Jump to content

Marschkänga M/90


mr_kalle

Recommended Posts

Gick till Military Shop för att köpa ett par sommar M/90-kängor.

Fick till min förfäran höra att svenska försvaret har slutat tillverka kängorna!

Vad göra?!!!

Måste ju ha ett par M/90 kängor för sommarens vandringar.. :baskerKav:

 

Vad ska framtida värnpliktiga ha på fötterna om inte M/90 kängorna finns?

Kan väll inte hålla på o köpa in en massa andra (konstiga) kängor?!

 

Har mailat överskotts-butikerna som säljer/sålde M/90-kängan men det finns tydligen bara

skit storlekar kvar (ej stl. 275)... =/

 

Aja.. ve o fasa..

Link to comment
Share on other sites

Fick till min förfäran höra att svenska försvaret har slutat tillverka kängorna!

Svenska Försvaret tillverkar inga kängor.

 

Arbesko, Sievi och StålEx är de leverantörer som jag vet om, kan hända det finns fler.

AGE Skofabriks AB i (som ingår i Arbesko-gruppen) i Kumla har tillverkat dom, senare tillverkades de i Finland (rimligtvis Sievi).

 

Stålex är inte nåt eget företag utan bara ett märke under Arbesko, i vilket fall som helst så har mina m/90 kängor med STÅLhätta varit märkta Stålex (rätt stort märke på kängskaften) och varit tillverkade av Arbesko.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Är det någon kvaliteskillnad mellan arbesko och de andra?

Min tåhätta har pajjat och det skaver lite när jag går, men om jag bytger in den får jag nya av det andra märket (de finska), är det värt det? :)

Enligt min uppfattning är de finska kängorna sämre än Arbesko.

Tycker att dom inte är lika bekväma samt känns som om kvaliten är överlag sämre.

 

The Swede :2guns:

Link to comment
Share on other sites

Instämmer i The Swedes omdömme, bytte känga för ngn månad sedan och försökte febrilt få en arbesko men några sådana fanns inte att få. Dock ska jag inte dömma ut Sievin helt, har inte använt den i tillräcklig omfattning ännu. Men snart ska det börjas marcha å då lär jag bli varse....

Link to comment
Share on other sites

Jag delar uppfattning med föregående talare och använder endast känga 90 för kaserntjänst. Ska jag gå och bära så blir det egna kängor.

 

Mina Arbesko satt bättre och kändes lättare på foten. Sievi-kängorna sitter inte lika bra och känns tyngre på mig.

Dock så har mina Arbesko gått sönder i tät intervall medan mina Sievi verkar hålla bättre.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Jag delar uppfattning med föregående talare och använder endast känga 90 för kaserntjänst. Ska jag gå och bära så blir det egna kängor.

 

Mina Arbesko satt bättre och kändes lättare på foten. Sievi-kängorna sitter inte lika bra och känns tyngre på mig.

Dock så har mina Arbesko gått sönder i tät intervall medan mina Sievi verkar hålla bättre.

 

/Krook

Bytte mina kängor idag, fick ut ett par blänkande arbesko. men nu är högra foten värre än förut :navy: det känns som plastkåpan böjs ner närmast vristen på mina tår, klämmer som attan, jag ska försöka stoppa in något hårt som böjer upp skiten över ett par dygn.

Link to comment
Share on other sites

Fick ut ett par slitna jävla Stålex-kängor vid inryck, med lite sprickor i och grejjer. Befälen ansåg att jag skulle byta, men jag blåvägrade. Skönaste kängor jag haft, killen som hade haft dom innan måste haft identiska fötter med mej.

 

Gick som längst 3,5-4 mil med full tross och stridsutrustning - utan tejpade fötter - och utan en blåsa. Fick ut finska kängor, inte samma sak, inte alls. (iofs inte ingångna, men ändå...)

 

/edit: totalt hjärnsläpp....

Edited by Toll
Link to comment
Share on other sites

Jag hade Sievi-kängor under min GU, och om man bortser från de obligatoriska skavsåren de första veckorna så var dom helt ok om man använde en inläggssula (som det tipsas om här på Soldf).

 

En fördel med Sievi-kängorna är att de har plasthätta istället för stål, så de blir inte lika kalla när det är kallt ute. Tycker också att det var lättare att få en bra puts på dem än på Arbeskos kängor.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade Sievi-kängor under min GU, och om man bortser från de obligatoriska skavsåren de första veckorna så var dom helt ok om man använde en inläggssula (som det tipsas om här på Soldf).

 

En fördel med Sievi-kängorna är att de har plasthätta istället för stål, så de blir inte lika kalla när det är kallt ute. Tycker också att det var lättare att få en bra puts på dem än på Arbeskos kängor.

arbesko har också plasthätta. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Arbeskos nuvarande kängor utan stålhätta (Stilex) har ingen plasthätta däremot men en rad förbättringar. Då de har haft ett ganska stort utval av användare av just kängor tills man förlorade kontraktet med försvaret så får man hoppas att de har blivit riktigt bra, synd att försvaret inte också utnyttjar utveckligen inom företaget...

 

(Ja jag har hakat upp mig en del på Arbeskokängor men det beror på att jag funderar på om det är sådana jag ska gå i de närmast åren istället för mina "finska" M-90 som jag inte alls gillar lika mycket som mina tidigare Arbesko M-90.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Är det någon kvaliteskillnad mellan arbesko och de andra?

Min tåhätta har pajjat och det skaver lite när jag går, men om jag bytger in den får jag nya av det andra märket (de finska), är det värt det? :)

Enligt min uppfattning är de finska kängorna sämre än Arbesko.

Tycker att dom inte är lika bekväma samt känns som om kvaliten är överlag sämre.

 

The Swede :)

 

Håller med dig om de finsktillverkade kängornas lägre kvalité. Framförallt anser jag att lädret har större tendens till att spricka än hos de Arbesko-tillverkade kängorna! :D

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig om de finsktillverkade kängornas lägre kvalité. Framförallt anser jag att lädret har större tendens till att spricka än hos de Arbesko-tillverkade kängorna! :D

Låter som om någon har slarvat med infettningen av kängorna. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Naval encounter boots 93

 

Det maste vara den lamaste beskrivningen/oversattningen jag hort pa lange! "Sjostridskanga 93" = Naval Encounter Boots 93?!?!?

 

Naval combat boot later ju lite battre iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Dom verkar vilja tillverka fler nu...

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=2524

 

Men M90-1 ??? vad skiljer den modellen mot M90 Marshkänga?

M7336-193000-4 Boots 90-1

M7336-195000-2 Boots 90

Det står inget i bilagorna om den skillnaden??

Kikade lite på den kängan i ett av tälten på FM dagen i malmö, och ja - jag kunde åtminstånde till utseendet inte se något släktdrag med dagens M90 marschkänga! M90-1 verkar smidigare, lättare och inte så klumpig som jättekänga 90. Så varför man har valt att kalla den för 90-1 förstår jag inte riktigt, m/07 eller ngt liknande hade ju för logikens skull varit mer lämpligt... :)

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

Kikade lite på den kängan i ett av tälten på FM dagen i malmö, och ja - jag kunde åtminstånde till utseendet inte se något släktdrag med dagens M90 marschkänga! M90-1 verkar smidigare, lättare och inte så klumpig som jättekänga 90. Så varför man har valt att kalla den för 90-1 förstår jag inte riktigt, m/07 eller ngt liknande hade ju för logikens skull varit mer lämpligt... :)

Det är inte denna du tänker på?

http://www.soldf.com/sommarkanga.html

För dom heter M7336-191000 Summer boots 01 nuförtiden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...