Jump to content

Recommended Posts

Posted
Har en polare som tjatat om att jag ska gå med i grannkommunens Insats-Pluton istället, vad händer med min förra ansökan om jag skickar in en ny?

När väl pappskallarna fått fingrarna ur och hör av sig till dig så kan du helt enkelt säga att det tog för lång tid och du sökte dig annorstädes.

Oj är det fler som har det här problemet. Skickade in elektronisk ansökan för 4 månader sen och har inte hört ett knyst. Tycker iallafall att de borde höra av sig och säga att de fått det.....

Om man måste ringa och tjata och lämna in papper fyrtioelva gånger för att de super bort dom ja då kan det lika gärna vara känns det som :banana:bash: Vart ligger rekryteringsproblemet då?

vmh rille

Vart bor du?

Förmodligen har Utb-gruppen skickat vidare ditt mail till kompch i din när-kommun, och denne har inte gjort sitt jobb.

• Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Har en polare som tjatat om att jag ska gå med i grannkommunens Insats-Pluton istället, vad händer med min förra ansökan om jag skickar in en ny?

Jag tycker du ska ta kontakt med Revinge och förklara ditt dilemma, dessa kan lotsa dig till IP C som kommer att fixa över dig på direkten (IP C=Anders? = hyvens prick). Du behöver inte skicka in en ny ansökan. Det är bara för myndigheten att skriva om ditt befattningsnummer samt den komp C som skulle ha dig, att skriva överföringspapper till IP, detta sköts mellan IP C och HvKomp C så du märker inte ett jota.

Edited by Lfskbat
Posted

Varför orkar man ens försöka gå med?

Jag var med i en vanligt 20h HV-komp med magiska organisatoriska problem så jag slutade.

Kompisen fick ett par luckor i sin grupp på en insatspluton och tyckte att jag skulle söka dit istället.

Ok, jag hänger här och gillar gröna kläder så varför inte? Det här var i maj 2005, i oktober 2006 får jag (efter en herrans masa turer) kanske* gå introutbildningen (igen). Nu är bara problemet att någon gång från 2002 när jag gick introt första gången och nu har man ändrat utbildningens längd. Numera är den beskaffad så att jag kommer förlora tre arbetsdagar (2+1 vid två tillfällen) och jag vet verkligen inte ifall jag har möjlighet att avsätta den tiden, då det på mitt jobb är jag och chefen som finns, dvs är jag borta måste han täcka butiken själv.

Då jag sökte var jag fortfarande student med nästan 100% möjlighet att styra min tid och under perioden juni -05 till september -06 har de arbeten jag haft varit av den arten att min frånvaro har kunnat täckas upp av andra alternativt har arbetsuppgifterna fått vänta på min återkomst.

Nu funderar jag allvarligt på att skita i alltihopa och lägga de timmar som jag då "sparar" på att bygga upp firman jag jobbar för så att vi kan anställa fler människor istället.

*HVs fantastiska formulering att jag måste ansöka om att få gå introt då de placerat 100 personer på en kurs med 60 platser. :)

/O. som är trött på att duktiga plutonschefer hindras av jävligt korkade kompani och bataljonsstrukturer.

Posted

@Odeys

Detta låter lite "struligt". Hade du redan gått Intro i det gamla komp? Om du gjort det så kan jag inte se varför du skulle gå intro igen!?!? Jag gick min intro 2000 och den har jag inte behövt gå om fast jag bytt både befattning (x-antal gånger) samt gått över till IP.

Jäkligt mysko och klumpigt skött :banana:clap:

Tycker du ska snacka med UTB! Dom är inga paragrafryttare (som i komp och bat-ledn), utan är lite mer pragmatiska i sitt tankesätt.

Posted

mitt "problem" var att jag lämnade in utrustningen, det har alltså blivit en ny ansökan och då var min gamla introutb för gammal. Jaja, det är som det är, men ibland undrar jag ifall det finns folk högre upp som inte vill att HV ska kunna nyrekrytera.

/ O på sitt mest konspiratoriska humör :ph34r:

Posted
mitt "problem" var att jag lämnade in utrustningen, det har alltså blivit en ny ansökan och då var min gamla introutb för gammal.

Känner du ingen på HvFriv (eller vad det heter nu) eller i Bataljonen eller någon av de som håller i Intro osv så att du iallafall kan slippa själva Intron. Skyddsvakten och Ak4B-inskjutningen är viktig tycker jag, men resten är skit.

Kolla runt!

Posted

Vågen från vänster!

I måndags fick jag papper om att jag ska inställa mig på introkurs. 8,5 månader senare och jag kan räkna mig som "färdigutbildad" i november, Dvs OM jag kommer med på utb omgången..

Det är inte så starkt jobbat, under min VPL skulle samma snabba hantering kommenterats: gör om -gör rätt.

Jaja, ingen idé att klaga, nu är jag med :baskerPa:

Posted

Oj är det fler som har det här problemet. Skickade in elektronisk ansökan för 4 månader sen och har inte hört ett knyst. Tycker iallafall att de borde höra av sig och säga att de fått det.....

Om man måste ringa och tjata och lämna in papper fyrtioelva gånger för att de super bort dom ja då kan det lika gärna vara känns det som :banghead::) Vart ligger rekryteringsproblemet då?

vmh rille

Vart bor du?

Förmodligen har Utb-gruppen skickat vidare ditt mail till kompch i din när-kommun, och denne har inte gjort sitt jobb.

Jag bor i Linköping ---> 2insatspluton tror jag de var.

• 2 weeks later...
Posted

Då har man blivit kontaktad av nån från hemvärnet som ska komma och intervjua mej. Fast han tyckte nog att jag skulle med i IP. Men jag hade ju mer det vanliga hemvärnet i tankarna..

Efter att ha läst diverse trådar här om hv börjar jag undra lite smått bara.

Är det så att alla unga söker sig till IP, kommer jag alltså bli sittandes i ett tält fullt med sega gamla gubbar, sörplandes kaffe...

Vad GÖR egentligen vanliga HV på sina övningar?

IP verkar vara nån form av elit-kompis-klubb, varför har jag inte riktigt klart för mej, men dom verkar ta sej själva på lite för stort allvar... eller?

Kanske jag som har träffat fel personer.

SToH

• Forumsledning
Posted

Finns nog lika många svar på dom frågorna som det finns HV-soldater.

Många unga söker IP ja.. naturligt val mer eller mindre.

Tält med gubbar, nja.. risken finns men ganska liten.

Vad som görs i vanliga? se första meningen.

elitkompisklubb? ..som vilken klubb som helst med motiverade människor i. Beroende på hur åldersfördelningen ser ut så kan det se ut hur som helst.

..du har nog träffat både rätt o fel... gå me och känn efter själv.

Posted
Är det så att alla unga söker sig till IP, kommer jag alltså bli sittandes i ett tält fullt med sega gamla gubbar, sörplandes kaffe...

SToH

Det här året övar vi mycket strid i bebyggelse, men det skiftar säkert mellan förband och platser. Har inte sett ett tält sedan jag gick med i hemvärnet och kaffe får jag ta med mig själv (ursäkta att jag tycker det är gott med kaffe). Synd bara att jag knappt hinner dricka det :)

Posted

SToH

Det här året övar vi mycket strid i bebyggelse, men det skiftar säkert mellan förband och platser. Har inte sett ett tält sedan jag gick med i hemvärnet och kaffe får jag ta med mig själv (ursäkta att jag tycker det är gott med kaffe). Synd bara att jag knappt hinner dricka det :)

Du hinner dricka kaffe? Måste se över utbildningsplanen...

Posted

Jag är med i ett vanlig HV-kompani (samma som Rickard och Hans) och jag kan väl sammanfatta det så här:

1) Jag har inte sett ett tält sedan min GSU.

2) Kaffe och bullar konsumeras på HV-into utbildningen och på div kurser, knappast på hemvärnsövningar.

3) Medelåldern i kompaniet är gissningsvis strax under tretio (blir man gammal gubbe när man är över tretio?)

4) Vi har två stycken gamlingar, men de är å andra sidan riktiga krutgubbar.

5) De flesta verkar ta väldigt seriöst på verksamheten. Det är oftast de yngsta som brukar flumma ut lite grand.

6) Det förefallar vara väldigt stor skillnad på HV i storstadsregionerna och på landsbyggden.

Posted

I min IP är åldersfördelningen mellan 21 och 41, dvs medelålder på 31.

I mitt tidigare kompani var åldersfördelningen mellan 19 och 70, dvs medelålder på 45 år.

Hur olika förband funkar varierar stort.

Posted
I min IP är åldersfördelningen mellan 21 och 41, dvs medelålder på 31.

I mitt tidigare kompani var åldersfördelningen mellan 19 och 70, dvs medelålder på 45 år.

Hur olika förband funkar varierar stort.

Hm, borde inte antalet i resp. ålder vägas in för att få medelåldern ;)

Posted

Ok.. tror att jag provar att gå med i vanliga HV då.

Så får vi se om jag tycker jag platsar i IP om några år.

Hoppas ingen tog illa upp, jag tror nog att jag har en blid av insatsplutonerna, som säkert inte stämmer i hela landet.

Men.. om ni aldrig sover i tält, hur sover ni på era övningar?

Under bar himmel, i kvarter... kanske sovs det inte i hemvärnet alls?

Trevlig helg.

/SToH

Posted
Hm, borde inte antalet i resp. ålder vägas in för att få medelåldern ;)

Sorry median heter det ju... har glömt bort gymnasiemattens uttryck!

På dygns övningar så sover vi för det mesta i vindskydd, och ibland i tält.

Posted

I mitt kompani (vanliga HV) var medelåldern vid årsskiftet 34,3 år. Och visst finns det en och annan gammal gubbe men de är för det mesta placerade där deras ålder inte är ett problem.

Problemet med de unga är att de inte stannar kvar så länge. Hög omsättning m a o.

Ola

Posted

SToH: vart bor du?

ang. vart man sover och så...eftersom våran bat. övar inne i Malmö stad brukar vi sova inomhus, ofta i våra skyddsobjekt eller liknande.

"Sova inomhus, gammalt stadsskytteknep" som någon uttryckte det :)

Posted (edited)

För att vidareutveckla det Ola sa så är det svårt att få fason på folk som 'bara' är med ett eller två år.

Vi eftersträvar att sova i kvarter om övningen vara över en dag. Nyttigt som tusan, eftersom dom som är vana vid tält helt tappar koncepten i hus ;) Nja, vi lärde oss, och hade ett nyttigt teoripass i förläggningstjänst efteråt.

Edited by Hans Engström
Posted

Den stora frågan är ju varför folk bara är med 1-2 år... Om man kunde hålla folk kvar minskar ju rekryteringsbehovet en hel del.

Posted (edited)
Problemet med de unga är att de inte stannar kvar så länge. Hög omsättning m a o.

Ola

Finns nu flera orsaker varför yngre lämnar Hv, att flytta är en av dom då noll intresse visas från organisationen för att leda in soldaten i förbandet på den nya vistelseorten, samma problem finns vad gäller flytt mellan bataljon och "dess" insatspluton. Ska vi i längden behålla folket måste övergångar mellan förbanden skötas smidigare och soldaten ska känna att det är ok att byta, inte känna att han/hon sviker "gänget" genom något så trivialt i dagens samhälle som en flytt, eller att inte hinna med längre p g a familje/jobbsituation och tvärtom.

Tillägg: När sömn är anses behövligt utnyttjas tält, kaserner, inlånta lokaler osv, beror lite på tillgänglighet, övningsform, övningsområde och syfte med övning. Finns ingen anledning att sova i tält om man inte måste, precis som vi inte övar fylla sandsäck.

Edited by Munin
Posted
samma problem finns vad gäller flytt mellan bataljon och "dess" insatspluton. Ska vi i längden behålla folket måste övergångar mellan förbanden skötas smidigare och soldaten ska känna att det är ok att byta, inte känna att han/hon sviker "gänget" genom något så trivialt i dagens samhälle som en flytt, eller att inte hinna med längre p g a familje/jobbsituation och tvärtom.

Jag har den erfarenheten att HV IP -Ja tack HV 20 timmar -Tack men nej tack

har försökt att få flera som slutat på IP att flytta över till "vanligt 20 timmars kompani" för att inte förlora dem, men svaret som 95% lämnar är njet

II63

Posted

Under de övningar som jag har varit med på hittills så har det enbart sovits i kvarter. Antingen i kasern, barrack eller direkt på golvet i godtycklig byggnad.

Posted

har försökt att få flera som slutat på IP att flytta över till "vanligt 20 timmars kompani" för att inte förlora dem, men svaret som 95% lämnar är njet

II63

Jag är bara med i ett 20 timmars "vanilla" kompani och trivs jäkligt bra, det är inget som hindrar att man gör mer än sina 20 timmar och de flesta gör också fler timmar än så. Tror nog att kvalitén tyvärr varierar något oerhört mellan olika bataljoner dock. :(

Posted

II63

Kan skälet till detta vara att man som IPist betraktas som svikare när man går dit och sedan som MÖP/ninjatomte om man kliver ner igen...

Det i kombination med att man tappar kompisgänget och inte litar på personalens vapenhantering i "vanliga" kompaniet etc är tyvärr skäl till en del av dessa: -Tack, men nej tack.

Posted
Kan skälet till detta vara att man som IPist betraktas som svikare när man går dit och sedan som MÖP/ninjatomte om man kliver ner igen...

Det i kombination med att man tappar kompisgänget och inte litar på personalens vapenhantering i "vanliga" kompaniet etc är tyvärr skäl till en del av dessa: -Tack, men nej tack.

Spiken i huven... spiken i huvud... spuka.... Du har nog rätt där Munin!

Posted

Förmodligen har du rätt i ditt antagande.

II63