Jump to content

Recommended Posts

Posted
,Aug 18 2003, 14:00 ] Jag är ju dock bara ungdom, men ändå ,O  :blink:

Hur skulle en Hv-u "få tag" i en M/90P ..? :banana

Jag skulle gärna vilja har ett par jag också (byxorna), men inte vet jag hur det ska gå till..

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

På Cityfesten här i Gävle för ett par veckor sedan så sålde ett företag en massa militärkläder. Fanns bl.a. både nya och begagnade 90P jackor och byxor. Byxorna såg helt ok ut och kostade 400:-. Vet inte om det är vad man bruka rta för dem i olika butiker?

Posted
M/90H är helikopter uniformen

*DOOOOH!!* naturligtvis.. ,O

*belönar omedelbart sig själv med 5min kinesisk båge*

tack, EOD!

Inget fara, [iRONI] jag vet om bieffekterna med växande pannben ;) [/iRONI]

Angående köp av M90/P så tror jag att jag länkat till sidan förut, plus att den ligger ju länkad av Henke på SoldF men tar upp den endå.

Mil-Con har ju M90/P brallor, i varierande storlekar dock. Ny kostar 895 kr och begagnade kostar 599 kr. De säljer även hängslen till dem.

EOD

Posted
,Aug 18 2003, 14:00 ] Själv bad ja på mina bara knän till en av mina ledare att få byta till M/90P.. (frågade via SMS) B)

Men det dög visst inte, så nästa övning som är nu till helgen får man nog tjata lite till.. hehe  :banana

Jag är ju dock bara ungdom, men ändå ,O  :blink:

no hard feelings.

Men jag hade nog också varit striktare mot en ungdomsavdelning en mot en HV avdelning vad gäller klädsel, om jag hade fått bestämma.

B)

Posted

haha, den uniformen skulle ja kunna få ut lätt om ja bara kunde övertala henne att den modelen är mer praktiskt.. vilken kan bli svårt om man ändå bara ska vara ute i fält.. :((

hennes far jobbar nämligen på förådet vid P4, å där borde det finnas M/90 modell Pansar :D

annars får man väl ta på sig :) å få tag i uniformen (skydds klädseln, som det heter för mig -dooh-) på annat sätt.. :wub:

nä, ja skulle aldrig stjäla från FM!! Jag :dong: mig själv

Posted (edited)

När jag var på HVSS, så var vi några som undrade om vi fick bära våra baskrar från värnplikten till vår HV-uniform. Vi fick då svaret att baskrarna ingick i uniformsystem 90. Och eftersom det är samma uniform för HV som för värnpliks armen så blev svaret att vi kunde ha baskrarna på oss. Av dessa tyder jag i frågan om M90P byxa till "vanlig" M90 jacka. Att eftersom det är samma uniformssystem så är det bara att blanda så mycket man vill. Däremot att blanda M90 och M59 skulle nog inte vara enligt reglerna.

:)

Edited by Protiwa
Guest Dedicated
Posted (edited)

Bär byxa 90P ibland på Hv-övningar. Dock är det precis med denna byxa som med stora ryggsäckar, ju mer man får plats med desto mer onödiga prylar släpar man runt på!

Edited by Fyhr
Posted
Vi fick då svaret att baskrarna ingick i uniformsystem 90. Och eftersom det är samma uniform för HV som för värnpliks armen så blev svaret att vi kunde ha baskrarna på oss.

Nja, det är väl sanning med modifikation: Hv är ju ett förband i sig, jag skulle ex. aldrig bära min basker m. treudd som Hv-man - på rep. med egna förbandet, JA, men inte med mitt Hv-komp.

Däremot är det ju ok att bära treudden på axeln om jag nu önskade.

Enligt vår Hv kompch är basker ej att betrakta som utbildningstecken och skall därför ej bäras i Hv-tjänst.

Det står säkert något liknande i UnifR eller så.

Posted

Förstår inte denna hysteri med att byxa 90/P skulle vara så mkt bättre än normala m/90 byxan. Är det för att det finns fickor på vristen eller att den går högt upp i svanken/korsryggen?

Tycker bara att det ser lite märkligt ut när "alla " ska ha byxa 90/P.

De som har det specifikabehovet i tjänsten dvs. Pansar skall självklart ha m/90P det, men alla andra..nja

//C

Posted
Vi fick då svaret att baskrarna ingick i uniformsystem 90. Och eftersom det är samma uniform för HV som för värnpliks armen så blev svaret att vi kunde ha baskrarna på oss.

Nja, det är väl sanning med modifikation: Hv är ju ett förband i sig, jag skulle ex. aldrig bära min basker m. treudd som Hv-man - på rep. med egna förbandet, JA, men inte med mitt Hv-komp.

Däremot är det ju ok att bära treudden på axeln om jag nu önskade.

Enligt vår Hv kompch är basker ej att betrakta som utbildningstecken och skall därför ej bäras i Hv-tjänst.

Det står säkert något liknande i UnifR eller så.

Du får bära den vid enskilt upptrödande. Då du ej ingår i grupp.

Det är vad lärarna på HVSS sa.

:)

Posted

@69:an

Det är en kombination av bättre benfickor, fickor nere på smalbenen, dragkedja som går hela vägen upp till knäts baksida, förhöjd och vadderad midja, hängslen samt foder.

Fodret tycker jag nästan är den största fördelen eftersom vanliga 90-byxor har en tendens att ge mig skav mellan låren. Nackdelen är att det blir himla varmt på sommaren.

Benfickorna är bättre eftersom det inte är ett veck i bakkant som på dom vanliga byxorna utan en bälg mittpå. På det viset hamnar inte det man bär i fickorna i knävecken.

Det finns även en bakficka för plånboken så man slipper ha den i benfickan.

Dragkedjan som sitter på baksidan av smalbenet går hela vägen upp till knät och är utan tyg på insidan vilket gör att man kan vika upp hela undre delen av byxbenet. Perfekt när man ska byta strumpor t.ex.

Fickorna nere på vaderna är perfekta att förvara kartor, m/21, vikkåsa samt bestick i.

The Swede :baskerPa:

Posted

Tycker 90P är totalt överlägsen som uniform, den är bättre än den vanliga på allt, förutom just det att den är en gnutta varm på sommarn.

Som swede sa, grejerna ligger bättre i fickorna, fickorna är fler samt hela uniformen sitter mycket bättre på kroppen. Dessutom är 90P ursnygg!

Beträffande dig som skulle få ut 90P från förrådet i skövde, GLÖM DET!

Det fanns inte ens till alla vagnsbesättningar när jag låg inne 00/01 o de har knappast köpt in fler. Våran kompchef fick tjata VÄLDIGT mycke för att få ut 1 st till våran sker-op som skulle sitta i grisschaktet!

Inte en susning att de ger ut de få 90P som finns till utomstående då!

Posted

"Skulle" vet ja väl inte direkt.. "vill" är nog snarare ordet..

hmm, det låter nästan som ni är emot att vi ungdomar skulle bära den.. :/

haha, ja menar.. ni tycker själv den är så bra på alla sätt.. å det kanske vi också tycker.. Sen vet ja inte om vi FÅR bära den, men vad ja vet ska vi bära det vi "fått ut", och om ja kan "få ut" en sådan modell.. :baskerPa:

men om det är så som du säjjer att det inte finns så många av dem, kan det ju bli svårt, helt klart... :)

Posted
Hur man kan vilja använda Sjöstridskängan till annat än som "kontorskänga" är för mig en gåta. Visst, med iläggssula funkar de lite bättre, men i övrigt föredrar jag faktiskt M90-känga även till sjöstridsdräkt.

Den fungerar alldeles utmärkt att flyga helikopter i... men å andra sidan så är det ju inte så mycket marscherande inblandat i den tjänsten :baskerPa:

Posted

HV.....blablabla>>

Om vi skall ge oss in i ordbajseri så var faktiskt skulle det ordet du själv använde.

*ordbajseri off*

Jag är väl inte direkt emot att ni har den men jag tycker det finns en kölista med folk som behöver den mer än HV-U!

Posted
,Aug 18 2003, 18:31 ]va? ja kan inte förstå att den inte finns i rätt antal..  :-(

M90/P har man alltid sagt att det har varit ont om och det stämmer säkert. Till Ing2 kom det "En hel lastbil" med M90/P enligt "C all mtrl" och enligt förrådet så hade de ju inga M90/P så det verkar hålla otroligt hårt på dem.

Det finns ju en "turlista", U-listan. Det står vilka som ska ha M90/P och inte men det är ju som du säger Vc_90, ibland räcker det inte till de som ska ha. Sist jag kolla så stod faktiskt Amröj på listan över vilka som förrådet fick dela ut M90/P till och vi har ju inte alltid haft den så jag tror att mycket ligger där, fler och fler fattar tycke för M90/P och får genom att de ska ha den. Sedan tillkommer ju t.ex. EN01 på Ing2, så där åkte det ju några M90/P till de tjänsterna också

Sedan ett sådant här obekräftat ryckte igen. Enligt en Lt B (plutch PV robbot Ing2 02/03) så har det blivit fel på en leverans av M90/P, så man var tvungen att skicka tillbaka dem vilket ger att det kommer bli ännu större brist på dem.

EOD

Posted

ack så dåligt..

då kanske man ska hoppa över å försöka skaffa en sådan isf, kanske finns nån stackare som behöver den bättre :D

men det är ju givetvis ändå värt å kolla upp om det finns några över.. :-(

Posted
,Aug 18 2003, 20:21 ] ack så dåligt..

då kanske man ska hoppa över å försöka skaffa en sådan isf, kanske finns nån stackare som behöver den bättre  :D

men det är ju givetvis ändå värt å kolla upp om det finns några över.. :-(

Det finns en del att köpa privat. Både nya och begagnade. Enligt återförsäljaren kommer de "direkt från fabrik".

Posted (edited)

Jag har köpt mej fältjacka och fältbyxor 90P civilt.

Kolla in www.mil-con.se.

EDIT:

Har folk i allmänhet svårt att förstå att m:et är borttaget i 90-systemet?

Det heter fältjacka 90, inte fältjacka m/90...

Edited by nilsson
Posted

Det stora problemet tycker jag är att officerare kan plocka ut M/90P efter eget tycke till sig själva. Det var en minst sagt konstig känsla att ha hört plutonhefen babbla om att det inte fanns några M/90P för att sen när man går till matsalen se ett gäng T2 befäl som tydligen tyckte det var fräckt att ha den! :-(

Det var ett nedrans ordbajseri här idag.....

Posted

ok, tack för den sidan, kul å kolla på.. men ja hade inte tängt å köpa någon, å särkilt inte om man nu kan få ut någon.. men ja får räkna med att INTE få ut någon, men hoppas kan man alltid..

om T2 befäl kan få ut dem, så borde jag åxå kunna det! haha, eller inte :/

kan ju iaf märka att den är populär :banana

EDIT: Samtliga bör gå in på "verktyg" "internet alternativ" sedan "avancerat" kryssa ur "ordbajseri" om ni hade det inställt, vilket är standard :blink:

Posted

Problemet med 90P är att det inte finns i oändlighet utan är en bristvara på många regementen. Jag börjar förstå var dessa uniformer tar vägen samt varför bristen kvarstår trots nytillverkning (feltillverkning) när jag läser i forumet.

Använd materiel som är RU och knyck inte en massa prylar från andra. Det leder ju bara till att det blir brist någon annanstans. Det finns massa soldater som gör värnplikten just nu som behöver uniformen bättre än en HV-soldat som använder den ett par gånger per år. Eller så kan ni försöka förklara för föraren på 122 varför du skall ha 90P istället för honom.

Posted (edited)

@Smaug

Heppa! Vad jag kan uttyda av inläggen här så har de flesta av folket antingen fått ut det ärligt på TSF eller så har dem helt enkelt köpt dem ärligt i en butik. Så lugna ner sig lite nu. :blink:

Edited by Nifelhel
Posted
,Aug 18 2003, 23:41 ] Det största problemet är väl isf att vi får ut dem på föråden, om de nu saknas där de behövs...

men kan folk från Hv få ut 90P hur som helst?

nope... krävs isf mycket rövslickeri...

alla som jag känner som använder 90P har köpt den civilt...

Posted

Personal som är i behov av flamskydd är utrustade med M90P.

Övriga är befäl som har previlegier att få ut dem, och resten är de som köper dem.

Smaug, HV soldaten är en skarp soldat (en hel del finns det), till skillnad från GU-bassen som utbildas.

GU-bassen ligger inne i några månader, HV-soldaten några dagar om året i flera år.

Posted

haha, flammskydd sa ni.. då kom ja på en hemsk sak som hände.. när vi skulle tända kaminen använde vi lite, var det t-röd eller nåt annat?

nåväl nån brännbar vätska iaf, då slocknade elden efter ett tag, och vi var säkra på att det inte var nån glöd eller nåt längre.. så våra ledare la i mera "bränsle" (på ett säkert sätt, sprutade naturligtvis inte ner i kaminen" väntade en liten stund.. sedan skulle ja "offret" gå å tända på...

PAAANG!! kaminen blåste ju i luften :dong: haha, nä, men det small till rejält å kraftig flamma flög in i mitt ansikte.. det mest dramatiska var nog när ledarna bara hoppade på mig för att få mig i skydd ,O

så nog behövs lite extra flammskydd i fortsättningen :ph34r:

Posted

Jo den incidenten vore ett fall för SäkI.

Antingen får alla som skall vistas i tält M90P, eller så förbjuds all eldning i tält.

Vilken lösning tror du att det blir?