ett genuint friluftsintresse och är ute ofta och länge så kan du bortse från det sista. Faktum kvarstår, Lowe Alpine och Kifaru är bra grejor, men kanske lite dyra och besvärliga att få tag på då de inte har återförsäljare i Sverige. Då är det enklare att få tag i Berghaus Vulcan (80+20 liter) via www.recon.se. Var volymen ett absolut krav så är alternativen Norrönas Recon Pack Synkroflex 125l och Para Ranger Pack 120l som också kan hittas i friluftsbutiker i Sverige. Edited March 1, 2009 by Adeptus Bellum Quote
ice_drop Posted April 26, 2009 Report Posted April 26, 2009 Hej jag har tankar på att införskaffa en Garmin Foretrex 201. undrar om det är nån som har praktisk erfarenhet av den? jag tänkte köpa den från usa då priset är mycket bättre, undrar om det är nån som vet om det skiljer mycket mellan om man köper den i usa eller swe rent innehållmässigt samt el? jag vet att de har annat elsystem i usa, tänkte mest oom adapter medföljer samt om den från usa har rt90 inlagt. Quote
Guest M4rkuus Posted September 24, 2009 Report Posted September 24, 2009 Tjena, har funderat på att köpa en ny ficklampa. Har ni några bra tips? Gärna en som är ganska tålig. Mina ficklampor brukar gå sönder ganska fort, så hade tänkt köpa någon i kvallitet. Är den högre upp på sidan bra? Den var då snygg. Mvh// Markus Quote
Reed Posted September 24, 2009 Report Posted September 24, 2009 Tjena, har funderat på att köpa en ny ficklampa. Har ni några bra tips? Gärna en som är ganska tålig. Mina ficklampor brukar gå sönder ganska fort, så hade tänkt köpa någon i kvallitet. Är den högre upp på sidan bra? Den var då snygg. Mvh// Markus Jag kör med en Fenix TK10 och älskar den! Diodlampa med reglerbart ljus, Den lämnar 60 lumen i 10 timmar eller 225 i ca 1,5 tim. Rödfilter finns att köpa till också. Väldigt smidig också, perfekt att ha med sig på bältet (samma storlek som en leatherman ungefär) Enda nackdelen (utöver priset) är att den går på kamerabatterier som är dyra och dom kanske inte finns att tillgå överallt. Jag använde en inova T4 (uppladdningsbar) förut, men den här är både mindre och kraftigare. Quote
Munin Posted September 24, 2009 Report Posted September 24, 2009 (edited) Eller varför inte en Fenix TK11, samma som ovannämnda men kan även använda uppladdningsbara batterier. @Mattsson dags att hotta ditt surefirehärke så min TK får en anständig rival? Edited September 24, 2009 by Munin Quote
Mattsson Posted September 24, 2009 Report Posted September 24, 2009 (edited) Eller varför inte en Fenix TK11, samma som ovannämnda men kan även använda uppladdningsbara batterier. @Mattsson dags att hotta ditt surefirehärke så min TK får en anständig rival? Phhh, senast som jag kollade så lös våra lampor ungefär lika bra dock så måste jag spara min pengaz till ett annat projekt.... Edit: Surefire G2 är en riktigt trevlig lampan som är hyfsat billig och funkis, om du vill ha den för att göra genomsök i bebyggelse så satsa på G2z istället. Edit 2: Kan BG flytta de senaste inläggen till Konsumentupplysning? Det blir för plottrigt här annars. Edited September 24, 2009 by Mattsson Quote
Magister R Posted November 6, 2009 Report Posted November 6, 2009 Hej alla! Jag har en liten efterlysning: Vart kan man hitta hängslen som passar till M/90 utan att väcka anstöt? Har ni några tips? Quote
903Lew Posted November 19, 2009 Report Posted November 19, 2009 Att MALICE fungerar till Sv2K vet jag, dock har 2Sharp sagt att lösningen inte är helt perfekt. På soldier systems hittade jag då denna produkt: MALICE-stabilisator Enligt SolSys ska produkten stabilisera upp fickor som monteras på bälten, Sv2Ks band borde kvalificera sig. Någon som kan MALICE bättre än jag själv får gärna ge ett omdöme. Quote
2Sharp Posted November 19, 2009 Report Posted November 19, 2009 Att MALICE fungerar till Sv2K vet jag, dock har 2Sharp sagt att lösningen inte är helt perfekt. På soldier systems hittade jag då denna produkt: MALICE-stabilisator Enligt SolSys ska produkten stabilisera upp fickor som monteras på bälten, Sv2Ks band borde kvalificera sig. Någon som kan MALICE bättre än jag själv får gärna ge ett omdöme. Korta Malice blir vingliga då man inte kan väva in det, långa malice blir liiite för korta för att täcka 2 st. fästband, så man får knöla lite. Dock får jag nog säga att malice är det som jag har använt på SV2K som fungerar bäst, dvs att det sitter stabilt, minsta möjliga bulk och det lossnar inte utan att man vill det, samtdigt som det är enkelt att plocka av om behovet finns. Ingen erfarenhet av "stabilisatorn", jag hade inte pillat in det om jag hade haft någon ficka som fästes med endast ett kort malice, det känns som man bara lägger till extra saker i onödan, dvs liten vinst i förhållande till bulk/fler saker. Quote
Fu Mellberg Posted December 29, 2009 Report Posted December 29, 2009 Hej, Är det någon här inne som har tips på fysiska butiker i London som har Meindl Performance? Lillebror ska dit i februari och jag tänkte skicka med honom en beställning. /Mellberg Quote
2Sharp Posted December 29, 2009 Report Posted December 29, 2009 Hej,Är det någon här inne som har tips på fysiska butiker i London som har Meindl Performance? Lillebror ska dit i februari och jag tänkte skicka med honom en beställning. /Mellberg http://www.silvermans.co.uk/ Quote
Fu Mellberg Posted December 29, 2009 Report Posted December 29, 2009 Tackar för det tipset 2Sharp. Inga Performance i webshopen men det kanske finns i den fysiska butiken. Annars får det bli ett par Hanwag Combat. /Mellberg Quote
Nilsanders Posted December 30, 2009 Report Posted December 30, 2009 Hej alla! Jag har en liten efterlysning: Vart kan man hitta hängslen som passar till M/90 utan att väcka anstöt? Har ni några tips? Recon Dessa borde väl duga!? Quote
Zytronix Posted January 4, 2010 Report Posted January 4, 2010 (edited) Hittade ingen lämplig tråd så jag postar här... Jag letar efter böcker/litteratur om stridsteknik, "how to", militär tränning och lite fakta om Dagens militära verksamhet. Helt enkelt böcker som man kan läsa för att bli bättre soldat, läsa lite mer om olika stridstaktiker, saker som soldater har lärt sig ute i fält osv. Böcker som SoldF typ, ingen historia, matriel från världskrigen eller skönhetslitteraturer som "Jag vill bli Kustjägare" "ALFA SIERRA BA01 - Nordbat2 i Bosnien-Hercegovina " utan mer "färsk" fakta/information/tränning typ SoldF osv. Tips på enskilda böcker och köpställen Edited January 4, 2010 by Zytronix Quote
Systererik Posted January 5, 2010 Report Posted January 5, 2010 UCO ljuslykta Funderar på att köpa en UCO ljuslykta. Det jag funderar på är om man kan skärma av ljuset så det blir funkis att använda den även när ljusdisciplin råder. Tänken är att värmen skall hjälpa till att transportera bort fukten i tältet. Ljuset är jag inte intresserad av utan det är värmekällan som jag vill åt. Har någon testat denna produkt? / Systererik Quote
Recommended Posts