Jump to content

Recommended Posts

• Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Hemvärnet kommer att ha en monter på Vildmarksmässan den 17-19/3.

Jag kommer att vara där tillsammans med några soldater.

Vi kommer att stå där fullt stridsutrustade så det finns tillfälle att snacka lite om ni är intresserade.

Länk: Vildmarksmässan

Arr: Södertörnsgruppen

Är på HV-intro den helgen. :)

Posted
Jag är nöjd med hur snabbt och lätt allting gått. Kul att se att man är "eftertraktad".

tja inte bara ni 2, 11 man ska vi nyutrusta i morgon hörde jag samt att vi är 6-7 som ska ner och bytta massa skit :P

Ses i morgon :)

Posted

Jag mailade via rekryteringssidan till södertörnsgruppen.

Jag väntade mig att det var betydligt större skillnad än så mellan södertörn och LG.. jaja.. det är väl bara att vänta/ringar/vänta/ringa som alla andra :)

Södertörnsgruppen mailade jag via rekryteringssidan ett par gånger utan resultat.

LGG: Anmälan via nätet -> 4 dagar -> Mottog telefonsamtal -> 2 veckor -> Fick hembesök -> 2 månader -> Fick välkomstpapper i brevlådan

Summa: 2 månader 2 veckor 4 dagar (om inte minnet sviker helt och hållet).

Och då var det jul och nyår mellan hembesök och papper i lådan.

Hej Nilsanders

Om jag inte misstar mig så var det jag som gjorde hembesöket hos dig den 14 december? Och du är kallad till grundkurs den 9 mars?

Är du nöjd med hur rekryteringen gått till? Om inte; vad saknar du?

/Ola

Utan tvekan nöjd - inte minst med tanke på hur man ser hur andra här har fått vänta på/utan resultat. Med tanke på jul och nyår kom emellan så är det inget att klaga över. Det absolut viktigaste är en snabb initial kontakt efter att folk gjort en intresseanmälan. Även om det bara är ett telefonsamtal eller e-mail så att folk inte uppfattar det som om deras intresseanmälan nonchaleras utan att de får någon form av bekräftelse på sitt visade intresse.

• 2 weeks later...
Posted

Är mitt uppe i en flytt och ska därmed byta HV-område med allt vad det innebär.

I söndags skickade jag intresseanmälan till en av IP i Attundaland HV bat. där jag förklarade läget. Dagen efter(!) fick jag ett samtal från dem där de föreslog att jag skulle på info-träff. Och efter ytterligare en dag kom ett mail från HV-kompaniet i "mitt" område som också föreslog en träff.

Iom att jag redan är med i HV kanske (men bara kanske) saker går smidigare, men jag är förvånad över att det gick så snabbt att bli kontaktad.

Posted (edited)

Nu efter lite mer än 3 månader har den första kontakten från södertörnsgruppens sida upptagits med mig. Om ytterligare en månad ska jag komma på träff.

Verkar som min gissning att bli aktiv till sommaren kan slå in ,O

Edited by vemtogmittnamn
Posted
Jag har varit med i Hv sedan min krigsplacering försvann -93 då tog jag kontakt med en kompis som var med i hv och han följde med mig till hv gården och där fick jag skriva kontraktet, veckan efter fick jag mitt vapen och den andra utrustningen, introt gick jag efter ett par månader ihop med de andra nya i bataljonen.

Det är ju svårare nu för tiden, man får inte vapnet för än man gått introt och och här i skåne så är det vad jag vet bara två gånger om året, kommer man då in precis efter när det varit en intro utbildning så kan det ju då dröja innan man får sitt vapen, men den andra utrustningen får man när pappersexercisen är klar vilket oxå kan dröja ett par månader, det är ju som någon skrev att de flesta ansvariga har jobb å familj å tänka på de också oftat så stannar pappren på MD gruppen som man tillhör, där kan man ligga på själv lite om man är helhjärtat intesserad, hörs man inte finns man inte, men det kan ju även vara bra med lite väntan, då sållas kanske "nollorna" bort redan innan de börjat

Att det gick så fort förr är en sak. Idag är det annorlunda. Säkerhet är väl ledordet. Förr fick ju ungdomar också ut vapen och ammo. Annat läge idag.

Intron i Skåne sker i år 6 gånger till faktiskt. Jag fick datumen när jag gjorde min intro för två veckor sedan. 13-14 maj, 17-18 juni, 26-27 aug, 9-10 sep, 28-29 okt samt 18-19 nov. Det är dock spritt över hela Skåne, så det blir till att köra.

Så så illa är det inte!

Det stora problemet med pappersexercisen tror jag är uppföljningen. Ingen har koll på var pappren är, eller att de ska ut lika fort som de kommer in, annars slutar folk.

Jag föll själv mellan stolarna. Fast det var socialkontoret här i stan som inte visste var hon hade r-ven. Tre månader höll hon i pappren...

Allt var inte bättre förr dock. Fick höra på intron att förr så samlades ansökningarna på hög och skickades i klump till polisen centralt. Om sedan EN hade en plump i protokollet, så stoppades ALLA. Eftersom de kommit i klump, så skulle de ut i klump.

Nu så går de enskilt, i gengäld så är det ingen som har koll på dem.

Givetvis så borde det vara en avdelning med ansvariga som håller koll på just ansökningarna. (När man sen slutar är det inte lika bråttom...)

Posted
Nu efter lite mer än 3 månader har den första kontakten från södertörnsgruppens sida upptagits med mig. Om ytterligare en månad ska jag komma på träff.

Verkar som min gissning att bli aktiv till sommaren kan slå in :)

Fick också samtal idag men då var det redan försent.

Hade varit klart bekvämt med 15 min till Berga i.st.f. 1 timma till Kungsängen men eftersom inte Södertörnsgruppen visat något intresse på närmare 6 månader så blev det som det blev. Bor precis på "gränsen" och arbetar och skjuter på Södertörn så den mesta av min vakna tid tillbringar jag där.

Efter att ha väntat några månader på något livstecken från Södertörnsgruppen så anmälde jag mitt intresse till LGG och där har jag redan blivit utrustad och klarat av intron!

Posted
Hemvärnet kommer att ha en monter på Vildmarksmässan den 17-19/3.

Jag kommer att vara där tillsammans med några soldater.

Vi kommer att stå där fullt stridsutrustade så det finns tillfälle att snacka lite om ni är intresserade.

Länk: Vildmarksmässan

Arr: Södertörnsgruppen

Skulle kanske kunna vara något för oss i Skåne att prova att ha på Skånska jakt- och fiskemässan som är årligen på Bosjökloster, 26-27 augusti i år så det är väl troligen för sent att komma med där i år, men man är ju spänd på hur det gick för er. Hur föll rekryteringsförsöket ut? Fanns intresse och hur fördelade det sig i ålder? Allmän inställning till försvaret och HV bland besökarna? Vilka kostnader handlade det om och vem betalade?

Posted (edited)

Hihi, på torsdag (6:e april) bär det av till Enköping och introkurs :baskerFN:

Nån mer som ska dit?

Edited by Maul
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Nu äntligen har jag vart på intromöte på södertörn!

Egentligen var det ett möte som beskrev HV, och det kunde jag läst mig till. Tanken var att vi som var där skulle lockas att skriva på en intresseanmälan, och sedan skulle vi kontaktas. (Var det inte en sån jag skickade inte, ringde in, och mailade in för ett par månader sen?? hmmm....)

Jag och polaren hade tur, och den dem komp C som var där hade med sig ansökningar. Mkt smidigt, annars hade det nog återigen blivit att vänta. :camo:

Nu är det bara att... tro det eller ej.. vänta kvar.. Har jag tur är jag med till hösten :D

Btw. kom till ett komp i utskärgården :clap:

Edited by vemtogmittnamn
Posted

Jag har skickat iväg en intresseanmälan till Bohus hemvärnsbataljon då det är det närmaste för mig.

Är det någon här som är med där? Är dom snabba på att skicka ut ansökan? :happy:

Posted
Nu äntligen har jag vart på intromöte på södertörn!

Egentligen var det ett möte som beskrev HV, och det kunde jag läst mig till. Tanken var att vi som var där skulle lockas att skriva på en intresseanmälan, och sedan skulle vi kontaktas. (Var det inte en sån jag skickade inte, ringde in, och mailade in för ett par månader sen?? hmmm....)

Jag och polaren hade tur, och den dem komp C som var där hade med sig ansökningar. Mkt smidigt, annars hade det nog återigen blivit att vänta. :happy:

Nu är det bara att... tro det eller ej.. vänta kvar.. Har jag tur är jag med till hösten 0:)

Btw. kom till ett komp i utskärgården :)

47:e?

Posted

Hej alla rekryterare där ute.

Jag håller just på med rekrytering för ett kompani ur skaraborgsgruppen och under de senaste 6 veckorna har jag börjat se ett mönster...

Jag har varit runt i min lokala kommun och satt upp posters, stått både utanför stora affärer och på torget. INTE en enda person har varit intresserad av att gå med i något av kompanierna i skaraborgs trakten. Not one, NADA. I kontrast till detta har jag genom kontakter, kompisar och min lokala FBU-förening fått 10 intressenter till den lokala insatsplutonen. Dessa har ALLA uttryckligen velat söka sig till insatsplutonen, inte det lokala kompaniet.

Någon med samma problem?

Posted

Jag håller just på med rekrytering för ett kompani ur skaraborgsgruppen och under de senaste 6 veckorna har jag börjat se ett mönster...

Jag har varit runt i min lokala kommun och satt upp posters, stått både utanför stora affärer och på torget. INTE en enda person har varit intresserad av att gå med i något av kompanierna i skaraborgs trakten. Not one, NADA. I kontrast till detta har jag genom kontakter, kompisar och min lokala FBU-förening fått 10 intressenter till den lokala insatsplutonen. Dessa har ALLA uttryckligen velat söka sig till insatsplutonen, inte det lokala kompaniet.

Någon med samma problem?

Nu vet jag inte vilket kompani du tillhör, men på "mitt" kompani i skaraborgsgruppen, har vi inte haft det problemet, dock är inte det verkliga resultatet av kampanjen klar ännu...

Däremot har vi haft folk från IP som funderat på att bytta till vårat

Posted

Själv så försöker jag rekrytera folk på jobbet, "jobbar på en ica maxi butik" fick visit kort från min Plut C att dela ut. Ett litet tipps bara. :surprise:

Scans raka Falukorv 26,90:-

• 2 weeks later...
Posted

Skickade mail i tisdags till FRO, och fick svar iförrgår från dem om att de skickar en inträdesansökan och all information om TFU till mig!

Riktigt snabbt tyckte jag, som är van vid den svenska byråkratin. 8-/

Men nu återstår det att se hur snabbt breven kommer, och hur snabbt man får besked om TFU-kursen.

• 2 months later...
Posted

Någon med samma problem?

Tyvärr bekräftar detta misstankarna man haft om "vanliga Hv-komp", sedan får sold ur vanliga Hv-komp säga vad dom vill!!!!!! Folk förknippar FORTFARANDE vanliga Hv med Åsa-Nisse och Mauser... så länge inte vi som är inne i rörelsen säljer oss, om än så lite, så kommer det att vara så här!

Djungeltelegrafen är 10 gånger bättre än "afficher" och "jippodagar". I egenskap av rekryteringsansvarig på mitt gamla komp så satte jag oxå upp affisher samt var delaktig i försvarsmaktsdagar. Dessa resulterade i 0 och ingen ting. Däremot lyckades jag fixa ca 20-30 man under 2 år, genom att bara träffa folk spontant på jobb och så.

Posted

Oj är det fler som har det här problemet. Skickade in elektronisk ansökan för 4 månader sen och har inte hört ett knyst. Tycker iallafall att de borde höra av sig och säga att de fått det.....

Om man måste ringa och tjata och lämna in papper fyrtioelva gånger för att de super bort dom ja då kan det lika gärna vara känns det som ,O:mellow: Vart ligger rekryteringsproblemet då?

vmh rille

Posted
Oj är det fler som har det här problemet. Skickade in elektronisk ansökan för 4 månader sen och har inte hört ett knyst. Tycker iallafall att de borde höra av sig och säga att de fått det.....

Om man måste ringa och tjata och lämna in papper fyrtioelva gånger för att de super bort dom ja då kan det lika gärna vara känns det som ,O:mellow: Vart ligger rekryteringsproblemet då?

vmh rille

Ring och skäll... Fråga om dom vill ha personal eller inte. Ni som är påväg in har trumf på hand så det stänker om det. Min fd Kompanichef var en klippa på att "grilla" kommunens socialavd... Numer tror jag bara det tar 1 eller 2 månader för en nyblivien att komma in i komp. Undertiden papperen är under bearbetning så kan han/hon vara med i möten och dyligt för att komma in och lära sig känna folket.

Posted

Några frågor bara...

Har precis anmält mig till min hv-bat, sådär i ett plötsligt infall av längtan till det militära.

Det kan alltså vara så att det tar ett par månader innan man ens hör något från folket där?

Om man redan har en krigsplacering, blir man av med den om man går med i HV, kan man ens gå med?

Någon från skaraborg som vet vilket kompani man kommer tillhöra om man bor i mariestad/skövde?

Tack

Posted
Några frågor bara...

Har precis anmält mig till min hv-bat, sådär i ett plötsligt infall av längtan till det militära.

Det kan alltså vara så att det tar ett par månader innan man ens hör något från folket där?

Om man redan har en krigsplacering, blir man av med den om man går med i HV, kan man ens gå med?

Någon från skaraborg som vet vilket kompani man kommer tillhöra om man bor i mariestad/skövde?

Tack

Det brukar gå "hyfsat fort" i Skaraborg, bara semestern är slut... men ett par månader kan det ta...

Bor du i Mariestad, så blir det förmodligen Östra vadsbo kompani, kinne bataljon, om inget har ändrats det senaste året.

Bor du i Skövde stad, så blir det förmodligen Billinge kompani, Kåkinds bataljon.

// Fu Dahlberg, Billinge Kompani

Posted
Några frågor bara...

Tack

Till en början (oftast) blir man placerad som extra hemvärnssoldat inom bataljonen. Men är det så att du har en krigsplacering redan innan du söker till hemvärnet så kommer utbildningsgruppen att kontinuerligt att söka för att få din krigsplacering överflyttad till hemvärnet.

Så efter ett tag kommer du att tappa den krigsplacering du har i dag för att flyttas över till Hv.

/JBP

Posted (edited)
Har sökt och hittat trådar om ämnet, men jag tycker inte att mitt spörsmål passar in riktigt, Blågul får naturligtvis prygla mig om ni inte delar min uppfattning.

Har nu gått med i Hemvärnet efter en paus från det gröna. Beslutet fattade jag i slutet av december förra året, och i början av januari stegade jag in i och fyllde i ansökan. Den först månaden var aktiviteten i min brevlåda stor. Papper skickades fram och tillbaka som jag skulle skriva under, ofta pga ett ny formulär kommit till som skulle ersätta det jag skrev på veckan innan. Tiden gick och vinter blev vår. Fortfarande inga papper på att jag blivit intagen.

I början av sommaren kom så ett papper från MUST om att jag var godkänd, nu var det bara polis och socialamydigheter som skulle säga sitt. Sommar och semester både kom och passerade innan jag den 16 Augusti fick pappren om att jag blivit godkänd. Alltså 7 (sju) månaders väntan! Och då dröjer det ändå 2 månader till innan jag får gå intro utb. Borde det inte ligga i Hemvärnets yttersta intresse att fånga upp nya hemvärnsmän snabbt medan deras intresse är brinnande? Kan tänka mig att både en och annan låga dämpas regält under 7-10 månader väntan.

Hur är det i övriga Sverige?

Vad kan ansvariga gör att för att få bort problemet?

Är det ett problem?

Anmälde intresse till insatspluton under karlstaddagarna (vaknade upp bakfulla på en soffa inne i nån skola där dagen efter och där stod hv rakt utanför dörrarna och rekryterade) förra året, de skulle snacka med min lokala hv-organisation nere i simrishamn, vid juletid kom en grpch från "de lokala" förbi med div blanketter. Sen dess har jag inte hört ett dugg från dem... dvs minst 8 månader utan ett pip eller ett "vi handlägger fortfarande din ansökan"...

Edited by Nizzemancer
Posted
Anmälde intresse till insatspluton under karlstaddagarna (vaknade upp bakfulla på en soffa inne i nån skola där dagen efter och där stod hv rakt utanför dörrarna och rekryterade) förra året, de skulle snacka med min lokala hv-organisation nere i simrishamn, vid juletid kom en grpch från "de lokala" förbi med div blanketter. Sen dess har jag inte hört ett dugg från dem... dvs minst 8 månader utan ett pip eller ett "vi handlägger fortfarande din ansökan"...

Det är bara att ringa till Skånska gruppen på Revinge och skälla :baskerKav: Du undrar ju säkert om de vill ha folk överhuvud taget men troligen är det så att det är något såsigt Hv bef som sitter på papperna. Såtillvida du inte fyllt i allt och lämnat in dom för då har de gått vidare till Sociala, Säk och MUST... då är de dessa du ska skälla på. Men ta kontakt med Revinge för dom vet var din handling är och hur långt den kommit. Välkommen i gänget BTW. :D

Posted

Det är bara att ringa till Skånska gruppen på Revinge och skälla :baskerKav: Du undrar ju säkert om de vill ha folk överhuvud taget men troligen är det så att det är något såsigt Hv bef som sitter på papperna. Såtillvida du inte fyllt i allt och lämnat in dom för då har de gått vidare till Sociala, Säk och MUST... då är de dessa du ska skälla på. Men ta kontakt med Revinge för dom vet var din handling är och hur långt den kommit. Välkommen i gänget BTW. :D

Har en polare som tjatat om att jag ska gå med i grannkommunens Insats-Pluton istället, vad händer med min förra ansökan om jag skickar in en ny?