Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Sen att det inte fanns 3 lägen på den först modellen av m16 som togs i bruk till vitnamn är jag tämligen säker på... visst jag kan ha fel.... men men... vill bara försöka dela med mig av den kunskap jag trodde att jag hade....

Må så vara, och inget fel i det, men kan du hänvisa till en källa eller är detta något du "bara hört"?

tämligen säker på att det nåt jag har läst...

Har för mig att det var nåt vi fick studera när jag gjorde lumpen (studerade stridsteknik.)

Men jag ska se om jag inte kan komma på vad boken hette....

Posted
Hej... Jo M16 Ska vara helautomat... Jag tror också att det finns Läge För Singelskott.

eh va?

motivera varför du tycker det?

och ja det är väl ganska klart att det finns läge (både på vapnet och som situation) för patronvis eldgivning.

Nu vill jag inte vara petig eller så...men: "Mad Mart" uttrycker ingen åsikt i sitt inlägg så vitt jag kan se, så vad är det han ska motivera..?

Däremot påpekar han något som flera andra redan har påpeket, men det är en annan detalj som redan är avklarad av BG.

Däremot undrar jag varför du anser att det är "självklart" att det finns patronvis eldgivning på vapen? Jag kan på rak arm räkna upp en hög som inte har det.

OT så det förslår, men lite svängutrymme bör vi ge varann ändå?

(anser jag, trots detta inlägg)

Han kanske borde motivera varför han tycker som han gör?

Anledningen till varför jag tycker att det skall vara självklart att en M16 har ett läge för patronvis eldgivning är därför att så som redan påpekats så har M16 ett läge för patronvis eldgivning, precis som majoriteten av automatkarbiner.

Posted
vill bara försöka dela med mig av den kunskap jag trodde att jag hade....

Tro kan du göra i kyrkan :)

Jag, och kanske också Yxa? är anal-retentiva och vill ha källor på allt som har med vapen att göra...

Har jag missat något och behöver läras om så vill man ju ha belägg för det, jag har läst om vapen i ca: 25 år och aldrig hårt något liknande, men ibland missar man ju...

Posted (edited)
Hej... Jo M16 Ska vara helautomat... Jag tror också att det finns Läge För Singelskott.

eh va?

och ja det är väl ganska klart att det finns läge (både på vapnet och som situation) för patronvis eldgivning.

Nu vill jag inte vara petig eller så...men: "Mad Mart" uttrycker ingen åsikt i sitt inlägg så vitt jag kan se, så vad är det han ska motivera..?

Däremot påpekar han något som flera andra redan har påpeket, men det är en annan detalj som redan är avklarad av BG.

Däremot undrar jag varför du anser att det är "självklart" att det finns patronvis eldgivning på vapen? Jag kan på rak arm räkna upp en hög som inte har det.

Anledningen till varför jag tycker att det skall vara självklart att en M16 har ett läge för patronvis eldgivning är därför att så som redan påpekats så har M16 ett läge för patronvis eldgivning, precis som majoriteten av automatkarbiner.

Hmm, inte för att lägga mig i alltför mycket - men det verkar som Solon snackar om varför M16 bör ha enkelskott & helauto, medan Kaffekalle och även Mad Mart snackar om den rent faktiska situationen - dvs att M16-varianter har enkelskott och helauto, inte varför de har det.

Så som jag uppfattar det hela så har Solon fått för sig att när Mad Mart sa att "M16 Ska vara helautomat" så var detta en åsikt som framfördes - inte ett tekniskt faktum. Detta kan ju ses som en av anledningarna till varför man skall akta sig för att använda talspråk när man skriver sina inlägg - det blir som upplagt för feltolkningar.

Edited by Yxa
Posted
vill bara försöka dela med mig av den kunskap jag trodde att jag hade....

Tro kan du göra i kyrkan :)

Jag, och kanske också Yxa? är anal-retentiva och vill ha källor på allt som har med vapen att göra...

Har jag missat något och behöver läras om så vill man ju ha belägg för det, jag har läst om vapen i ca: 25 år och aldrig hårt något liknande, men ibland missar man ju...

Jag ska givetvis försöka styrka min påstående med fakta referenser. Har jag fel så ber jag om ursäkt :)

Posted

eh va?

Som "Yxa" redan har påpekat tror jag vi läser samma mening på 2 olika sätt.

Jag tolkar:

"M16 Ska vara helautomat"
, ungefär som "Visst är det väl så att M16 HAR helautomat", inte att han anser att det ska vara så..

Gällande DrMagoo (är det tecknade figuren Mr Magoo som avses..?) påstående om M16 som endast helauto gissar jag (som man gör med Bingolotto, jag vet..) att det kan ha funnits någon sådan möjligen som testrigg eller prototyp, däremot har jag aldrig hört talas om någon liknande i serieproduktion.

För övrigt om M16's dåliga rykte bland oss svennar undrar jag om det inte till största delen beror på dels de tidiga M16's dåliga rykte i samband med opassande krut, osv, och dels pga att de exemplar som finns i utländska vapenlådorna är rätt slitna..

Jag har aldrig provat någon *fabriksny* M16A2/M4 eller så, det kanske vore en helt annan grej?

Posted
Sen att det inte fanns 3 lägen på den först modellen av m16 som togs i bruk till vitnamn är jag tämligen säker på... visst jag kan ha fel.... men men... vill bara försöka dela med mig av den kunskap jag trodde att jag hade....
Må så vara, och inget fel i det, men kan du hänvisa till en källa eller är detta något du "bara hört"?
tämligen säker på att det nåt jag har läst...

Har för mig att det var nåt vi fick studera när jag gjorde lumpen (studerade stridsteknik.)

Men jag ska se om jag inte kan komma på vad boken hette....

Kan vara en simpel missuppfattning - det var nämligen mycket vanligt att soldater "rockade loss" i djungeln med helauto, istället för att skjuta patronvis eld som de blivit tränade. Detta ledde till hög ammunitionsförbrukning (Doh!), stort slitage på delarna (Doh! x 2) samt kraftig nedsmutsning av vapnet. De sista två faktorerna i kombination med felaktigt krut och minimal eller rent felaktig vård resulterade i stora problem med vapnet initialt.

Från en stridsteknisk aspekt kan man ju då säga att mycket helauto á amerikanskt manér = obra.

Posted

En spontan fundering bara... Borde inte det faktum att soldaterna inte träffade ett skit (och än mindre fi) pga. att majoriteten av deras skott låg uppe i trädkronorna och de därmed blev dödade av Vietcong/NVA som som eventuellt kunde skjuta, ha varit ett starkare argument för 3-skottsbegränsningen än amförbrukning/nedslitning/nedsmutsning?

Posted
Det finns massor av tillverkare av M16/AR-15 idag, och de mest kända är Fabrique Nationale i Belgien (som tillverkar samtliga för U.S.Army, slutmonteras i USA), Diemaco (Canada, vapen för t ex arméerna i Holland, Danmark, Norge), Bushmaster (tillverkade en period samtliga M4 för U.S.Army), DPMS m fl.

Armen var litt å ta i. Norge har et hundretalls Diemacovåpen som har blitt kjøpt inn til Hærens Jegerkommando, Forsvarets Spesialkommando og Marinejegerkommandoen.

Posted

det var ett mycket bra program på Discovery ikväll - M-16 Vs AK-47 under Vietnamkriget.

M-16:s fördelar var precision, räckvidd och låg vikt

AK-47:s fördelar var fältmässighet, eldkraft och att det tålde hårda tag i närstrid mm.

Det blev dött lopp mellan de båda vapnen.

Posted

Angående den mängd magasin som de amerikanska soldaterna bar på sig i vietnamkriget, hade jag gått ut i krig så hade jag också velat ha mer än de 4 mag man får som standard. Magasin tar slut, och dom tar slut fort när man skall lägga mycket bly i luften vid en sammanstöt.

Och det är nog inte kul att sitta å fippla med grisfingrarna för att fylla på mag när det viner kulor runt om en...

nej...många fyllda mag, det tycker jag e fint!

Förresten, har någon tänkt på kvallitén på de amerikanska magasinen?

Väldigt tunn plåt och minns jag inte helt fel så kommer de färdigpåfyllda( sa iallafall ett befäl när vi fick utb. på M16 och AKM)

Men åandrasidan så kör dom nog lite med töm och glöm principen, är nog många mag som ligger kvar på backen efter en omladdning...

Ett rätt onödigt inlägg ser jag nu i efterhand... :ph34r:

Posted

Jänkarna använder aluminium magasin, mycket, mycket lätta.. jag är dock skeptisk på hållbarheten, men har du ofta möjlighet att byta till nya magasin så kanske det inte spelar så stor roll.

Jag är skeptisk mot att de får ut redan påfyllda magasin.. har dock inget jag kan peka på för att visa att det är så :Malaj:

Givetvis skall man ha så många magasin man kan, minst 10 st... gärna 20..

Guest Andrew
Posted
Angående den mängd magasin som de amerikanska soldaterna bar på sig i vietnamkriget, hade jag gått ut i krig så hade jag också velat ha mer än de 4 mag man får som standard. Magasin tar slut, och dom tar slut fort när man skall lägga mycket bly i luften vid en sammanstöt.

Och det är nog inte kul att sitta å fippla med grisfingrarna för att fylla på mag när det viner kulor runt om en...

Väldigt tunn plåt och minns jag inte helt fel så kommer de färdigpåfyllda( sa iallafall ett befäl när vi fick utb. på M16 och AKM)

Men åandrasidan så kör dom nog lite med töm och glöm principen, är nog många mag som ligger kvar på backen efter en omladdning...

Ett rätt onödigt inlägg ser jag nu i efterhand... :camo:

Även om du har 8-12 mag. så kommer du få ligga och fylla på ptr för ptr ,( get used 2 it ! ) ;) Här tycker jag befäl gör ett grovt fel , detta är något som jag tycker man missar allt för ofta att baka in i övningsmoment både under skjutövningar på bana och vid tillämmpade moment ute i fält.

Vem har sagt att krig skall vara kul ? :Malaj: Det är ett jobb att vara soldat inte en hobby , sedan att man trivs med sitt arbete är ju en sak. :huh:

Guest Lt. Payne
Posted
Jänkarna använder aluminium magasin, mycket, mycket lätta.. jag är dock skeptisk på hållbarheten, men har du ofta möjlighet att byta till nya magasin så kanske det inte spelar så stor roll.

Eftersom jag vet att du är anal-retentiv ;) får du fakta här.

Deras mag (m16) har en beräknad livslängd på ungefär 160 omladdningar.

Källa Vapenofficer P18 2001.

:Malaj:

Posted

När jag sköt M16 var en av förklaringarna till varför man tagit bort helautomat, att när strid uppstår, har man en tendens att trycka säkringen i botten (automatläge) pga stress osv.

Detta ledde till att man förlorade en massa ammo innan man hunnit bli klar i huvudet och förstått bättre, alltså ställa om till patronvis eld.

Bättre med 3 bortslarvade kulor än ett halvt mag.

Detta var också förklaringen till att man på kalaschnikoven har automatläget i mitten och inte längst ner (var man har patronvis). Soldaten ska bara kunna trycka säkringen i botten och strida.

Lite illa formulerat, hoppas att ni förstår mina (befäls) tankegångar.

Detta kanske är en brist på AK5?, beroende på hur väl-/ovårdat och/eller slitet vapnet är har vissa exemplars säkringar en tendens att glida ner i automat väldigt lätt.

Posted
Eftersom jag vet att du är anal-retentiv ;) får du fakta här.

Deras mag (m16) har en beräknad livslängd på ungefär 160 omladdningar.

Källa Vapenofficer P18 2001.

:dong:

Tack!

Trycka säkringen i botten är ju svårt då den roterar på en M16.. att få över den i automatläge känns ju inte sådär naturligt som en stressreaktion.

Om jag inte förstått det helt fel så hade öst en idé om att infanteriet "marcherade" framåt och sköt automateld, typ nedhållande, någon som har snorkoll?

Annars är det ju en bra idé med att ha automatläget på en Ak(47/akm etc.) ett läge över botten.

Guest Lt. Payne
Posted

Rätt igen, 2Sharp. :dong:

Det var en del av den sovjetiska taktiken att låta infanteriet springa och skjuta nedhållande eld mot fienden, de säkra träffarna skulle Ivan´s Dragunovs stå för.

Automateld var en del av konceptet.

Posted
Rätt igen, 2Sharp. :dong:

Det var en del av den sovjetiska taktiken att låta infanteriet springa och skjuta nedhållande eld mot fienden, de säkra träffarna skulle Ivan´s Dragunovs stå för.

Automateld var en del av konceptet.

Wow, något tycks fastna... :)

Posted
Trycka säkringen i botten är ju svårt då den roterar på en M16.. att få över den i automatläge känns ju inte sådär naturligt som en stressreaktion.

Är benägen att hålla med - att föra över säkring förbi semi på ett M16 kräver mer kontroll än att bara snabbt fippla till den till semi. De flesta behöver även byta grepp för att komma åt säkringen för f/a och det är ju inget man gör när man blir chokad - då greppar man ju tag hårdare om sitt existerande grepp.

• 2 weeks later...
Posted

Ett rätt onödigt inlägg ser jag nu i efterhand... :)

Även om du har 8-12 mag. så kommer du få ligga och fylla på ptr för ptr ,( get used 2 it ! ) ;) Här tycker jag befäl gör ett grovt fel , detta är något som jag tycker man missar allt för ofta att baka in i övningsmoment både under skjutövningar på bana och vid tillämmpade moment ute i fält.

Vem har sagt att krig skall vara kul ? :) Det är ett jobb att vara soldat inte en hobby , sedan att man trivs med sitt arbete är ju en sak. :)

Om du får välja att ha antingen ett eller tio mag vad väljer du då?

Säg inte ett för då blir jag besviken, du kan ju inte påstå att det är bättre att sitta och fylla på de få mag man har hela tiden, än det är att ha fler mag från början.

Självklart får man fylla på sina mag så fort man får ett tillfälle, men om nu dessa tillfällen kommer väldigt sällan är det garanterat bättre att ha flera tillgängliga(påfyllda) mag än att ha få.

Hamnar man sedan i en duellsituation, magasinet tomt, sitt kvar i anläggning, vänster han plockar fram ett nytt mag samtidigt som du med högerhanden trycker ut det tomma magasinet, vänster hand trycker i det nya maget samt laddar AK:n, fortsätter eldgivning. En såkallad "stadsskytteladdning"(är dock förmodligen ej unik för stadsskytte). I vilket fall som helst så ligger maget kvar på backen, i vissa situationer måste man överge magasinen, då är det bra att ha fler av dem så varje mag inte blir lika "kännbart". Nya får man fixa när man har tid för annat än att kriga. ,O

Posted
Kan du förklara den där laddningen lite? Vilken tredje hand håller i vapnet?

Du trycker på knappen för att lösgöra magasinet med höger pekfinger så det rasar i backen, och fepplar in ett nytt, fullt magasin med vänster hand.

Posted

Hur långa pekfingrar har ni???

Hmm... Om jag någonsin får en ak 5 i händerna igen så ska jag undersöka om det vore anatomiskt möjligt för mig. :huh:

Posted
Hur långa pekfingrar har ni???

Hmm... Om jag någonsin får en ak 5 i händerna igen så ska jag undersöka om det vore anatomiskt möjligt för mig. :huh:

Hur gjorde du när du laddade om? Tröck på knappen med samma hand som du tog ut magasinet med?

Posted

Jag har inte speciellt långa pekfingrar och jag har "alltid" gjort på detta sättet, med förbehåll för att jag "aldrig" har låtit magasinen ramla i backen.

Posted (edited)

Som man mig veterligen ska göra ("skogsskyttemässigt" alltså). Fattade runt magasinets framkant med höger hand och tryckte in magasinspärren med tummen i samma rörelse som jag drog ut det.

Som jag sade: Om jag får tillfälle så ska jag pröva det.

2Sharp: Varför trycka ut magasinet med pekfingret från pistolgreppet om du ändå ska ta ut det med höger hand? För jag antar att du har följt SoldR Mtrl P någon gång i livet? ;)

Edited by LeadHead
Posted

Naturligtvis är den omladdningen jag beskrev tidigare inte den "reglementerade" omladdningen men vi blev faktiskt "utbildade" på denna av befälen.

Sätter man tejp kring magasinbotten så slipper man också att maggen faller isär, mycket funkis vid snabba omladdningar :huh:

Angående finrarnas räckvidd så hade jag aldrig problem med det, och jag har inga "M. Jordan" händer.

Posted
2Sharp: Varför trycka ut magasinet med pekfingret från pistolgreppet om du ändå ska ta ut det med höger hand? För jag antar att du har följt SoldR Mtrl P någon gång i livet? ;)

Jo då, det händer..

Men inte i just det här fallet.. det sitter i ryggen.. ;)