rill3e Posted September 3, 2006 Report Posted September 3, 2006 (edited) Hur funkar det med krigsplaceringen?. Jag har ju t.ex muckat från lumpen för någon månad sen. Ändras krigsplaceringen till hemvärnet direkt om man går med? Edited September 3, 2006 by rill3e Quote
FkN Posted September 3, 2006 Report Posted September 3, 2006 Nej det gör den inte, utan då blir du "extra"-hemvärnsman. Quote
1505 Paulsson Posted September 3, 2006 Report Posted September 3, 2006 Suck... Skickade in intresseanmälan via soldat.nu hösten 2004, hörde inte ett pip på flera månader så jag tog kontakt med dåvarande södra skånska gruppen och kom på intervjuv till Malmö Husarbataljon i februari 2005. Då sades det mig att det skulle ta några månader (3-6) innan allt blev godkänt... Spola fram ett år... mars 2006: Har fortfarande inte hört ett pip från Malmö Husarbataljon, tröttnar på Skåne och flyttar upp till Götet. Sommaren 2006: Hittar Elfsborgsgruppens "utställning" på Försvarsmaktsdagen i Gbg, gör en ny intresseanmälan, denna gång till Skärgårdsbataljonens IP. Blir kort därefter kontaktad av blivande plutonchef och tid för möte bestämt. Förra veckan: Var på "intervju" hos blivande plutonchef och skrev på ansökningshandlingarna. Blev informerad att det skulle ta 3-6 månader innen allt var godkänt. Suck... P.S. Kan tilläggas att jag fortfarande (efter 1.5 år) inte har hört ett pip från Malmö Husarbataljon! /Förhoppningsfull blivande Quote
109 Eken Posted September 3, 2006 Report Posted September 3, 2006 Konstigt, mig gick det hyffsat fort för Quote
Goon Posted September 13, 2006 Report Posted September 13, 2006 Jag skickade in intresseanmälan i mitten på maj och fick hembesöket avklarat i slutet på maj. Igår fick jag hem välkomstbrev och kallelse till introkursen den 5-8 oktober. Med tanke på att det har varit sommar med semestrar är det inte så farligt tycket jag... Quote
Ignorance Posted September 13, 2006 Report Posted September 13, 2006 (edited) Anmälde mig i maj, intervju i juni, intro för 2 helger sedan, o första övningen avklarad förra helgen Edited September 13, 2006 by Ignorance Quote
skyttesoldat78 Posted December 1, 2006 Report Posted December 1, 2006 Hej Jag skulle gjärna villja ha några bra tips på rekryterinig till hv inkl avtalsorgarna. hur gör ni på andarar ställen i landet? rekryterings aktivitet ? hur man läger fram så att vederbörande blir intreserad? Quote
larsev Posted December 1, 2006 Report Posted December 1, 2006 Suck...Skickade in intresseanmälan via soldat.nu hösten 2004, hörde inte ett pip på flera månader så jag tog kontakt med dåvarande södra skånska gruppen och kom på intervjuv till Malmö Husarbataljon i februari 2005. Då sades det mig att det skulle ta några månader (3-6) innan allt blev godkänt... Spola fram ett år... mars 2006: Har fortfarande inte hört ett pip från Malmö Husarbataljon, tröttnar på Skåne och flyttar upp till Götet. Sommaren 2006: Hittar Elfsborgsgruppens "utställning" på Försvarsmaktsdagen i Gbg, gör en ny intresseanmälan, denna gång till Skärgårdsbataljonens IP. Blir kort därefter kontaktad av blivande plutonchef och tid för möte bestämt. Förra veckan: Var på "intervju" hos blivande plutonchef och skrev på ansökningshandlingarna. Blev informerad att det skulle ta 3-6 månader innen allt var godkänt. Suck... P.S. Kan tilläggas att jag fortfarande (efter 1.5 år) inte har hört ett pip från Malmö Husarbataljon! /Förhoppningsfull blivande Finns du med i något av polisen register (ej passregistret)? Om ja, kan det vara det som gör att det tar sådan tid att få besked. Quote
valmet Posted December 7, 2006 Report Posted December 7, 2006 hej jag ansökte till hemvärnet i höstas, september ungefär. idag (december) så vare dags för hembesök. så snart så Quote
Guest HoBBiS Posted April 22, 2007 Report Posted April 22, 2007 (edited) Rekryteringen till hemvärnet får jag en känsla av att det inte satsas så mycket på. Finns redan alla platser fyllda? Är det så få vakanser nu för tiden? Bor själv i Kista, norr om Sthlm och känner att det inte är så smidigt att komma igång direkt. Fyllde i en generell intresseanmälan häromveckan till en av enheterna i kompaniet som agerar i mitt närområde. och fick ett samtal en vecka senare. Det slutade med att jag skulle komma och hälsa på i lokalen i tisdags där jag skulle leta upp en specifik person. Jag kom dit, men inte fick jag prata med någon, alla var upptagna i möte... de bara tittade skumt på mig när jag letade efter personen så till slut gav jag upp och åkte hem igen... Om man vill rekrytera fler personer bör man väl åtminstonde försöka få en att känna sig välkommen, kanske visa runt, förklara lite vad som händer och kolla upp intresset.... men så var det definitivt inte här... det kanske bara är Attunda som det är så på? Tittar vidare... lutar åt FMCK för min del, de är öppenhjärtliga och seriös i sin verksamhet, i alla fall gällande rekryteringsbiten.... Jag kanske kom vid ett olämpligt tillfälle... men sen dess fick jag inte kontakt med någon av de som varit inblandade i intresseanmälan heller, så jag lägger nog ner försöken med just detta kompani i alla fall. Jag är, som många andra, intresserad av att göra nytta på fritiden... men det känns som om tröskeln att komma igång är svår att komma över.... **edit** onödigt att peka ut specifikt kompani... borta. Edited April 22, 2007 by HoBBiS Quote
Mellquist Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 Numera går det att nyttja praoavtalet vilket betyder att vedebörande kan komma med ganska omgående medan alla papper valsar runt. Dock utan vapen eftersom han/hon inte kan gå intro innan papperena är klara. Jag vet inte om det går att få en vapenutbildning och sen få låna vapen inför varje övning tills intron är genomförd och man får kvittera ut sitt personliga vapen. Men praoavtalet är ett tips på hur man kan få med folk ganska omgående. Quote
LtLag Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 (edited) Numera går det att nyttja praoavtalet vilket betyder att vedebörande kan komma med ganska omgående medan alla papper valsar runt. Dock utan vapen eftersom han/hon inte kan gå intro innan papperena är klara. (fet stil - min markering) ... och där stoppar vi - inget vapen innan introutbildningen är klar!!! "Praon" omfattas av försäkringar i.o.m. att ansökan är inlämnad till utbildningsgruppen. Det som brukar ta tid är säk och kommunen. Finns många övningar som man kan var med på utan vapen - samband, första hjälpen, mus, stab m.m. Edited April 24, 2007 by LtLag Quote
kexet Posted September 7, 2007 Report Posted September 7, 2007 hur länge ska man behöva vänta innan man hör något?? jag anmälde mig i mitten på april..och har fortfarande inte hört en smack!! är det så här i resten av landet med så kan jag förstå att folk inte söker sig till HV... Quote
kexet Posted September 7, 2007 Report Posted September 7, 2007 efter att jag postat här så tog det 40 minuter sen var jag i kontakt med en plutonchef för IPkristianstad...soldf.com funkar bättre än hemvarnet.se Quote
"SSA" Gunny Posted September 7, 2007 Report Posted September 7, 2007 Jag får väl ansluta mig jag också välkommen till ett glatt gäng, du kommer inte ha tråkigt hos oss. Quote
HA1 Posted September 8, 2007 Report Posted September 8, 2007 hur länge ska man behöva vänta innan man hör något?? jag anmälde mig i mitten på april..och har fortfarande inte hört en smack!! är det så här i resten av landet med så kan jag förstå att folk inte söker sig till HV... Tyvärr går det lika långsamt även hos oss, trots att man jagar fram papperna från myndighet till myndighet.....det är bara att gilla läget här i byråkratins förlovade land. Ystad/Björka IP Quote
joppe Posted September 8, 2007 Report Posted September 8, 2007 efter att jag postat här så tog det 40 minuter sen var jag i kontakt med en plutonchef för IPkristianstad...soldf.com funkar bättre än hemvarnet.se Fördelen med soldf är att alla bataljoner troligtvis finns representerade här med ganska aktiva forumsläsare. Quote
Recommended Posts