Legacy Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Har sökt och hittat trådar om ämnet, men jag tycker inte att mitt spörsmål passar in riktigt, Blågul får naturligtvis prygla mig om ni inte delar min uppfattning. ****************** Har nu gått med i Hemvärnet efter en paus från det gröna. Beslutet fattade jag i slutet av december förra året, och i början av januari stegade jag in i och fyllde i ansökan. Den först månaden var aktiviteten i min brevlåda stor. Papper skickades fram och tillbaka som jag skulle skriva under, ofta pga ett ny formulär kommit till som skulle ersätta det jag skrev på veckan innan. Tiden gick och vinter blev vår. Fortfarande inga papper på att jag blivit intagen. I början av sommaren kom så ett papper från MUST om att jag var godkänd, nu var det bara polis och socialamydigheter som skulle säga sitt. Sommar och semester både kom och passerade innan jag den 16 Augusti fick pappren om att jag blivit godkänd. Alltså 7 (sju) månaders väntan! Och då dröjer det ändå 2 månader till innan jag får gå intro utb. Borde det inte ligga i Hemvärnets yttersta intresse att fånga upp nya hemvärnsmän snabbt medan deras intresse är brinnande? Kan tänka mig att både en och annan låga dämpas regält under 7-10 månader väntan. Hur är det i övriga Sverige? Vad kan ansvariga gör att för att få bort problemet? Är det ett problem? Quote
Skuggan Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 för mig tog det bara ca 3v innan jag fick papper om introkursen (Skaraborg) vad jag förstått hör dock detta till ovanligheterna att det går så fort Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Det låter som dom på ditt kompani har slarvat.. I dag när jag skickar in så tar det mellan 3- 5 veckor innan allt är klart, men då är oxå soss i vår komun (österåker, som ligger i sthlms län för dom som inte vet) jävligt snabba med att göra sitt jobb, polisen och must oxå för den delen. Enlkigt det försätts blad som vi använder i södertörns gruppen så kan man se hur länge varje dokument ligger på berörd myndighet, och det brukar inte ta mer än ca två veckor på varje ställe. Rekordet jag har är från att jag skickade in papprena så fick jag tillbaka dom tre veckor senare!! Quote
Legacy Posted September 3, 2004 Author Report Posted September 3, 2004 @Boston Hmm, borde kanske skrivit det, men även jag tillhör Södertörnsgruppen. Slarv från komp's sida låter jag vara osagt, men eftersom det tydligen ska gå betydligt snabbare så... Kan det kanske vara bra att det tar lång tid, så bara de mest motiverade verkligen rustar på efter en lång vänte tid? Det är ju lättare att ångra sig och dra sig ur när man inte har haft kontakt med komp på några månader, än när det bara tar några veckor. Quote
Forumsledning henke Posted September 3, 2004 Forumsledning Report Posted September 3, 2004 För mig tog det dryga 9 månader när jag gick med 1998. Vet ett flertal som slutat av den otroligt långa väntetiden. Med tanke på att fler slutar än börjar är det ju inte ett hållbart argument att "det är bra om det tar tid". Allt i HV tar OÄNDLIG tid, Ex: Skyddsvaktlegget tog 1 år att framställa efter att jag genomgått utbildningen. Beviset att inneha vapnet gick ut efter nåt år och förnyades aldrig... Vill man sluta går det fort. Efter några dagar har du ett "hotbrev" om att lämna ALLT om några dagar annars polisanmäler vi dig för olaga vapeninnehav. Det är den enda tacken man kan vänta sig för att ställt upp i kanske 10-15 år i princip gratis. Quote
tias Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Jag va på info möte i början av feb månad, ska nu i mitten på sept gå introkursen. Jag tycker också att det tagit ganska så lång tid. Men det är väl mycket som ska fixas, t ex alla papper ska skickas runt till olika myndigheter sen så vill väl HV ha fulla introkurser. MVH Quote
C 2.a pjäs Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 För mig tog det runt 30 minuter. Exklusive fika hos dåvarnade hemvärnschefen. Sedan var det bara "välkommen ombord, nästa söndag har vi övning, jag har fixat en uniform som du kan låna tills din egna kommer." Intron gick jag under värnplikten (!). Eftresom jag fick låna uniform direkt så upplevde jag det som relativt snabbt behandlat. Detta var i slutet av 1998. Quote
Legacy Posted September 3, 2004 Author Report Posted September 3, 2004 (edited) Jag tycker också att det tagit ganska så lång tid. Men det är väl mycket som ska fixas, t ex alla papper ska skickas runt till olika myndigheter sen så vill väl HV ha fulla introkurser. För den blivande hemvärnsmannen som vill dra på sig gröna kläder medan han brinner för att komma med, spelar det ingen roll varför det tar lång tid. Han kommer (kanske) att ledsna och strunta i det hela ändå. Att kommunen och polisen inte kan handlägga snabbare kan knappast HV göra så mycket åt, men den militära handläggningen måste gå snabbt. Man kan ha uppvisning på mässor med häftiga prylar hur mycket som helst, men man kan inte säga till killen eller tjejen som skriver på en intresse anmälan på mässan att "nu tar det cirka 10 månader innan du kan hämta ut dina grejor och vara med." Edit: fixade stavfel Edited September 3, 2004 by Legacy Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 @Boston Hmm, borde kanske skrivit det, men även jag tillhör Södertörnsgruppen. Slarv från komp's sida låter jag vara osagt, men eftersom det tydligen ska gå betydligt snabbare så... Kan det kanske vara bra att det tar lång tid, så bara de mest motiverade verkligen rustar på efter en lång vänte tid? Det är ju lättare att ångra sig och dra sig ur när man inte har haft kontakt med komp på några månader, än när det bara tar några veckor. min erfarenhet säger att man ska in så fort som möjligt för att inte tappa lusten, även motiverade kan tappa lusten om det tar för lång tid.. Sen säger du att det skickats papper?? Har inte kompch/motsv. varit hemma hos dig och gjort hembesök?? Detta ska vara klart när ansökan skickas in till STG. Jah hoppas att det inte är någon kollega i 2:a skghvbat.. För övrigt så märker man att är någon född 81 så är motivationen ganska hög, har precis kommit hem från att skrivit kontrakt/ansökan/besök i bostaden, hos en född 81. Han är taggad som f*n... B) Vill tillägga: Legacy, Välkommen till Hemvärnet!! Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 För mig tog det runt 30 minuter. Exklusive fika hos dåvarnade hemvärnschefen. Sedan var det bara "välkommen ombord, nästa söndag har vi övning, jag har fixat en uniform som du kan låna tills din egna kommer." Intron gick jag under värnplikten (!). Eftresom jag fick låna uniform direkt så upplevde jag det som relativt snabbt behandlat. Detta var i slutet av 1998. Gjorde så i våras tog med en ny ut på övning, vilket inte var bra, fick en mild knäpp på nosen av STG då vederbörande inte är försäkrad... Vilket är rätt så jag slutade ta med nya innan dom är inskrivna. Vederbörande är inte inskriven förens papprena kommit tillbaka, då kan han/hon vara med utan vapen tills intro kursen är fullgjord. Quote
Legacy Posted September 3, 2004 Author Report Posted September 3, 2004 min erfarenhet säger att man ska in så fort som möjligt för att inte tappa lusten, även motiverade kan tappa lusten om det tar för lång tid.. Sen säger du att det skickats papper?? Har inte kompch/motsv. varit hemma hos dig och gjort hembesök?? Detta ska vara klart när ansökan skickas in till STG.Jah hoppas att det inte är någon kollega i 2:a skghvbat.. För övrigt så märker man att är någon född 81 så är motivationen ganska hög, har precis kommit hem från att skrivit kontrakt/ansökan/besök i bostaden, hos en född 81. Han är taggad som f*n... B) Vill tillägga: Legacy, Välkommen till Hemvärnet!! Tack så hjärligt. Jag VET att jag kommer trivas! Hembesök? Mitt vapen skall centralförvaras så då är väl inte det nödvändigt, eller? Om det nu tar lång tid för en viss individ/komp/bat osv, borde man inte hitta på någon aktivitet för de som väntar? Behöver inte innebära något i "gröna kläder" utan något icke riskfyllt. Gärna ihop med sina blivande plutonskamrater. Lär man känna sina blivande kollegor tidigt, morsar på stan osv så kanske suget håller isig under vänte tiden. Quote
Fade Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 För mig tog det 2 veckor innan jag fick mina papper, sen 2 veckor till tills jag fick gå på utbildningen. Och sen har det bara rullat på hur bra som helst. Fast jag gissar att det har lite att göra med min batchfs och plutchfs ambitioner att göra Quote
Legacy Posted September 3, 2004 Author Report Posted September 3, 2004 Fast jag gissar att det har lite att göra med min batchfs och plutchfs ambitioner att göra Batch vet jag inget om, men plutch ambitionsnivå är utomordentlig hög. Är det bara jag som upplevt att formulär gjorts om och därför måste skrivas under på nytt? Nån inom MDM borde väl känna igen att det förekommit i våras? Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Tack så hjärligt. Jag VET att jag kommer trivas! Hembesök? Mitt vapen skall centralförvaras så då är väl inte det nödvändigt, eller? Om det nu tar lång tid för en viss individ/komp/bat osv, borde man inte hitta på någon aktivitet för de som väntar? Behöver inte innebära något i "gröna kläder" utan något icke riskfyllt. Gärna ihop med sina blivande plutonskamrater. Lär man känna sina blivande kollegor tidigt, morsar på stan osv så kanske suget håller isig under vänte tiden. Vi har expeditons kväll varje helgfri måndag 19.00 -21.00 där fika och mingel är en stor och viktig del, bla talar vi om för nya och sökande att dom är välkommna för att lära känna sina nya kamrater. Det funkar bra att göra så för vår del. Jag vet inte hur andra gör, men jag gör alltid hembesök av tre anledningar: 1. Att upprätta alla papper och och prata med vederbörande i sitt hem ger faktiskt den sökande lite "trygghet" för att prata på och svara på alla frågor som ställs. 2. Ett hem talar om ganska mycket om individen också 3. Vid en eventuell beredskaps höjning så är det bra att fler kan hämta hem och ha sina vapen hemma och då snabbare komma på plats vid larm, om hemmet blivit godkänt dvs.. Att ha vapen hemma är inget tvång, fler och fler väljer att ha det centralförvarat även jag har det.. Quote
QM insats komp Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 en av anledningarna att det tagit extra lång tid under våren var för att man skulle sjösätta ett system (IS und/säk) som skulle korta led tiderna, problemet var (som vanligt) att systemet strulade och installationen drog ut på tiden , under tiden växte högen med ansökningar på grupperna, när must äntligen släppte till så kan ni tänka själva vilken flod av ansökningar dom skulle ta omhand. Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 en av anledningarna att det tagit extra lång tid under våren var för att man skulle sjösätta ett system (IS und/säk) som skulle korta led tiderna, problemet var (som vanligt) att systemet strulade och installationen drog ut på tiden , under tiden växte högen med ansökningar på grupperna, när must äntligen släppte till så kan ni tänka själva vilken flod av ansökningar dom skulle ta omhand. Där ser man vad man kan få veta ibland.. Social tjänsten på komunerna är oxå en flaskhals, som verkligen kan ta olika långt. Ex, Österåker ca 2veckor medan Täby senast tog lite över en månad på sig att bli klara. Quote
Fk Satan Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 en av anledningarna att det tagit extra lång tid under våren var för att man skulle sjösätta ett system (IS und/säk) som skulle korta led tiderna, problemet var (som vanligt) att systemet strulade och installationen drog ut på tiden , under tiden växte högen med ansökningar på grupperna, när must äntligen släppte till så kan ni tänka själva vilken flod av ansökningar dom skulle ta omhand. Där ser man vad man kan få veta ibland.. Social tjänsten på komunerna är oxå en flaskhals, som verkligen kan ta olika långt. Ex, Österåker ca 2veckor medan Täby senast tog lite över en månad på sig att bli klara. Vet att socialtjänsten på min ort kör en kontroll en gång/månad, dock ingen kontroll under december, juni och juli. Så har man otur kan man bli liggande där väldigt länge.. Sedan har polismyndigheten ngn liknande handläggningsprincip... så bara här kan det ta lååååång tid. tycker att det är lite tragiskt att det tar så lång tid :( Tycker att det borde vara möjligt att gå intro-utb. så snabbt man uppfyller de militärakraven på att gå den. Sedan för att få ut bössan&utrustningen så krävs det att de övriga kraven är uppfyllda. Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Kan ju lägga till en anmärkning som Södertörns gruppen gör, jag vet inte om andra md-grupper lika. Men STG tar kopior och skickar till alla myndigheter samtidigt. Tidigare vet jag att man skickat till en myndihet, vänta på svar, skicka till nästa vänta på svar osv... det har ju ändrat vänte tiden markant!! Quote
YxBobo Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 För mig tog det två veckor att bli klar, efter ytterligare två gick jag min utbildning och två veckor efter det så deltog jag i min första övning. Från ansökan till första avslutad övning=6veckor. Men det är mycket ovanligt att det går så snabbt. Hade tjänstgjort som gruppchef i ca 3 månader innan jag fick det förordnandet. Sedan har det bara tagit längre och lngre tid för varje förordnande (trots att jag i realiteten tjänstgjort i månader i befattning). YxBobo Quote
bakterie Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 För mig gick det rätt så snabbt. Tre veckor! (Helsingborg) Quote
FkN Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 (edited) Personligen så tycker jag att det är supertrist att handläggandet tar så lång tid som den gör, och nonchalansen från vissa kompch är enbart beklagande. Visst är man supertaggad när man vill gå med, man vill ut i dom gröna kläderna sekunden efter! (om inte tidigare). Därför bör alla kompch tydliga förklara hur hela proceduren går till, att det faktiskt kan dra ut på tiden, och då bör det ju vara i kompch`en intresse att meddela den nyvärvade hur läget ligger till om det nu drar ut på tiden. Om man får den information tillhanda så kanske förståelsen för det kommer, och att "lägga av" under tiden ser jag enbart som ett kasst argument, då jag ser engagemanget i Hv som livslångt (i en eller annan form). När jag gick med (1997) så anmälde jag mig i februari, och gick grundkursen i september. Ingen kontakt däremellan, och efter ett antal arga telefonmeddelanden och fax så ringde dåvarande kompch upp och sa när jag skulle gå kursen. Kan med nöje säga att det blivit bättre sen dess! Edited September 3, 2004 by Fk Nordin Quote
Karin Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Skickade min ansökan i våras, ska gå grundkursen i mitten av september. Har inte träffat min kompch, har ingen koll på komp överhuvudtaget! ;) Var påväg att ledsna men nu när det äntligen är på g så är jag riktigt sugen på att få granbarr innanför kallingarna igen. Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Skickade min ansökan i våras, ska gå grundkursen i mitten av september. Har inte träffat min kompch, har ingen koll på komp överhuvudtaget! ;) Var påväg att ledsna men nu när det äntligen är på g så är jag riktigt sugen på att få granbarr innanför kallingarna igen. Vad säger du.. Inte träffat kompch?? Har inte tagit en enda ny som jag inte har träffat... Har du träffat någon från ditt kompani?? Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Personligen så tycker jag att det är supertrist att handläggandet tar så lång tid som den gör, och nonchalansen från vissa kompch är enbart beklagande. Visst är man supertaggad när man vill gå med, man vill ut i dom gröna kläderna sekunden efter! (om inte tidigare). Därför bör alla kompch tydliga förklara hur hela proceduren går till, att det faktiskt kan dra ut på tiden, och då bör det ju vara i kompch`en intresse att meddela den nyvärvade hur läget ligger till om det nu drar ut på tiden. Om man får den information tillhanda så kanske förståelsen för det kommer, och att "lägga av" under tiden ser jag enbart som ett kasst argument, då jag ser engagemanget i Hv som livslångt (i en eller annan form). När jag gick med (1997) så anmälde jag mig i februari, och gick grundkursen i september. Ingen kontakt däremellan, och efter ett antal arga telefonmeddelanden och fax så ringde dåvarande kompch upp och sa när jag skulle gå kursen. Kan med nöje säga att det blivit bättre sen dess! Ja, det hoppas jag att du tycker!!! Quote
Karin Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Vad säger du.. Inte träffat kompch?? Har inte tagit en enda ny som jag inte har träffat...Har du träffat någon från ditt kompani?? Jag har träffat en rekryteringsmänniska, en gruppch och en yoff som har nåt ihop med komp. Quote
Fk Satan Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 @Karin bara att konstatera att du är i fel delar av landet, ifall du vore i rätt delar av landet så skull du fått träffa freds-kompch ganska tidigt i din nya karriär som C-UniSek. sedan kanske det tar lite längre tid innan du träffar KrigsKompC nu förstår jag inte riktigt vad jag skriver, men skitsamma. Quote
The Swede Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 @Karin bara att konstatera att du är i fel delar av landet, ifall du vore i rätt delar av landet så skull du fått träffa freds-kompch ganska tidigt i din nya karriär som C-UniSek. sedan kanske det tar lite längre tid innan du träffar KrigsKompC nu förstår jag inte riktigt vad jag skriver, men skitsamma. Fredskompanichef? Krigskompanichef? I Hemvärnet? Nu har minsann Fk Satan smuttat på glöggen tror jag. ;) Quote
Boston Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 (edited) @Karin bara att konstatera att du är i fel delar av landet, ifall du vore i rätt delar av landet så skull du fått träffa freds-kompch ganska tidigt i din nya karriär som C-UniSek. sedan kanske det tar lite längre tid innan du träffar KrigsKompC nu förstår jag inte riktigt vad jag skriver, men skitsamma. Tror att fredags kvällen har börjat!?!? edit:2:a Edited September 3, 2004 by Boston Quote
Hans Engström Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Håller med om grogg mistankarna, enda stället inom HV org där det finns en krigschef är på insatskompanierna (och i ett visst särskilt fall där man har en militär objektschef med två underställda halvstyrke HV komp). Quote
Fk Satan Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 (edited) @Boston & @Hans Engström se detta svar @Karin bara att konstatera att du är i fel delar av landet, ifall du vore i rätt delar av landet så skull du fått träffa freds-kompch ganska tidigt i din nya karriär som C-UniSek. sedan kanske det tar lite längre tid innan du träffar KrigsKompC nu förstår jag inte riktigt vad jag skriver, men skitsamma. Fredskompanichef? Krigskompanichef? I Hemvärnet? Nu har minsann Fk Satan smuttat på glöggen tror jag. ;) JAg må vara en tomte, men ifall det bara vore glögg jag smakat på ikväll så vore jag nöjd. Dessa är lite inofficella tittlar på stf och C, där de har delat upp fredsadministration och stridsledning/fälttjänst mellan sig där stf. sköter själva pappersjobbet, och C sköter själva terränglådan. ganska grovt fördelat men detta är så att säga deras huvudinrikningar. Därmed inte sagt att C vägrar röra papper, eller stf vägrar gå ut i skogen... stfKompC = fredskompC och kompch = krigskompC är ungefär samma benämning på de båda. Och ja, jag är med i ett Insatskompani. Men som sagt det var klumpigt skrivet av mig. Så jag straffar min kropp med att ta ngr whiskys till, för inatt ska jag bli dyngfull, ska tömma mitt förråd av maltwhisky nu i helgen jobbigt att flytta en massa whiskyflasker nu när jag ska flytta om et tag.... Edited September 3, 2004 by Fk Satan Quote
Recommended Posts