Jump to content

Recommended Posts

Posted

Uppenbarligen har SoldF ett stort genomslag. Den i tre trådar häftigt (och bitvis på låg nivå) bilden föreställande andra generationens invandrare som praktiserar på S1 är numera borttagen på mil.se.

Ett annat alternativ kan vara att Försvarets Web-master själv insåg att bilden var mindre lämpad som PR för FM samt att den kunde vara direkt kontraproduktiv vad avser förändrandet av attityder gentemot invandrare inom verksamheten.

FK H - stolt andra generationens invandrare

Posted

Sånt där får en gammal mans hjärta att klappa varmt. Känns tryggt att veta att landet ligger i trygga händer när jag själv inte längre orkar ...

ironisk.... suck :ph34r:

Posted (edited)

alltså det där med rasism går ibland lite i överhand tycker jag,

bara för att man tycker om sitt land så är man nazist, om

man klankar på invandrare (en individ ej grupp)så är man

rasist osv. osv.

edit: stavfel

Edited by Ignis nitidus
Posted

Nu ska vi nog inte bildbasha för mycket här. De är trots allt ungdomar, kanske med andra värdegrunder än oss, och hursomhelst tycker jag att det är bra att de får pröva på militärlivet. Kanske samhället gagnas? Det är viktigare än att de försöker se tuffa ut men inte lyckas särskilt bra.

Posted

Exakt. Visst behöver vi fler invandrare och tjejer i försvaret men då ska de även uppföra sig och klä sig som man ska. Med rättigheter kommer skyldigheter. Detta glöms ofta bort då vissa grupperingar endast vill ha rättigheter

Posted
Visst behöver vi fler invandrare och tjejer i försvaret men då ska de även uppföra sig och klä sig som man ska.

Måste vi verkligen det? Det är rätt tröttsamt när det ska satsas på invandrare hela tiden. Visst, hos polisen kan det behövas för att nå ut till de nya svenskarna som annars kan ha lättare att vilja göra motstånd om de ska tas om hand av svenska poliser. Men måste turbaner och slöjor tillåtas inom polisen för det? Jag skulle bli ganska skrämd om en sådan polis skulle närma sig mig, det ser varken seriöst eller auktoriärt ut. Inom FM vet jag inte varför det måste satsas även där. :Malaj:

Posted

[Neo]: Det "behövs" mer invandrare och tjejer i försvaret för att båda grupperna är kraftigt underrepresenterade. Personligen skulle jag helst se en riktig allmän värnplikt där även så många invandrare som möjligt gjorde lumpen. Jag tror det är ett utmärkt integrationsverktyg och tror att samhället skulle ha stor nytta av det. Sen måste jag säga att jag inte sett speciellt mycket satsningar på fler invandrare i försvaret, så där kan jag inte hålla med dig. Skulle snarare tro att mönstringspersonal blidkar deras vilja lite för lättvindigt. Många skulle nog få en positiv upplevelse om de blev inpliktade. Är inte säkert att de berättar om de är intresserade heller, det finns ett stort gruptryck från kompisarna att lumpen bara är skit osv.

Posted

Det finns ett bibliskt ordspråk som lyder "Den som själv är utan skuld kaste första stenen". I detta fall kan det översättas till att endast den som ALLTID i ur och skur följt UniR 2003 eller vilken annan som helst j-a årgång av UniR har moralisk rätt att klandra dessa ungdomar. :-(

Själv måhända har jag synpunkter men då jag själv har tagit bilder av mig och med vpl-kamrater som strider mot UniR 2003 i vissa avseenden så avstår jag från att kritisera dessa ungdomar för deras "brist". Jag vet nämligen hur roligt det är att ha en liten tillgjord bild med goda kamrater som man kan komma ihåg med ett leende på läpparna i efterhand.

Det jag kan och även väljar att kritisera skarpt är FM som valde att visa upp dessa bilder. Det är där ett fel har begåtts vid publiceringen på internet då det ger fel intryck från FM:s vht. :Malaj:

Som sagt, den som är utan skuld till brott mot UniR 2003 kan kasta första stenen. Själv avstår jag då jag vet om mina egna avsteg, såsom bärande av flygmössa inomhus nån gång, haft händerna i fickorna utan orsak osv... :)

Posted

Det var jag som drog igång originaltråden...

En sak skall jag understryka och vederlägga...

JAG är inte rasist.

JAG la inte upp tråden för att det var invandrare

JAG ville inte locka fram de mörka krafter som tråden trots allt gjorde...

Jag reargerade på det budskap som bildenskickar avseende försvarsmakten....

Samt att jag tror att dne LÖSRYCKT skulle kunna missuppfattas rätt grovt...

JAG ANSER att på bilder som tas i officiella sammanhang (plutonsfoton bilder från utlandsmissioner bilder som läggs på FM officiella hemsida med troligtvis många besökare) SKALL se ut på ett speciellt sätt..... DE skal inte se ut som ett hopsamlat patrask....

Sedan om det är invandrare eller ej.. Det spelar ingen roll...

Någon hade framfört att det fanns massor av bilder som inte är enligt UniR 2003, visst SÅ är det. Jag har själv en från Bosnien utan basker (detta då jag behövde baskern som kamerastativ) MEN den ligger inte utlagd på MIL.SE

Min åsikt.... Mångfald i försvarsmakten är bra....

Det behövs folk med olika erfarenheter och vanor...

Parralell:

* Hur hade vi klarat oss i Bosnien utan invandrade militärtolkar??

* En skyttepluton på en av mina missioner hade en grpch som kom från Balkan. Dock utan att varken det hördes eller direkt syntes.

Han var ovärderlig då han kunde höra vad som sades och liknande även om det av olika anledningar fanns tolk med...

Slut...

frågor...

Posted
Det vore väl förståss rasistiskt att tillrättavisa och be dem bära uniformen korrekt

Nej det vore det inte. Jag undrar vad det är för bakomliggande orsaker, både i din personliga erfarenhet och i samhället som gör att du säger nåt sånt?

Posted
Ett annat alternativ kan vara att Försvarets Web-master själv insåg att bilden var mindre lämpad som PR för FM...

Inte första gången.. Tänk SSG-logga :ph34r:

Haha, vad är detta för klantigheter som har dykt upp?

Posted

Det är Officerarna som sätter standard. På många håll glider folk omkring i okompletta uniformer, utan huvudbonad utomhus, tom. i armén. Hur ska dessa ungdommar kunna klä sig rätt när deras befäl säkert inte ens gjorde det/ inte bryr sig speciellt mycket om det. Detta skapar ju fel bild av värnplikten för dessa individer! L**ermässigt ;P Hur svårt skulle är det att ta sig 10 minuter utbildning om hur uniformen skall bäras för alla som sätter på sig den för första gången. ; (

Posted

Jag anser att man inte ska klanka ner på ungdomarna. De har varit på plats i blott två dagar, och kan således inte speciellt mycket om hur man ska gå klädd och uppföra sig. De ser troligtvis hela eventet som en kul grej, och det är ju så det ska vara.

Sparken i ändan ska istället befälet, som är ansvarig över gruppen, ha. Och givetvis, han/hon som lägger ut bilden på Svenska Försvarsmaktens internetsida.

Posted
,May 18 2004, 00:14 ]
Visst behöver vi fler invandrare och tjejer i försvaret men då ska de även uppföra sig och klä sig som man ska.

Måste vi verkligen det? Det är rätt tröttsamt när det ska satsas på invandrare hela tiden. Visst, hos polisen kan det behövas för att nå ut till de nya svenskarna som annars kan ha lättare att vilja göra motstånd om de ska tas om hand av svenska poliser. Men måste turbaner och slöjor tillåtas inom polisen för det? Jag skulle bli ganska skrämd om en sådan polis skulle närma sig mig, det ser varken seriöst eller auktoriärt ut. Inom FM vet jag inte varför det måste satsas även där. :bash:

Neo det är just sådana åsikter som gör så att invandrare inte vill göra lumpen. Jag själv har hört en massa snack om att invandrare inte är välkomna.

Du gör inte saken bättre genom att framföra sådana åsikter. Sverige är ett mångkulturellt land. Så varför skall det inte finnas fler invandrare inom försvarsmakten då?

Jag personligen anser att du har en helt förvrängd syn på detta ämne.

Posted
Jag anser att man inte ska klanka ner på ungdomarna. De har varit på plats i blott två dagar, och kan således inte speciellt mycket om hur man ska gå klädd och uppföra sig. De ser troligtvis hela eventet som en kul grej, och det är ju så det ska vara.

Sparken i ändan ska istället befälet, som är ansvarig över gruppen, ha. Och givetvis, han/hon som lägger ut bilden på Svenska Försvarsmaktens internetsida.

Ungdomar eller ej. Man följer reglementet. Det gäller för alla enligt min syn på saken.

Och invandrare är mer än välkomna här så iallafall någon utför alla jobben vi lata svenskar inte vill ha. Och nu syftar jag inte på städning och dyligt, utan att svenskarna blivit latare när det gäller jobb. Läste det någonstans, kommer ej ihåg var.

In med invandrare i Sverige och FM. Bara de pratar språket förståeligt och lyder lagarna som alla andra så är det inga problem. :bash:

Posted
Ungdomar eller ej. Man följer reglementet. Det gäller för alla enligt min syn på saken.

Det är ansvarigt befäl som ser till att reglementet följs av ungdomarna punkt

Posted
Det vore väl förståss rasistiskt att tillrättavisa och be dem bära uniformen korrekt

Nej det vore det inte. Jag undrar vad det är för bakomliggande orsaker, både i din personliga erfarenhet och i samhället som gör att du säger nåt sånt?

Jag har personliga erfarnheter av sådant. Händer ganska ofta att en invandrare tror att man är rasist bara för att man kritiserar honom/henne. Det kan vara tex att någon har gjort fel och man tillrättavisar,då kommer ofta svaret: "Är du rasse eller!" och nej det är jag verkligen inte

Posted
Neo det är just sådana åsikter som gör så att invandrare inte vill göra lumpen. Jag själv har hört en massa snack om att invandrare inte är välkomna.

Du gör inte saken bättre genom att framföra sådana åsikter. Sverige är ett mångkulturellt land. Så varför skall det inte finnas fler invandrare inom försvarsmakten då?

Jag personligen anser att du har en helt förvrängd syn på detta ämne.

Du kanske ska läsa vad jag skrev en gång till. Jag sa inte att jag inte vill ha invandrare inom FM, jag sa att jag tycker det är onödigt att det måste satsas extra på att de ska komma in. Gör man inte det så har de ju lika stor chans/risk att få/tvingas göra lumpen som svenskar.

Jag har likadana erfarenheter som theStroyer förresten. Till exempel nu. Men även "på riktigt".

Posted

A men du, hur mkt har de satsat egentligen. Som andra sagt innan. Detta var bara en liten satsning som nyss tagit fart. Och det fick ett positivt gensvar.

Varför skall de inte göra det, Det finns många fördomar om lumpen och det är just de som de försöker dra ned på. Detta var bara ett försök att komma in i det hela. Och inte är det ungdomarnas fel. Det är inte precis som de är värsta möparna som vet att man inte skall ha cammo färg, eller om de skall honnör eller inte.

Det var bara där för att ha skoj. Som sagt det är inte deras fel utan befälens.

Sedan Neo så kan du vara mer noga om hur du formulerar dig i ett forum. Då syftar jag på ditt lilla utalande om personrån.

Poria Zadeh

Posted
Sedan Neo så kan du vara mer noga om hur du formulerar dig i ett forum. Då syftar jag på ditt lilla utalande om personrån.

Det var ju inte direkt 100%-igt seriöst i och för sig heh, men vissa av dem såg i mina ögon onekligen ut som den typen.

Posted
,May 18 2004, 12:00 ]

Det var ju inte direkt 100%-igt seriöst i och för sig heh, men vissa av dem såg i mina ögon onekligen ut som den typen.

Var det fältuniform 90 som gjorde att de såg ut som rånare eller var det deras frisyrer?............

Vad menar du med "den typen"?...........

Utveckla!

Tips för framtiden!

När man gör bort sig i en tråd oavsett hur seriöst det var behöver man inte göra det i nästa också.....