siros Posted October 17, 2004 Report Posted October 17, 2004 Hejsan jag har under en lång tid varit förtjust i tgb 13. jag har funderat starkt på att skaffa mig en så fort jag blir 18. då som ett renoveringsobjekt, jag undrade vad trälisten fyller för funktion, kan man ta bort dom, eller byta ut dom till metall. sedan undrade jag om det finns någon här som vet vad bilen kostar per månad UNGEFÄR. då ska man INTE räkna med bensin. och endast trafikförsäkring. sedan undrade jag om folket på detta kloka forum kunde ge lite inspiration på saker man kan ända och renovera, jag vill fortfarnade ha kvar den här militära känslan med tunn ratt och enkel instrumentpanel. jag vill ta bort gallret som finns inuti bilen för att sedan svetsa fast en långbort med bänkar runt omkring. som i stabsterrängbil 1313. kom med förslag Quote
Lt P Posted October 18, 2004 Report Posted October 18, 2004 Trälisten är väl helt enkelt till för att spika fast snören i så att man kan fästa maskering på bilen? Rätta mig om jag är helt galet ute. Quote
Lindeberg Posted October 18, 2004 Report Posted October 18, 2004 Varför inte en tgb1314, så du kan köra hem fyra däckade kompisar på fyra bårar baki. Quote
Guest Sidron Posted October 18, 2004 Report Posted October 18, 2004 Varför inte en tgb1314, så du kan köra hem fyra däckade kompisar på fyra bårar baki. En sjukvårdstgb har jag och siroos kollat in, men vi fann det snyggare och coolare att modda en tgb 13. Men det är ju Siroos som ska fixa, jag ser fram emot resultatet! Quote
Lindeberg Posted October 18, 2004 Report Posted October 18, 2004 Håller med om att 11- eller 13-bilen är "coolare", men en sjvtptgb1314 är ju ändå en sjvtptgb1314 Quote
PingisÖga Posted October 18, 2004 Report Posted October 18, 2004 Eller varför inte behålla den i det skick som du köper den i för att behålla den där lilla extra slitna millitäriska looken. Mvh//Anders ( Observera att jag var ironisk ) Quote
Forumsledning Kimster Posted October 18, 2004 Forumsledning Report Posted October 18, 2004 ..lite jobbigt dock att TGB13 kräver C kort om man vill ratta runt med den civilt. Quote
siros Posted October 18, 2004 Author Report Posted October 18, 2004 jasså jag trodde de gick bra med b-körkort då den väger under 3500kg i tjänstevikt. asså ser ni möjligheterna, det finns så mycket att göra, tänk er att man t ex tar med sig reserv hjulet till en däck firma efter jobbet och special beställer exakt lika dana dimentioner fast splitter nya och RIKTIGT kolsvarta utan sprickor. sedan kan man t ex kasta ut allt som finns inuti bilen. jag menar allt. det enda som ska sitta kvar är instrumentpanelen och ratten. man börjar sedan och städar den riktigt ren, det borde ta up emot 1 vecka att göra om man ska köra det riktigt nogrannt. då menar jag en hel ledig vecka, sedan ska man lacka den inuti i matt grönt som FM:s lastbilar. efter det ska man montera tillbaka orginal förarsätet. efter åt kommer det roliga, att man inreder skönheten. tänk er ett långbord med bänkar runtomkring som t ex stabsterrängbil 1313. sedan skulle det inte vara fel med en fin och påkostad men dock DISKRET ljudannlägning. vill helst inte ha värsta baslådan, ja ni fattar., sedan kommer det rent mekaniska. byta ALLA slitage delar, (borde vara svårt då de är ovanliga), sedan ska man serva motorn, så att hon blir pigg. sedan kommer man till detaljen som jag har lagt märke till på alla tgb bilar, jo växelspaken. den ska ju vara svart, dock är dom allt repade på knoppen och på axeln som åker inanför plastpanelen.,, Det man verkligan måste behålla är den tunna ratten som INDIKERAR 70-tal. det skulle inte heller var fel att serva och smörja hela kopplingen så att man inte har sånt jävla trögt motstånd som är oerhört vanligt på tgb bilarna. och sist men inte minst, ta loss trälisten och eventuellt sätta ditt lister i metall, och efter det lämmna in skönheten hos billackarn så att han slipar ner all färg. sedan ger man honom mönsterschemat till 90 kamoflaget, för att sedan hämta ut den efter ett par veckor. sedan är hon i STORA drag färdig. dock ska man inte köra henne i skog där grenar kan repa din fina spray lacken. då får jag dåligt samvete. B) Quote
johanp Posted October 18, 2004 Report Posted October 18, 2004 ?????? Inte måla själv???? Inte köra i terränglådan?????? Vad ska du ha den till??? Quote
siros Posted October 18, 2004 Author Report Posted October 18, 2004 nää, de ska vara profesionell måling. jag kan tänka mig att köra i skog och lera men inte där det finns grenar som repar lacken. bara som en entusianst bil ;) Quote
Runqvist Posted October 18, 2004 Report Posted October 18, 2004 (edited) Och vänta bara tills förortskidzen får reda på hur tuff en Tgb13 är! BILD BORTTAGEN PÅ GRUND AV COPYRIGHTINTRÅNG! The Swede BLÅGUL Edited October 20, 2004 by The Swede Quote
johanp Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 nää, de ska vara profesionell måling. jag kan tänka mig att köra i skog och lera men inte där det finns grenar som repar lacken. bara som en entusianst bil ;) professionell: i verklighetens FM målas bilar mm av vpl, det borde således vara professionellt, eller ska du inte ha den i m90? skog utan grenar? hahahaa.. Kul projekt annars, grymt avensjuk om du lyckas. Quote
larsev Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 jasså jag trodde de gick bra med b-körkort då den väger under 3500kg i tjänstevikt. asså ser ni möjligheterna, det finns så mycket att göra, tänk er att man t ex tar med sig reserv hjulet till en däck firma efter jobbet och special beställer exakt lika dana dimentioner fast splitter nya och RIKTIGT kolsvarta utan sprickor. sedan kan man t ex kasta ut allt som finns inuti bilen. jag menar allt. det enda som ska sitta kvar är instrumentpanelen och ratten. man börjar sedan och städar den riktigt ren, det borde ta up emot 1 vecka att göra om man ska köra det riktigt nogrannt. då menar jag en hel ledig vecka, sedan ska man lacka den inuti i matt grönt som FM:s lastbilar. efter det ska man montera tillbaka orginal förarsätet. efter åt kommer det roliga, att man inreder skönheten. tänk er ett långbord med bänkar runtomkring som t ex stabsterrängbil 1313. sedan skulle det inte vara fel med en fin och påkostad men dock DISKRET ljudannlägning. vill helst inte ha värsta baslådan, ja ni fattar., sedan kommer det rent mekaniska. byta ALLA slitage delar, (borde vara svårt då de är ovanliga), sedan ska man serva motorn, så att hon blir pigg. sedan kommer man till detaljen som jag har lagt märke till på alla tgb bilar, jo växelspaken. den ska ju vara svart, dock är dom allt repade på knoppen och på axeln som åker inanför plastpanelen.,, Det man verkligan måste behålla är den tunna ratten som INDIKERAR 70-tal. det skulle inte heller var fel att serva och smörja hela kopplingen så att man inte har sånt jävla trögt motstånd som är oerhört vanligt på tgb bilarna. och sist men inte minst, ta loss trälisten och eventuellt sätta ditt lister i metall, och efter det lämmna in skönheten hos billackarn så att han slipar ner all färg. sedan ger man honom mönsterschemat till 90 kamoflaget, för att sedan hämta ut den efter ett par veckor. sedan är hon i STORA drag färdig. dock ska man inte köra henne i skog där grenar kan repa din fina spray lacken. då får jag dåligt samvete. B) Det är inte tjänstevikten som är intressant när det gäller behörighet på körkort utan det är totalvikten man går på. Quote
siros Posted October 19, 2004 Author Report Posted October 19, 2004 jaha ok, nä jag tänkte mig mer offroad banor där det är stigar som t ex är leriga etc. runeqvist, i vilket program har du gjort tgb 20 så., skulle vara intressant att veta. då kan man ju alltid göra det på datorn först för att se hur det kommer att se ut, innan man gör det på verkligheten. . kom bara med förslag Quote
Uttern Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Är inte FM:s kammomönster mönsterskyddad (=ej tillåtet att använda utan tillstånd)? Ola Quote
Forumsledning Kimster Posted October 19, 2004 Forumsledning Report Posted October 19, 2004 Är inte FM:s kammomönster mönsterskyddad (=ej tillåtet att använda utan tillstånd)? Ola Nej Quote
Guest 91:an Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 (edited) Och vänta bara tills förortskidzen får reda på hur tuff en Tgb13 är! HaHa, du kanske ska veta att Siros bor i Bergsjön! Ett av dem värre förorts områderna i Göteborg. Men jag gillar din ide om värsta feta Gangsta Tgb 13. Det skulle ha varit respekt. Tänk luftfjädring som man kan ställa in, bumba loss lite och få den lokala OG ledarens feta respekt. Tänk feta fälgar med ingravering an ett riktigt häftigt motiv. Tänk värsta m/90 lacken med snygga motiv i. Tänk värsta feta ljudsystemet. Tänk velour soffa där bak i bilen. Tänk små tvskärmar med dvd, playstation etc. Tänk värsta feta pivoten med en tksp, monterad på taket, som man kan meja ner alla bergsjöbarn som försöker som så mycket tänker en negativ (dvd skadande tanke om bilen). Tänk att Siros inte gillar dessa ideér, så synd! Edited October 19, 2004 by Kimster Quote
Skuggan Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 haha.. hade en ung Fk i Lumpen som brukade mummla nåt om "pimpad 13 bil i guldmetallic, kromade 21 tums fälgar, velour soffor, kristallkrona, luft fjädring (såndär som är ställbar) minibar och fett ljudsystem" i sömnen lite då och då.. hörde honom även prata om det i vaket tillstånd, tydligen var det hans stora dröm verkar vara många MÖPar som delar den drömmen Quote
siros Posted October 20, 2004 Author Report Posted October 20, 2004 hörre du 91:an. lite för mycket vaa. glöm inte att den inte ska vara pimpad. den ska bara se ut att vara i mycket gott skick. sedan kann man ju pimpa den på insidan. men det ska isåfall vara diskret. för trots att den är civil regad så får ju folk fördommar om fm då den är i m90 Quote
Runqvist Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 Vem skulle inte spy om ni fick se den här? (Nej, jag orkade inte lägga så mycket energi på den...) Quote
johanp Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 Bakfälg från Mv Agusta F4 Serie Oro? Quote
Runqvist Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 Bakfälg från Mv Agusta F4 Serie Oro? Bakfälg ja, modell ingen aning. Fotad av en kompis, så jag borde inte sno någons bild den här gången. (Sorry, The Swede.) Quote
Guest Sidron Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 Och vänta bara tills förortskidzen får reda på hur tuff en Tgb13 är! HaHa, du kanske ska veta att Siros bor i Bergsjön! Ett av dem värre förorts områderna i Göteborg. Men jag gillar din ide om värsta feta Gangsta Tgb 13. Det skulle ha varit respekt. Tänk luftfjädring som man kan ställa in, bumba loss lite och få den lokala OG ledarens feta respekt. Tänk feta fälgar med ingravering an ett riktigt häftigt motiv. Tänk värsta m/90 lacken med snygga motiv i. Tänk värsta feta ljudsystemet. Tänk velour soffa där bak i bilen. Tänk små tvskärmar med dvd, playstation etc. Tänk värsta feta pivoten med en tksp, monterad på taket, som man kan meja ner alla bergsjöbarn som försöker som så mycket tänker en negativ (dvd skadande tanke om bilen). Tänk att Siros inte gillar dessa ideér, så synd! Detta var mina ideé, bara det att jag råkade vara innloggad på min brors användare, jag är starkt för ett pimpat fm föremål! Hoppas pimp my ride kommer till Sverige, fett med respekt!!! Quote
siros Posted October 20, 2004 Author Report Posted October 20, 2004 nja sidron jag är inte så säker om den ska vara så "pimpad", jag vill som sagt fortfarande känna igen ursprunget, dvs ett militärt fordon, det var någon som sa att trälisten är gjord för att spika fast camoflagenätet, är det någon som vet om det stämmer, det låter ju logiskt, men man vet aldrig Quote
The Swede Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 Det är en avbärarlist för att skydda karossen när man kör i skog. Quote
siros Posted October 21, 2004 Author Report Posted October 21, 2004 och vad händer om man tar bort den, eller byter ut den mot metall? Quote
KD803 Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 och vad händer om man tar bort den, eller byter ut den mot metall? Det blir bucklor när man kör in i träd? Quote
siros Posted October 21, 2004 Author Report Posted October 21, 2004 aha ok, men varflr just i trä, Quote
Mech.Inf Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 aha ok, men varflr just i trä, Precis, gummi hade varit betydligt bättre om syftet är att skydda karossen mot stötar. Quote
Forumsledning Kimster Posted October 21, 2004 Forumsledning Report Posted October 21, 2004 Trä är väll billigare och lättare att ersätta och mer tålig mot kalla väderlekar. Min gissning. Quote
Recommended Posts