Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
En nyhet är tillförsen av försöksuniform för öken klimat.(sic!)

/rila

p.s. Skulle inte varit helt fel att korrläsa det som ska publiceras på mil.se.

Edited by rila
  • Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

OT:

Ser att pojkarna på Affebilderna skjuter med framvagnen som ståvärn, s a s. Vad säger reglementet att ett motorblock skyddar mot? 5,56 standardam? 7,62?

Posted (edited)
OT:

Ser att pojkarna på Affebilderna skjuter med framvagnen som ståvärn, s a s. Vad säger reglementet att ett motorblock skyddar mot? 5,56 standardam? 7,62?

I alla fall så är det en stadig skjutställning för killen i passagerarsätet medan de övriga försöker slänga sig ur bilen.

Kan ingenting om fordonsstrid (annat än när man blåser av minorna och ett magasin/band, men det är ju i den givande ändan)

Edited by Sg Toll
Posted

Motorblocket och plåten har ju hur som helst en större skyddsfaktor än vad luften har, så det är nog vettigt att stå bakom bilen... :lol: (Om man nu måste stå upp, vilket man måste ibland...)

Posted (edited)

Alltså jag menar inte att det skulle vara något dåligt att använda framvagnen som stöd eller skydd.

Undrar bara över skyddsfaktorn. Och med undrar menar jag 'har en fråga', inte 'är tveksam till'.

Edited by Vysotskij
Posted
En nyhet är tillförsen av försöksuniform för öken klimat.(sic!)

/rila

p.s. Skulle inte varit helt fel att korrläsa det som ska publiceras på mil.se.

Info jag fått om öken-90 från ansvarigt (?) håll:

"De ökenuniformer som levereras under sommaren har fördelats till insatsen i Afghanistan.Det har påtalats att flera missioner i Afrika har samma behov av denna uniform, men beslutet att tilldela FS står fast. Under hösten kommer den nya uniformen att spridas till övriga missioner".

Skulle dock inte förvåna mej om diverse inspektionsgäng från ATK/motsv kommer strutta runt i den...

:banana

Posted
medan uniformen togs fram och beslut om inköp etc gjordes klart springer svenska soldater runt i vanliga m90, i tex afghanistan, jag menade att man hade sparat mycket tid på att få ut sakerna direkt om man köpt in tex brittisk uniform och sytt om den. Men skit samma nu är det gjort, hoppas det är en bra uniform.

Varför inte bara köpa in kläder från den civila marknaden så slipper man sy upp något nytt?

Det har, som jag förstått det, varit problem ganska länge med med FN-observatörer som fått gå i M-90 och i de fallen hade det varit väldigt enkelt att köpa in det lilla antalet som behövds bland enfärgade varianter som redan finns på marknaden. Så unika är inte militära uniformer för varmt klimat att det inte går att hitta motsvarigheter bland civila plagg.

Ska man utrusta fler på en gång så kan nog många tillverkare tänka sig att använda mönstrat tyg mot en mindre summa och jag tror de flesta här inne kan göra ett mönster för ökenbruk bara genom att använda existerande mönster och anpassa färgvalet efter vilken miljö man ska vistas i.

Det bör inte ta så lång tid att få det klart om man verkligen vill.

OT Det är kamouflageår i år på muséer i hela Sverige så det är nog ingen slump att det finns det senaste på armémuséet. /OT

• 2 weeks later...
Posted

M90 fanns bara ute bland befälen när jag gjorde grundutbildning.

Då fanns plånboksficka i byxorna, ryggficka för rullade kartor, vinterhandskar mm på jackan samt dragkedjan på benfickorna stängdes bakåt (stor fördel med radio i fickan om antennen sticker ut bakåt).

Ryggfickan och plånboksfickan togs bort av kostnadsskäl (helt säker på detta).

Dragkedjan på benfickan vet jag inte varför den vändes men man får hoppas att det var ett misstag... :)

Posted
Ryggfickan har väll många fortfarande kvar?

Nej, inte i det ursprungliga utförandet. Dock har den återkommit under senare år men med ett annat utförande.

The Swede ,O

Posted
Dragkedjan på benfickan vet jag inte varför den vändes men man får hoppas att det var ett misstag... :D

Om det var ett misstag så tackar jag gudarna för det.

Jag hade problem med dragkedjan vid sittande arbetsställning och vid djupt knästående skytte eftersom "klumpen" på dragkedjan då trycktes in i benet, vilket inte var skönt.

Så misstag eller ej, det blev bättre för mig.

/Krook

Guest CopyRat
Posted

Tjena

Hoppas detta är rätt ställe att posta på. Jag är i stort behov av stora bilder på vanliga m90 camoflagemönstret.

Är det någon som vet var jag kan hitta eller har hemma på bild så kontakta mig gärna.

Jag behöver det till ett spel som vi håller på att göra där jag sitter och moddar FN soldater och jag vill ha camot rätt =)

hoppas

• 4 weeks later...
Posted

Har nagon sett en flottvariant av M/90 camot? Dvs blaa nyanser?

Har en polare i staterna som ar helt saker pa att den finns. Jag tror att det ar mest onsketankande...

Om nagon hittar ett stalle som saljer M/90 Oken, skicka garna en lank!

Posted (edited)

Har aldrig hört något om att flottan skulle ha nått sånt .som sagt önske tänkande .

Arktis säljer sin Smock i M90 öken även deras fält byxor och Hot Climate Shirt ska gå att få i öken .

LÄNK

Smocken i mitt inlägg ovanför ditt är Arktis !

Edited by SISU
Posted
Har aldrig hört något om att flottan skulle ha nått sånt .som sagt önske tänkande .

Arktis säljer sin Smock i M90 öken även deras fält byxor och Hot Climate Shirt ska gå att få i öken .

LÄNK

Smocken i mitt inlägg ovanför ditt är Arktis !

Super. Jag kommer att forsoka pa den vagen.

Tack!

Posted
Då fanns plånboksficka i byxorna, ryggficka för rullade kartor, vinterhandskar  mm på jackan samt dragkedjan på benfickorna stängdes bakåt (stor fördel med radio i fickan om antennen sticker ut bakåt).

Nej!! Det var ingen "plånboksficka" det var en hållare till magasin, samma som finns i vissa äldre modeller av M90P.

En av anledningarna att dragkedjan vändes var att när man sitter ned och fickan inte är helt stängd så tappar man saker... Personligen tycker jag att dragkedjan är klart bättre när den stängs framåt, då detta är lättare för mig.

Posted

Hej !

Är det jag som ser i syne men ser inte M90 öken på bilderna i K4 artikeln (länken om afghanistan tidigare i diskussionen) Arktis variant ?

Den ser i alla fall ut som Arktis om man jämför bilderna av Hot climat shirt....

SSD93 Brallorna påminner om 90Brallorna men har mer likheter med 90P Brallorna.

Dvs de är fodrade, har inget sprund med blixtlås i ben sluten mm.

Bästa uniforms byxorna jag burit.

GMY :lol:

Posted
Då fanns plånboksficka i byxorna, ryggficka för rullade kartor, vinterhandskar  mm på jackan samt dragkedjan på benfickorna stängdes bakåt (stor fördel med radio i fickan om antennen sticker ut bakåt).

Nej!! Det var ingen "plånboksficka" det var en hållare till magasin, samma som finns i vissa äldre modeller av M90P.

En av anledningarna att dragkedjan vändes var att när man sitter ned och fickan inte är helt stängd så tappar man saker... Personligen tycker jag att dragkedjan är klart bättre när den stängs framåt, då detta är lättare för mig.

Fältbyxa 90 har aldrig haft magasinsfickor i höger benficka, det har endast 90P haft.

Det jag tror Warlokk menar är att den hade bakficka men det kan endast ha varit på riktigt tidiga exemplar alternativt försöksexemplar.

The Swede :baskerPa:

Posted

De M90-brallor som jag hade i lumpen 95-96 hade bakficka. Vill minnas att alla hade sådana, så helt ovanliga kan de inte har varit.

Posted

Angående dragningen av blixtlåset på benfickor så fick jag lära mig i lumpen att det var för att underlätta öppning/stängning i bil...

Och bakfickan tog man fram för plånboken men försvann från M90 för folk i fält hade inte med sig plånbok :baskerPa:

Men M90P fick tillbaka den för de behöver ju en plånbok i Pfordon :D

Nån får gärna rätta till min kunskap men så här minns jag det på ett ungefär...

Posted

@ eskil.

Låter konstigt, jag har aldrig sett en fältbyxa 90 med bakficka. :lala:

@ marcuzt.

Som jag fått förklarat för mig så försvann bakfickan av kostnadsskäl, samma sak med bakfickan på fältjackan.

The Swede ,O

Posted
Det är alltid kul att hjälpa till !

Du får gärna medela resultatet här .....

Det verkar som om de inte har det trots allt. Se nedan deras svar:

Mvh

Sam :(

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dear Sam

We do not stock the Swedish Camo in any of our products. If it is for a substantial order we may be able to source some of this material. Please let me know if we can be of any further help.

Kind Regards

Kelley Atkinson

<signed by>

Kelley Atkinson

Manager

[email protected]

Tel: +44 (0)1392 201614

Fax: +44 (0)1392 461993

Direct for:

Research, Design and Development: +44 (0)1392 204619

Graphic Design: +44 (0)1392 204617

The hotly awaited 2005 Arktis Catalogue is out now!!!

Contact me for your copy...

Arktis Limited

3, Brookside Units

Venny Bridge

Exeter

EX4 8JN

Posted (edited)

@ eskil:

sjöstridsbyxa M93 skiljer sig lite ifrån vanliga M90.

främst i mtrl, men den saknar tex dragkedjor vid fötterna.

mtrl-mässigt är den vattentät(nåja) och oljebeständig.

uniformsjackan liknar M90P eller H.

gillar den mörkblå M90 skjortan, funkar när man jobbar civilt, då den inte skriker "långlån" till folket.

vad gäller bakfickan är det som med ryggfickan misstänker jag.

mob-förråd har länsats, och då kanske ett gäng gamla försöksbyxor kom ut i omlopp.

vet att några i min HV-bat fick M90 med ryggficka runt 96, när fortfarande fick ut mtrl från I15 i borås.

de ryggficksjackor vi ser ute i omlopp nu är resultatet av att många förråd har försvunnit, och då hamnar uniformerna hos FM-log, och senare även på TSF.

fast the swede är förmodligen bättre på det där då han är mer insyltad i firman

Edited by bushman
Posted (edited)

Eftersom det tydligen är ovanligt med fältbyxor med bakficka så plockade jag fram mina gamla lumparbyxor ur garderoben (jo, jag har kvar dem) för en extra koll på detaljerna.

1) Byxorna har inte en utan två bakfickor, dock utan knapp som m59:an hade.

2) Byxorna har krokar till kängorna, inte sådana där fåniga stroppar med knäppe på.

3) Benfickorna stängs frammåt.

Edited by eskil
Posted

Bilder Eskil, bilder. :camo:

@Bushman.

De jackor med ryggficka som finns nu är nyproduktion, de ursprungliga ryggfickorna hade dragkedja.

Du har förövrigt ett PM jag vill ha svar på.

The Swede :huh:

Posted

@ Coolhand

Det var ju pinsamt för mej !

Har de inte M90 i nån produkt längre !? Strange ...

Jag fick oxå ett mail från arktis den smocken som jag postat bild på innan är ej arktis smocken enligt Arktis men jag fortsätter sökandet ..............