Charlie Spartan Posted June 2, 2004 Report Posted June 2, 2004 Bajonettstrid var ett av de roligare momenten under min US Army basic training. tillbringade ca 40 timmar med att träna närstrid, olika typ av pareringar, slag, stötar och rispningar med bajonett påsatt, först genomfördes "torrövningar sedan flyttade man över till en bana där man övade momenten på dockor uppsatta på pinnar med olika typer av "vapen" man först måste parera bort innan man begravde bajonetten i "kroppen" (beståd av hård gummi). Lärde mig en mindre mängd av rörelser som man repeterade tills man kunde den utan att tänka. Övriga moment av närstrid var slag, grepp och kast, med eller utan stridskniv och sedan avslutande man med en turnering där man möte varandra fullt utrustad med heltäckande skyddsutrustning. Kul som satan och fruktansvärd jobbig moment rent fysiskt. Rick Quote
The Swede Posted June 2, 2004 Report Posted June 2, 2004 Ser inte det här ut som en orginal bajoneten till Ak5an? Det där är en huggpipa FNC. Användes av vaktpluton i Libanon vid parad. Bilden föreställer, om jag inte ser helt fel, medaljering av stab/tross-kompaniet L108. The Swede Quote
Power King Posted June 2, 2004 Author Report Posted June 2, 2004 Snackade med en av ungdomsledarna inom FBU (han var i libanon 2ggr) och han snacka om att det fanns ca100st kronmärkta huggpiper till AK5. Kan bilden föreställa en sådan? Quote
Recommended Posts