Jump to content

Bajonettstrid.


Recommended Posts

Såg på ett program på TV "Soldiers to be" tror jag det hette. I ett avsnitt såg man hur britterna tränade sina 15-16 åriga rekryter i bajonettstrid. Och det verkar vara ganska efektivt om man ska tro den här texten jag hittade på

www.militaryphotos.net.

 

 

 

"Bayonet Brits kill 35 rebels

 

OUTNUMBERED British soldiers killed 35 Iraqi attackers in the Army?s first bayonet charge since the Falklands War 22 years ago. The fearless Argyll and Sutherland Highlanders stormed rebel positions after being ambushed and pinned down.

 

Despite being outnumbered five to one, they suffered only three minor wounds in the hand-to-hand fighting near the city of Amara.

 

The battle erupted after Land Rovers carrying 20 Argylls came under attack on a highway.

 

After radioing for back-up, they fixed bayonets and charged at 100 rebels using tactics learned in drills.

 

When the fighting ended bodies lay all over the highway ? and more were floating in a nearby river. Nine rebels were captured.

 

An Army spokesman said: ?This was an intense engagement.?

 

The last bayonet charge was by the Scots Guards and the Paras against Argentinian positions.

 

More:

 

SCOTTISH troops fixed bayonets and fought hand to hand with a Shi?ite militia in southern Iraq in one of their fiercest clashes since the war was declared more than a year ago, it was reported last night.

 

Soldiers from the Argyll and Sutherland Highlanders mounted what were described as "classic infantry assaults" on firing and mortar positions held by more than 100 fighters loyal to the outlawed cleric Moqtada al-Sadr, according to military sources.

 

At least 20 men from al-Sadr?s army were believed killed in more than three hours of fighting - the highest toll reported in any single incident involving British forces in the past 12 months.

 

Nine fighters were captured and three British soldiers injured, none seriously.

 

"It was very bloody and it was difficult to count all their dead," one source was quoted as saying. "There were bodies floating in the river."

 

The Argyll and Sutherland Highlanders were drawn into the fighting when soldiers in two Land-Rovers were ambushed on Friday afternoon about 15 miles east of the city of Amara. The soldiers escaped, only to be ambushed a second time by a larger group of militia, armed with machine-guns, rocket-propelled grenades and mortars.

 

Reinforcements were summoned from the Princess of Wales?s Royal Regiment at a base nearby. "There was some pretty fierce hand-to-hand fighting with bayonets fixed," the source added. "There were some classic assaults on mortar positions held by the al-Sadr forces."

 

Official spokesman Major Ian Clooney confirmed the Mehdi army "took a pretty heavy knocking", but refused to specify tactics. "This was certainly an intense engagement," he added."

 

 

 

Så nu till frågan kommer jag som rycker in på K3 nu till sommaren som JägarGB få någon typ av närstidsövning med bajonett, eller nått liknande? Föresten på info helgen nu på k3 så tjata våran kapten om att det va ytterst efektivt att slå ihjäl sin fiende med fältspaden. Är det något man lär sig officielt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så vitt jag vet får (enligt genéve konventionen) bajonett endast användast vid parad. Det är tydligen inte moraliskt försvarbart att ha ihjäl folk på så nära håll.

 

Du kommer antagligen inte få öva närstrid med bajonett, däremot självkydd med vapen typ kolvning mm mm....

Link to comment
Share on other sites

Så vitt jag vet får (enligt genéve konventionen) bajonett endast användast vid parad. Det är tydligen inte moraliskt försvarbart att ha ihjäl folk på så nära håll.

 

Du kommer antagligen inte få öva närstrid med bajonett, däremot självkydd med vapen typ kolvning mm mm....

Mig veterligen så förbjuder inte någon konvention användandet av bajonett.

 

Med tanke på att de flesta länder faktiskt har bajonetter till sina vapen (eller åtminstone möjlighet att fästa) så låter det konstigt.

 

Sedan att svenska försvarsmakten var för snåla att ha bajonettfäste på AK5:an är en annan sak...... Någon som vet om det finns på AK5CF, vet att det var på tal.

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen så förbjuder inte någon konvention användandet av bajonett.

 

Med tanke på att de flesta länder faktiskt har bajonetter till sina vapen (eller åtminstone möjlighet att fästa) så låter det konstigt.

 

Sedan att svenska försvarsmakten var för snåla att ha bajonettfäste på AK5:an är en annan sak...... Någon som vet om det finns på AK5CF, vet att det var på tal.

Det är det jag har har men bara för att man har en massa grus på kragspeglarna betyder det ju inte att man alltid har rätt.

 

Fö är bajonettfästet till AK5 sämst!

Link to comment
Share on other sites

Sttochen : Ska vi vara petiga så är väl bajonettfästet till AK5:an avsett för AK5:an...... Att man använder AK4:ans bajonett och att fästet bara är en patetisk lösning för högvaktstjänst är en annan sak. AK4:ans bajonettfäste är en del av vapnet så det flyttar man inte hur som helst.

 

Alla :lol: Bamse som måste märka ord :)

Link to comment
Share on other sites

Så vitt jag vet får (enligt genéve konventionen) bajonett endast användast vid parad. Det är tydligen inte moraliskt försvarbart att ha ihjäl folk på så nära håll.

Genéve-konventionen är från 1949. Serige skaffade AK4 med bajonett (avsett för strid) 1964.

Men, jag känner igen påståendet. Jag har dock för mig att det är ett modernt påhitt i sann svensk neutralitets/nedrustnings/whatever anda. Kom nog i samma veva som förbudet mot truppminor.

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag stora problem att föreställa mig hur striden har ägt rum. Att "försvararna" inte skulle kunna skjuta ihjäl en hel hög med "spjutbeväpnade" britter känns mycket underligt. Å andra sidan står det inte uttryckligen att alla fiender dödades med bajonett heller.

 

Själv har jag alltid varit skeptiskt till bajonett. Främst undrar jag hur praktiskt det egentligen är i dagens krigföring. Som påpekats i andra trådar kan de ha avskräckande användningsområden när man sysslar med "crowd control" men den egentliga nyttan ifrågasätter jag skarpt.

Link to comment
Share on other sites

Guest järv
Själv har jag stora problem att föreställa mig hur striden har ägt rum. Att "försvararna" inte skulle kunna skjuta ihjäl en hel hög med "spjutbeväpnade" britter känns mycket underligt. Å andra sidan står det inte uttryckligen att alla fiender dödades med bajonett heller.

 

Själv har jag alltid varit skeptiskt till bajonett. Främst undrar jag hur praktiskt det egentligen är i dagens krigföring. Som påpekats i andra trådar kan de ha avskräckande användningsområden när man sysslar med "crowd control" men den egentliga nyttan ifrågasätter jag skarpt.

Hmm vadå, tror du att de gjorde patron ur samtidigt som de fick ordern "bajonett på"? Vad det handlar om är precis som det sägs i texten "classic infantry assault". Något som demonstrerats inte minst i många filmer.

 

Uppenbarligen rätt beslut/rätt taktik i båda fallen. Man måste bara gilla britternas inställning och jag tycker att vi ska lära oss av de som kan krig.

 

Edit: det är nog rimligt att tro att den psykologiska effekten på fienden egentligen är större än den fysiska.

Edited by järv
Link to comment
Share on other sites

Skulle dock gärna vilja veta svaret på det som frågades.

Utbildas värnpliktiga(infaterister) i bajonettstrid?

Nej.

 

Framförallt på grund av att det inte finns någon bajonett till ak5 inom FM.

Det finns en "huggpipa" som passar till ak5 men den är INTE inköpt av FM.

Som sagts innan så används bajonett endast vid parad och då används bajonetten till ak4 med en speciell adapter.

 

The Swede :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Skulle dock gärna vilja veta svaret på det som frågades.

Utbildas värnpliktiga(infaterister) i bajonettstrid?

Inte med monterad bajonett, men väl med endast vapnet.

 

Det övas närkamp med vapen i det nya närkampssystemet. Blockeringar med vapen, anfall med vapen, samt obeväpnat försvar mot bajonettanfall.

Link to comment
Share on other sites

Måste man använda bajonetten som inf. soldat så har man troligen gjort ngt rejält fundamentalt fel... men som sagt en kula på 1 meters håll är troligen mer effektiv än en bajonett...

 

Personligen anser jag att all form av strid (med undantag för SIB) med stridsavstånd under 30meter är exempel där ngt har gått rejält fundamentalt fel...

Link to comment
Share on other sites

Guest järv
Måste man använda bajonetten som inf. soldat så har man troligen gjort ngt rejält fundamentalt fel... men som sagt en kula på 1 meters håll är troligen mer effektiv än en bajonett...

 

Personligen anser jag att all form av strid (med undantag för SIB) med stridsavstånd under 30meter är exempel där ngt har gått rejält fundamentalt fel...

Det där är i mitt tycke en felaktig inställning som tyvärr finns i delar av fm gällande handgemäng (sedan 1970-talet?). Amerikaner, britter, ryssar med flera har som synes en helt annan inställning. Nu har ju faktiskt fm vänt blickarna utåt och börjat anpassa sig t ex genom införandet av Krav Maga m.m. En av de saker som faktiskt går mot det bättre i försvaret.

Edited by järv
Link to comment
Share on other sites

HMm Ok otydlig i mitt svar, eller kanske inte...

 

Vi använde Bajonetten monterad på AK5an vid de flesta större skarpskjutningar. Bajonetten användes i närstridssituationer där ett hjälpmedel som bajonetten kunde tänkas vara lämplig.

 

Sedan hurvida det är onödigt eller lämpligt, kan ni ju ägna de kommande dagarna åt att debbatera. Jag ser användningsområdet, ser dock inga "hinder" för dess användande. Hinner/orkar inte delta i denna heta debbat tyvär, får väll se efter helgen.... :D

 

Så ha den den i "bältet" montera den vid behov, tycker inte det e mycket mer än så....

 

 

Hemlis.... I helg skall det fa#"$?\ krigas :D eller hur Amfslusken!?!?!?

Link to comment
Share on other sites

Måste man använda bajonetten som inf. soldat så har man troligen gjort ngt rejält fundamentalt fel... men som sagt en kula på 1 meters håll är troligen mer effektiv än en bajonett...

 

Personligen anser jag att all form av strid (med undantag för SIB) med stridsavstånd under 30meter är exempel där ngt har gått rejält fundamentalt fel...

Det där är i mitt tycke en felaktig inställning som tyvärr finns i delar av fm gällande handgemäng (sedan 1970-talet?). Amerikaner, britter, ryssar med flera har som synes en helt annan inställning. Nu har ju faktiskt fm vänt blickarna utåt och börjat anpassa sig t ex genom införandet av Krav Maga m.m. En av de saker som faktiskt går mot det bättre i försvaret.

Nu drar du allt och alla över en och samma ås igen järv... Det jag skriver gäller inf. soldater... med inriktning på strv, och Mek-strid. hamnar de i en situation där det är bättre att använda bajonett än kulor & krut så är det ngt som har gått fundamentalt fel...

 

Jag betvivlar inte för en sekund att det finns befattningar där det kan vara bra att kunna bajonettstrid. Strid är inte ngn vetenskap, det handlar om tur, samt förmågan att förbättra sina odds att överleva den närmaste minuten. och det kommer alltid att finnas fall där bajonett är bättre än kula & krut, men det kommer även att finnas en mängd situationer där kula & krut är betydligt bättre än bajonett. och i varje av dessa situationer som man kan räkna upp där kula är bättre än bajonett eller där bajonett är bättre än kula kan man ta upp 2453st olika sätt och om-fall som är bättre än både kula och bajonett.

 

Och Järv, du kommer aldrig att kunna övertyga mig om att min teori om att pågår det strid med stridsavstånd under 30meter har ngt gått totalt fundamentalt fel.

 

@RANGERTEDDY

 

Kan bara hålla med, jag ser inte heller ngt hinder till att den används osv. utan jag ser det hela som att ngt är totalt fel ifall man måste använda bajonett. Sedan är det en tids-mässig sak ang utbildning i bajonettstrid som jag tror är svår att trycka in på 7,5 månaders vpl... utan det är bättre att lära de skjuta istället för att lägga ner massor med tid på bajonettstrid. Allt jag säger är att kula är bättre än bajonett.

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...