Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Hur tjockt pansar är det i de större atomubåtarna?

//Janne

De har väl inte direkt något pansar.......

Ryska Alfa klassen är byggd i Titan.

Amerikanska ubåtar är byggda i HY-80 stål, medan Sea-Wolf klassen är byggd i HY-100 stål.

Posted
Glöm sedan inte det tjocka gummilagret som omsluter ubåten.

Alla ubåtar har inte detta, och det är inte heller speciellt tjockt.......

Guest J-Star
Posted
Glöm sedan inte det tjocka gummilagret som omsluter ubåten.

Alla ubåtar har inte detta, och det är inte heller speciellt tjockt.......

Språkpolisen slår till.

Alla har inte... = Ingen har...

Du menar: Inte alla har...

/J

Posted (edited)
Ryska Alfa klassen är byggd i Titan.

Var byggda i titan är nog mer sanningsenligt. Ett par av Alfa-båtarna har jag för mig fortfarande existerar, en av dem blev flytande pir och den andra delades i två, varav ena halvan hamnade i Murmansk och den andra i Leningrad. Förmodligen den enda ubåt som varit/är i "tjänst" i både Nord- och Östersjöflottan.

Alfa-klassen var för övrigt ett skräckexempel i dålig reaktorsäkerhet och samtliga var otursförföljda. Om jag minns rätt drabbades fyra av sju byggda båtar av reaktorhaveri.

Även Sierra-klassen byggdes i titan, medan man övergav det ohemult dyra materialet till Akula-klassen för att i stället kunna bygga ett större antal.

Edit: För att besvara trådskaparens fråga så varierar tryckskrovets tjocklek beroende på vilket material som används, men det står förmodligen inte emot verkan från tex pansarbrytande vapen särskilt bra, så att ha god verkan mot en ubåt i ytläge med pv-vapen lär inte vara några problem.

Favoriten vid torpedinsats mot ubåt är nog i stället för att gå direkt mot skrovet att låta torpeden detonera bakom propellern och trycka sönder propellern, propelleraxeln samt dess tätning.

Edited by AdamKalle
Posted

Läste/hörde nån gång att torpeder är utrustade med RSV laddningar för att kunna säkerställa penetration av tryckskrovet då det är rejält tjockt.

Anyhow så var det en intressant fråga som tas upp här... ska nog forska lite själv då jag kommer hem från jobbet... :D

Posted
Normalt hut tjockt är då gummilagret?

Det kan vara maximalt någon centimeter - i alla fall ser det ut så om man tittar på ubåtsfoton.

Posted

Borde inte gummilagret vara drygt en decimeter med tanke på att den ska kunna "suga" åt sig sonarpulserna? På dom bilderna jag har sett, ser det ut som 1-2 dm tjockt.

Posted

Är inte Typhoon också byggd i titan?

Jag tror inte att de flesta torpeder har RSV. Iaf. inte jänkarnas Mk 48 (ADCAP) då dessa också ska kunna verka mot ytfartyg med tryckverkan (sök på "sinkex" så hittar du säkert en fin video eller bildsekvens).

Iofs. kanske speciella antiubåtstorpeder har RSV...?

Posted
Jag tror inte att de flesta torpeder har RSV. Iaf. inte jänkarnas Mk 48 (ADCAP) då dessa också ska kunna verka mot ytfartyg med tryckverkan (sök på "sinkex" så hittar du säkert en fin video eller bildsekvens).

Iofs. kanske speciella antiubåtstorpeder har RSV...?

Det är ASW-torpeder som brukar ha RSV. Bl a den amerikanska Mk 46. Tanken är att det på ubåtar räcker med att göra ett litet hål varpå vattentrycket gör resten. Eftersom ASW-torpederna är relativt små och därför har små stridsdelar samtidigt som vissa ryska ubåtar har dubbelskrov så är RSV ett bra sätt att garantera genomslag.

Posted (edited)
hur ser man på gummit hur tjockt det är?

Ögonmått och en kvalificerad gissning.

EDIT:

Woho inlägg 400.

Edited by Mattssonmannen
Posted

EDIT:

Woho inlägg 400.

jo men ögonmått? Finns det ett tvärsnitt nånstans där man ser ner till metallen eller? det borde ju vara svårt att gissa om man bara kollar på en matt gummiyta.

Posted

EDIT:

Woho inlägg 400.

jo men ögonmått? Finns det ett tvärsnitt nånstans där man ser ner till metallen eller? det borde ju vara svårt att gissa om man bara kollar på en matt gummiyta.

Ibland så finns det bilder på strategiska ubåtar i hamn/varv med ICBM luckorna öppna så man kan se ett tvärsnitt av ytterskrovet på ubåten. :o

Guest J-Star
Posted (edited)
Är inte Typhoon också byggd i titan?

Både och. http://www.fas.org/nuke/guide/russia/slbm/941.htm

The pressure hulls, the centerplane and the torpedo compartment are made of titanium and the outer light hull is made of steel.

Med tanke på hur stor den där klunsen är kan det inte ha varit billigt.

/J

Edited by J-Star
Posted

Gummiplattorna är olika tjocka beroende på var i båten de ligger..

Detta gäller i alla fall de svenska båtarna , som är byggda i pansar.

Annars är det mesta hemligt ang , tekniska specifikationer.

KspGubben / Fd svetsare på Kockums Submarine Systems :o

Posted

AU granater typ ELMA som används från t.ex. korvetter har en relativt liten laddning. En granat väger inte mer än att man ensam kan lyfta 3st åt gången upp för en lejdare. De slår med en RSV stråle upp ett hål stort som en femkrona genom både form- och tryckskrovet hos målet. Det är inte ett sänkande vapen.

Posted
AU granater typ ELMA som används från t.ex. korvetter har en relativt liten laddning. En granat väger inte mer än att man ensam kan lyfta 3st åt gången upp för en lejdare. De slår med en RSV stråle upp ett hål stort som en femkrona genom både form- och tryckskrovet hos målet. Det är inte ett sänkande vapen.

jo, om ubåten inte blåser tankarna och intar ytläge ;) . Det är ett vapen som ska användas i fred/skymmningsläge - inte i det "riktiga" kriget.

Posted

Visst. Men de har iaf en chans att ta sig upp. Efter en torpedträff på en ubåt som verkar i skärgårdsmiljö har de inte den möjligheten.

Posted
Läste/hörde nån gång att torpeder är utrustade med RSV laddningar för att kunna säkerställa penetration av tryckskrovet då det är rejält tjockt.

Amerikanska Mk50-torpeden är försed med en laddning med riktad sprängverkan just med tanke på att den skulle kunna slå igenom alphans titanskrov. Mk50 är ju en "lätt" ubåtsjakttorped med bara 50kg laddning.

Mk50

Guest Sidron
Posted
Visst. Men de har iaf en chans att ta sig upp. Efter en torpedträff på en ubåt som verkar i skärgårdsmiljö har de inte den möjligheten.

Vet inte så mycket, men är det för att de har svårt att manövrera och gömma sig där?

Posted
Jag vet inte om en ubåt som får torpedträff på 200 m mitt ute i Atlanten har ett så värst mycket bättre läge... :rockon:

Men en Typhoon har nog lite bättre chanser att klara en torpedträff än en Västergötland, oavsett var i haven de blir träffade. Men stora ubåtar som Typhoon verkar sällan inomskärs. Så tolkade jag det iallafall.

/E

Posted

Precis vad jag menade. Våra små inomskärsubåtar klarar nog inte en torpedträff men jag tror nog att en strategisk ubåt såsom Typhoon kan ta en träff och kanske klara den del av besättningen som befinner sig i andra utrymmen än de som vattenfylls iom skadan.

Posted
Precis vad jag menade. Våra små inomskärsubåtar klarar nog inte en torpedträff men jag tror nog att en strategisk ubåt såsom Typhoon kan ta en träff och kanske klara den del av besättningen som befinner sig i andra utrymmen än de som vattenfylls iom skadan.

Typhoon tål mycket stryk! Detta eftersom detta monster till ubåt innanför formskrovet i princip har två parallella tryckskrov (tänk två ubåtar lagda bredvid varandra), plus ytterligare ett par tryckfasta utrymmen. Skulle nog vilja skicka mer än en eller två torpeder för att vara säker på god verkan.

Posted

Jovisst. Man skjuter sällan bara en torped i taget vid vapeninsats, kanske inte för att man vill ha två träffar utan för att två vinkelräta vektorer in mot målet rätt drastiskt minskar möjligheterna för undanmanövrar.

Kusken klarade en hel del våld med sekundära explosioner och ändå överlevde delar av besättningen. Synd bara att de inte fick ut dem i tid. :(

Posted

Satt och kollade en dokumentär om den ryska typhoon klassen.

Såg riktigt gemytlig ut därinne med stora matsalar och rekreationsutrymmen, bland annat bastu!

Det nämndes litet flyktigt i programmet att den ubåt som medverkade sponsrades av varvet/företaget som byggt den eftersom ryska flottan hade stora bekymmer med likviditeten.

Kanske något för framtida svenskt försvar....sponsring?

Tänk er en ubåt som sticker upp nosen ur vattnet med en jättestor logga för tex ikea eller ericson på tornet?

Eller vid gruppering, maskering klar, då sätts stora skyltar a la hockeyrink upp runt om grupperingsplatsen.