Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kort fråga som säkert någon har koll på.

300 försöksvapen har levererats till FM. Av dessa har JPlut Int ca 50 st. Var finns de återstående 250 IDAG ? Alltså på vilket/vilka förband finns de ?

LtX

Posted

P4 har några, Amf1 har några tror jag, I5 har några, boden har nog också några

det är vad jag känner till...

möjligen har även K3, P7och LG några

Posted
P4 har några, Amf1 har några tror jag, I5 har några, boden har nog också några

det är vad jag känner till...

möjligen har även K3, P7och LG några

P 7 har inga än så länge, men dom kommer förmodligen att få sådana nästa utbår.

Posted

Jag är säker på att att det har atgits upp i många trådar förut, men jag hinner inte söka en fredagkväll som denna, så jag ställer frågan igen(?)

Är det tänkt att det som idag är AK5CF, skall bli standardvapen inom FM, och isåfall, när skall vapnet helt ha fasat ut "vanliga" AK5?

Posted

Om det inte gick på röven skall väl mellan 30-50 stycken finnas på F4 också.

03/04 fanns dom på P4, I5, F4 samt Amf (1 eller 4, minns ej vilken) och eventuellt även hos stadsskytte (?) - kan minnas fel men tror inte det.

Posted (edited)

Träffade på en hel grupp med befäl från Marksstridsskolan som hade dessa vapen under en kurs i SIB i Borås i veckan. Plutonen var uppbyggd av befäl från olika delar inom FM.

(Vi var B-styrka åt dem från K3)

Riktigt coola de dära CF:arna... ;)

Edited by Gustavsson
Posted

P4:s Ak5CF var om jag inte minns helt fel på Grenadjärkompaniet i Kvarn.

Men det vore intressant att veta vad som hände sedan. Blev det bara ett försöksår eller flera? Vilka förbättringar genomförs på vapnen efter utvärderingen? Togs Ak5CF tillbaka för modifiering eller blir de kvar på förbanden medan andra vapen modifieras? Är den slutgiltiga varianten fastställd än?

Posted

Försöken slutförs under 2004, det är ännu inte klart vad som ev. skall förändras.

Källa: Per Arvidsson FMV

Posted (edited)

FM förlängde provperioden ytterligare ca 1år. Gevärsfaktoriet/Bofors Dynamics kliar sig lite i huvet och undrar vaffan FM sysslar med att prova ytterligare. Man tycker att FM borde ha utvärderat klart vid det här laget...

Källa: Bofors Dynamics ProdChef :)

Edited by Nifelhel
Posted
När beräknas Ak5 CF vara operativ?

"That Blast came from the AK 5CF! That thing is still operational!!"

:lol:

Posted
Är det bara de plutoner som är testplutoner för MARKUS projektet som fått CF eller har de försöken inget med varann att göra?

det har inget med varann att göra.

Posted (edited)

Ok, vi hade nämligen en "MARKUS pluton" och enda utrustningsskillnaden bestod av just CF.. Men de andra testplutonerna kanske var lyckligare lottade..

Edited by johanp
Posted

1. samt 2. KJ Plut har AK5CF på AMF 1. Känns surt som fan å vara "lillebror" på 3. plut (GRK) på KJ Komp. när vi "bara" har AK5 :(